PDA

View Full Version : kleine gitaartjes vraag



barno
8 maart 2011, 16:51
Habitués zullen weten dat ik es ooit een kleine Guttlintje heb gebouwd. Omdat nogal wat anderen hier ook een mini hebben gebouwd, wilde ik es horen hoe het zit met jullie intonatie op dat gitaartje. Die van mij suckt nl. en ik weet niet waarom.

Kan het zijn dat de relatief dikke snaren icm de superkorte mensuur een probleem is?

Het gitaartje klinkt en speelt supercool maar ik blijf best onder fret 9 ofzo omdat het anders kinky wordt. Ligt het aan mijn bouw of aan het kleine ontwerp. Omdat ik ermee wil gaan optreden wil ik eventueel een nieuw gitaartje bouwen dat beter is op dat vlak maar dan moet ik wel weten wat het probleem zou kunnen zijn.

Zou het kunnen dat de brug gewoon een stuk meer naar voren moet gecompenseerd worden dan bij een standaard gitaar?

Bert Gitaar
8 maart 2011, 17:48
Ik heb een dergelijk klein les paul gitaartje gehad van suzuki of zo iets.
De zadels stelde ik gelijk als een normale scale af. Maar wel 0.10 snaren en de E snaar in een G gezet en dan verder stemmen. Nooit problemen meer mee gehad alleen er zit een soort capo op. 3 toonen hoger stemmen.
Of moet de gitaar in E blijven.

stijnkenens
8 maart 2011, 20:31
Bij dat van mij heb ik de E snaren in A gezet, dus een kwart hoger.
Mensuur was 44o mm. De brug ziet er zeer raar uit met een heel grote compensatie voor alle snaren.

Ik heb wel nog nooit samengespeeld, dus ik weet eigenlijk niet hoe het zit, daar boven op de hals :)

s.

barno
8 maart 2011, 21:08
Bij dat van mij heb ik de E snaren in A gezet, dus een kwart hoger.
Mensuur was 44o mm. De brug ziet er zeer raar uit met een heel grote compensatie voor alle snaren.

Ik heb wel nog nooit samengespeeld, dus ik weet eigenlijk niet hoe het zit, daar boven op de hals :)

s.

ja, mijn ook 44cm scale en in A. ik denk dat ik mijn brug es stuk naar achter ga zetten. ma zou het kunnen dat er bij kortere scale en dikke snaren een grotere compensatie moet zijn?

stijnkenens
8 maart 2011, 21:38
Goh, geen flauw idee wat ik er heb opgezet.
Ik zal eens meten wat de compensatie is.

s.

barno
8 maart 2011, 22:51
Goh, geen flauw idee wat ik er heb opgezet.
Ik zal eens meten wat de compensatie is.

s.

ik heb het niet over bijzonder dikke snaren. mijn vraag is eigenlijk eerder of het theoretisch zo is dat bij een kortere scale gewone gitaarsnaren eigenlijk relatief te dik zijn. mandolines enzo dat zijn allemaal dunne snaartjes, niet?

Gothra
8 maart 2011, 23:21
Vriend van me heeft een mandoline en daar zitten inderdaad best dunne snaartjes op, hoe dun weet ik niet, maar de dikste volgens mij niet veel dikker dan 010 (maar kan het ook fout hebben hoor!).

Javaca
9 maart 2011, 06:39
ik heb het niet over bijzonder dikke snaren. mijn vraag is eigenlijk eerder of het theoretisch zo is dat bij een kortere scale gewone gitaarsnaren eigenlijk relatief te dik zijn. mandolines enzo dat zijn allemaal dunne snaartjes, niet?
Klopt, dikkere snaren hebben een grotere inharmoniciteit. Probeer iig eens een dunner setje.

D3nnis
9 maart 2011, 07:54
Zoals Bert Gitaar ook al opmerkte; eigenlijk creeer je met zo' n kleine gitaar toch alleen een soort capo-effect? -->de topkam schuift "gewoon" op richting brug, dus zo' n kleine gitaar kan dan toch niet meer vals zijn dan een normale gitaar op de hogere posities?

Little Jay
9 maart 2011, 09:07
Geen kleine gitaar, maar een kleine bas: shortscale met een mensuur van 63 cm.

Met gewone bassnaren is de intonatie way off, flagolet op 12 scheelt meer dan een halve noot met de gefrette! Met dunne snaren is er niets aan de hand!

Dus hoe kleiner de mensuur hoe dunner de snaren?

Little Jay
9 maart 2011, 09:10
Geen kleine gitaar, maar ik heb een kleine bas: shortscale met een mensuur van 63 cm. Met gewone bassnaren is de intonatie way off, flagolet op 12 scheelt meer dan een halve noot met de gefrette! Met dunne snaren is er niets aan de hand!

Dus hoe kleiner de mensuur hoe dunner de snaren?

gertgert
9 maart 2011, 15:16
Ik heb er nu twee gebouwd.
Beide zijn voorzien van een setje .009, en staan een hele toon lager dan de standaard stemming) en hebben niet te dik fretdraad. De mensuur is dezelfde.
Intonatie van de 1 is goed, de ander net niet.
De goede heeft een halshoek als les paul
De minder goede niet, als een tele.
De LP versie speelt goed. Mogelijk heeft de halshoek invloed. Bij een kleine mensuur is de afstand van snaar naar toets relatief groot. Die afstand druk je in waardoor de snaarlengte wordt vergroot.
BIj een halshoek kan je snaren mijn inziens meer parallel met de toets afstellen, en dus hou je de snaarlengte bij een ingedrukte snaar korter.. 't is maar een theorie