PDA

View Full Version : 18Watt TMB PPIMV



cannondale_01
8 maart 2011, 21:14
De kogel is door de kerk. Ik start een nieuw project. Na een hapklare Madamp kit waaraan ik ook nu nog veel plezier beleef heb ik een 5watt project afgerond. Dit was een leuk project maar het geluid is niet wat ik ervan verwachtte. Dussssss..... We gaan an de 18 watt. Ongeveer een miljoen gitaristen zijn me voorgegaan maar dat mag de pret niet drukken. De meeste middels een kit overigens. Ik verrek het om naar de plaatselijke leverancier te gaan om een bak te kopen. Geen zin an! Dus wordt het knutslen geblazen.
Ik ben op het net aan het speuren geweest bij de alom bekende sites. Het wordt een 18W TMB met ppimv en wat tweaks die ik ga uitproberen mbt gain en bass. Nogmaals ik heb overal wat gejat. Een ding kom ik maar niet uit en dat is de keuze van de condensatoren voor deze amp. Zowel de elco's als de normale condensatoren. Ik ben ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Mallory; wat modderig Orangedrops ; Helder,hifi F&T ; super (kan ik niets mee) TAD mustard; Prettig (kan ik ook niets mee). Vintage Oil... en noem maar op.
Wat is volgens jullie de beste keuze voor deze 18watt amp. Waarschijnlijk wordt het een combinatie van types en merken. Schiet maar.
Uiteraard volgt een foto verslag.

chocorookie
8 maart 2011, 22:06
De kogel is door de kerk. Ik start een nieuw project. Na een hapklare Madamp kit waaraan ik ook nu nog veel plezier beleef heb ik een 5watt project afgerond. Dit was een leuk project maar het geluid is niet wat ik ervan verwachtte. Dussssss..... We gaan an de 18 watt. Ongeveer een miljoen gitaristen zijn me voorgegaan maar dat mag de pret niet drukken. De meeste middels een kit overigens. Ik verrek het om naar de plaatselijke leverancier te gaan om een bak te kopen. Geen zin an! Dus wordt het knutslen geblazen.
Ik ben op het net aan het speuren geweest bij de alom bekende sites. Het wordt een 18W TMB met ppimv en wat tweaks die ik ga uitproberen mbt gain en bass. Nogmaals ik heb overal wat gejat. Een ding kom ik maar niet uit en dat is de keuze van de condensatoren voor deze amp. Zowel de elco's als de normale condensatoren. Ik ben ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Mallory; wat modderig Orangedrops ; Helder,hifi F&T ; super (kan ik niets mee) TAD mustard; Prettig (kan ik ook niets mee). Vintage Oil... en noem maar op.
Wat is volgens jullie de beste keuze voor deze 18watt amp. Waarschijnlijk wordt het een combinatie van types en merken. Schiet maar.
Uiteraard volgt een foto verslag.

Persoonlijke voorkeur 18 watter?
Filter: F&T
koppel-/ tonecap's: SoZo.

Maar eigenlijk: probeer eens verschillende uit, dan tweak je 'm naar eigen smaak en gebruik.

Gr Choc

toneblo
8 maart 2011, 22:11
Houd je bij het bouwen rekening met de plaatsing van de buizen in het chassis?

... ik denk namelijk te weten in welk huis ie gaat wonen?!!;)

cannondale_01
8 maart 2011, 22:34
Waarom hebben Sozo's en F&T jou voorkeur?

Toneblo jij mag noooooit meer raden! Chassis ben ik nog niet uit. Ik zie zowel combo chassis in een combo als een head chassis in een combo.
Met de juiste buis klemmen moet het volgens mij niets uitmaken. Of zit ik ernaast? Ik neig dus naar een head cassis. Voor latere ombouwplannen weet je wel.

toneblo
8 maart 2011, 22:39
... denk om de koeling, verder moet het kunnen denk ik..

toneblo
8 maart 2011, 22:41
Cedist elco's ook niet verkeerd hoor!

fredjuh
8 maart 2011, 22:55
Ik gebruik F&T elco's omdat ze niet te duur zijn en van afdoende kwaliteit. Voor de rest gebruik ik Silver Mica en Mallory 150, maar ik heb laatst ook een paar Wima's gebruikt. Mallory's omdat het redelijk geprijsde, goed verkrijgbare en veel gebruikte mustard caps zijn, mustard caps omdat die in versterkers zitten die ik goed vind. Van die wima's gebruik ik de 2000V versie, die schijnt beter te klinken. Heb nooit een goeie test gedaan met koppelcaps, maarja, het boeit me niet zo ontzettend. Ik klus liever met waardes dan met merken als t op caps aankomt.

cannondale_01
9 maart 2011, 06:23
En wat doen de Vintage Oil Caps. Zijn die specifiek voor de tonestack?

G.G.
9 maart 2011, 13:50
heb ik een 5watt project afgerond. Dit was een leuk project maar het geluid is niet wat ik ervan verwachtte.

Heb je die groundlift ook in die vesterker gebouwd? Want dat scheelt een hele hoop. Klinkt net alsof je een dikke deken over de vesterker weghaalt.

cannondale_01
9 maart 2011, 14:38
Ja de groundlift heb ik erin gelaten. De fatschakelaar is eruit. Nog wat geëxperimenteerd met andere weerstande en condensatoren maar geen toegevoegde waarde tov de boost schakelaar. Tone regel ik nu op mijn gitaar. Gaat best wel.

cannondale_01
9 maart 2011, 14:43
Heeft iemand een mailadres van de site 18watt.com Staat nergens op hun site, tenminste niet in het openbare deel.
Heb me een week geleden aangemeld maar nog geen bevestigings mail gehad. Opnieuw aangemeld maar wederom geen reactie van dat forum.
Wil ff de moderator of adminitrator contacten.
Lijkt me een heeeeel handige site voor het nieuwe project.
THX

flo123
9 maart 2011, 16:27
Dat valt, met andere forums zoals sewatt.com, onder "Wattkins" of zoiets met allemaal dezelfde login:
http://www.wattkins.com/forum
Het email adres dat ik daarvan heb is:
wattkins (at) box276.bluehost.com

cannondale_01
9 maart 2011, 20:43
Thanks. Ik heb meteen gemaild maar kreeg een foutmelding.

wattkins@box276.bluehost.com
SMTP error from remote mail server after RCPT TO:<wattkins@box276.bluehost.com>:
host box276.bluehost.com [69.89.31.76]: 550 Unrouteable address

Gaat daar dus iets niet goed?

iWishmaster
10 maart 2011, 11:52
Die site is inderdaad zeer goed, staan erg veel tips op. Ik heb voor één van mijn zelfbouw versterker een groot deel van de power amp (en ook de trafo, een mercury magnetics) gebruikt. De PPIMV heb ik heel eenvoudig met een 1Meg potmeter gedaan. Nadeel is dat je vrij snel hoog verliest op die manier: ik heb daarom een vox-achtige tone knop na de fasedraaier gemaakt (en geen toonregeling in de preamp): resultaat is meer gain uit de preamp (die overigens niet gebaseerd op Marshall in mijn amp) en een 'high-cut'-toonregeling die automatisch minder effectief wordt naarmate het master volume omlaag gaat. Nadeel is wel dat het bereik van de toonregeling wat lastig is en vrij sterk volume/gain afhankelijk. Daar zoek ik nog een oplossing voor, maar het is geen enorme ramp natuurlijk.

cannondale_01
10 maart 2011, 14:20
Het is vreselijk balen dat ik die site niet opkom. Ik krijg die toegang maar niet geregeld. Ik heb een schema gevonden waar de PPIMV inderdaad een 1Meg pot is. Deze staat parallel aan de twee weerstanden die gemonteerd zijn aan pen twee van de twee EL84's. Van deze pot is alleen 'e'en kant en de loper aangesloten. Hiermee beinvloed je dus de weerstandswaarden. 1meg parallel aan twee 470K weerstanden.
In mijn Madamp heb ik ook een PPIMV gebouwd. Dit was een 500K duopot die de twee 470K weerstanden verving. Zou je met deze methode je hoog niet beinvloeden?
http://img40.imageshack.us/img40/7721/fotoppimv.th.jpg (http://img40.imageshack.us/i/fotoppimv.jpg/)

Heeft iemand nog een TIP die kan leiden tot toegang op 18watt of een van die zustersites.

iWishmaster
10 maart 2011, 15:10
Ik heb 'em gemaakt zoals er rechts bijgeschreven is (links naast 'Madamp'). De PPIMW zoals in het schema staat heb ik nog nooit gezien: ik snap zo even niet hoe dat gaat werken eerlijk gezegd.

nico verduin
10 maart 2011, 16:25
Het is vreselijk balen dat ik die site niet opkom. Ik krijg die toegang maar niet geregeld. Ik heb een schema gevonden waar de PPIMV inderdaad een 1Meg pot is. Deze staat parallel aan de twee weerstanden die gemonteerd zijn aan pen twee van de twee EL84's. Van deze pot is alleen 'e'en kant en de loper aangesloten. Hiermee beinvloed je dus de weerstandswaarden. 1meg parallel aan twee 470K weerstanden.
In mijn Madamp heb ik ook een PPIMV gebouwd. Dit was een 500K duopot die de twee 470K weerstanden verving. Zou je met deze methode je hoog niet beinvloeden?
http://img40.imageshack.us/img40/7721/fotoppimv.th.jpg (http://img40.imageshack.us/i/fotoppimv.jpg/)

Heeft iemand nog een TIP die kan leiden tot toegang op 18watt of een van die zustersites.Deze lijkt me een beetje overdone :)

Was je email adres wel goed?

cannondale_01
10 maart 2011, 16:45
OK, Ik had het layout al aangepast op de optie in het schema. Deze maar weer aanpassen op de PPIMV volgens de schets.
De mastervolume heb ik eruitgehaald en vervangen door de volgende twee weerstanden. Hoe kom ik aan die wijsheid: gejat uit een 18W tremolo schema. Is het goed? Vreemde waarde die 649K. Deze twee weerstanden heb ik een plek gegeven op het turretboard. Daarmee wijk ik af van het origineel ontwerp van het turret board. Deze weerstanden kan ik ook "zwevend" monteren. wat is wijsheid?
http://img52.imageshack.us/img52/5226/mastervolume1.th.jpg (http://img52.imageshack.us/i/mastervolume1.jpg/)
http://img854.imageshack.us/img854/3221/mastervolume2.th.jpg (http://img854.imageshack.us/i/mastervolume2.jpg/)

Ja dat dacht ik ook. Dus heb me nog een keer aangemeld met een ander mailadres. Zelfde resultaat. NIETS

iWishmaster
10 maart 2011, 16:53
Even wat opgezocht. Ik heb het min of meer hieruit gejat, maar dan met andere waardes voor de potmeters en condensatoren:
http://thmq.mysteria.cz/diystompboxes.com/OTT/TT15.jpg

cannondale_01
10 maart 2011, 19:24
oeff, dat ziet er wel heel anders uit. Nu kom ik wat kennis tekort. Die 500KL pot is dat je tone knop? Het is toch een gain pot?

nico verduin
10 maart 2011, 21:03
Voordat we de bomen helemaal niet meer zien:

a) Een tone potmeter in ons soort versterkers is vrijwel altijd een passieve tone filter. Passief betekend dat we tone weghalen. Als je dus tone weghaalt, neemt het volume van dat frquentie gebied af. Dus ook het totale volume.
b) Een gain is niet meer als een spannigsdeler die een ingangssignaal verdeelt ahw over 2 weerstanden(onder en bovenkant van de loper). Hierdoor blijft de belasting aan de zendende zijde gelijk (vrijwel) waardoor de klank redelijk gelijk blijft.

Aan de ingangszijde van de volgende trap krijg je wel te maken met de interne (Miller) capaciteit van de buis en de serie weerstand van de vorige trap (je potmeter). De weerstand die boven de loper zit samen met de capaciteit in de buis (grid-kathode, grid-anode) vormen een laagdoorlaat filter. Immers als de frequentie toeneemt wordt de z van de miller capaciteit kleiner en blijft er steeds minder signaal over. Reden waarom volume potmeters (ongeacht waar ze zitten) hoog verliezen als je het volume terugdraait. En reden waarom ze een brightcap over die potmeter gooien om het effect tegen te werken.

Nog ff terug naar die pot + cap combinatie:

Die combinatie van een condensator EN potmeter is voor wisselspanning in feite 2 weerstanden in serie (namelijk de z van de condensator en de potmeter weerstand zelf). Door de in tegenfase zijnde signaalpaden via een paar weerstanden aan elkaar te knopen gaan ze elkaar tegenwerken. Omdat je een condensator gebruikt varieert dat afhankelijk van de frequentie. Bij VOX noemen ze dat de Tone-Cut knop. Op zich een juiste benaming. Je haalt een bepaalde Tone weg.
Laat de cap weg, dan kan je het signaal helemaal tegen elkaar laten wegvallen (ervan uitgaande dat beide signalen 180 graden in tegenfase zijn (exact) en de amplitudes ook exact gelijk zijn.

cannondale_01
11 maart 2011, 11:43
Wat ik dus uit je verhaal haal is dat voor het verliezen van hoog het niet uitmaakt of je een PPIMV of mastervolume monteert. Wat ik niet in de schema's terugvindt is die bright cap die over de pot staat. Wel in serie met de loper.

iWishmaster
11 maart 2011, 11:58
Wat ik dus uit je verhaal haal is dat voor het verliezen van hoog het niet uitmaakt of je een PPIMV of mastervolume monteert. Wat ik niet in de schema's terugvindt is die bright cap die over de pot staat. Wel in serie met de loper.

Ik zie ook zelden bright caps over PPIMV's, weet eigenlijk niet waarom: denk dat ik hier maar eens mee ga experimenteren. Het verlies van hoog heb je inderdaad altijd, ongeacht het soort: echter de ene keer voor de fasedraaier, de andere keer erna. Dat levert ongetwijfeld een (subtiel?) verschil in verloop en hoeveelheid verlies op. In veel versterkers is er ook nog een negatieve feedback loop (waar de presence-knop zit), die minder gaat werken naarmate een PPIMV verder dicht gaat, wat het verlies aan hoog nog eens extra benadrukt: dan begin je de verschillen flink te merken. Hier heb je met de 18W overigens geen last van: heb wel eens ge-experimenteerd met een NFB-loop in mijn zelfbouw, maar vond het geluid er niet beter op worden (dat is natuurlijk smaakgebonden).

De cap in serie met de loper is een extra veiligheid om gelijkspanning te filteren: in principe kan er nooit gelijkspanning staan op dat punt in de schakeling, tenzij de potmeter stuk is. Deze condensator kun je ook als hulpmiddel gebruiken: als je hem relatief klein kiest (kleiner dan pak 'em beet 100n) kun je subtiel wat lage frequenties filteren om modderigheid op hoog volume tegen te gaan.

cannondale_01
11 maart 2011, 12:18
Krijg net een mailtje van IG dat de trafo's voorradig zijn. Liggen deze trafo's echt op een hoger niveau dan die van TAD bijvoorbeeld. IG trafo's zijn goedkoper maar dat zegt niets. Ik ben geneigd te zeggen dat een club die zijn eigen trafo's maakt dit beter doet dan een club die ze inkoopt. Maar dat is gevoelsmatig.

in het 18w schema wat ik heb zitten idd caps met een lage waarden.

tommus42
11 maart 2011, 12:25
......Laat de cap weg, dan kan je het signaal helemaal tegen elkaar laten wegvallen (ervan uitgaande dat beide signalen 180 graden in tegenfase zijn (exact) en de amplitudes ook exact gelijk zijn.

Als aan die voorwaarden is voldaan, is deze PPIMV kwalitatief dan niet minder dan de meest ingebouwde?

The Running Man
11 maart 2011, 12:44
Krijg net een mailtje van IG dat de trafo's voorradig zijn. Liggen deze trafo's echt op een hoger niveau dan die van TAD bijvoorbeeld. IG trafo's zijn goedkoper maar dat zegt niets. Ik ben geneigd te zeggen dat een club die zijn eigen trafo's maakt dit beter doet dan een club die ze inkoopt. Maar dat is gevoelsmatig.

in het 18w schema wat ik heb zitten idd caps met een lage waarden.

Vroeger best goed maar hele beroerde leverperformance

flo123
11 maart 2011, 14:08
Mijn ervaring met IG vorig jaar was goed. Maar wel geduld hebben want snel gaat het niet.

Frits van Mourik
11 maart 2011, 23:35
De cap in serie met de loper is een extra veiligheid om gelijkspanning te filteren: in principe kan er nooit gelijkspanning staan op dat punt in de schakeling, tenzij de potmeter stuk is. Deze condensator kun je ook als hulpmiddel gebruiken: als je hem relatief klein kiest (kleiner dan pak 'em beet 100n) kun je subtiel wat lage frequenties filteren om modderigheid op hoog volume tegen te gaan.

Kun je dat 'es uitleggen?
Sorry, misschien word ik simpel, maar hier snap ik geen barst van...

cannondale_01
12 maart 2011, 08:19
Ja, snap het ook niet. Maar dat heb ik al snel met deze materie:crazyhappy:

Een potmeter is een regelbare weerstand en die doet toch helemaal iets met afvlakken of gelijkrichten van een Sinusvorm?

nico verduin
12 maart 2011, 08:47
Ja, snap het ook niet. Maar dat heb ik al snel met deze materie:crazyhappy:

Een potmeter is een regelbare weerstand en die doet toch helemaal iets met afvlakken of gelijkrichten van een Sinusvorm?Er zit hier toch wel een kern van waarheid in:
- Stel een van de koppelcaps gaat lekken(meer hummmm),
- Op dat moment krijg je DC extra op de ingang van de buizen en ook op je MV. Die gaat daardoor kraken.
- Maar als de cap teveel lekt, kan er ook teveel DC op de potmeter komen.
- De potmeter is niet meer dan een variable weerstand en gaat er stroom lopen. Als de weerstand te klein wordt (zeer laag volume) en de lekstroom is groot genoeg fikt je potmeter uit.
Voor die tijd had je het waarschijnlijk allang opgelost, want de buisinstelling klopte allang niet meer.

tommus42
12 maart 2011, 10:01
.......De cap in serie met de loper is een extra veiligheid om gelijkspanning te filteren: in principe kan er nooit gelijkspanning staan op dat punt in de schakeling, tenzij de potmeter stuk is. Deze condensator kun je ook als hulpmiddel gebruiken: als je hem relatief klein kiest (kleiner dan pak 'em beet 100n) kun je subtiel wat lage frequenties filteren om modderigheid op hoog volume tegen te gaan.



Kun je dat 'es uitleggen?
Sorry, misschien word ik simpel, maar hier snap ik geen barst van...


Heb niet het hele topic gelezen, maar je moet de koppelcap als een frequentieafhankelijk weerstand zien.

In oude Orange versterkers kun je de koppelcap schakelen, als een soort 'toonfilter'. Bijvoorbeeld 22n filtert relatief veel lage tonen eruit, 220n is meer 'neutraal'.

nico verduin
12 maart 2011, 10:27
Heb niet het hele topic gelezen, maar je moet de koppelcap als een frequentieafhankelijk weerstand zien.

In oude Orange versterkers kun je de koppelcap schakelen, als een soort 'toonfilter'. Bijvoorbeeld 22n filtert relatief veel lage tonen eruit, 220n is meer 'neutraal'.Het helpt om een vervangingsschema te maken door de Cap als weerstand te zien.

z = 1 / (2 * PI * f * C)

PI = 3.14
f = frequentie
C = capaciteit in Farad (vb. 100nF = 100 * 10^-9)

Maak maar eens een tabelletje in Excel en laat dan de frequentie oplopen bij verschillende waardes van C. Dan kan je gelijk zien wat het effect is.

Je kan dan gelijk concluderen dat als er een Cap in serie zit, je nooit het volume volledig kan wegdraaien.

Frits van Mourik
12 maart 2011, 23:16
OK, ik heppum... ik was te lui om het hele topic door te nemen, dus nam ik aan, dat 't om 'n simpele dubbele PPIMV in een fixed-bias amp ging. Zodoende snapte ik de C in serie met de loper niet; hierdoor zou je immers (dacht ik) zonder biasspanning komen te zitten.
My bad; sorry voor de onbedoelde ruis...

VrGrFr

cannondale_01
16 maart 2011, 20:24
De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang. De trafo's zijn besteld van IG. De componenten worden geleverd door Verelec. Het schema is bestudeerd en op punten aangepast. Uiteraard bekijk ik ook allerlei foto's van bouwsels en tweaks die op het net te vinden zijn. Hier valt me 1 ding gelijk op. De meeste 18watters gebruiken geen afgeschermd draad van de input naar de preamp en naar de twee eindbuizen. Bij mijn vorige project heb ik veel geleerd over allerlei aardingsvormen maar hoe zit dit, afgeschermde kabel, in relatie tot oppikken van signalen met gevolg brommmm of ruissss.

nico verduin
16 maart 2011, 21:29
Ik gebruik nooit afgeschermd..... Netjes bouwen en je hebt het eigenlijk niet nodig.

cluseau
16 maart 2011, 22:15
maar hoe zit dit, afgeschermde kabel, in relatie tot oppikken van signalen met gevolg brommmm of ruissss.

Dit risico is evenredig met de lengte van de draden.

toneblo
16 maart 2011, 22:43
routing van draden bedenken is echt wel nodig, niet te veel naast elkaar, probeer te kruisen of wikkelen daar waar kan.

cannondale_01
17 maart 2011, 09:13
Ja, ook de bedradings voorwaarden zijn goed tot me doorgedrongen.
Preamp, eindtrap en voeding scheiden. Met voldoende afstand parallel laten lopen en indien nodig haaks kruisen.
Dan ga ik het dit keer ook maar zonder afgeschermde kabel proberen.

cannondale_01
18 maart 2011, 22:34
De trafo's are in. Moet zeggen dat het er goed uitziet. Zeer professionele aanpak van Ingo. Test rapporten mee geleverd en garantiebewijs op nep perkament papier. Als ze gaan klinken zoals ze eruitzien belooft het huuuul vuuul goeds.
http://img806.imageshack.us/img806/6573/garantie.th.jpg (http://img806.imageshack.us/i/garantie.jpg/)


http://img823.imageshack.us/img823/9598/outputt.th.jpg (http://img823.imageshack.us/i/outputt.jpg/)

http://img846.imageshack.us/img846/6716/mainstrafo.th.jpg (http://img846.imageshack.us/i/mainstrafo.jpg/)

toneblo
19 maart 2011, 06:26
Ik ben zo benieuwd hoe het geheel gaat klinken, mag ik toch wel eens komen beluisteren he?!!

tommus42
19 maart 2011, 13:22
Ben ook wel benieuwd naar die trafo:D.
De OT van mijn Vox is trouwens niet stuk gegaan, wat ik een tijdje wel dacht, dat betekent dat ik een Vox AC30 OT heb (1983) voor een nieuw projekt!

cannondale_01
26 maart 2011, 00:46
Kan iemand mij helpen aan een boorplan voor een 18watt tmb chassis.

tommus42
26 maart 2011, 10:08
Zover was ik ermee. Aan de ene kant kunnen 2 6L6en of EL34s, aan de andere kant een uitgebreide voorversterker of een complete 18W tmb.
http://img830.imageshack.us/img830/2962/chassis.jpg (http://img830.imageshack.us/i/chassis.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Tis een beetje hak en breekwerk geworden want ik had toen nog geen goede (trappen)boor.

toneblo
26 maart 2011, 15:56
..zal je morgen voorzien van een volledig autocad file pdf in jouw geval!!;-) met boorplan en aangepast bedieningspaneel!!

Heb vanmiddag een jtm 45 uit '65 in mijn uitslagen bestand toe gevoegd!
Dus geen ceriatone of TAD maten, maar the real deal!
Het geheel van een origineel af bemeten, staat in de werkplaats voor restauratie!
Komt redelijk in de buurt van wat je wilt, even wat aanpassingen maken.
Vanavond naar concert van een vriend.

cannondale_01
30 april 2011, 22:22
Vandaag weer een stapje dichter bij de concrete start van de bouw.
Het Chassis is binnen Yeahhh.
Het Chassis en de faceplates heb ik laten maken bij Giablo (Toneblo).
Rete strak. Die weet waar hij mee bezig is.

http://img695.imageshack.us/img695/1071/faceplates1.th.jpg (http://img695.imageshack.us/i/faceplates1.jpg/)

http://img25.imageshack.us/img25/3223/chassis1d.th.jpg (http://img25.imageshack.us/i/chassis1d.jpg/)
http://img810.imageshack.us/img810/7233/chassis2v.th.jpg (http://img810.imageshack.us/i/chassis2v.jpg/)
http://img706.imageshack.us/img706/2496/chassis3t.th.jpg (http://img706.imageshack.us/i/chassis3t.jpg/)
http://img64.imageshack.us/img64/3462/chassis4.th.jpg (http://img64.imageshack.us/i/chassis4.jpg/)


Het geheel komt in de combo die ik gebouwd had voor mijn 5w project. zie elders het bouwverslag.
Aangezien ik toen nooit gedacht had dat ik een 18w zou bouwen is de maatvoering van de combo niet afgestemd op een 18watter.
Chassis en faceplates zijn dus volledig custom.

Kijk huuuuuul goed naar de combo want ook die heeft Giablo (ToneBlo) voor me afgewerkt. Net zoal de stack voor mijn Madamp project. Super strak.
Het logo is ook door hem gemaakt.

http://img571.imageshack.us/img571/4589/combo2.th.jpg (http://img571.imageshack.us/i/combo2.jpg/)
http://img31.imageshack.us/img31/7057/combo1p.th.jpg (http://img31.imageshack.us/i/combo1p.jpg/)

http://img339.imageshack.us/img339/4312/stack4.th.jpg (http://img339.imageshack.us/i/stack4.jpg/)

Arjan nog bedankt voor je puike werk.

Volgende week ga ik er ff lekker tussenuit. Daarna start de bouw.

cannondale_01
30 april 2011, 22:23
Nog een paar shots van de madamp stack.

http://img9.imageshack.us/img9/8389/stack3v.th.jpg (http://img9.imageshack.us/i/stack3v.jpg/)
http://img860.imageshack.us/img860/2594/stack2.th.jpg (http://img860.imageshack.us/i/stack2.jpg/)
http://img862.imageshack.us/img862/4247/stack1p.th.jpg (http://img862.imageshack.us/i/stack1p.jpg/)

toneblo
1 mei 2011, 06:44
Ik wil toch die madamp nog wel eens horen!!
vind hem zo met amp erin wel stoer!

Lexvandoef
1 mei 2011, 12:03
Ziet er goed uit! ff duimen dat toneblo strak werk af blijft leveren ;) :seriousf:.

@Toneblo, heb je mijn ampje al geprobeerd of niet?

toneblo
1 mei 2011, 12:54
yep..!
Van de week start tolexen..

The Running Man
1 mei 2011, 16:01
Petje af
Zowel voor ontwerp (smaakvol) als voor uitvoering (retestrak)
Echt heel erg mooi
Die faceplates zijn ook f**ng mooi
Zo wil ik ze ook mijn Challenger (messing) !






Vandaag weer een stapje dichter bij de concrete start van de bouw.
Het Chassis is binnen Yeahhh.
Het Chassis en de faceplates heb ik laten maken bij Giablo (Toneblo).
Rete strak. Die weet waar hij mee bezig is.

http://img695.imageshack.us/img695/1071/faceplates1.th.jpg (http://img695.imageshack.us/i/faceplates1.jpg/)

http://img25.imageshack.us/img25/3223/chassis1d.th.jpg (http://img25.imageshack.us/i/chassis1d.jpg/)
http://img810.imageshack.us/img810/7233/chassis2v.th.jpg (http://img810.imageshack.us/i/chassis2v.jpg/)
http://img706.imageshack.us/img706/2496/chassis3t.th.jpg (http://img706.imageshack.us/i/chassis3t.jpg/)
http://img64.imageshack.us/img64/3462/chassis4.th.jpg (http://img64.imageshack.us/i/chassis4.jpg/)


Het geheel komt in de combo die ik gebouwd had voor mijn 5w project. zie elders het bouwverslag.
Aangezien ik toen nooit gedacht had dat ik een 18w zou bouwen is de maatvoering van de combo niet afgestemd op een 18watter.
Chassis en faceplates zijn dus volledig custom.

Kijk huuuuuul goed naar de combo want ook die heeft Giablo (ToneBlo) voor me afgewerkt. Net zoal de stack voor mijn Madamp project. Super strak.
Het logo is ook door hem gemaakt.

http://img571.imageshack.us/img571/4589/combo2.th.jpg (http://img571.imageshack.us/i/combo2.jpg/)
http://img31.imageshack.us/img31/7057/combo1p.th.jpg (http://img31.imageshack.us/i/combo1p.jpg/)

http://img339.imageshack.us/img339/4312/stack4.th.jpg (http://img339.imageshack.us/i/stack4.jpg/)

Arjan nog bedankt voor je puike werk.

Volgende week ga ik er ff lekker tussenuit. Daarna start de bouw.

Lexvandoef
1 mei 2011, 16:44
yep..!
Van de week start tolexen..

Wat seriously?!?! snel!

Wat vond je der van trouwens?

cannondale_01
1 mei 2011, 22:32
Oja,
3 faceplates voor 1 project? Hoe zit dat? Dit is mijn derde klus en ik hoop :soinnocent: dat het hier bij blijft. Mijn maatje zei: meerdere topjes in een rack een pedaal om de boel te schakelen en .....
Zo, na mijn madamp en 5W SE project dacht ik , een extra faceplate kost me de face niet. Van Combo naar top is zo gedaan en ben ik vrij om te klooien.

cannondale_01
14 juli 2011, 11:13
We zijn weer van start. Nu heb ik een hersenbreker op mijn pad gekregen.
In mijn schema zit op pen 2 van de fasedraaier een condensator met een waarde van 0,022uf.
Zoals ik als zei ben ik op het net aan het speuren geweest naar allerlei scenario's. Ik kom op deze plek ook een condensator van 0,0047uf tegen.

Die condensator zit er volgens mij om de roosterspanning constant te houden. Deze condensator zit er om te ontkoppelen. hij zorgt ervoor dat de wisselstroom naar aarde afvloeit. en de spanning op het rooster constant blijft.
KLOPT DIT?

Maar dan begrijp ik niet wat de verdubbeling van de condensatorwaarde voor een gevolg heeft. Een hogere waarde betekent minder stroom doorlaten, en hogere spanning? Maar wat is de invloed op het GELUID?
Ik heb de melk wel horen klotsen maar weet niet waar de t*p*l hangt.

Verder terug is het schema te vinden.
thx

cluseau
14 juli 2011, 11:22
Die condensator zit er volgens mij om de roosterspanning constant te houden.

Beetje fout, dit is je koppelcondensator. Deze houd het rooster vrij van DC potentiaal.


Je spreekwoord is trouwens ook fout, je bedoeld waarschijnlijk dit.....

"je hebt de kok horen fluiten maar weet niet waar de klepel hangt" http://home.casema.nl/jajop/cluseau/nonosmile.gif

nico verduin
14 juli 2011, 11:58
Er wordt wel meer ge-experimenteerd met de koppelcaps. Ze vormen een hoog doorlaat filet met de weerstand naar GND. Het zgn. 3dB kantel punt is uit te rekenen met de formule 1 / (2* PI * R *C). Door C te verkleinen shuit het 3dB punt naar een hogere frequentie. Concreet betekent dit dat de lage frequenties (=Bas) meer wordt afgezwakt. Dus als hij de bassig klinkt, kun je hem verkleinen waardoor het mid en hoog dominanter wordt. Standaard is het 22nF maar ik heb al een heleboel exoten door de tijd gezien.

cannondale_01
14 juli 2011, 17:45
thx. Ik ga beide waardes proberen.

cannondale_01
3 augustus 2011, 22:01
Even wat shots van de bedrading. Heren guru's hebben jullie wat opmerkingen. Voordat ik het turretboard ga monteren kan ik nog wat wijzigen.
Ik heb me denk ik wel gehouden aan de bedradings reglementen.
http://img819.imageshack.us/img819/2931/p1020564gm.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/819/p1020564gm.jpg/)
http://img84.imageshack.us/img84/817/p1020566w.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/84/p1020566w.jpg/)
http://img232.imageshack.us/img232/8714/p1020575m.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/232/p1020575m.jpg/)

toneblo
3 augustus 2011, 22:39
Spagettie!!
Geweldig om te zien dat je weer verder bent!
Ziet er goed uit zo, vlijtig liesje met het vlegten?!:ok:

Hendriks
4 augustus 2011, 07:59
Netjes. De manier waarop je de leads hebt bevestigd kende ik nog niet, moet ik onthouden voor de volgende.

cannondale_01
4 augustus 2011, 08:25
Er is nog wel een aandacht punt. Namelijk de aansluiting tussen de 8k2 2w weerstand en de beker elco. Die weerstand zit in de anodelijnen van de eindbuizen. Deze draad loopt onder het turretboard door en kruist de output draden van de OT. Volgens mij kan dat een probleemgeval zijn. Of zit ik ernaast? Als het turret board definitief geplaatst wordt zal ik wel een mooi kruispuntje vinden.

cannondale_01
4 augustus 2011, 09:22
Nu dient zich het volgende aan. De inputs van channel 1 en 2 zijn aangesloten op V1. in het schema dat ik hanteer zijn de hi en lo inputs aangesloten via 68k weerstanden. De inputs van het TMB kanaal zijn aangesloten via 22k weerstanden. Dit wijkt af van "andere" schema's. Ik kan het nog niet helemaal beredeneren.
Hoe lager de weerstand hoe hoger de stroom; dus is dan ook het ingangssignaal harder?
Wat is de consequentie als die 68k weerstand verlaagd wordt?

guitarnijboer
4 augustus 2011, 15:54
Nu dient zich het volgende aan. De inputs van channel 1 en 2 zijn aangesloten op V1. in het schema dat ik hanteer zijn de hi en lo inputs aangesloten via 68k weerstanden. De inputs van het TMB kanaal zijn aangesloten via 22k weerstanden. Dit wijkt af van "andere" schema's. Ik kan het nog niet helemaal beredeneren.
Hoe lager de weerstand hoe hoger de stroom; dus is dan ook het ingangssignaal harder?
Wat is de consequentie als die 68k weerstand verlaagd wordt?

Er loopt daar geen stroom (verwaarloosbaar kleine stroom) dus je redenering gaat niet op. (geen stroom = geen spanningsverlies en het gaat uiteindelijk om de spanning die op het rooster komt) De gridstoppers aan de input van de eerste trap dienen als RC filter voor het wegfilteren van RF frequenties. (samen met de inwendige capaciteit van de buis) 22 of 68 K geeft geen hoorbaar volumeverschil. 22k zou in theorie iets meer hoog in je geluid geven, maar of je dit echt kunt horen betwijfel ik.

cannondale_01
4 augustus 2011, 18:11
Thx. Mijn eerste reactie: ik mis de C. Maar je heb gelijk. En bovendien de pick-ups leveren niets. Anders zouden we als een gek gaan spelen en terug leveren aan het energie bedrijf. :seriousf: Ga natuurlijk wel weer ff in mijn boek lezen.

tommus42
4 augustus 2011, 18:43
Maar high en low input werken toch juist met verschillende gridstoppers:???:

cannondale_01
4 augustus 2011, 19:08
De high inputs zijn ook nog voorzien van een 1 meg weerstand parallel tussen input en grd. De gridstopper staat in serie met de buis. De 1 meg weerstand die parallel staat dient als een ruis onderdrukker. ( zonder enige kennis van zaken vrij vertaald. Maar komt goed!) wellicht kan er een iets specifiekere uitleg gegeven worden. Thx
Die gridstopper van 68k wordt in het theorie boek ook genoemd terwijl er over de 1 meg weestand gezegd wordt dat dit zomaar een gekozen waarde is.

tommus42
4 augustus 2011, 20:25
Volgens mij is die weerstand om het rooster op 0V te houden.

nico verduin
4 augustus 2011, 22:25
Volgens mij is die weerstand om het rooster op 0V te houden.Is juist. door de referentie aan GND, staat de grid op 0V. door de stroom die door de anode lopt, valt er ook een zekere spanning over de kathode. Die wordt dan positief. Gevolg: de grid wordt dus negatief tov. de kathode (0V is kleiner dan een positieve spanning). De 1M weerstand vormt samen met de gridstopper een serie weerstand. Waardoor er nog een zo groot mogelijke spanning naar de grid gaat. Zo zie je maar. Meerdere functies voor 1 component.

tommus42
5 augustus 2011, 09:10
.....De 1M weerstand vormt samen met de gridstopper een serie weerstand. Waardoor er nog een zo groot mogelijke spanning naar de grid gaat. Zo zie je maar. Meerdere functies voor 1 component.

Betekent dat dat je met de 1M ook de bias van het buisje kunt afstellen?

cluseau
5 augustus 2011, 09:43
Betekent dat dat je met de 1M ook de bias van het buisje kunt afstellen?

Nee, dat doe je met de kathode weerstand

iWishmaster
5 augustus 2011, 09:55
Betekent dat dat je met de 1M ook de bias van het buisje kunt afstellen?

Met de 1M weerstand niet, maar je kunt de grid ook hard aan negatieve spanning hangen. Dan kun je de 1M en de kathode weerstand weglaten. Bij EL34's en 6L6's gebeurt dat vrijwel altijd: kijk maar is naar de eindtrap van een JCM800 (of eigenlijk elke willekeurige 50-100W amp). Omdat de kathode weerstand in feite alleen maar stroom staat te verstoken is het aanbrengen van een vaste spanning wat efficienter. Bij preamp buisjes (en kleinere eindbuisjes als EL84's) is die stroom redelijk laag en kiest men er al snel voor 'gewoon' een cathode bias weerstand te gebruiken. Dan heb je geen extra tap op de transformator nodig (waardoor die een tikje goedkoper / eenvoudiger is).

Over de gridstopper in de premap: zet er eens een flinke potmeter voor in de plaats, 1Meg bijvoorbeeld. Als je er aan gaat draaien hoor je precies wat het doet: subtiel hoge frequenties filteren, tussen de 22k en 100k hoor je weinig, daarna kom je in het beter hoorbare frequentie gebied. Bij mijn amp zit er geloof ik een 220k omdat ik wat hoog teveel had bij hoge gain instellingen (naar mijn smaak).

guitarnijboer
5 augustus 2011, 10:44
Maar high en low input werken toch juist met verschillende gridstoppers:???:

Nee, Als je bijvoorbeeld de ingang van een bassman bekijkt zie je op beide kanalen een gridstopper van 68K. Het verschil is alleen dat de inputs zo geschakeld zijn dat bij de High input de spanning alleen over de 1M roosterweerstand staat en dat bij de Low input de spanning over de gridstopper van de High input staat (deze zit dan aan massa). Bij de Low input heb je dan dus een 68K gridstopper met een 68K belasting. Het signaal wordt gehalveerd.

De redenering van Nico dat een gridstopper het signaal zou verhogen ontgaat mij. In alle gevallen heb je volgens mij iets verlies over de gridstopper:

High input: 68/(1000 + 68) = 94% van het ingangsignaal komt op het rooster.

Low input: 68/ ( 1000//68 +68) = 48% van het ingangsignaal komt op het rooster.

tommus42
5 augustus 2011, 10:45
.....Over de gridstopper in de premap: zet er eens een flinke potmeter voor in de plaats, 1Meg bijvoorbeeld. Als je er aan gaat draaien hoor je precies wat het doet: subtiel hoge frequenties filteren, tussen de 22k en 100k hoor je weinig, daarna kom je in het beter hoorbare frequentie gebied. Bij mijn amp zit er geloof ik een 220k omdat ik wat hoog teveel had bij hoge gain instellingen (naar mijn smaak).

Zou je voor dat doel (hoge frequenties filteren) ook de '1M' naar massa kunnen verkleinen?
Heb eens de eerste Marshall 50W rack-amp nagebouwd. Eerste en laatste bouwsel dat direkt goed werkte, maar die had 220K gridstoppers voor de eindbuizen, ook voor wat hoogfiltering neem ik aan. Ik vond dat al zo een hoge waarde, maar daar is dat dus voor.

iWishmaster
5 augustus 2011, 11:11
Zou je voor dat doel (hoge frequenties filteren) ook de '1M' naar massa kunnen verkleinen?
Heb eens de eerste Marshall 50W rack-amp nagebouwd. Eerste en laatste bouwsel dat direkt goed werkte, maar die had 220K gridstoppers voor de eindbuizen, ook voor wat hoogfiltering neem ik aan. Ik vond dat al zo een hoge waarde, maar daar is dat dus voor.
Niet echt, guitarnijboer legt het effect van de 1M goed uit zo:

Nee, Als je bijvoorbeeld de ingang van een bassman bekijkt zie je op beide kanalen een gridstopper van 68K. Het verschil is alleen dat de inputs zo geschakeld zijn dat bij de High input de spanning alleen over de 1M roosterweerstand staat en dat bij de Low input de spanning over de gridstopper van de High input staat (deze zit dan aan massa). Bij de Low input heb je dan dus een 68K gridstopper met een 68K belasting. Het signaal wordt gehalveerd.

De redenering van Nico dat een gridstopper het signaal zou verhogen ontgaat mij. In alle gevallen heb je volgens mij iets verlies over de gridstopper:

High input: 68/(1000 + 68) = 94% van het ingangsignaal komt op het rooster.

Low input: 68/ ( 1000//68 +68) = 48% van het ingangsignaal komt op het rooster.
Nadeel van hoge gridstoppers is dat je ingangssignaal kwijtraakt inderdaad. Daarom heeft mijn versterker op de tweede trap een hogere gridstopper, niet op de eerste. Dat compenseer ik dan met een tikje meer gain door een hetere cathode bias.

cannondale_01
5 augustus 2011, 11:16
Duizend maal dank heren. op deze discussie hoopte ik al. Nu gaat de theorie wat meer bij me leven. Ga zo door:seriousf:

tommus42
5 augustus 2011, 11:23
Okee, ik snap hoe het zit nu. Als je de sterkte van het signaal op het rooster wilt veranderen, zou je de '1M' kunnen veranderen.

nico verduin
5 augustus 2011, 11:28
Okee, ik snap hoe het zit nu. Als je de sterkte van het signaal op het rooster wilt veranderen, zou je de '1M' kunnen veranderen.Ik zou dat niet doen. De eerste trap heeft als primaire doel om een zo groot mogelijke ruis/signaal scheiding te bewerkstelligen. Het verlagen van je ingangssignaal, verkleind die afstand en heb je straks kans op meer ruis. Dan kan je hem beter in de -6dB ingang prikken (lo input)

nico verduin
5 augustus 2011, 11:35
Nee, Als je bijvoorbeeld de ingang van een bassman bekijkt zie je op beide kanalen een gridstopper van 68K. Het verschil is alleen dat de inputs zo geschakeld zijn dat bij de High input de spanning alleen over de 1M roosterweerstand staat en dat bij de Low input de spanning over de gridstopper van de High input staat (deze zit dan aan massa). Bij de Low input heb je dan dus een 68K gridstopper met een 68K belasting. Het signaal wordt gehalveerd.

De redenering van Nico dat een gridstopper het signaal zou verhogen ontgaat mij. In alle gevallen heb je volgens mij iets verlies over de gridstopper:

High input: 68/(1000 + 68) = 94% van het ingangsignaal komt op het rooster.

Low input: 68/ ( 1000//68 +68) = 48% van het ingangsignaal komt op het rooster.Zal aan mij liggen:seriousf: maar ik had het over een grotere series weerstand (de 1M) icm de gridstopper zorgt voor een hoger ingangs signaal. Immers het is een keten (element-68K - 1M). Als je de 1M verkleind, dan daalt het ingangssignaal.
Dus volgens mij vertellen we hetzelfde...

iWishmaster
5 augustus 2011, 11:37
Okee, ik snap hoe het zit nu. Als je de sterkte van het signaal op het rooster wilt veranderen, zou je de '1M' kunnen veranderen.

Klopt als een bus. Bedenk wel dat het veranderen van de gridstopper impact heeft op zowel de hoge frequenties als de volumes, de 1M vrijwel alleen op het volume. Het gaat om de verhouding van de twee.

Vuistregel:
Voor de eerste trap: Laat die 1Meg daar mooi zitten, speel een beetje met de gridstopper, niet lager als 22k, niet hoger als 100k.
Bij de verdere trappen kun je wat meer experimenteren, maar maak de 1Meg niet te laag. Pak 'em beet niet onder de 100k ongeveer.

guitarnijboer
5 augustus 2011, 13:57
Klopt als een bus. Bedenk wel dat het veranderen van de gridstopper impact heeft op zowel de hoge frequenties als de volumes, de 1M vrijwel alleen op het volume. Het gaat om de verhouding van de twee.



Je zou gelijk hebben als je buiten beschouwing laat dat je gitaarelement belast wordt door de roosterweerstand van 1M. Net als met verschillende waarden potmeters in je gitaar veranderd de klank van je element door de belasting die je er op aansluit. 250K potmeters klinken donkerder dan 500K potmeters in de gitaar. (die potmeter is eigenlijk ook een belasting voor het element. Een gitaar klinkt daarom niet alleen zachter, maar ook wat donkerder op het Low input kanaal van een fender bassman. Het verlagen van de roosterweerstand heeft daarom ook effect op de toon.

iWishmaster
5 augustus 2011, 14:07
Je zou gelijk hebben als je buiten beschouwing laat dat je gitaarelement belast wordt door de roosterweerstand van 1M. Net als met verschillende waarden potmeters in je gitaar veranderd de klank van je element door de belasting die je er op aansluit. 250K potmeters klinken donkerder dan 500K potmeters in de gitaar. (die potmeter is eigenlijk ook een belasting voor het element. Een gitaar klinkt daarom niet alleen zachter, maar ook wat donkerder op het Low input kanaal van een fender bassman. Het verlagen van de roosterweerstand heeft daarom ook effect op de toon.

Klopt. Ik had ook een stukje getypt over waarom die weerstand meestal op 1M gekozen wordt (vanwege lagere belasting van je element of de voorgaande trap), maar ik vond het niet nodig de discussie ingewikkelder te maken dan nodig, dus dat heb ik weer weggehaald ...

cannondale_01
6 augustus 2011, 21:58
Nav de technische les die ik met veel genoegen heb ondergaan heb ik besloten bij V1 een montage strip te plaatsen zodat ik met weerstanden kan experimenteren. Ook mijn 5 watter moet eraan geloven. Hoewel deze maar 1 preamptrap heeft. De 1M weerstand zit er. Direct op de grid (pen2) Daar ga ik maar eens een 68K of een 22K plaatsen. kijken wat er gebeurd. Scoope erop???? Op pen 7 zit de loper van een 1M Gain potmeter. Die laat ik maar even voor wat het is.

Verder is de bouw van de Astone Eighteen in volle gang en wordt denk ik volgende week afgrond.
Nog ff een paar foto's voor de zelfbevlekking:blast:

http://img847.imageshack.us/img847/25/p1020593h.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/847/p1020593h.jpg/)

http://img4.imageshack.us/img4/9863/p1020592z.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/4/p1020592z.jpg/)

http://img692.imageshack.us/img692/317/p1020591r.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/692/p1020591r.jpg/)

http://img850.imageshack.us/img850/5966/p1020594f.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/850/p1020594f.jpg/)

toneblo
7 augustus 2011, 11:08
ik zie dat je vanaf v2 een draad akelig dicht langs de filament-voeding laat lopen, ik zou daar meer afstand tussen houden.
rest ziet er top uit!

cannondale_01
7 augustus 2011, 15:54
Ja, de draad naar V1 pen1 loopt idd dicht langs de draad naar V2 pen4/5 aansluiting. die zal ik even omzwiepen. Maar loopt de blauwe draad naar V2 pen 7 ( grid volgens mij) niet te dicht langs de gele draden van V1 pen 8 en 6. Potentiële troublemakers?
Thx

cannondale_01
9 augustus 2011, 00:36
Nog een paar soldering-kjes en daarna goed schoonmaken. Buizen erin en draaien maar. (gaan we vanuit).
Ik ben wel gewaarschuwd voor eventuele problemen aangezien ik zelf de routing van de draden bedacht heb en mooi vlechtwerk heb toegepast. Wordt vervolgt.
Tav de gridstoppers heb ik zowel voor ch1 als ch2 68K toegepast. Aangezien 1 kanaal nog voorzien wordt van 22K weerstanden heb ik maar montage stip geplaatst.
http://img405.imageshack.us/img405/1618/p1020610o.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/405/p1020610o.jpg/)

http://img163.imageshack.us/img163/2382/p1020609e.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/163/p1020609e.jpg/)

http://img193.imageshack.us/img193/5324/p1020607y.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/193/p1020607y.jpg/)

bass blom
9 augustus 2011, 01:11
goh, deftig hoor!

cannondale_01
9 augustus 2011, 01:15
Nog een paar soldering-kjes en daarna goed schoonmaken. Buizen erin en draaien maar. (gaan we vanuit).
Ik ben wel gewaarschuwd voor eventuele problemen aangezien ik zelf de routing van de draden bedacht heb en mooi vlechtwerk heb toegepast. Wordt vervolgt.
Tav de gridstoppers heb ik zowel voor ch1 als ch2 68K toegepast. Aangezien 1 kanaal nog voorzien wordt van 22K weerstanden heb ik maar montage stip geplaatst.
http://img405.imageshack.us/img405/1618/p1020610o.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/405/p1020610o.jpg/)

http://img163.imageshack.us/img163/2382/p1020609e.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/163/p1020609e.jpg/)

http://img193.imageshack.us/img193/5324/p1020607y.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/193/p1020607y.jpg/)

cannondale_01
10 augustus 2011, 22:52
De bouw is klaar! Morgen nog even schoonmaken en goed checken of er geen losse solderingen zijn. Dan stekker erin en meten. Nog even een tabelletje maken. Moet ik overigens meten met of zonder buizen erin. Ja de gelijkrichtbuis maar de rest?
Het liefst nu nu nu inpluggen en.... :punk: Maar-ja de familie ligt al te tukken. En een beetje zelfbescherming. Doet ie et niet dan is meteen mijn nachtrust naar de knoppen!
Het geheel wordt in mijn eerder gebouwde combo geplaatst. Heel chique vind ik zelf.

http://img713.imageshack.us/img713/1782/p1020611q.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/713/p1020611q.jpg/)

http://img594.imageshack.us/img594/1553/p1020612f.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/594/p1020612f.jpg/)

http://img204.imageshack.us/img204/1937/p1020613n.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/204/p1020613n.jpg/)

http://img18.imageshack.us/img18/4707/p1020614pd.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/18/p1020614pd.jpg/)

http://img546.imageshack.us/img546/5830/p1020615e.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/546/p1020615e.jpg/)

Hendriks
10 augustus 2011, 23:10
Strak hoor.

cannondale_01
10 augustus 2011, 23:33
Test schema gevonden en methodiek! Maak wel ff een tabelletje.

cannondale_01
11 augustus 2011, 12:11
Fire in the hole !!!!!!!!

Hij doet het !!!!!

Geen brommmm, Geen ruisssssss Fantastisch knalhard. vlechtwerk rules!

De amp klink echt goed! Even geprobeerd in een 2x12 2xG12t75 en de speaker in de combo Greenback G12m.
Maar wel twee foutjes. De PPIMV duopot is verkeerdom aangesloten. Standje 0 is nu volle bak. De 0/stb/1 schakelaar is verkeerd aangesloten. STB en On zijn verkeerd aangesloten. Wat me opvalt is dat er niet heel veel gain in de amp zit. Wellicht moet ik nog wat experimenteren met weerstandswaarden. Volgens mij de weerstanden die aangesloten zitten op de grid (pen 2) van V2Maar gebrek aan gain kan ook zijn omdat ik haar nog niet goed ken.

Nu gaan we de boel nog goed fine tunen waar overigens Nico Verduin me mee gaat helpen. Onderandere of het vlechtwerk geen invloed heeft op het uiteindelijke eindvermogen.
Een sound clip die we in de studio van een maatje gaan opnemen volgt eind v/d maand ongeveer.

cannondale_01
11 augustus 2011, 12:33
Toch wel een puntje.

Met gitaar in TMB kanaal Hi-input Kanaalvolume vanaf stand 8 tot 10 ontstaat er een piep, keihard die van heel hoog naar laag afneemt en vanaf 8verdwenen is. Het maakt niet uit of de ppimv op 1 of 10 staat.
Ik gebruik een OBL 900L neck humbucker en een 900XL brug humbucker. Waarvan de spoelen in serie of parallel geschakeld kunnen worden. Als ik tijdens de piep de schakelaar op mijn gitaar bedien heeft dat invloed op de piep. Ook maar ff een andere gitaar gebruiken (die ik niet heb).

Overigens; in de andere inputs op de versterker geen last van dit fenomeen.

Iemand een suggestie?

iWishmaster
11 augustus 2011, 12:45
Klinkt als een oscilatie in de buis: Probeer het eens met een ander buisje in V1. De 18W heeft inderdaad niet zoveel gain: mijn versterker is losjes gebaseerd op een 18 watter, maar ik heb de 2 preamp buizen in serie staan (dus ook maar 1 input) voor meer gain (de TMB toonregeling 'vreet' overigens ook wat gain weg, zonder heb je toch echt wel een flink tandje extra).

cannondale_01
13 augustus 2011, 10:37
De volgende fase in de buizen wereld wordt ingeluid. Heb mezelf een scoope cadeau gedaan (marktplaats). Ik realiseerde dat ik er daarmee nog niet ben.
Nu zoek ik me de tandjes naar een goedkope simpele toongenerator. Klink raar maar ik kan zo'n ding gewoon niet vinden. of ik gebruik de verkeerde zoekargumenten of ze zijn schaars aangezien ik wel veel softwarevarianten vind. En die wil ik niet. De DAP audio sc17.
Suggesties?

iWishmaster
13 augustus 2011, 10:52
Eigenlijk heb je die amper nodig. Zelf bouwen zou ik zeggen, je hoeft alleen een oscillator te maken met een versterkingstrap en een potmeter voor amplitude erachter: het komt niet zo precies bij een gitaarversterker. Voor een tientje onderdelen en een half dagje werk ben je makkelijk klaar. Zoek maar eens op 'sine wave generator' en 'schematic', kom je een heel eind.

nico verduin
13 augustus 2011, 11:08
Eigenlijk heb je die amper nodig. Zelf bouwen zou ik zeggen, je hoeft alleen een oscillator te maken met een versterkingstrap en een potmeter voor amplitude erachter: het komt niet zo precies bij een gitaarversterker. Voor een tientje onderdelen en een half dagje werk ben je makkelijk klaar. Zoek maar eens op 'sine wave generator' en 'schematic', kom je een heel eind.
Of een wat luxere uitvoering : http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/0da0/0900766b80da0911.pdf
heb er zelf eens een gemaakt met deze chip. Werkt prima. Anders moeten we er maar eens een projectje van maken met een stevige driver (Mosfet)

tommus42
13 augustus 2011, 11:34
Of een wat luxere uitvoering : http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/0da0/0900766b80da0911.pdf
heb er zelf eens een gemaakt met deze chip. Werkt prima. Anders moeten we er maar eens een projectje van maken met een stevige driver (Mosfet)

:D, okee, ga ik volgen. Heb matige soldeervaardigheden, maar dat zit hem ook in de verroeste punt die ik momenteel gebruik. Nog iemand een tip voor een goede roestvrijstalen soldeerpunt?

iWishmaster
13 augustus 2011, 11:43
Of een wat luxere uitvoering : http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/0da0/0900766b80da0911.pdf
heb er zelf eens een gemaakt met deze chip. Werkt prima. Anders moeten we er maar eens een projectje van maken met een stevige driver (Mosfet)

Leuk chipje inderdaad, niet duur ook (5 euro bij conrad voor degene die te lui om te zoeken zijn :soinnocent:). Ik heb zelf een hele simpele VCO die een (ietwat vervormde) sinus produceerd op ongeveer 1kHz. Prima voor meet doeleinden en werkt op een 9V batterij. Bij gebrek aan scoop ooit eens gemaakt om te horen waar het signaal nog door kwam :). Geen idee waar het ding ligt en of het nog werkt overigens, kan goed ooit geplunderd zijn voor componenten.

tommus42
13 augustus 2011, 11:52
Zou balen zijn, als je 'm nogeens vindt:soinnocent:. Ik heb een stemapparaat te leen met een signaal, maar die klinkt vrij briek.

cannondale_01
13 augustus 2011, 13:31
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTMzNzExNzc1ODA=?~template=PCAT_AREA_S_BR OWSE&glb_user_js=Y&shop=NL2&p_searchstring=Signaalgenerator&s_haupt_kategorie=&zhmmh_area_kz=&p_init_ipc=X&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&adcampaign=otm&gclid=&scrwidth=768

Kan ik dit bouwpakketje gebruiken of is het te beperkt. Het gaat om de MK105. 1kHz vast ingesteld. 0-100mV eff. Sinus 3hoek rechthoek.
Zelf bouwen is leuk. Zelf bedenken is een brug te ver.

cannondale_01
13 augustus 2011, 13:42
Oja nog ff een kiekje van mijn nieuwe aanwinst. Ik weet alleen niet of ik de probe kan gebruiken aangezien de sticker onleesbaar is. gewoon testen maar denk?

http://img849.imageshack.us/img849/8287/p1020663u.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/849/p1020663u.jpg/)

http://img37.imageshack.us/img37/1174/p1020662h.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/37/p1020662h.jpg/)

nico verduin
13 augustus 2011, 19:37
Oja nog ff een kiekje van mijn nieuwe aanwinst. Ik weet alleen niet of ik de probe kan gebruiken aangezien de sticker onleesbaar is. gewoon testen maar denk?

http://img849.imageshack.us/img849/8287/p1020663u.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/849/p1020663u.jpg/)

http://img37.imageshack.us/img37/1174/p1020662h.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/37/p1020662h.jpg/)Die probe is een 1:1 probe. Prima te gebruiken om aan een belaste speaker leiding te hangen. Ik zou hem niet gebruiken om te meten aan het signaal pad. Dan kan je beter ff naar de BACO rijden en een dual setje 1:10 kopen (iets van 30 euri). Je moet naar 1:10 omdat hij intern (als ik de handleiding goed heb gelezen) een 10:1 versterker heeft.

cannondale_01
13 augustus 2011, 20:22
Thx. Het is overigens een 203-4 en ja ik ga het redden met de probes van de Baco.
De probe die erbij zat heb ik nog getest en inderdaad 1:1. Gewoon een 9v dc aan gehangen. Met en zonder probe zelfde schaal verdeling (lekentaal !).
De toon/functie/sinwave genaerator ben ik nog helemaal niet uit.

cannondale_01
13 januari 2012, 20:09
We zijn weer een paar maandjes verder en heb het project weer opgepakt.
Afgelopen week naar Nico geweest om de puntjes op de I te zetten.
resultaat:
Voor het bezoek aan Nico
http://img594.imageshack.us/img594/1553/p1020612f.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/594/p1020612f.jpg/)

Na het bezoek aan Nico
http://img690.imageshack.us/img690/6136/img2012011100251.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/690/img2012011100251.jpg/)

en de uiteindelijke doodsteek
http://img338.imageshack.us/img338/4867/img2012011100254.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/338/img2012011100254.jpg/)

En wat hebben we ervan geleerd?
1e Je moet nooooit te mooi willen bouwen
2e Je moet nooooit een eigen interpretatie aan een beproeft recept geven.

Beide had ik dus wel gedaan (en nog meer;).
Zonder gekheid ik had last van oscillatie in de Hi input van het TMB kanaal bij hogere volume.
De waarschijnlijke oorzaak was de bekabeling van de PPIMV. Daarnaast was niet met zekerheid vast te stellen of mooie bedrading van V1-2-3 een oorzaak was. Ik had ook heel mooi de bedrading van de OT gevlochten wat de eigenschappen van een condensator tot gevolg kon hebben. Wat ten koste kan gaan van het uitgangsvermogen. De enige oplossing was demontage. Zo gezegd, Zo gedaan. Overigens waren de andere 3 inputs goed en de amp klonk fantastisch. Maar een amp met een fout is een niet goede amp.
Inmiddels ben ik wel weer met de opbouw begonnen.
Hierover later meer.

cannondale_01
13 januari 2012, 21:57
Het opbouwen is weer gestart. Wat ga ik nu veranderen. Graag nog wat goede ideeen, tips of aanvullingen.
- Bekabeling naar de buizen zo kort mogelijk en haaks kruisen
- bekabeing inputs afgeschermde bekabeling. Mantel aan de inputkant aan aarde
- de grit weerstanden van de EL84's van het turret board halen en direct op buisvoet solderen.
- de bekabeling van de ppimv naar deze gritweerstanden voorzien van afgeschermd kabel. De mantel hiervan aan de potmeterzijde aan aarde monteren.
Nog meer goede ideeen als dat op de fotos duidelijk is?

cannondale_01
31 januari 2012, 20:25
De 18watter is in ere hersteld. Zoals eerder gezegd heb ik de bedrading maximaal kort gehouden. Afgeschermde draad gebruikt voor de PPIMV en de vier inputs. En de gritweerstanden van het bordje naar de buisvoeten verplaatst. Resultaat: TOP. Wat opvalt is dat de amp heel erg stil is en zij klinkt echt super. Kan ook niet anders met de gebruikte componenten.
De aanpassing in de tonestack heb ik ook gedaan. Met Duncan calculator kon ik niet uit de voeten dus zoals Matto opperde potmeter erin en experimenteren maar. Gevolg 'e'en van de weerstanden van 33k naar 250K. Ik ben er nog niet helemaal want de middle is nog niet helemaal naar mijn zin. Binnenkort de CCS erin. Daarne inbouwen in de combo.
Het aanzicht van de bedrading doet zeer:seriousf:
http://img850.imageshack.us/img850/8536/img2012013100310.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/850/img2012013100310.jpg/)
http://img813.imageshack.us/img813/9949/img2012013100311.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/813/img2012013100311.jpg/)
http://img824.imageshack.us/img824/5667/img2012013100312.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/824/img2012013100312.jpg/)

o-ja Met dank aan Nico

cannondale_01
13 februari 2012, 19:41
Eindelijk is ie af. En gemonteerd in de combo. Rest me alleen nog wat geluidsfragmenten. Die komen nog wel.


http://img804.imageshack.us/img804/4448/img2012021300344.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/804/img2012021300344.jpg/)
http://img594.imageshack.us/img594/1006/img2012021300343.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/594/img2012021300343.jpg/)
http://img849.imageshack.us/img849/4307/img2012021300341.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/849/img2012021300341.jpg/)
http://img844.imageshack.us/img844/1456/img2012021300339.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/844/img2012021300339.jpg/)
http://img834.imageshack.us/img834/1185/img2012021300338.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/834/img2012021300338.jpg/)
De Explorer is overigens ook een eigenbouwsel van ca 18 jaar oud.

Dankwoord voor alle hulp van jullie gedurende dit leuke project. ----- dank!!! :satisfie:

bass blom
13 februari 2012, 19:44
zo dat ziet er deftig uit!

Mr. Dynamite
13 februari 2012, 20:07
Zeer gaaf! Ik zou er ook graag een bouwen maar mis nog wel enige kennis hiervoor..
Erg chique ook met die cream tolex. :ok:

cannondale_01
13 februari 2012, 20:11
Ik zou zeggen: gewoon doen. Ik ben ook gewoon in het diepe gesprongen. De hulp op dit forum is super. Met veel geduld kom je zeker tot een goed resultaat.

kunk
13 februari 2012, 22:19
Netjes hoor, duurt nog wel even voor die van mij zo ver is.:chicken: Wil er dan wel een topje van maken en geen combo maar dat terzijde.

Ben ook erg benieuwd naar de beloofde geluidsfragmenten.:ok:

iWishmaster
14 februari 2012, 14:19
En wat hebben we ervan geleerd?
1e Je moet nooooit te mooi willen bouwen
Functie voor schoonheid inderdaad, als het in het doosje zit ziet niemand het meer.


2e Je moet nooooit een eigen interpretatie aan een beproeft recept geven.

Daar ben ik het niet mee eens. Niks mis met wat moderne modificaties op vintage concepten, toen wisten ze ook niet alles :).

cannondale_01
14 februari 2012, 20:34
Eigenlijk heb je best wel gelijk! Dus een kleine rectificatie: Als je wat wilt leren wijk dan alllltijd af van het beproeft concept:seriousf::seriousf: heeft mij extra adrenaline opgeleverd en dat is altijd lekker.

iWishmaster
15 februari 2012, 10:17
Haha, zo kun je het ook zien inderdaad ;)

Ik heb zelf een soort van kruising tussen een gehotrodde Vox AC15 (àla Orange Tiny Terror) en een 18W Marshall gemaakt met een flinke dosis eigen modificaties achteraf. Die heb ik eens naast de drie voorbeelden gezet: qua geluidskwaliteit doet hij niet onder, maar het is wel een ander beestje en het geluid is voor mij juist wel lekker zo.