PDA

View Full Version : Overdrive/booster voor classicrock gezocht !!!



SRV2000
8 maart 2011, 12:51
Hallo Mensen.

Ik speel zelf in een rockband en ben in het bezit van een ENGL 50 Thunder combo.
Het is een geweldige versterker maar toch vind ik de Gain van de Engl wat te gladjes.
Hoe meer gain ik er in draai hoe smoother het geluid word.
De meeste nummers die ik speel zijn toch een beetje op Bian may, Slash en Richie Sambora gebaseerd.
Ik zoek een overdrive of een booster die power geeft ( broekspijpen moet wapperen!!! )
Omdat Queen maar liefst 10 keer in onze setlist voorbij komt zat ik ook wel aan de Digitech red special te denken,
Ik weet dat richie Sambora een •Boss SD-1 Super Overdrive gebruikt.

Het is moeilijk te omschrijven maar ik denk dat punch het gene is wat er bij mij ontbreekt.

Mischien een extra cab 4x12 van Engl? zorgt denk ik wel voor meer druk.

Morgen ga ik naar de muziekshop en wil alvast wat huiswerk hebben om te proberen.

alles is welkom !!!

Henri H
8 maart 2011, 15:13
Ik zit zelf te GASsen op de TC Electronic MojoMojo.
Nog meer opties:

- Mi Audio Blues Pro
- ZVex Super Hard On/ Newtone Flower Booster
- Een tubescreamer (?!)
- BOSS OD-3

Er zijn nog veel meer opties, maar zoals je zelf zegt, zou een 4 x 12 kast ook een oplossing kunnen bieden idd.
Dus hop, naar de winkel en je combo ruilen tegen een top met cabinet. :hide:

Mr. Dynamite
8 maart 2011, 15:28
Ik vind een tubescreamer wel een lekkere roar geven, geschikt voor wat slag partijtjes. Voor lead is het misschien leuk als boost op je engl.

Weet niet wat je budget is, maar OCD, Fulldrive, Box of Rock en wel meer spul geeft wel een lekkere sound ;)

Verder denk ik dat je gewoon de verkeerde amp hebt :makeup:

Kim Wilson
8 maart 2011, 15:33
Een OCD zou het idd wel kunnen doen. Op de HP-stand (High Peak volgens mij, is een klein schakelaartje bonenaan het pedaal) is ie lekker rauw. Of misschien een Catalinbread Dirty Little Secret, maar die ken ik persoonlijk niet goed genoeg om die zonder twijfel aan te bevelen. De OCD wel.

SRV2000
8 maart 2011, 15:44
Ik vind een tubescreamer wel een lekkere roar geven, geschikt voor wat slag partijtjes. Voor lead is het misschien leuk als boost op je engl.

Weet niet wat je budget is, maar OCD, Fulldrive, Box of Rock en wel meer spul geeft wel een lekkere sound ;)

Verder denk ik dat je gewoon de verkeerde amp hebt :makeup:

Mijn budget is ongeveer 350 euro,
Opzich is de engel een hele goede versterker, zit een mooie laag in en prikt mooi door de mix heen. aleen mis ik ballen !!!!
Ik hou meer van rauwe lespaul geluid dan het gladgesmeerde distortion waar ik nu last van heb..

OCD zie ik ook heel vaak voorbij komen
en TC electronic nova drive hoor ik ook veel positieve verhalen over.
maar geeft die ook voldoende punch>?

Buzzel
8 maart 2011, 16:23
Zocht jij een tijd geleden ook al niet wat pedalen spul? Ik geloof dat ik toen jou de OCD heb aangeraden. Is een goed rouw pedaal (heeft zeker bij hogere gain veel bas).
Recent heb ik nu ook een tubescreamer klinkt ook erg lekker maar heeft minder gain en meer soort van lichte tot middelmatige crunch, maar misschien werkt deze wel mooi samen met de drive op je amp!

muziekschuur
8 maart 2011, 16:31
Probeer eens twee Danelectro Coolcat DRIVE pedalen. Jouw versterker en dan twee van deze pedalen. Je gain van je drive kanaal terugdraaien. Zeg maar standje tamme rocksound/slag gitaar. Dan de twee drive pedalen ervoor. Waarschijnlijk krijg je zo een passende sound. Evt aangevuld met een treblebooster. En een clean reverb. (evt.).

even
8 maart 2011, 17:31
ZVEX distortron, ik gebruik 'm om een randje te geven aan mijn cleane sound. Helder, open een beetje een Plexi-achtige sound met heel veel ballen. Het aantal ballen is te regelen.

MarkV
8 maart 2011, 17:36
Ik hou meer van rauwe lespaul geluid dan het gladgesmeerde distortion waar ik nu last van heb..


Heb je dan niet gewwon de verkeerde versterker?

Martinklomp
8 maart 2011, 18:26
Je doet er goed aan je Engl mee te slepen naar een lokale gitaarboer, test hem ff met een een gesloten 1x12 cab eronder en zeker weten heb je al een stuk meer punch en projectie. kan eigenlijk nooit kwaad extra lucht te verplaatsen:)

Maarrrr het zo lezende denk ik dat je na korte tijd toch de euforie kwijt zal zijn.

Het drivekanaal op jouw Engl heeft een heel modern, strak en ietwat klinisch karakter, perfect voor de modernere rock en vooral metal, maar voor retrosounds...nee dat is niet de markt waarvoor deze gemaakt is.
Ook het clean iis erg neutraal en helder, dat zou best wat ballsier mogen.

Gezien de nummers die je speelt zou ik dan eerder een Marshall Haze, Orange Thunder, of voc ac 15/30 (2e hands) es proberen en inruilen.

Je hebt al een hele vracht drivepedalen voorbij zien komen, denk ook aan bijv de carl martin heavy drive of een slag duurder de plexitone, de blackstar HT-drive (of dual, nog veelzijdiger). Dr No Eindhoven (GEWELDIG)

Jan Buurman
8 maart 2011, 18:36
Neem bij een test ook de Xotic BB PreAmp mee. Deze bevalt mij op dit moment erg goed...

driftkop
8 maart 2011, 18:53
Zocht jij een tijd geleden ook al niet wat pedalen spul?

Mijn eerste gedachte ook :ok:

SRV2000
8 maart 2011, 19:55
Mijn eerste gedachte ook :ok:

Ja klopt ik ben nog steeds zoekende naar dat gene wat ik nog niet gevonden heb,
Ik heb een aantal overdrives getest waar ik niet echt warm van liep.
Ik dacht mischien met de vermelding dat ik voornamelijk classicrock speel mijn reis naar een geschikte pedaal verkort word. ( veel leuke overdrives voorbij zien komen dus i hope so )

Nu heb ik geld geboden op een ENGL E 412 SS slanted gitaar Cabinet

Spec:

Speakers:
"4 x 12"" Celestion V60; "
Vermogen:
"240 watts mono, 2 x 120 watts stereo; "
Impedantie:
"8 Ohm mono, 2 x 16 Ohm stereo; "
Afmeting en gewicht:
"75 x 75 x 36 cm, 50 kg

Ik denk dat ik wel geluk krijg met mijn bod die ik heb uitgebracht.
Ik denk dat ik met deze kabinet wel wat meer druk verplaatsing krijg.

Ballen wil ik :P !!!!

Thiez
8 maart 2011, 19:58
Hm ik denk niet dat die cab is wat je zoekt. Ik denk dat je eerder moet kijken naar een greenback cab.
Zelf heb ik een engl blackmore. Deze komt wat specs betreft redelijk richting de screamer.
Ik had er altijd een V30 cab onder staan en dan was hij strak en modern. Ik speel zelf ook 80's hardrock en heb na een tijdje zoeken een marshall 1960AX aangeschaft. Dit geef je sound wat meer crisp ofzo. Wat lekkerdere rock crunch dan de V30 in combinatie met engl vond ik.
Toen heb ik zelf nog 2 greenbacks uitgewisseld voor 2 G12-65 speakers om hem wat meer punch en warmte te geven.

Mitch
8 maart 2011, 20:32
Fucking hell, dit gaat echt alle kanten op :seriousf:
Weet ik alleen nog niet wat voor gitaar je hebt en hoe dicht je bij het brian May gleuid wil kunnen komen. Je wil niet glad, maar om nou te zeggen dat May een grove korrel heeft... :dontgeti:

rpl
8 maart 2011, 21:17
ik ga binnenkort voor de: the Lovepedal AMP 50 maar zijn grote bruur the AMP eleven mag er ook zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=60NYvr_NHgM
http://www.lovepedal.com/pedals/amp_11.html

toneblo
8 maart 2011, 22:33
Had boss niet onlangs zo'n oppepper voor onder de voet?
Waren meeste hier nogal weg van... Iets met PT ofzo?!... ben ff de naam kwijt....:hide:

Martinklomp
8 maart 2011, 22:56
Had boss niet onlangs zo'n oppepper voor onder de voet?
Waren meeste hier nogal weg van... Iets met PT ofzo?!... ben ff de naam kwijt....:hide:

Was dat niet de Powerstack/ST-2?

Mitch
8 maart 2011, 23:23
Ja, die. Maar het wordt nu alweer gauw 'pedaaltjes roepen' terwijl ik persoonlijk vind dat het nog niet helder is wat -ie nou wil.

tomdiedom
8 maart 2011, 23:40
En wat ie al getest heeft en zeker niet wil. Bespaart ons ook een hoop moeite.

Toaster
9 maart 2011, 11:02
Hallo Mensen.

Ik speel zelf in een rockband en ben in het bezit van een ENGL 50 Thunder combo.
Het is een geweldige versterker maar toch vind ik de Gain van de Engl wat te gladjes.
Hoe meer gain ik er in draai hoe smoother het geluid word.
De meeste nummers die ik speel zijn toch een beetje op Bian may, Slash en Richie Sambora gebaseerd.
Ik zoek een overdrive of een booster die power geeft ( broekspijpen moet wapperen!!! )
Omdat Queen maar liefst 10 keer in onze setlist voorbij komt zat ik ook wel aan de Digitech red special te denken,
Ik weet dat richie Sambora een •Boss SD-1 Super Overdrive gebruikt.

Het is moeilijk te omschrijven maar ik denk dat punch het gene is wat er bij mij ontbreekt.

Mischien een extra cab 4x12 van Engl? zorgt denk ik wel voor meer druk.

Morgen ga ik naar de muziekshop en wil alvast wat huiswerk hebben om te proberen.

alles is welkom !!!

Ik denk dat de amp je altijd in de weg blijft zitten. Een pedaaltje heeft een bepaalde klankleur maar neemt ook voor misschien wel 60 % de klankkleur mee van je versterker. M.a.w. Het overstuurde geluid dat je hoort uit je pedaal is mede vormgegeven door je versterker.

Al die mensen die dit niet gaan geloven. Soit.

Maar mijn pedalen klinken anders op mijn vintage Fenders, vox, en Marshalls en al helemaal op mijn Mesa Boogie F50 en mijn Sessionette...

Het is al gezegd, maar ik zou een greenback kast zoeken ipv v30 kasten. En toch een Marshall (die lang clean blijft) of Fender achtige versterker zoeken die je dan met pedalen oppept. Zo doe ik het ook. De geluiden van jouw gitaarhelden kwamen ook niet uit een ENGL met v30's zullen we maar zeggen.

(hoewel ik ooit op een meeting een ENGL kermisbak heb gespeeld die zijn naam ontzettend tegen had maar toch best lekker klonk op een 4x12 greenback)

Of je laat de pedalen zoektocht varen en je zoekt een boutique sound uit een multikanaals head.


Klinkt drastisch he. Is het ook maar je blijft anders aanmodderen met je ENGL om sounds te maken die er niet inzitten.

SRV2000
9 maart 2011, 14:05
Ik denk dat de amp je altijd in de weg blijft zitten. Een pedaaltje heeft een bepaalde klankleur maar neemt ook voor misschien wel 60 % de klankkleur mee van je versterker. M.a.w. Het overstuurde geluid dat je hoort uit je pedaal is mede vormgegeven door je versterker.

Al die mensen die dit niet gaan geloven. Soit.

Maar mijn pedalen klinken anders op mijn vintage Fenders, vox, en Marshalls en al helemaal op mijn Mesa Boogie F50 en mijn Sessionette...

Het is al gezegd, maar ik zou een greenback kast zoeken ipv v30 kasten. En toch een Marshall (die lang clean blijft) of Fender achtige versterker zoeken die je dan met pedalen oppept. Zo doe ik het ook. De geluiden van jouw gitaarhelden kwamen ook niet uit een ENGL met v30's zullen we maar zeggen.

(hoewel ik ooit op een meeting een ENGL kermisbak heb gespeeld die zijn naam ontzettend tegen had maar toch best lekker klonk op een 4x12 greenback)

Of je laat de pedalen zoektocht varen en je zoekt een boutique sound uit een multikanaals head.


Klinkt drastisch he. Is het ook maar je blijft anders aanmodderen met je ENGL om sounds te maken die er niet inzitten.

Oke dat is duidelijk,

Ik wil er niet op door hameren dat mijn ENGL zo`n geweldige versterker is maar de clean kanaal komt imo vrij overeen met een Marshall clean kanaal.

Wat wil ik niet.

Een dicht gesmeerd geluid waar weinig tot geen power of dynamiek in zit.
dat het te gladjes klinkt.

Wat wil ik wel.

Het tegenovergestelde van wat hier boven omschreven is.
Power dynamiek lekker rauw geluid en druk verplaatsing.

Om een klein voorbeel te geven:

We spelen het nummer: Show Must Go On van Queen.

eerst krijg je onze toetsenist vervolgt met de bassist en daarna komt de drum partij er in.

Ik speel in dit nummer de slagpartij.

bij 1.04 min komt de gitaar partij er in
http://www.youtube.com/watch?v=fBOvOatPqnY

Brian May pakt een A power akkoord en dat klink vrij agressief (imo)
Als ik met de band dit nummer speel en ik pak de zelfde akkoord dan klinkt het veel te lief.

Ik ben vanochtend naar de gitaarhop geweest en daar heb ik 3 pedalen getest.

1 Blackstar overdrive HT serie ( niet echt van onder de indruk )

2 Brian may red Special ( dit geeft zeker een geweldige brian may sound en klinkt geweldig hij is voorzien van 7 verschillende brian may presets en komen dicht bij het orgineel. het grote nadeel wat ik vond is dat je deze presets doormiddel van een draaiknop kan switchen.

zo spelen we ook het nummer: I want it al.
Dat begint met een flinke overdrive en gaat over naar een akoestische gitaar partij.

Beide geluiden zitten in deze pedaal maar is met de voet niet te switchen kortom niet praktisch voor optredens.

3 Radial Tonebone Trimode Tube Distortion / Overdrive Pedal
1 woord geweldig eindelijk power en een flinke dosis luchtverplaatsing.
is voorzien van een 12AX7 tube en heeft 2 kanalen.
Goede instellingen en een lekkere classicrock sound en ook al draai je er meer drive in klinkt het nog steeds goed.
ik was zeker onder de indruk !!!!

Maar ik was ook onder de indruk toen ik de prij hoorde.
Hij kost namelijk 369,- euro,- wat voor sommigen zoals ik een hoop geld is

Helaas was er een beperkt keuze en heb ik dit tot nu toe kunnen testen

Thiez
9 maart 2011, 14:43
Toaster, mag ik vragen welke engl dat was? gewoon uit nieuwgierigheid?

SRV: Engl screamer is zeker leuke amp. En zit echt een vette scheur in. Maar het is ook zeker wat hierboven gezegd wordt, het zal misschien niet lukken daar brian geluid uit te halen.
Probeer ook eens gewoon extreme EQ settings uit. Zo heb ik bij mijn blackmore vaak de mids ver open, treble en presence redelijk ver dicht en bass naar smaak. Brain may heeft ook redelijk mid heavy sound.
Mocht het niet lukken met de eq van je screamer kun je ook nog een eq pedaal in de loop zetten eventueel. De mid van engl zit redelijk in het mid hoog. Met eq pedaal kun je er eventueel wat laag mid indraaien om te beuken.

Ik heb een keer een Rat geprobeerd voor mijn engl maar dit was echt niks. Het haalde juist alle bite weg uit de sound. De engl crunch is net als marshall crunch erg uniek. En als hij je ligt ook erg lekker vind ik. Er komt bij mij waarschijnlijk ook nog wel keer andere versterker, want ik kan niet alle sounds uit mijn engl halen. Maar mijn engl gaat zeker niet weg.

Je woont wat ver weg, want je mocht best me greenback cab keer komen proberen. Maar ik woon in het zuiden :P

driftkop
9 maart 2011, 15:58
Brian May pakt een A power akkoord en dat klink vrij agressief (imo)
Als ik met de band dit nummer speel en ik pak de zelfde akkoord dan klinkt het veel te lief.

Hij legt het hier zelf uit: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?143755-Brian-May

Veel plezier!

toneblo
9 maart 2011, 17:42
.... dan nog, het gitaar de vingers en de amp..
Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Moeilijk om je precies in de juiste richting te sturen..sorry!

Toaster
9 maart 2011, 23:03
Toaster, mag ik vragen welke engl dat was? gewoon uit nieuwgierigheid?



Dat was de amp van forumlid macwilliams volgens mij en dan de ENGL Steven Morse. Op een 1960AX (greenbacks dus)

Ik speelde er met een tele over. Die bak is één en al kermis om te zien maar klonk toch lekkerder dan ik had gedacht.

De settings kwamen vaak niet verder dan een kwart of een derde want er zit belachelijk veel gain op deze amp.

Toaster
9 maart 2011, 23:25
Oke dat is duidelijk,



bij 1.04 min komt de gitaar partij er in
http://www.youtube.com/watch?v=fBOvOatPqnY

Brian May pakt een A power akkoord en dat klink vrij agressief (imo)
Als ik met de band dit nummer speel en ik pak de zelfde akkoord dan klinkt het veel te lief.



Probeer een Barber pedaal, Direct drive ofzo. Een EHX memory man nano met de spring reverb op 1 uur, en een delay pedaal met 1 of twee repeats aan, mix op wet en een korte delaytijd. (mxr delay ofzo)

Desnoods nog een beetje oppompen met een tubescreamer gain op 1/10 en volume op 3 uur ofzo.

Dan kom je redelijk in de buurt.

Dat vette bij deze sound zit niet alleen maar in de distortion, als je een delay en een reverbje erbij zet zwelt het geluid behoorlijk op.

Thiez
10 maart 2011, 10:19
Dat was de amp van forumlid macwilliams volgens mij en dan de ENGL Steven Morse. Op een 1960AX (greenbacks dus)

Ik speelde er met een tele over. Die bak is één en al kermis om te zien maar klonk toch lekkerder dan ik had gedacht.

De settings kwamen vaak niet verder dan een kwart of een derde want er zit belachelijk veel gain op deze amp.

Ok, de steve morse is zeker een gave amp. Ik was ook bang voor veel te veel opties als je die amp bekijkt. Maar hij is tamelijk eenvoudig in te stellen nog. De speakers maakt bij engl erg veel verschil. Vooral het verschil tussen greenback en V30 vind ik veel. Het maakt verschil tussen metal of rock voor mij.

roger
10 maart 2011, 22:43
Ik heb ook een Engl Thunder 50 gehad, in het begin helemaal te gek maar ik ergerde me steeds meer aan het nette, steriele, cd-achtige geluid. Ik ben inderdaad ook bang dat de amp niet echt geschikt is voor wat je wil. Ik heb nu een peavey deltablues met wat home-made pedalen (ocd en ts808) en daar ben ik al jaren erg blij mee, ik speel ook classic rock.

macwilliams
19 maart 2011, 20:05
Ik had een 1960BX cabinet bij me met greenbacks.
En om het geluid wat rauwer te maken zul je je amp in eindbuis oversturing moeten zien te krijgen. Dus de preamp niet te ver los en de master op 8 ofzo. Dan zulke waarschijnlijk een powersoak/attenuator nodig hebben.

En als je een V30 in je cab hebt zitten zal dit je ook wel tegenwerken. Misschien een andere speaker proberen of een 2x12 cabinet met greenbacks.

Mr. Dynamite
20 maart 2011, 22:05
http://www.youtube.com/watch?v=ZMy_Jt7A1wA&feature=relmfu

Deze wilde ik nog even delen, het maakt dus eigenlijk bar weinig uit. Zeker als hij ze allemaal vlak achter elkaar aan doet ;)

Michael AE
21 maart 2011, 18:06
In het vorige topic dacht ik al: als dit maar goed gaat.

De Engl is gewoon steriel. Je schiet een beetje het doel voorbij als je daar een pedaal op wil knallen om hem meer ballen te geven. Dat gaat dus gewoon niet lukken. Je had beter de Vox kunnen houden en daar een aantal goede pedalen bij kunnen zoeken.

Matthijs24
21 maart 2011, 19:41
http://www.youtube.com/watch?v=ZMy_Jt7A1wA&feature=relmfu

Deze wilde ik nog even delen, het maakt dus eigenlijk bar weinig uit. Zeker als hij ze allemaal vlak achter elkaar aan doet ;)

Hun pedaal komt er telkens als beste uit. Beetje bizar. Heb ze ook gezien.
Bij Distortion (dus niet overdrive) zit er ook enorm verschil in volume. De Satchurator staat bijv. veel zachter.

Mr. Dynamite
21 maart 2011, 20:47
Hun pedaal komt er telkens als beste uit. Beetje bizar. Heb ze ook gezien.
Bij Distortion (dus niet overdrive) zit er ook enorm verschil in volume. De Satchurator staat bijv. veel zachter.

Ja dat klopt, dat was mij ook opgevallen. Nou zullen hun pedalen denk ik ook niet de minste zijn, maar helemaal eerlijk zal het wel niet zijn.

Waar het me om ging is dat als hij ze vlak achter elkaar switched, je maar subtiele verschillen hoort. :)

tnijland
21 maart 2011, 22:28
Wat dacht je van deze: de V-Stac BHM.

First Act V-Stack guitar pre-amp pedals feature an authentic-sounding vintage valve amplifier simulator, with 100% analog circuitry. The BHM serves up 70’s “Bohemian” British rock tone.

linkje: http://www.pedalgeek.com/cgi-bin/new_shop.cgi?config=&uid=Uc1qBwAA1300742698&command=link--favsbhm

Voordeel van dit pedaal tov de Digitech is dat het ook volledig analoog is en dat hoor je terug.

Matthijs24
21 maart 2011, 22:35
Ja dat klopt, dat was mij ook opgevallen. Nou zullen hun pedalen denk ik ook niet de minste zijn, maar helemaal eerlijk zal het wel niet zijn.

Waar het me om ging is dat als hij ze vlak achter elkaar switched, je maar subtiele verschillen hoort. :)

Klopt inderdaad. Ik denk dat de verschillen in distortions veel groter zijn. De Keeley TS9, Klon Centaur vind ik denk ik het mooist klinken.

Maar allemaal super overdrives, vind ik.

Heibel
22 maart 2011, 09:11
Wat ik iedereen aanraad, onafhankelijk van genre, of sound is de Carl Martin DC- Drive..Luister nou naar mij, koop dat ding!!

http://www.musicgadgets.net/wp-content/uploads/2008/10/carl-martin-dc-drive.jpg

2 modes voor de drive (Fat/ normal), geeft je alle mogelijkheden van clean met 'n randje via SRV/ Hendrix tot aan (Gary Moore/ Santana/ Slash- achtige gain). Er is behoorlijk wat laag aanwezig, dus nooit iellig of TS- achtig. Lekker te boosten met 'n TS/ 808 ervoor. Daarnaast is er óók nog 'n boost ná de drive!! Dus in één pedaal (bijna) al je drive sounds + boost voor solo's. Pedaal reageert goed op het volume van je gitaar en is ideaal voor samenwerking met 'n buizenversterker die net 'n beetje haar op 't cleane kanaal heeft. Als je één standalone drive pedaal zoekt, met veel mogelijkheden en dynamiek voor +/- €100 en degelijke kwaliteit, ga dan nu naar de winkel.

Ik heb overigens niets te maken met Carl Martin, maar er is gewoon niet veel beters te krijgen wat mij betreft en ik heb ze bijna allemaal uitgeprobeerd..

Epic
22 maart 2011, 14:21
@SRV2000 wat voor gitaar gebruik je eigenlijk ? Brian May heeft natuurlijk een soort single coils. Humbuckers kunnen het geluid natuurlijk ook the veel smoothness geven.

Heb je wel eens een strat of les paul met p90's op je amp geprobeerd ?

Qua instellingen, als je de gain omlaag draait en mids omhoog krijg je dan niet een wat 'groffere korrel' ? (ik ken de ENGL niet).