PDA

View Full Version : Dremel bovenfreeshulpstuk 335.., heb je daar iets aan ?



BLUEWEY
8 maart 2011, 18:36
Beste mensen,

Heb een nieuw speelgoedje gekocht om de randen e.d. van mijn akoestische zelfbouw te frezen.., althans dat is de bedoeling, maar heb geen donder verstand van dit soort leuke speelgoedjes, alhoewel ik er erg veel zin in heb om ermee te spelen. (...eerst oefenen..)

Is er iemand die ervaring heeft met dit ding ?

Volgens de gebruiksaanwijzing zou je het kunnen gebruiken voor het met de vrije hand frezen, afkanten, maken van groeven en cirkelvormige sneden (klankgat en rosette) en inlay. Je kunt dus frezen uit de vrije hand of met geleidingsaccessoires.., zie afbeeldingen. Het type# = 335 en heb freesje type 654 erbij gekocht van 6,4mm de 2e van rechts op de foto.

Het voorste langwerpige losse blokje is om cirkels mee te frezen.., dat grotere zwarte hulpstuk is om de kanten mee te frezen. Daar zal ik geen tailles mee kunnen frezen, maar miss zijn die plastic ringen daarvoor geschikt. Het zijn op een of andere manier 'malletjes' maar hoe die te gebruiken snap ik eerlijk gezegd niet.
Voor de tailles heb ik eventueel nog een hulpstuk van stew op de cursus, zo'n rond aluminium gevalletje..., je weet wel.. (heb ff geen link..) met zo'n koperen stelschroef. Fred Dons gebruikt die (geloof ik) ook.

Gelukkig past mijn GBM minihobbytool (125Watt en 30.000 toeren) hierin, want de bevestigings draad is hetzelfde. De verkoper en ik waren allebei verbaasd hierover.. en ik heel blij !

Heb ik me miskocht of niet ??
prijs; eigenlijk 4 tientjes maar in de aanbieding van vorige week €32,-

B.V.D & groetjes Blue

https://lh3.googleusercontent.com/_ylM7SNP9CrE/TXZkrvL-_aI/AAAAAAAABe4/5ruuKpFsLmA/s640/SL371741.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/_ylM7SNP9CrE/TXZktYqluAI/AAAAAAAABfA/XlL800Pv6Sk/s640/SL371743.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/_ylM7SNP9CrE/TXZkunbaF9I/AAAAAAAABfE/nonu5u8sz-E/s640/SL371744.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/_ylM7SNP9CrE/TXZkwNwTcrI/AAAAAAAABfI/XYyINQZJswI/s640/SL371745.JPG

D3nnis
8 maart 2011, 19:03
Aan élk gereedschap heb je wel iets!
32,- is een nette prijs, ik heb voor die van mij 39.29 betaald.
Ik heb hem nog niet veel gebruikt voor zaken waar ik hem eigenlijk voor gekocht heb, maar het leek me een ideaal ding om bv. uitsparingen tbv inleg te frezen)

Die plastic ringen schroef je in de voet van het hulpstuk, het cilindrische deel steekt dan onder de voet uit, en kun je langs een mal laten lopen. Door het diameterverschil van de ring en van het freesje, krijg je dus een contour die groter (bij een buitencontour) is dan die van je mal (stel: diameter van plastic ring = 20mm, en diameter frees = 6mm, dan creeer je dus een "offset contour" van 20/2 - 6/2 = 10-3 = 7mm).
Deze ringen kun je dus niet zonder meer gebruiken om te frezen voor je binding, tenzij je het voor elkaar krijgt om een mal te fabriceren, die precies zo veel kleiner is, dat je freesje op de goede maat langs je body loopt.

BLUEWEY
8 maart 2011, 19:18
Ahh, now I see D3nnis, thx !

Het lijkt me, dat ik die momenteel 'overhangende' kanten van mijn top en back, met dat kantenhulpstuk zou moeten kunnen af frezen, althans het grootste gedeelte van de onderkant (buik, lower-bout) van de gitaar en een gedeelte van de schouders ? Klopt dat ? en ben jij tevreden over dat ding van jou ? Bouw jij ook akoestisch ?

grt.

D3nnis
8 maart 2011, 19:25
Bedoel je dat de top en back nu uitsteken ten opzichte van het (gebogen) middendeel, en dat je die gelijk wil maken met deze gebogen zijkanten? Lijkt me dat je dan "gewoon" een freesje met onderlager zou kunnen gebruiken?
Zeg maar iets zoals dit:
http://www.guitarsupplies.nl/data/articles/images/b_549.jpg

Ik heb geen ervaring met / verstand van akoestische gitaarbouw (of eigenlijk gitaarbouw in het algemeen). Ik ga me pas aan een akoestische gitaar wagen als ik een goede elektrische voor elkaar heb gekregen! :-D

loose-fur
8 maart 2011, 20:55
125 watt?! Lees ik het goed? Wat vang je daar mee aan, vraag ik me af.
Bovendien kom je met de 32 euro van dit hulpstuk bovenop de aanschafprijs van zo'n Dremel tondeuze (meer is het eigenlijk niet) bij het totaal van deze aardige Bosch ( http://www.redcoon.be/index.php/cmd/shop/a/ProductDetail/pid/B135041/cid/25023/Bosch_POF_1200_AE/ )

Opgepast! Dit is een 1200 watt bovenfrees, dus niet gebruiken als baardtrimmer..



Tee.

superfly
8 maart 2011, 21:21
Zo'n Dremel freesvoet is het meest (gratis) aangeboden stukje gereedschap in de gitaarbouw fora. Ik heb er zelf ooit een in een opwelling gekocht en begrijp nu waarom iedereen er weer vanaf wil.
Er zit veel te veel speling op de plastic componenten om hem voor inlegwerkzaamheden te gebruiken. Laat staan voor het frezen van bindingen. Daar heeft een Dremel zo wie zo te weinig vermogen voor (de 125 watt van T), tel daar de speling bij op en je bent klaar voor het betere prutswerk. Wellicht vind je weer een alternatieve methode :dontgeti:, maar ik zou het af willen raden. Gebruik een goede boven of kantenfrees met de juiste bits.
Andere discussie is het handhaven van de juiste hoek om je bindings netjes in te frezen. De dremelvoet kan alleen haaks staan en volgt dus ook de radius van je boven en achterblad met alle gevolgen. Een kantenfrees met instelbare freeshoek werkt al wat preciezer. Voor maximaal resultaat kan een jig (http://www.stewmac.com/shop/Bindings,_trim/Jigs/TrueChannel_Binding_Routing_Jig.html) (zelfbouw of koop) goede diensten bewijzen.
Bindingchannel maken met minimale investering? Ga voor het betere handwerk voor een purflingcutter (http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/702522/Purfling-Channel-Cutter/detail.jsf) en een beitel.

BLUEWEY
8 maart 2011, 21:57
Dank voor jullie reactie tot nou toe mensen, want ik heb liever deze opmerkingen en dit commentaar dan dat ik m'n gitaar verneuk.

@D3nnis; suc6 met je eventuele komende elektr. bouw.., en wel bouwverslag he ?

@Tee; ik begrijp je reactie Tee en enigzins heb je ook gelijk.. (tondeuze :seriousf:) , maar de Dremel 200 & 300 zijn beide 125W, alleen die nieuwe 4000 is 175W, dus eigenlijk zou het met dit "friemelding" van mij ook enigzins moeten gaan, de vraag is natuurlijk...; in hoeverre ???

Daar komt bij, dat een 1200W bovenfrees volgens adviezen veel te zwaar is om als kantenfrees te gebruiken. Ben overigens benieuwd hoe jij dat gedaan hebt, want jij heb natuurlijk met hetzelfde gezeten..

Een klein ander "probleempje" is, dat een kantenfrees eenvoudigweg niet te krijgen is bij; Gamma - Praxis - Karwei - Fixet, dus dat is nogal.
Zo'n ding hebben ze het goedkoopst (voor zover ik kon zien..) op internet vanaf €189,- dus dat verschil in prijs is niet te zuinig !
Bovenfrezen van 1200W zijn er al vanaf €54,- maar worden meer in de elektrische bouw gebruikt, is mij verteld.

Gelukkig heb jij ervaring met dit ding superfly, dus aan jullie verhalen afgaand, kan ik het ding beter niet gebruiken en weer terug de doos in en enkele reis naar de winkel en proberen m'n geld terug te krijgen.

Daar ben ik dus ff mooi een stukje wijzer van geworden. ;)

Thx guys

charlotte
8 maart 2011, 21:59
Hoi BLUEWEY ,

Ja,je hebt er zeker wat aan,maar verwacht er niet grote stappen mee te kunnen maken als met een grote frees.
Ik heb hem zelf ook,en gebruik hem in combinatie met de dremel.
De truuk is om wat vaker dunnere lagen weg te frezen.
Ik gebruik hem meestal voor de element holtes uit te frezen,bij de florentine heb ik hem ook gebruikt om de f-sleutels uit te frezen ( zie filmpje op mijn site ).
Verder moet je oppassen dat het hout niet verbrandt,vooral bij esdoorn e.d. .
O ja, plak op de onderkant van de voet een dun stukje karton om je hout niet te beschadigen.

groetjes Charlotte. :lp:

BLUEWEY
8 maart 2011, 22:22
Hoi BLUEWEY ,

Ja,je hebt er zeker wat aan,maar verwacht er niet grote stappen mee te kunnen maken als met een grote frees.
Ik heb hem zelf ook,en gebruik hem in combinatie met de dremel.
De truuk is om wat vaker dunnere lagen weg te frezen.
Ik gebruik hem meestal voor de element holtes uit te frezen,bij de florentine heb ik hem ook gebruikt om de f-sleutels uit te frezen ( zie filmpje op mijn site ).
Verder moet je oppassen dat het hout niet verbrandt,vooral bij esdoorn e.d. .
O ja, plak op de onderkant van de voet een dun stukje karton om je hout niet te beschadigen.

groetjes Charlotte. :lp:

Ho ho, de reddende engel ! Thx Charlotte, want dat is eigenlijk precies wat ik in m'n hoofd had. Dus ik zou er toch iets aan kunnen hebben.., maar dan miss beter niet voor de kanten van m'n gitaar te frezen.., of beetje bij beetje zoals ik al van plan was en met het juiste freesje met lager ofzo en eventueel voor andere doeleinden ?
Aan jou verhaal af te gaan ben je er tevreden over en die onderkant afplakken is een goeie tip, thx.

Ik moet b.v. een klein stukje uit de headplate frezen om er de trussrod cover in te leggen en wilde dit soort dingen o.a. met dit ding doen. Natuurlijk heb ik aan dat ding van stew gedacht, je weet wel, met dat V-vorm voetje, maar ja, je moet keuzes maken en advies is natuurlijk welkom. Kan nou eenmaal niet alles kopen..

Heb jij geen last gehad van de bolling van je bovenblad met dit ding ??
En werkt het als kantenfrees naar je zin ??

edit; ik zal zeker z.s.m. es ff dat filmpje van jou bekijken, want dat zou een goede instructie kunnen wezen en ben zeer benieuwd !!

grtjes.

D3nnis
9 maart 2011, 07:59
Zo'n Dremel freesvoet is het meest (gratis) aangeboden stukje gereedschap in de gitaarbouw fora. Ik heb er zelf ooit een in een opwelling gekocht en begrijp nu waarom iedereen er weer vanaf wil.
Er zit veel te veel speling op de plastic componenten om hem voor inlegwerkzaamheden te gebruiken.

Ik merk met de mijne geen overdreven speling op de componenten...is dat iets wat bij mij wellicht nog moet in-slijten? Ik vind het juist fijn dat het ding erg licht is, in verhouding tot een lompe bovenfrees. Toevallig laatst een verzonken trussrodcover-uitsparing mee uitgefreesd, en dat ging prima. Ik merk ook niet dat de dremel te weinig vermogen heeft voor een dergelijk klein klusje (bij gebruik van een kleine freesdiameter!).

superfly
9 maart 2011, 09:56
Bij mijn exemplaar begint bij lichte druk de hele dremel al in de constructie te zwabberen.
Als je heel voorzichtig te werk gaat, steeds een factie van een mm., zal hij wel bruikbaar zijn. Maar ik geef de voorkeur aan dit exemplaar (voor inlegwerk, voor binding heb ik m ook wel eens gebruikt maar dat ga ik niet meer doen)
http://www.stewmac.com/product_images/2lg/5260/Precision_Router_Base_2lg.jpg

northernlake
9 maart 2011, 11:19
Ik heb ook de stewmac freesvoet voor de Dremel. Werkt perfect voor inlegwerk. De kanalen voor de binding zou ik nooit met een Dremel frezen. Te weinig vermogen en lastig om de radius van de achterkant mee op te vangen. Bovendien zou ik de freesvoet die je hebt gekocht te onhandig vinden. Ik heb een Festool kantenfrees gebruikt maar die is niet van mij.

Volgens mij is je aankoop wel weer bruikbaar om rosette-kanaaltjes mee te doen.

loose-fur
9 maart 2011, 12:37
Ik hoef momenteel eigenlijk helemaal geen binding te frezen maar toch denk ik eraan om deze geleider binnenkort eens te gaan bouwen. Gewoon als test en om er een foto van te kunnen nemen.

Bovenfrees omdraaien en er de geleider (uit een restje mdf, multiplex oid) op vastzetten. Gitaarbody beetnemen en de zijkant ervan langs de haakse geleider duwen, de minieme onderste geleider (kort/klein stukje hout) heeft geen invloed op de curve van het boven- of onderblad.
Volgens mij kan er op deze manier weinig fout gaan en is er bovendien ook geen risico op beschadiging door een volglager.

Wanneer je reeds over een (stevige) bovenfrees beschikt is de investering voor deze geleider nihil..

https://lh3.googleusercontent.com/_Ae2zJw7XiSk/TXdlk3qw7YI/AAAAAAAACWM/nLihFRyTR2Y/s576/Binding%20%28Medium%29.jpg





Tee.

Dootch
9 maart 2011, 16:39
de minieme onderste geleider (kort/klein stukje hout) heeft geen invloed op de curve van het boven- of onderblad.


Tee.


Mooi concept;
Zou het niet nog beter kunnen door het minieme onderste geleidertje in de andere richting te oriënteren? Zo heb je zeker minder last van de bolling. En dan mag dat geleidertje denk ik wat langer zijn

BLUEWEY
9 maart 2011, 19:27
Heb zojuist helaas ontdekt, dat ik dit hulpstuk niet kan gebruiken om er een klankgat of roset mee te maken, want de straal komt al uit op ruim 60mm, dus zou het klankgat uitkomen op 12cm en dat is veel te groot.

Men zou miss eventueel zelf wat aanpassingen kunnen proberen te maken d.m.v. een sleuf/stel systeem erin aan te brengen, maar dat zou een risico kunnen gaan vormen. Of het dat wel waard is ???

Of ik er de kanten van mijn gitaar mee kan frezen is ook nog maar de vraag, dus ben genoodzaakt om het zometeen terug te brengen naar de winkel i.v.m. de 8 dagen retour kwestie.
Mocht uiteindelijk ooit eens blijken dat het wel geschikt kan zijn voor mijn doeleinden, koop ik het gewoon opnieuw.

Dank voor jullie reacties.. ;) en iedereen suc6 verder met het freeswerk,

Grt. Blue

superfly
9 maart 2011, 20:30
Ik hoef momenteel eigenlijk helemaal geen binding te frezen maar toch denk ik eraan om deze geleider binnenkort eens te gaan bouwen. Gewoon als test en om er een foto van te kunnen nemen.


In zijn videofilm gebruikt Benedetto ook zo'n setup en dat blijkt heel goed bruikbaar. Enige zorg die ik zou hebben is om de body tijdens de hele rondgang 100% horizontaal te houden. Op de een of andere manier heb ik het idee dat ik iets stoms uit kan halen met zo'n jig.

BLUEWEY
9 maart 2011, 23:43
Jongens.., eerlijk is eerlijk, maar tot nou toe heb ik tijdens de hele bouw gedacht van; zeg maar wat ik moet doen en ik doe het wel !

Maar dit.., dus het frezen..., poehh, daar wil ik toch eerst serieus les en uitleg in hebben, dus dat ga ik toch maar es eerst op de cursus ondernemen. Die mannen hebben dit al zo vaak gedaan en hebben daar echt wel genoeg ervaring in..., hoop ik... :hide:

Het zal blijken !

Heb m'n knaken van dat ding inmiddels terug gehad en ben in m'n kop bezig iets te ontwikkelen op dit gebied. Eerst wat ervaring opdoen en wie weet, kom ik binnen afzienbare tijd ook op een idee. I will let you know.

loose-fur
10 maart 2011, 17:02
Schets uitgetest (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144414-Binding-frezen.&p=2594077#post2594077) ..




Tee.