PDA

View Full Version : stemming/intonatie probleem Gibson SG



yhcmarc
7 maart 2011, 12:26
Even een vraag. Ik heb mijn Gison SG in dropped B gestemd, echter de B snaar krijg ik maar niet lekker. Wanneer ik de snaar op mijn stemapparaat goed stem en intoneer is het in combinatie met de F# snaar niet zuiver genoeg. De aanslagen zijn dan net te hoog en wanneer de toon uitklinkt wordt het net te laag. Wanneer ik mijn B snaar ietjes lager stem is het beter te doen maar wringt het toch nog een beetje. Ik heb ook al geprobeerd om op de 5e/17e fret te intoneren maar het probleem blijft hetzelfde. Het is echt heel erg irritant. Ik heb ook al geprobeerd om de B snaar andersom door de brug te doen zodat de snaar er overheen ligt, scheelt ietsjes maar toch nog niet helemaal lekker.

Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Nog dikkere snaren? Ik heb er nu een set D'daddario EXL 148 op liggen (12 / 16 / 20 / 34w / 46w / 60w). Ik heb hier toevallig nog sets EXL 158 liggen (13, 17, 26w, 36w, 46w, 62w).

iig alvast bedankt voor de hulp.

Terminus
7 maart 2011, 16:11
Dit heeft niet met intonatie te maken, gewoon de dikte van de snaar. Tenzij je heel veel lange noten speelt op de lage B zou ik die gewoon ietsjes lager stemmen. Een dikkere snaar zou het probleem minder maken.

interessander
7 maart 2011, 16:18
Dikkere B snaar zou helpen denk ik, die mag ook wel wat dikker gezien de drop-stemming.

Maar misschien is het bereik van de brug gewoon niet groot genoeg om hem juist te intoneren? In dat geval zou je het gibraltar brugdeel van je Ibanez ST200 eens kunnen proberen.

yhcmarc
7 maart 2011, 16:45
Ik speel stoner, dus een combinatie van veel korte en lange noten. Op mijn SG zit ook een Gibraltar achtige brug trouwens. Zou het nog wat schelen als ik de tailpiece iets lager zet voor wat meer kracht naar beneden toe of maakt dat niets uit?

http://dl.dropbox.com/u/1458835/sg%20brug/dsc_0008.jpg
http://dl.dropbox.com/u/1458835/sg%20brug/dsc_0009.jpg

Terminus
7 maart 2011, 20:35
Dat zou niet uitmaken, intonatie is het probleem niet, de spanning op de lage E wel.

(Ik dacht trouwens dat stoner bijna per definitie in C standard was maar blijkbaar zat ik fout)

yhcmarc
7 maart 2011, 21:26
Valt volgens mij mee hoor, B en A is ook redelijk normaal.

HaroldA
7 maart 2011, 23:52
Zakk Wylde heeft 011-070 setjes...

Jeroen_K
8 maart 2011, 00:06
Die GHS boomers klinken wel goed, ik heb de .60 op mn downtune LP. Die .70 worden niet meer verkocht toch? op de GHS website kan je ze ook niet meer bestellen (misschien tijdelijk).

HaroldA
8 maart 2011, 00:17
Die GHS boomers klinken wel goed, ik heb de .60 op mn downtune LP. Die .70 worden niet meer verkocht toch? op de GHS website kan je ze ook niet meer bestellen (misschien tijdelijk).

Probeer de Dunlop site eens...

Jeroen_K
8 maart 2011, 00:36
Kan ik ze ook niet vinden? Niet de .70 iig of ligt dat aan mij?
Misschien is die heavycore serie iets voor de TS?

yhcmarc
8 maart 2011, 08:38
Ik gebruik alleen D'daddario, ik heb een hoop andere merken geprobeerd, waaronder ook GHS, maar kom toch elke keer weer terug bij d'addario.

Ik heb nog een andere set met een B snaar van 62 liggen, ik ga die even proberen. Ik heb er trouwens alleen last van op mijn SG. Ik heb ook een Gretsch (EXL 158 set) in B en een Ibanez ST (EXL148 set) in dropped B staan en met die gitaren heb ik nergens last van.

HaroldA
8 maart 2011, 15:44
Ik heb er trouwens alleen last van op mijn SG. Ik heb ook een Gretsch (EXL 158 set) in B en een Ibanez ST (EXL148 set) in dropped B staan en met die gitaren heb ik nergens last van.

Zijn dat ook gitaren met een 24,75" mensuur?

yhcmarc
8 maart 2011, 22:52
Die ibanez is sowieso langer, ik denk de gretsch ook wel trouwens ... alrighty, dikkere snaren proberen dan maar ;)