PDA

View Full Version : tips voor opnames



joelvereycken
7 maart 2011, 15:38
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort met mijn band voor het eerst de studio in om onze eigen EP op te nemen. We zijn een post hardore / metalcore band dus het kan er nogal hard aan toe gaan. Een dikke strakke sound is dus belangrijk voor mij.

Ik speel momenteel gewoon: Gitaar > Boss GT-10 > Amp en het klinkt nu gewoon echt superlekker.
Maar zijn er misschien nog accesoires die de opnames ten goede kunnen doen??

Alle tips zijn welkom! Bedankt!

jim__
7 maart 2011, 16:07
Yep. Een handige en kundige studiotechnicus is een ideale accessoire ;).

Ga je zelf de opnames doen en afmixen of laat je dit in een professionele studio doen? In het laatste geval zou ik gewoon je eigen pedaal en eigen amp meenemen, en het daarmee doen. Je wilt immers op de plaat komen met het geluid zoals jij het voor ogen hebt, de studiotechnicus zal er dan voor zorgen dat dit gebeurt met de juiste microfoons en apparatuur.

interessander
7 maart 2011, 16:25
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort met mijn band voor het eerst de studio in om onze eigen EP op te nemen. We zijn een post hardore / metalcore band dus het kan er nogal hard aan toe gaan. Een dikke strakke sound is dus belangrijk voor mij.

Ik speel momenteel gewoon: Gitaar > Boss GT-10 > Amp en het klinkt nu gewoon echt superlekker.
Maar zijn er misschien nog accesoires die de opnames ten goede kunnen doen??

Alle tips zijn welkom! Bedankt!

Even over je setup, haal je je basis sounds uit de GT-10 of uit je versterker?
In geval van het eerste zou ik hem er bij de opnames in ieder geval tussenuit halen om een zo puur mogelijk geluid op te nemen, effecten kun je vaak beter later toevoegen of in losse takes.

Mitch
7 maart 2011, 16:32
Of je signaal splitsen, één naar de GT10 (met een amp model en/of drive die je gebruikt) en één naar de amp en allebei opnemen. De GT10 dus via DI. Heb je meteen je track gedubbeld als je daar behoefte aan hebt óf je kan achteraf kiezen wat het vetste klinkt.
Zul je waarschijnlijk wel de GT10 iets anders moeten afregelen dan je normaal gesproken doet als je 'm i.c.m. je amp gebruikt.

interessander
7 maart 2011, 16:45
Ik bedoelde trouwens in geval van het tweede, als je je basis sound uit je versterker haalt, in het geval van het eerste: zie Mitch zijn tip.