PDA

View Full Version : Bouwproces op Youtube. . . LOMP !!!



grizzly
7 maart 2011, 19:28
Ik was naar TapTuning aan het zoeken op YouTube toen ik deze reeks met filmpjes vond over het bouwproces van een Akoestische gitaar.
Dacht ik toch altijd dat dit een delicaat proces was ???

Kijk maar eens hoe deze bouwer het backboard maakt, buigt (leuk ander filmpje) en braced........

http://www.youtube.com/watch?v=_iJRe1gdZiA&feature=mfu_in_order&list=UL

Hij heeft daar nog een hele rits filmpjes van zijn bouw"proces".
Het woord CRIMINEEL komt erg sterk opzetten :) )

loose-fur
8 maart 2011, 13:32
Crimineel? Nieuw en experimenteel!



Tee.

stijnkenens
8 maart 2011, 20:57
Bwa, nieuw... Ik gebruik dezelde techniek om de rugbebalking te lijmen. Wel nog met een klem in het midden. Zorg wel dat de steunen aan de buitenkant dezelfde kromming hebben als de bebalking, want anders gaat het niet goed.

Ik zou wel de bebalking verminderen naar de uiteinden toe, en inwerken in de lijmreepjes. Mocht de rug van de gitaar ooit een duw krijgen, dan breken deze balken gewoon door, omdat ze geen steun hebben aan de uiteinden.

En meer vioolklemmen gebruiken, 1 klem in de cutaway vind ik toch wat weinig.


s.

Jilles
8 maart 2011, 23:22
Waarom lijmt de beste man eerst de balken op het achterblad, om ze vervolgens op lengte te zagen? Dit is toch onhandig, en het geeft toch een grote(re) kans op beschadigingen van het achterblad? :???:
Horen de balken niet éérst op maat gemaakt te worden en daarna pas verlijmd te worden?

Dootch
9 maart 2011, 00:36
Waarom lijmt de beste man eerst de balken op het achterblad, om ze vervolgens op lengte te zagen? Dit is toch onhandig, en het geeft toch een grote(re) kans op beschadigingen van het achterblad? :???:
Horen de balken niet éérst op maat gemaakt te worden en daarna pas verlijmd te worden?

Nee dus,
als je de balken op voorhand inkort kan je niet aftekenen op de zijkant waar ze precies snijden met de zijkant. Dat heb je nodig om de lijmranden aan de binnenkant te kunnen verwijderen op de plek waar de balken komen.

grizzly
13 maart 2011, 10:34
Wat ik met name bedoel met LOMP, is de wijze op het oog nogal nonchalante wijze van plaatsing van de bebalking en de verdere afwerking.
Het lijkt net alsof hij op maar zo ruwweg de braces ergens neer lijmt.
En ook de manier van het maken van de cutaway is zo van " ach, als het er maar een beetje op lijkt"
Ik kan abuis zijn hoor, ik ben ten slotte nieuw in de segment.
De bouw processen die ik tot nu heb kunnen volgen hadden (op een enkeling na :sssh: ) toch veel meer finesse.