PDA

View Full Version : Mooie Chorus / Delay / Galm / D-tune / pitchshifter...? G-Major 2???



groovieguitarguus
8 maart 2011, 22:08
Sinds kort heb ik een GCX switch + GroundControl. Dit om meer en makkelijker te kunnen schakelen...
Dit in combi met een Mesa MKIII en Triaxis pre-amp... waarbij ik kan kiezen uit de MKIII pre-sectie of triaxis, terug op de return naar de MKIII... + schakelen kanalen...
Daarnaast ook een meer pure sound. Naast de G-system die ik heb.

Nu heb ik de G-system in een loop van de GCX gehad en met delay en modulatie etc. merkte ik GEEN 'tonesuck'... de pedalen zoals vroeger in de loops geplaatst, hebben nu in de GCX wel veel meer 'ballen' t.o.v. de G-system.
Dus denk eraan om de G-system te verkopen en voor een G-Major te gaan.
(Galm / delay / chorus / D-tune heb ik altijd prima gevonden!!! van de G-system)...
Of is een betere / goedkopere optie b.v. een MPX1... of een 2e hands G-Force???
Of, doordat ik de effectunit in de GCX gebruik, is dan een G-major 1 ook een optie (150,- op MP)??

gr. Guus

Liquid_Metal
8 maart 2011, 22:40
Sinds kort heb ik een GCX switch + GroundControl. Dit om meer en makkelijker te kunnen schakelen...
Dit in combi met een Mesa MKIII en Triaxis pre-amp... waarbij ik kan kiezen uit de MKIII pre-sectie of triaxis, terug op de return naar de MKIII... + schakelen kanalen...
Daarnaast ook een meer pure sound. Naast de G-system die ik heb.

Nu heb ik de G-system in een loop van de GCX gehad en met delay en modulatie etc. merkte ik GEEN 'tonesuck'... de pedalen zoals vroeger in de loops geplaatst, hebben nu in de GCX wel veel meer 'ballen' t.o.v. de G-system.
Dus denk eraan om de G-system te verkopen en voor een G-Major te gaan.
(Galm / delay / chorus / D-tune heb ik altijd prima gevonden!!! van de G-system)...
Of is een betere / goedkopere optie b.v. een MPX1... of een 2e hands G-Force???
Of, doordat ik de effectunit in de GCX gebruik, is dan een G-major 1 ook een optie (150,- op MP)??

gr. Guus

Je zou door de G-Major in een loop te zetten inderdaad een bypass kunnen creëren, maar als je al die effecten wilt gebruiken zal 'ie nogal vaak aan staan. Ik had bij de G-Major tamelijk last van tonesuck en heb daarom de tweede gehaald. Bij de GM2 heb ik helemaal geen last van de tonesuck en ik vind de effecten er uit heel erg fijn.
Ik heb een 1:1 test met de Lexicon MX series gedaan en die kwamen wel in de buurt maar waren toch niet zo fijn als de G-Major2. Maar ik denk dat dat best persoonlijk kan zijn.

Jimi Hendrix
9 maart 2011, 08:30
Voor die dingen gebruik ik de g-force in parrallel.
Op een of andere manier voelt de major minder degelijk aan (de draaiknoppen zijn wat gammel bijvoorbeeld).
De mpx1 is ook een prima apparaat, maar ben je bekend met de schakelvertraging?

peter_heijnen
9 maart 2011, 09:44
De mpx1 is ook een prima apparaat, maar ben je bekend met de schakelvertraging?
Is die hetzelfde als op de G2? Daar heb ik jaren mee gespeeld en de vertraging was prima mee te leven als ik het me goed herinner.

Btw, hoe is eigenlijk die gmajor2 tov de 1?

Liquid_Metal
9 maart 2011, 12:54
Is die hetzelfde als op de G2? Daar heb ik jaren mee gespeeld en de vertraging was prima mee te leven als ik het me goed herinner.

Btw, hoe is eigenlijk die gmajor2 tov de 1?

Qua effecten klinkt het volgens mij allemaal net iets helderder, maar ik heb geen 1:1 vergelijking gedaan. De G-Major 2 heeft meer effecten en er zitten ook erg bruikbare dingen bij (bijvoorbeeld de Through Zero Flanger en Trichorus). Ik ben vooral naar versie 2 gegaan vanwege de tonesuck van de eerste.

Nocki
9 maart 2011, 15:08
Hee. Tevreden over je nieuwe switching set?
Je zou eventueel kunnen denken aan een G-force met een mixer.
Dan heb je je fx en kan je het mixen met je droge geluid.
Voor jou misschien wel het antwoord! Ik heb zelf een CAE mixertje gehad wat erg goed werkte.
Groetjes

Nocki

groovieguitarguus
13 maart 2011, 19:46
Ha Nocki... ik heb nog deels 'gemengde' gevoelens over de GCX...
Functioneert uiteraard prima...
Maar de G-system is wel erg - All in one - maar merk absoluut een duidelijk verschil nu ik de Triaxis los kan schakelen of dat deze in de G-system zit gekoppeld...

Wat betreft de effectunit, ben ik nog aan het dubben... Een G-force is heel betaalbaar op Marktplaats 500 - 600 euro.
Pre van een G-major is het tweaken via je computer... het kunnen schakelen van kanalen (waardoor ik meer inputs overhou op de GCX).
Een mixer ernaast weet ik nog niet... Op dit moment hoor ik geen ToneSuck, bij effectunit aan of uit...

Liquid_Metal
13 maart 2011, 22:30
Mocht je voor een G-Force willen gaan, er staat er eentje (tweedehands) te koop bij Max Guitar Store voor 500 euro:
http://www.maxguitarstore.com/saleON.pdf

groovieguitarguus
29 maart 2011, 21:02
Heeft de G-Force ook de mogelijkheid om kanalen te schakelen?

Nocki
29 maart 2011, 21:19
Nee. Helaas niet.

groovieguitarguus
1 april 2011, 21:04
Mocht je voor een G-Force willen gaan, er staat er eentje (tweedehands) te koop bij Max Guitar Store voor 500 euro:
http://www.maxguitarstore.com/saleON.pdf

Is besteld... en onderweg ;-)
Thanx Liquid M.

Liquid_Metal
1 april 2011, 23:45
Is besteld... en onderweg ;-)
Thanx Liquid M.

Please let us know :).

groovieguitarguus
11 april 2011, 22:26
G-Force is binnen. Top service van Max...
Pas laatste 2dagen kunnen stoeien met de G-Force. Veelbelovend!!!
Denk dat ik voorlopig de mixer nog even uit mijn rack haal...
De manier van 'blocks', met effecten parallel plaatsen klinkt erg goed!

Wordt vervolgd.... :-)

Nocki
12 april 2011, 07:28
cONGRATS!

Wanneer je je mixer weer gaat gebruiken zou je eens een compressor voor je fx blocks kunnen zetten. Je fx komen dan echt tot leven.

Dat zelfde kan je ook doen door een droge lijn te leggen van in naar uit en parallel je fx vooraf gegaan aan de compressor...

Liquid_Metal
12 april 2011, 15:44
Gefeliciteerd!

Denk goed na over het gebruik van een mixer, want je wordt enorm beperkt. Rr is ook een tof (en lang) topic over ("w/d/w en het gebruik van een mixer")

morris
12 april 2011, 16:12
Mijn tip voor een goede routing in in een parallelle setup:

Nocki
12 april 2011, 16:22
Dat is m inderdaad! Morris bedankt!
Ik heb dit idd van Morris en het is precies datgene wat je wilt!

groovieguitarguus
12 april 2011, 19:49
Ha Morris,

Superrrr... vanavond weer ff knutselen... ;-)

Morris, gebruik jij verder geen Mixer?
Gebruik je voor al je effecten soortgelijke routing?
Of misschien ook wel wat seriele dingen voor sounds met veel effect?


Thanx... Guus

morris
13 april 2011, 01:11
Haai Guus,

Jawel, ik gebruik altijd een mixer. De Gforce heeft heel goede AD/DA's en toch zit er naar mijn mening een groot verschil wanneer je een goede mixer gebruikt. Nadeel is dan wel dat je geen effecten in de GForce serieel kunt zetten met je amp signaal, maar daar is de TC ook niet voor ontworpen IMO. Ik heb dat soort dingen altijd opgelost met pedals. FX in serie klinken het best vóór de amp (ook hier weer mijn mening uiteraard) en de Gforce doet gewoon wat ie moet doen; time based FX in parallel. Deze patch is de basis voor al mijn sounds, vergeet ook niet de lege blocks er precies zo in te zetten, vraag me niet waarom, maar het is essentieel. Verder is het nooit heel erg spannend wat ik gebruik, stereo delay 350/700 ms. of elk tempo wat je lekker vindt, let op een wat langere repeat van de lange delay lijn. Chorus en/of Pitch trap ik er bij in wanneer ik het nodig heb, reverb staat altijd op hetzelfde (zeer bescheiden hall). De compressor zorgt ervoor dat het allemaal wat organischer/analoger klinkt, met name doet dit wonderen voor de delay. Ook gebruik ik af en toe EQ of overdrive om de delay wat lekkerder te maken. Tweak to taste, geen rocket science dus! De routings zijn allemaal heel logisch met de matrix. Belangrijkste is dat je je realiseert wat parallelle en seriele routings doen in de gforce, en hoe je de verschillende FX blocks kunt gebruiken. Gewoon het lijntje volgen ;-) Momenteel ben ik aan mijn 3e Gforce bezig, vaak verkocht door diverse omstandigheden, maar kom toch altijd weer terug op dit ding. Als je geen eventide H3000 en TC 2290 wil meeslepen en je kunt een beetje programmeren is dit nog steeds het beste alternatief. Ik heb hem altijd stereo gebruikt, momenteel zit hij in mijn W/D/W rack als belangrijkste processor.
Als ik hem nu nog wegdoe, is dat alleen voor eerdergenoemde 2290 en H3000 ;-)

Ik hoop dat je er wat aan hebt, veel plezier ermee.

Morris

Jimi Hendrix
13 april 2011, 09:34
Morris,
is het niet zo dat in jouw routing er ook 'droog' signaal op de outputs staat? (komende vanaf de compressor?).

morris
13 april 2011, 20:18
Morris,
is het niet zo dat in jouw routing er ook 'droog' signaal op de outputs staat? (komende vanaf de compressor?).

Klopt, maar niet 'droog' in de zin hoe wij de term altijd gebruiken. In principe zit in effect signaal ook altijd droog, droog stuurt wet aan. Dus eigenlijk is dit wet met een beetje dry. Als je dit dan weer mengt in een parallelle loop met 'echt' droog klinkt het super.
Test het maar eens in een parallelle loop of WDW systeem, dit werkt fantastisch. Haal de lege blokjes maar eens weg en het klinkt niet meer zo lekker.

Morris

Jimi Hendrix
13 april 2011, 20:28
Klopt, maar niet 'droog' in de zin hoe wij de term altijd gebruiken. In principe zit in effect signaal ook altijd droog, droog stuurt wet aan. Dus eigenlijk is dit wet met een beetje dry. Als je dit dan weer mengt in een parallelle loop met 'echt' droog klinkt het super.
Test het maar eens in een parallelle loop of WDW systeem, dit werkt fantastisch. Haal de lege blokjes maar eens weg en het klinkt niet meer zo lekker.

Morris

Dank, maar heb je dan geen last van dat lelijke 'uit fase' geluid door de DA/AD-vertraging vermengd met 'echt' droog?
En hoe doe je dat met CC's? als ik op de gforce dan geen effect heb aanstaan, staan nog wel de compressor en de lege blokjes aan....

Nocki
13 april 2011, 20:28
Klopt.(op de post van Morris) Ik was na de tip van Morris ook aan het proberen geslagen maar dit werkt gewoon super.
Er vallen inderdaad wat mogelijkheden weg die je bij een series opstelling wel hebt maar wat je ervoor terug krijgt is super.
Tone first en leuke fx second was voor mij de tric! Maar dat hoeft niet voor iedereen te zijn.
Ik blijf steeds terug komen bij KISS (Keep It Simple Stupid) en dat leverd nog altijd de beste tone op.

De truuc van Morris werkt super met een mixer.



Dank, maar heb je dan geen last van dat lelijke 'uit fase' geluid door de DA/AD-vertraging vermengd met 'echt' droog?
En hoe doe je dat met CC's? als ik op de gforce dan geen effect heb aanstaan, staan nog wel de compressor en de lege blokjes aan....


Ik had geen last van fase verschillen. Ik gebruikte een hele fijne cae mixer zonder problemen.
De compressor en blokjes bleven gewoon aanstaan. Had ik gaan last van.
Ik mixte het droge signaal altijd harder dan de fx die er echt "bij" kwamen...

morris
13 april 2011, 20:41
ik heb inderdaad ook de compressor en de reverb altijd aanstaan. Reverb gebruik ik altijd, maar minimaal. In de zin van, je hoort het pas als 'ie uit staat. Spacey sounds maak ik met de delay. Probeer het maar eens, je zult versteld staan.

Jimi Hendrix
13 april 2011, 20:45
ik heb inderdaad ook de compressor en de reverb altijd aanstaan. Reverb gebruik ik altijd, maar minimaal. In de zin van, je hoort het pas als 'ie uit staat. Spacey sounds maak ik met de delay. Probeer het maar eens, je zult versteld staan.

ok, leuk, ik zal 't eens proberen.
Heb volgens mij al jaren niets meer geprogrammeerd met de gforce, wel leuk om weer es wat nieuws te proberen.

Liquid_Metal
13 april 2011, 21:14
Dank, maar heb je dan geen last van dat lelijke 'uit fase' geluid door de DA/AD-vertraging vermengd met 'echt' droog?
En hoe doe je dat met CC's? als ik op de gforce dan geen effect heb aanstaan, staan nog wel de compressor en de lege blokjes aan....

Dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte.

Ik ben niet verder gegaan met W/D(/W) omdat ik geen lekkere flangersound kreeg. De flanger moest net zo hard staan als het droge effect en daardoor kreeg je een enorme volumeboost. Als het volume minder was (bv 0dB droog en -10dB wet) hoorde je amper een flanger-effect. Bij chorus was het al minder maar delay was fantastisch.
Dat is de reden dat ik nu een parallelle delay wil, maar seriele chorus. Ik heb mijn oog laten vallen op de Roland SDX330 voor modulatie want die schijnt echt fantastisch te zijn, en dan een TC Electronic M2000 of M3000 voor delay (je kunt vanuit de G-Force of G-Major(2) met de Digital Out naar een andere unit gaan, waardoor je geen nieuwe AD-converters hebt, en zo kan ik van de GM2 in serie naar een mixer en naar de M2000 gaan. In mijn hoofd werkt het perfect, in de portemonnee nog niet :P.

Succes met de W/D/W, da's echt een fantastische wereld om te verkennen. Maar bij kleine gigs kan het veel gezeik opleveren omdat de engineers vaak niet weten wat ze ermee aanmoeten, OF gewoon te lui zijn om het goed aan te pakken.

groovieguitarguus
13 april 2011, 22:21
Iedereen gaaf en dank voor alle input... wat een inspiratie ;-)...

Gaaf...

Liquid_Metal
13 april 2011, 22:35
We zijn al lang blij dat het rackforum weer tot leven komt (en ik dat het eens over echte gear gaat :soinnocent:).

Nocki
13 april 2011, 22:39
Even terug lezen.... Nee geen CAE 3+ se... :)

groovieguitarguus
15 april 2011, 23:05
Gaaf.... alles begint op zijn plek te vallen.
Gister en eergisteren al 2 repetities gedaan met prima sounds.
Nog niet optimaal getweaked... maar dat is uiteraard een proces.
Vanavond ook mijn Mesa MKIII aan mijn (ex Nocki) GCX switcher gehangen.
Voor dik clean en santana achtige sounds...
Morgen 1e gig... ben heel benieuwd.
Over een paar weken de boel netjes bekabelen (is nu nog even een bende), maar werkt storingsvrij (uiteraard goeie kabels).
Nog even een 'slechte' foto:

Mesa MKIII

Rack:
Triaxis
G-Force
GCX
Racklade met: Fulltone: Fulldrive / OCD / Fat Boost
Mesa 20/20 eindtrap

https://lh3.googleusercontent.com/_GR8j9Kgt22M/Taiy7op4cxI/AAAAAAAAAMs/oDPjOpcExXI/Gear_04-2011.jpg

Nocki
15 april 2011, 23:07
Mooi spul! Ik ben jaloers op de Mark III.
Kan niet wachten tot ik ook weer een Boogie heb voor erbij :)

Voor wat voor sounds gebruik je de Triaxis?

groovieguitarguus
15 april 2011, 23:43
Hey Nocki,

Tot voor een jaar geleden gebruikte ik de Triaxis voor alles. Repeteren en gigs. En dat al een jaar of 10.
De triaxis is wel vrij 'compressed', maar ook heel open en transparant (zonder deken :-).
De MKIII is toch vaak zoeken naar een goeie sound. Binnen een coverband met veel funk, pop, disco, is de Triaxis heel veelzijdig.
Een CAE+3 staat nog op het verlanglijsje.... Maar een Bludotone (Dumble kloon) is zeker niet te versmaden....

DEA100MKIV
15 april 2011, 23:58
waarom ga je niet gewoon voor boss... iedereen tatst maar dieb in buidel... terwijl er gewoon een hele ooie boss is mischien:punk:

Henri H
16 april 2011, 00:05
Tats jij maar dieb in de buidel voor een ooie Boss. ;)

Nocki
16 april 2011, 08:25
tis waar. Ik heb de MT2!

http://youtu.be/E5Ygi5-jSGU


Hey Nocki,

Tot voor een jaar geleden gebruikte ik de Triaxis voor alles. Repeteren en gigs. En dat al een jaar of 10.
De triaxis is wel vrij 'compressed', maar ook heel open en transparant (zonder deken :-).
De MKIII is toch vaak zoeken naar een goeie sound. Binnen een coverband met veel funk, pop, disco, is de Triaxis heel veelzijdig.
Een CAE+3 staat nog op het verlanglijsje.... Maar een Bludotone (Dumble kloon) is zeker niet te versmaden....

Dat is het mooie van de CAE 3+ SE. Wanneer je funk speelt klinkt ie funk Speel je countru linkt ie country. Speel je jazz klinkt ie jazzy. Heel bijzondere amp.

De Triaxis had ik totaal niks mee moet ik zeggen vandaar mijn vraag maar een 3 kanaals mkIII met gedeelde toonregeling is natuurlijk niet super handig.

Klinkt de Triaxis over de MKIII poweramp niet 100x beter dan over de 2020?

Liquid_Metal
16 april 2011, 09:19
waarom ga je niet gewoon voor boss... iedereen tatst maar dieb in buidel... terwijl er gewoon een hele ooie boss is mischien:punk:

Troll??


tis waar. Ik heb de MT2!

http://youtu.be/E5Ygi5-jSGU

Het is ook een ontzettend klotepedaal.

@Guus: ziet er al goed uit, fijn dat het (nu al) zo goed klinkt.

minoin
16 april 2011, 10:37
Klinkt de Triaxis over de MKIII poweramp niet 100x beter dan over de 2020?

+1, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar :)