PDA

View Full Version : two-point tremelo's



Thiez
7 maart 2011, 19:06
Ik heb even rondgezocht op het forum maar niks gevonden. Ik kan me haast niet voorstellen dat er nog geen topic over is dus waarschijnlijk de verkeerde zoektermen geprobeerd.

Anyway:
Voor mijn zelfbouw stratje ben ik op zoek naar een mooi tremelo. Het is een soort van superstrat meets classic. Ik heb zelf een hekel aan floyd rose dus die komt er zowizo niet op.
Nu was ik aan het zoeken naar een mooi 2-point trem.
De trem's die ik gevonden heb zijn:
- Schaller vintage (vind ik er erg interessant uitzien maar wel redelijk breed)
- Wilkinson VS100 (of aanverwante, uiterlijk vind ik twijfelachtig)
- Fender 2-point
- Hipshot US flat

Zijn er mensen met ervaringen/meningen over een van deze trem's, of is er een trem wat ik absoluut niet mag vergeten? Misschien zijn er wel mensen die een geweldig argument hebben om er toch een 6punts trem op te zetten ipv 2punts.

Rinze
7 maart 2011, 20:00
Wilkinson is ok, prettig in gebruik maar wel kut afstellen met die stomme schoefjes waar de zadeltjes mee op hun plaats worden gehouden. Ik heb een "echte" en een van GFS, zijn allebei ok.

Kahler schijnt ook weer te bestaan, die hadden vroeger ook tweepunts modellen. Ik had eind jaren 80 een Charvel met een 2p Kahler, erg ok ding.

Het geluid is wel wat anders dan een 6-punts, hangt ervan af wat je wilt.

Orgasmocaster
7 maart 2011, 21:02
ik ben wel een grote fan van de Gotoh Wilkinson VS100

Maar ok mijn volgende project wil ik de VS401... die is een beetje minder vierkant dan de VS100

http://www.wdmusic.co.uk/pub/files/hardware%20&%20parts/.thumbnails/1193050506_VS401_w170_h170.jpg

ik heb ook goede verhalen gehoord over de hipshot, maar nooit zelf geprobeerd

Van Dattum
7 maart 2011, 21:11
Ook hier een fan van de VS100. Prima werkende en klinkende trem!

crapton
7 maart 2011, 21:52
Ik heb een Wilkinson VS-50 (whatever het verschil is met de VS-100) op een Strat en die bevalt heel goed.

Het afstellen doe je maar 1 keer en daarna niet meer aankomen. Ik vond het niet moeilijk.

Heel prettig is de instelbare zwengel: je kan m schroeven maar ook gewoon in positie drukken en met een klein inbusboutje de stroefheid instellen. Perfect systeem, geen speling.

Kwaliteit is prima.

Zou nog wel een tremstopper aanraden.

The Bertman
7 maart 2011, 22:17
Ik heb de Hipshot flat op een strat zitten. Prima, probleemloos ding, blijft goed op stemming, wel in combinatie met een graphtec topkam en locking mechanieken.

Thiez
7 maart 2011, 22:33
Bedankt voor de tips idd. Een kleine toevoeging is dat het trem ook in het zwart verkrijgbaar moet zijn.
Ik ga het trem gebruiken in combinatie met bone nut en lockingtuners.
De schaller tremelo vind ik er ook erg interessant uitzien. Iemand daar al ervaring mee? Volgens mij zijn ze redelijk nieuw.

The Bertman
7 maart 2011, 23:12
Vergeet de bone nut. Grafiet is fijner voor tremologebruik, en qua klank hoor je het echt niet.

Thiez
7 maart 2011, 23:21
Ok bedankt voor de tip

Orgasmocaster
7 maart 2011, 23:21
De schaller tremelo vind ik er ook erg interessant uitzien. Iemand daar al ervaring mee? Volgens mij zijn ze redelijk nieuw.

Is die brede Schaller niet een floyd rose replacement?

ThaBluesBreaker
8 maart 2011, 00:28
Ik heb een fender 2point tremelo.

.11 met 4 veren.

Als je een snaar opdrukt dan gaan de tremelo ligt meebuigen. Stel je drukt de B snaar een hele noot op en je slaat de A snaar los aan dan hoor je dat de toon van de A lichtjes meerverandert omdat de spanning van de snaar lager wordt door meebewegen brug.

Beetje vage shit om het zo maar te zeggen..

Maar ik erger me er helemaal niet aan tijdens het spelen heb je het ook niet door. alleen als je dit experiment uitvoert dus.

Verder geeft het wel veel ruimte voor tremelo dingen in tegenstelling tot zon ding met 6 schroeven erin.

Thiez
8 maart 2011, 01:22
Is die brede Schaller niet een floyd rose replacement?
Dit is de tremelo waar ik het over heb, het zou kunnen dat hij op dezelfde punten als een floyd past.
http://schaller-electronic.com/download/CY84d0334X128c06de898X185f/Schaller_Vintage_Copper_Anzeige_gg_AHuthansl__04_1 024.jpg