PDA

View Full Version : Als je een octaver gebruikt, kan je versterker dan kapot gaan?



Sanderproductions
8 maart 2011, 15:55
Als je een octaver gebruikt, en je zet hem op 1 octaaf lager, kan je versterker dan kapot gaan?

Want als je bass (1 octaaf onder een gitaar) speelt over een gitaarversterker, dan gaat hij toch ook kapot?

als dat niet zo is, kan je dan gewoon je signaal in 2en splitsen, de ene helft direct je gitaarversterker insturen, en de andere eerst een octaaf lager zetten en het dan door de versterker laten gaan?

Alvast bedankt,
Sander

Buzzel
8 maart 2011, 16:12
Ik denk de versterker niet, maar eerder de speaker. Die is niet gebouwd om lage frequenties te verwerken. Het werkt wel, maar ik denk niet dat je het te veel moet doen.

FruscianteFan
8 maart 2011, 16:58
Valt allemaal wel mee... Je zult eerder last krijgen dat het geluid er niet lekker uitkomt, meer niet.

Genoeg mensen die erg veel met octaven spelen, soms ook 2 octaven omlaag.

Terminus
8 maart 2011, 18:05
Zolang hij maar niet al te hard staat zal het niet zo'n probleem zijn, het lijkt me sterk dat er al 20 jaar effecten op de markt zijn die je versterker meteen slopen.

Dreverhaven
8 maart 2011, 18:10
Wat hierboven is gezegd, misschien klinkt het niet, maar kan wel.

Sanderproductions
8 maart 2011, 18:43
'Tis niet dat ik het zelf wil proberen (maarja, zeg nooit nooit), maar ik hoorde van een bandje in New York die geen bassist konden vinden, en met een boss pedaal het signaal in 2e splitsen, het een octaaf lager maken, er wat bas effecten opzetten en het weer de gitaarversterker in laten gaan.

onrust nv
8 maart 2011, 19:14
Volgens mij gaat je versterker echt niet kapot van een octaver. Met een lowpass filter moet je wel uitkijken. Want in sommige instellingen word het geluid zo laag dat het net lijkt alsof het volume minder wordt en als je dan een blik op de VU meter werpt knalt die juist keihard in het rood. Ik heb zo een speaker conusspoel helemaal door gefikt.