PDA

View Full Version : Fender Bassman 135 probleem



Brammibal
8 maart 2011, 18:30
Beste Mensen,

Ik heb laatst tweedehands een fender bassman 135 gekocht die ik gebruik voor bas. Ding klonk echt super, het enige minpunt was dat ik hem wel echt helemaal voluit moest gooien om er genoeg volume om live mee te spelen te creëren.

Laatst op een show had ik hem uitgeleend aan de bassist van de band voor ons, en toen ik hem na hun show zelf wou gaan gebruiken deed die het niet meer. De amp gaat wel aan, de buizen lichten op, maar er komt geen geluid uit. Ik heb al andere speakerkabels geprobeerd en ik weet zeker dat de bas plus kabel het doen. Wat zou dit kunnen zijn?

Groeten Bram.

cluseau
8 maart 2011, 21:05
het enige minpunt was dat ik hem wel echt helemaal voluit moest gooien om er genoeg volume om live mee te spelen te creëren.

Een bassman 135 die je volluit moet gooien om wat te horen klinkt niet gezond. Heb je wel eens een vermogensmeting (laten doen) gedaan. Hier kun je veel uit opmaken. Praktijk situatie's zeggen niet zoveel omdat er meerdere factoren meespelen. Zo te horen heeft hij iig wel een beurtje nodig.

Frans.

Soldeerbout
8 maart 2011, 21:33
zoek een goede amptech bij jouw in de buurt

PeeVee
8 maart 2011, 22:05
Stekker in de LINKSE speakeruitgang doen (van achteren bekeken). Je hebt 'm vermoedelijk in de rechtste (external) gestoken?

cluseau
8 maart 2011, 22:29
Stekker in de LINKSE speakeruitgang doen (van achteren bekeken). Je hebt 'm vermoedelijk in de rechtste (external) gestoken?

Tsja, dan issie kortgeloten natuurlijk......zeker toch verwarrend om het juiste gat te kiezen :crazyhappy:

Einzeln
8 maart 2011, 22:51
Dat ding gaat loeihard!

Antoon
9 maart 2011, 10:55
Bij de Bassman 100 van onze bassist was het de Standby schakelaar die niet goed meer werkte als de versterker warm was geworden.

Brammibal
9 maart 2011, 13:35
Het was op zich niet zo dat je hem pas ging horen als die voluit stond. Hij ging al best wel hard als je hem op 4 had staan, kan me niet voorstellen dat je in een normale band harder dan dat zou willen, maar wij spelen altijd loei en loeihard en hadden op deze avond ook alleen de zang op de pa. Wat me wel opviel is dat er niet heel veel verschil tussen bijvoorbeeld 7 en 10 zat.

Speakerkabel zat in de juist uitgang, daar lag het niet aan.

De buizen lichten trouwens allemaal wel op he, dus denk toch niet dat het daar aan ligt. Een kapotte standby schakelaar is wel iets wat ik waarschijnlijk snel kan doormeten. Dat ga ik straks even doen. Ik heb hem ook al open gehad maar ik zag en rook niets wat doorgebrand leek. Zijn er nog andere usual suspects?

cluseau
9 maart 2011, 13:54
De buizen lichten trouwens allemaal wel op he, dus denk toch niet dat het daar aan ligt.

Gezien deze reactie vraag ik me af of het wel verstandig is om zelf te gaan meten. 500V= daarbinnen hoor!

Een buis die gloeit zegt namelijk h e l e m a a l niets. Een buis die niet gloeit zegt natuurlijk alles ;). Enige juiste manier is de prestatie's meten.

Dreverhaven
9 maart 2011, 15:01
Er zit bij Fenders over het algemeen toch ook niet heel veel volume verschil tussen 7 en 10, maar meer tussen 2 en 4 of 5 of zoiets. Zo hard is 135 watt niet voor bass, met mijn 100 watt Bassman kon ik amper mee komen in mijn vroegere luide punkband. Met gitaar is het wel voldoende ja. :punk:

Buzzel
9 maart 2011, 17:18
Ik denk dat je bassman gewoon een beurt nodig heeft. Heeft mijnes ook gehad. Was nodig ook. elko's lekte allemaal en er lag er zelf 1 los. En trouwens als ik alle preamp op 10 zet en master op 4 of zo dan is iedereen in de ruimte al dood :seriousf: Dat doe ik dan meestal niet ;)



:blast::cheerup: Post 400!! :cheerup::blast:

Dreverhaven
9 maart 2011, 17:23
Hehe, ja bij mij ging het halve normal kanaal in rook op toen ik hem voor het eerst op hoog volume testte na hem overgenomen te hebben van iemand. Moest ook nieuwe elco's hebben.

Einzeln
9 maart 2011, 20:44
Er zit bij Fenders over het algemeen toch ook niet heel veel volume verschil tussen 7 en 10, maar meer tussen 2 en 4 of 5 of zoiets. Zo hard is 135 watt niet voor bass, met mijn 100 watt Bassman kon ik amper mee komen in mijn vroegere luide punkband. Met gitaar is het wel voldoende ja. :punk:

De 135 buizen watts van deze fender zijn voldoende om een 2 maal 90 watt mesag boogie bij te houden. Echt waar deze gaat loeihard!

Saf
9 maart 2011, 21:28
dat wilde ik ook al zeggen ik blies met de bassman 135 over de loeiende marshall 100 watt van onze gitarist heen in een punkband en daar speelde we ook mee op oorverdovend volume. Mijn basgitaar heeft maar een enkel (stratocaster) elementje met een lage output dus het ligt echt aan de amp.

Als je er geen verstand van hebt zou ik echt beslist niet met buizenamps gaan willie-wortelen maar de amp naar een kenner brengen.

Dreverhaven
9 maart 2011, 23:25
Ach misschien hebben jullie ook wel gelijk. Ik moet eerlijk zeggen dat ik toen nog geen nieuwe elco's erin had zitten. Daarna is het een stuk beter geworden qua klank, maar heb ik niet meer in die band ermee gespeeld op dat volume.

cluseau
9 maart 2011, 23:31
Ik ben bang dat het je nooit lekker zal zitten als je niet exact weet of de prestatie's nou wel of niet normaal zijn. Laat hem nu een keer meten dan heb je zekerheid. Voor gitaar klinkt hij zeker harder dan voor bas.

Rick trodat
15 maart 2011, 14:35
De 135 buizen watts van deze fender zijn voldoende om een 2 maal 90 watt mesag boogie bij te houden. Echt waar deze gaat loeihard!

Klopt gaat heel hard. Gegeven gaat meer op bij trans basversterkers

Dreverhaven
16 maart 2011, 19:46
Balen, maar nu heeft mijn eigen Bassman 100 een probleem. Was er eergisteren gitaar op aan het spelen en wilde halverwege van cab wisselen. Ik heb hem op standby gezet, speakerkabel eruit, speakerkabel van andere cab erin en standbyswitch weer omhoog. Toen kwam er een dikke brom uit, deze reageert niet op de stand van de knoppen van beide kanalen en is ongeveer in een lage G op een basgitaar gestemd. Ik heb er namelijk nog geprobeerd geluid uit te krijgen wat lukte, en even later ging de brom weer weg. Maar elke keer dat ik hem aanzet en de standby omgooi komt hij er weer keihard uit, om vervolgens later weer na even gespeeld te hebben weg te gaan. Ook vermeld ik hierbij dat ik er twee/drie weken geleden nieuwe preamp buizen ingegooid heb. Hier was in eerste instantie de klank alleen maar beter van geworden. Wat nu? Hij is een tijdje terug al geserviced, elco's vervangen, eindbuizen waren nog goed, en er zijn wat mods gedaan, nieuwe pots ingezet. Maar goed, best zuur dit, heb geen zin om hem weer weg te moeten brengen.

cluseau
16 maart 2011, 19:53
best zuur dit, heb geen zin om hem weer weg te moeten brengen.

Als je het zelf niet kan oplossen zit er toch niet veel anders op :makeup:

In principe heb je niets verkeerd gedaan met je handelswijze. Jouw klacht lijkt een beetje op een voedingselko of onbalans in de eindtrap. Kom je alleen achter door goed te meten. Heb je de balans van de eindbuizen goed ingesteld? In een stille kamer met je oor bij de speaker kun je afstellen op minimale brom, dan is de eindtrap in balans. Ook hier is meten de beste manier maar zo gaat het ook. Kom je er zelf niet uit moet je toch even naar de eerste hulp.

Frans.

Dreverhaven
16 maart 2011, 21:30
Als je het zelf niet kan oplossen zit er toch niet veel anders op :makeup:

In principe heb je niets verkeerd gedaan met je handelswijze. Jouw klacht lijkt een beetje op een voedingselko of onbalans in de eindtrap. Kom je alleen achter door goed te meten. Heb je de balans van de eindbuizen goed ingesteld? In een stille kamer met je oor bij de speaker kun je afstellen op minimale brom, dan is de eindtrap in balans. Ook hier is meten de beste manier maar zo gaat het ook. Kom je er zelf niet uit moet je toch even naar de eerste hulp.

Frans.

Ik heb zelf helemaal niets ingesteld, ik zou niet eens weten ik die balans moet regelen. Verder dan een preamp buisje erin en eruit halen kom ik denk ik niet.
Zal wel weer een voedingselco zijn dan, vorige keer was er ook een probleem met elco's met als gevolg een kneiterharde brom, alleen klonk die harder en iets anders dan deze. Toch gek, die elco's zijn toen allemaal vervangen.

cluseau
16 maart 2011, 22:03
Toch gek, die elco's zijn toen allemaal vervangen.

Omdat een elko nieuw is wil dat niet zeggen dat hij niet kapot kan. Al is het onwaarschijnlijk, ik ga er nooit van uit dat ze zondermeer goed zijn omdat ze net zijn vervangen. Maar als ik het goed begrijp ben je dus niet in staat zelf te meten? Das pech hebben.

Aan de achterzijde heb je een instelpot waar "tubematching" bij staat. Hiermee kun je een lichte ongelijkheid van de eindtrap bijregelen. Is de brom erg hard dan is er meer aan de hand, in geval van een elko zou ik hem zelfs niet meer aanzetten omdat het een zooitje wordt als een elko klapt.

Misschien kun je bepalen of het een 50Hz of 100Hz brom is? Een 50Hz klinkt zoals het aanraken van de tip van je gitaarkabel, 100Hz gaat meer richting zoemtoon. Het verschil is iig duidelijk.

Frans.

Dreverhaven
16 maart 2011, 22:13
Oké duidelijk. Het is zeker weten een 100hz, want hij zat bijna gelijk met de derde fret van m'n E snaar op de bas. Ik kon er zelfs een stukje op jammen :soul:. Maar goed, ik denk dat ik hem maar even niet meer aan zet. Ik heb de tech al gesproken en breng hem binnenkort even langs voor een check.
Wat maakt het verder voor verschil of het 100hz of 50hz is? Bedankt in ieder geval.

cluseau
16 maart 2011, 22:20
Wat maakt het verder voor verschil of het 100hz of 50hz is? Bedankt in ieder geval.

50Hz duidt op een gloeidraadlek, een probleem met de voeding van de negatieve voorspanning of een massa cq afschermings probleem in het signaal gebied.

100Hz komt uit de hoogspanningsvoeding. Ongelijke stroom in de eindtrap laat ook de voeding horen.