PDA

View Full Version : SLO 100 clone



bluegate
7 maart 2011, 10:38
Ik zit erover te denken om een SLO 100 clone te bouwen.
Heb een goede site gevonden waar veel te krijgen is hiervoor: www.c3amps.com (http://www.c3amps.com)

Ik heb nu een offerte opgevraagd voor een Dressed chassis kit + PCB's.

Het Dressed Chassis kit bestaat uit het chassis + alle externe onderdelen zoals de correcte Clarostat potmeters en knoppen, schakelaars etc.
Maar zonder de trafos.

Trafos is een lastige, de DeYoungs zijn niet te verkrijgen.
C3amps biedt wel een speciale set aan, maar kost rond de $600 voor EU.
Volgens mij is een MM set nog goedkoper :(

Dus daar zal ik mijn heil moeten zoeken in andere merken niet speciaal bedoeld voor een SLO.
De benodigde PT spanningen staan op de site dus die zijn bekend.
Maar wat te gebruiken als OT... :???:

Iemand suggesties voor de trafos?

erwin_ve
7 maart 2011, 10:44
http://www.ig-transformatoren.com/products-online-shop.html?page=2

Thiez
7 maart 2011, 11:15
Die link wilde ik ook idd sturen.
Ik heb tijd met de ideeen gelopen een SLO clone te bouwen. Veel info gezocht. Ik kan je eventueel aan een printje van de powersectie helpen, die heb ik er hier 4 thuisliggen. Van de preamp heb ik er helaas maar 1.
Bij de site hierboven heb je voor 205 euro een setje trafo's. Misschien niet 100% soldano maar het schijnen wel kwalitatief goede trafo's te zijn.
Ik zou wel vooraf een goede onderdelen lijst maken, er zitten een paar onderdelen in die lastig te vinden zijn vond ik. Vooral die LDR dingen is even zoeken voor de juiste.

bluegate
7 maart 2011, 11:38
Thanks!!!

Ziet er goed uit, clips klinken ook best OK.
Zie wel dat er Mallory caps zijn gebruikt ipv OD caps in deze bouw.
Op SLO clone forum staan ook plaatjes van een echte SLO, kijken wat daar inzit aan caps.
Ik meen me te herinneren dat Soldano MKT caps gebruikt (in ieder geval in mijn oude Hotrod 50 was dat het geval).

Die LDR vind ik niet zo interessant, heb ze wel eens zelf gebouwd omdat ik toen nog niet aan vactrols kon komen.
Maar die kun je inmiddels bij Newtone, Tubeampdoctor etc gewoon bestellen.

Zelfbouw was niet zo moeilijk, een LDR en een led tegen elkaar aan tapen, dompelen in doorzichtige blanke lak. Laten drogen en daarna dompelen in zwarte lak. Werkte perfect.

bluegate
7 maart 2011, 12:11
Zojuist de trafo set voor de SLO 100 besteld bij Ingo.
Levertijd is 4-5 weken.
Denk dat het een mooie deal is voor deze prijs, 235 Euro incl verzenden.

Nou kijken wat het chassis en de PCB's kosten.
Denk rond de 500 Euro incl verzenden.
Die Clarostat potmeter set kost alleen al ruim $125 incl knoppen $170.
Maar dan ziet het er wel erg origineel uit.

Ben erg benieuwd :zz:

tommus42
7 maart 2011, 12:27
Even tussendoor, wat is eigenlijk het verschil tussen MKT en MKP?
De elektronicazaak heeft MKT's, en de buizenaudiozaak MKP's (en ook wel anderen).

Heb wel eens het idee gekregen dat het verschil zo minimaal is, dat je gewoon de goedkoopste kunt nemen, maar daar kan ik helemaal naast zitten.

bluegate
7 maart 2011, 12:39
MKT is polyester
MKP is polypropylene
Materiaal is dus anders.
Verschil zit in de klank, voor de werking maakt het niets uit welk type of merk je gebruikt.

bluegate
7 maart 2011, 12:47
In het zoeken naar de juiste signaal caps ben ik toch Mallory tegen gekomen als originele.
De PVC serie om precies te zijn.

Dus mijn vorige opmerking een paar posts terug is niet helemaal correct.
Op SLO clone zijn ze er volgens mij ook niet helemaal uit.
Zie wat M150 en OD715p verhalen, maar nergens een doorslag naar een specifiek merk/type.

De caps in het origineel zijn allen voorzien van een markering voor plaatsing, dit is niet met de hand gedaan want de markering is identiek aan waarde aanduiding.

tommus42
7 maart 2011, 13:17
......De caps in het origineel zijn allen voorzien van een markering voor plaatsing, dit is niet met de hand gedaan want de markering is identiek aan waarde aanduiding.

Wel interessant, dacht dat het niet uitmaakte hoeom je ze erin zet, hoewel, nee deze zijn niet van dat plastic.

erwin_ve
7 maart 2011, 13:51
Zijn het die oranje mallory? Is gemetallisseerd polyester.
Alternatieven zijn: Sprague PS6 series, Cornell Dubilier DME series en WIMA MKS4 series.

bluegate
7 maart 2011, 13:55
Ze zien eruit als OD, volgens mijn zoektocht zijn de Mallory PVC polyester filmcaps.
Dus Sozo mustard caps zouden ook goed zijn, hebben ook de shield markering als het goed is.

tommus42
7 maart 2011, 14:01
Zijn het die oranje mallory? Is gemetallisseerd polyester.
Alternatieven zijn: Sprague PS6 series, Cornell Dubilier DME series en WIMA MKS4 series.

In mijn Vox heb ik Siemens 0,056uF MKP. De buizenaudioman zij dat ik die goed kon gebruiken en waren beter dan hele mooie gewikkelde 22000pF condensatoren die ik een keer van zijn compagnon kreeg.

Nooit ge-ABd, maar hij klinkt goed. Een voordeel is ook dat ze tot 1000V gaan.

Thiez
7 maart 2011, 14:13
http://archive.ampage.org/threads/4/gagd/250794/Re_Soldano_SLO_orange_drops-1.html

bluegate
7 maart 2011, 14:28
Ja, maar de 715/716 zijn van een ander materiaal.
Originele caps in SLO zijn polyester film caps.
Andere OD caps kan ik niet vinden bij de bedrijven waar ik bestel.

Heb dus goede polyester filmcaps nodig met >600V specs.
SoZo valt af, gaan maar tot 400V.
Bij TubeTown hebben ze Jupiter polyester caps die de juiste specs hebben.

Iemand ervaring met die Jupiter caps?

nico verduin
7 maart 2011, 15:40
Waarom boven 600V specs eigenlijk?

guitarnijboer
7 maart 2011, 17:12
'Omdat het in het schema staat' zal het wel wezen, echter: bij oplopende temperatuur moet je er rekening houden dat de maximale werkspanning lager wordt. Een condensator pakken die meteen al bijna aan zijn max zit is niet echt handig. Het gaat wel heel lang goed, want ze kunnen natuurlijk meer hebben dan aangegeven, maar je hebt eerder problemen. (gerekend in jaren)

nico verduin
7 maart 2011, 18:19
Denk dat dat wel meevalt....Blue Moldeds heb een werkspanning van 400V en die gaan al wat jaartjes mee...... ruim 45 jaar. Terwijl die Fenders toch ook aardig tegen die max spanning aanzitten. Philips olijfjes idem....

bluegate
7 maart 2011, 19:40
Klopt natuurlijk, maar de hele amp is overspect alles kan veel meer aan dan noodzakelijk.
Echter de spanningen zijn best hoog in de SLO, dus ik wil graag die 600V specs hebben.

bluegate
8 maart 2011, 18:11
Zojuist de order geplaatst voor een Dressed Chassis kit + PCB's.
Kost een lieve $525, maar dan heb je ook wat ;)
Prijs is incl. verzending naar NL maar excl. BTW en invoerrechten.

Als ik de PCB's binnen heb ga ik op jacht naar de componenten, zeker de Elco's voor de power pcb zal ff zoeken zijn ivm afmetingen etc.
Plus dan kan ik weer ff geld sparen. :hide:

Jimwoud
19 maart 2011, 15:45
Gaaf, Ben benieuwd naar de bouw, blijven posten dus!!

bluegate
19 maart 2011, 18:48
Moet nog ff tijdje wachten op de spullen.
Trafo's nog een week of 4, chassis hoop ik eerder te krijgen maar nog geen verzenddatum doorgekregen.

bluegate
25 maart 2011, 11:00
Gister bericht gekregen dat het Chassis + PCB's onderweg zijn uit USA naar mij.
Meestal duurt het dan 8 tot 10 dagen, vervolgens blijft het ff bij de douane liggen omdat ze de waarde moeten bepalen.
En dan mag ik na aftikken van deze onzin eindelijk mijn pakket in ontvangst nemen.

Thiez
25 maart 2011, 11:43
Ik gaat dit draadje zeker volgen, ben zeer benieuwd naar het resultaat en misschien kan ik er nog wat te leren uit halen voor wanneer ik aan mijn eigen SLO clone begin.

bluegate
29 maart 2011, 22:06
Nou het chassis en pcb's liggen bij de Douane.

Ben een beetje aan het zoeken naar componenten, hier kun je een hoop leuke dingen vinden: http://www.farnell.com

Moet eerst de pcb's hebben ivm de afmetingen van de elco's.

Maar we komen weer een stapje verder ;)

Arvoitus
29 maart 2011, 22:32
Ik ben ook wel benieuwd! Een tijdje geleden heb ik ook voor een SLOclone zitten te zoeken, maar ivm onderdelen die slecht/niet te krijgen waren ben ik er toch maar vanaf gestapt.

bluegate
29 maart 2011, 22:45
Er zijn 2 zaken die niet te krijgen zijn:
org. Mallory PVC caps
DeYoung transformatoren.

Zelfde is ook te zeggen voor de 2 Trainwrecks die ik gebouwd heb.
Zaten origineel ook Mallory PVC caps in en Pacific transf. spec. voor Ken Fisher.
Deze 2 zijn prima gelukt.

Dus ik heb wel vertrouwen in een goed werkend eindresultaat :zz:

Arvoitus
30 maart 2011, 03:55
Er zijn 2 zaken die niet te krijgen zijn:
org. Mallory PVC caps
DeYoung transformatoren.

Zelfde is ook te zeggen voor de 2 Trainwrecks die ik gebouwd heb.
Zaten origineel ook Mallory PVC caps in en Pacific transf. spec. voor Ken Fisher.
Deze 2 zijn prima gelukt.

Dus ik heb wel vertrouwen in een goed werkend eindresultaat :zz:
Ik heb er ook 100% vertrouwen in. Ik ben benieuwd hoeveel je nu uiteindelijk kwijt bent voor een complete kloon (inclusief fatsoenlijk chassis, verzendkosten, etc). Ik heb toen een vlugge berekening gedaan en dat was nog een flink bedrag.

Thiez
30 maart 2011, 11:05
Als je een versterker netjes wilt bouwen blijft het altijd nog wel een flink bedrag. Je bent zo aan de 500 euro. Maar als je dat wegstreept tegen de 3700 euro van een SLO valt het best mee toch? ;)

Arvoitus
30 maart 2011, 19:27
Als je een versterker netjes wilt bouwen blijft het altijd nog wel een flink bedrag. Je bent zo aan de 500 euro. Maar als je dat wegstreept tegen de 3700 euro van een SLO valt het best mee toch? ;)
500 euro? Destijds had ik uitgerekend dat je toch al vlug makkelijk over de 1000 euro zat.

Maar het blijft altijd geweldig om zoiets te maken! Avondenlang bezig om elk draadje en weerstandje zo netjes mogelijk te solderen ... en dan na weken zwoegen het knopje omschakelen, het lampje zien aangaan en dan het geluid eruit horen komen :lovelove:

Shit, nu wil ik zelf ook weer iets gaan maken.

Thiez
30 maart 2011, 19:39
Het ligt er helemaal aan hoe handig je zelf bent en hoe goed je connecties zijn.
Ik kan bij onze bassist meestal voor 5 of 10 euro ofzo een chassis laten zetten van 2mm dik aluminium.
Trafootjes kosten ongeveer 250 euro voor setje (OT, PT en choke)
Nou dan onderdelen wat erin gaat red je het wel onder de 500 hoor.
Maar het verschilt natuurlijk ook of jij een zwart geschilderd mdf kastje er omheen doet of een mooi getolexte headshell. Verschilt ook weer of je dat zelf doet of er kant en klaar een koopt.

Al iets gehoord van de trafo's? Ik ben wel benieuwd. Als het bedrijf en service goed gaat, ga ik daar binnenkort ook eens wat bestellen.

bluegate
31 maart 2011, 00:54
Trafos duurt lang, staat ook al aangegeven als je de bestelling plaatst.
Minimaal 4 - 5 weken.
Dus daar verwacht ik nog niets van voorlopig.

Ik denk dat de totale kosten ex. arbeidsloon op een 1200 euro uitkomt.
Zet dit af tegen een Soldano HotRod 100+, dan ben je nog goedkoop, uit minimaal de helft.
De SLO is nog duurder, huidige prijs is $4500 voor een nieuwe.

Ik probeer wel goede spullen te gebruiken, niet besparen op onderdelen.

Moet ook nog kijken naar zilverdraad en zilversoldeer zoals in het origineel.

kassie
31 maart 2011, 15:02
Moet ook nog kijken naar zilverdraad en zilversoldeer zoals in het origineel.

Zou dat ook maar iets uitmaken?

nico verduin
31 maart 2011, 16:04
Zou dat ook maar iets uitmaken?Yep, versnelde oxidatie, slechtere contacten op den duur....

iWishmaster
31 maart 2011, 16:18
Zilversoldeer in het origineel? Weet je dat zeker? Zilversoldeer smelt bij ~600 graden celcius, dan zijn de meeste electronica componenten al lang naar de zevende hemel.

Thiez
31 maart 2011, 17:11
hij bedoeld waarschijnlijk zilvertin.

iWishmaster
31 maart 2011, 17:20
Zilvertin? Loodvrije soldeer dus (tin, zilver, koper)? Voor hobbyprojecten zou ik er niet aan beginnen. Het soldeert niet fijn, oxideerd sneller en kan met een beetje pech allerlei ellende veroorzaken. Het verschil ga je ook niet horen afgezien van krakende contacten na een paar jaar. Ik sluit me volledig bij Nico aan ...

Thiez
31 maart 2011, 17:25
Ik heb ook gewoon die fluitin soldeertin met lood. Soldeert prima en vloeit mooi. Verschil in klank zul je echt niet horen lijkt me. Maar er zijn natuurlijk altijd audiofielen die het verschil horen.

bluegate
31 maart 2011, 21:09
:seriousf:

In het engels is het silversolder, dat heb ik dus letterlijk vertaald.
Het is idd zilver, koper & tin.
Smelt rond de 200 graden.

Advies is dus niet doen... :ok:

HaroldA
31 maart 2011, 22:00
Advies is dus niet doen... :ok:

Ik zou het juist wel doen, en wel omdat:


silver solder keeps werewolves away from your amp.

Lijkt me niet geheel onbelangrijk...

bluegate
31 maart 2011, 22:04
Nee, niet doen dus anders kan ik 'm zelf niet meer gebruiken. :sssh:

bluegate
6 april 2011, 18:53
:rockon:
Chassis en printplaten zijn binnen.
Indruk is erg goed, ziet er allemaal prima uit.
Ik heb voor een dressed chassis gekozen, daar zit dus in principe alles bij
wat je nodig hebt: pots, knoppen, schakelaars, imp schak., jacks, pilotlight,
eurochassisdeel, biastest punten en buisvoeten.
Chassis is ook voorgeboord voor de voeten, pots etc. maar niet voor de printplaten
of trafo's.

Printplaten zijn zeer solide, nette silkscreen erop met alle onderdeel waarden.

Dus ben zeer tevreden op het moment.
Kan nu de diodes, VACTL's, caps en vermogens weerstanden gaan inkopen.

Trafo's blijft nog ff afwachten, zou bij bestelling 4-5 weken duren dus nog 2-3 weken.

Thiez
6 april 2011, 22:43
Oke netjes, mag ik vragen wat je nou uiteindelijk kwijt bent voor zo een dressed chassis inclusief verzenden?

bluegate
7 april 2011, 00:38
Zie PM.

Zal binnenkort ff plaatjes schieten :cooler:

bluegate
7 april 2011, 21:25
Zo, ff zitten sleutelen...

http://www.bluegate.nl/Images/c3amps/pakket.jpg

http://www.bluegate.nl/Images/c3amps/dressedfront.jpg

http://www.bluegate.nl/Images/c3amps/dressedback.jpg

Thiez
7 april 2011, 21:43
Het is wel verdomd strak zo een dressed chassis! Super mooi om te zien.
En je ziet straks nog maar op een schijntje van de prijs van een echte soldano.

bluegate
7 april 2011, 21:59
Ja, ben er blij mee. :crazyhappy:

Orpheo
8 april 2011, 07:26
sweet! de headshell, die ga je wel in (nep)slangenleer en croco bekleden he? (mix van beiden, beetje als de kleurstelling van de nieuwere hook captain 2).

bluegate
8 april 2011, 07:54
Ik wil uiteindelijk een snakeskin headshell ervoor kopen.
Zoals mijn oude Hotrod 50.

Thiez
8 april 2011, 10:26
Blegh ik krijg nu ook zin om aan mijn SLO clone te beginnen.... Ik heb de printjes hier ook al klaar liggen maar de rest moet nog. Momenteel staat er eerst een 1987x op de planning, daar heb ik alles voor behalve voedingstrafo. Die gaat waarschijnlijk ook bij IG vandaan komen, maar dan wil ik misschien gelijk setje SLO erbij doen. Dus dat wordt eerst nog even sparen haha.

HaroldA
8 april 2011, 11:31
Ik hoop dat er geen SLO50 bestaat? Anders moet ik er ook nog eens 1 gaan bouwen...

nico verduin
8 april 2011, 11:57
Zo, ff zitten sleutelen...

http://www.bluegate.nl/Images/c3amps/pakket.jpg




En nu maar hopen dat je straks niet van alles wil modden..... Dat de koper banen weer naar de kl...t.n gaan

Thiez
8 april 2011, 13:00
Ik hoop dat er geen SLO50 bestaat? Anders moet ik er ook nog eens 1 gaan bouwen...

Op het SLO clone forum zijn er inderdaad een hoop die er een 50 watter van maken.

HaroldA
8 april 2011, 13:01
Op het SLO clone forum zijn er inderdaad een hoop die er een 50 watter van maken.

Neeeeeeee!

Toch niet PTP, hoop ik?

Thiez
8 april 2011, 13:04
Is er volgens mij wel gemaakt, maar meeste gebruiken gewoon de standaard printjes die worden verspreid op dat forum. Het schema op die site is ook standaard een 50 watt layout die omgezet kan worden naar 100 watt met de extra eindbuizen.

HaroldA
8 april 2011, 13:07
Is er volgens mij wel gemaakt, maar meeste gebruiken gewoon de standaard printjes die worden verspreid op dat forum. Het schema op die site is ook standaard een 50 watt layout die omgezet kan worden naar 100 watt met de extra eindbuizen.

Nu ik al een paar mods heb uitgevoerd op mijn originele 1987x begint de print al op een paar plaatsen te slijten/koperbanen kapot te gaan.

Ik zou geen versterker meer willen maken die niet PTP opgebouwd is. Het is naast modbaarder (print hoeft niet los) ook nog eens veel overzichtelijker.

Thiez
8 april 2011, 13:11
Ik ga een 1987x bouwen point-to-point. Die ben ik wel van plan te gaan modden. De soldano wil ik gewoon een exacte replica van maken dus daar vond ik die prints wel handig voor. Het zijn ook wel degelijke kwaliteit PCB's maar je moet ze inderdaad niet blijven modden.

bluegate
8 april 2011, 16:15
En nu maar hopen dat je straks niet van alles wil modden..... Dat de koper banen weer naar de kl...t.n gaan

Ja, met name de Effectloop is niet zo best origineel.
Maar de opbouw is wel specifiek voor het geluid.
Moet zeggen met de oude HR50 die ik had werkte de FX-loop prima als je een goed FX gebruikt (dat was toen een Eventide H3000DSX).
Geen enkel probleem...

Ik probeer hem gewoon eerst zoals het origineel te maken :seriousf:

bluegate
8 april 2011, 17:12
Vraagje...

Ik heb rechte stukken onafgeschermd koperdraad nodig.
Voorheen ging ik naar mijn locale electronica winkel en kon ik die stukken kopen.
Maar die winkel is helaas opgeheven.
Overal kun je online draad kopen, maar niet datgene wat ik zoek.

Is dus voor de aarde (bus) bij de potmeters + jacks, en de heaters.

nico verduin
8 april 2011, 17:28
Metertje installatie draad bij de praxis. Goed strak trekken (is ie mooi recht). Vooraf gewoon de isolatie eraf strippen. Evt. inspuiten met soldeerlak. Soldeert het mooier en gaat het niet oxideren.

bluegate
8 april 2011, 20:05
Thanks, zal morgen eens gaan kijken bij de Gamma/Praxis/Bouwmarkt.

bluegate
10 april 2011, 17:28
Vandaag alle kleine weerstanden op de borden gesoldeerd.
Hopelijk komt deze week mijn bestelling binnen.
Alle caps etc. heb ik besteld bij Banzai, die hebben lekker veel keuze.

Voor caps heb ik gekozen voor CDE (zij hebben Mallory overgenomen)
Type is de DME serie.
Dit zijn de polyester film caps, zie http://www.cde.com/catalogs/DME.pdf

foto:
http://www.bluegate.nl/Images/c3amps/pcb1.jpg

bluegate
22 april 2011, 16:14
Die trafo's schiet niet echt op, dat vind ik wel jammer.
Op zijn site is de levertijd weer opgeschoven, dus ik hoop dat ze echt goed zijn.

Wel alvast de binnengekomen condensatoren getest waar de outerfoil zit.

Heb trouwens toch nog de PS orangedrops ingekocht, komen binnenkort binnen en ga ik ook meten op outerfoil aansluiting.

Dan kan ik de PCB's afmaken.
Ben nog bezig met opbouwen van het chassis.
Buisvoeten zijn vrijwel allemaal aangesloten, heaters etc.
Maar om echt verder te kunnen (boren van gaten chassis etc.) moeten die trafo's binnenkomen.

Zal proberen zsm weer wat foto's te schieten.

Thiez
22 april 2011, 16:47
Oke netjes! Nico heeft volgens mij inderdaad al welleens gezegd ergens dat IG trafo's erg traag werkt en dat dat best even kan duren.

cannondale_01
22 april 2011, 20:04
Mijn setje 18w trafo's had ik binnen een week binnen. Vooraf via mail met Ingo gecommuniceerd. Dat ging goed. Wellicht dat hij de vraag momenteel niet aankan en daar richting zijn klanten niet duidelijk over is. Gewoon direct de vraag aan hem stellen. Op basis van zijn antwoord of wachten en van het mooie weer genieten of een alternatief inzetten. Ik weet niet zeker maar volgens mij is het het wachten wel waard. De vraag is alleen hoelang. Even aan wijlen Pelleboer vragen hoe lang het mooi weer blijft.

bluegate
23 april 2011, 12:44
Ingo heeft direct gereageerd op mijn mail.
Trafos zijn al een tijdje klaar, hij heeft echter een probleem met de leverancier van de Bell's (afdekkappen) die had gezegd direct leverbaar en na zijn bestelling dat het minimaal 2 weken langer duurt.

Dus kan ik nog wat aan het chassis doen.
Was trouwens 1 cap vergeten te bestellen :soinnocent:
Ook maar gelijk de spullen voor een PPIMV ingekocht, denk dat ik die wel nodig heb bij de 100W... :chicken:

bluegate
24 april 2011, 13:57
Kan niet heel veel meer doen, moet nu echt wachten tot de trafo's binnen zijn.

Foto's:

Poweramp
http://www.bluegate.nl/Images/c3amps/power.jpg

FX-loop
http://www.bluegate.nl/Images/c3amps/fxloop.jpg

Preamp
http://www.bluegate.nl/Images/c3amps/pre.jpg

Input
http://www.bluegate.nl/Images/c3amps/input.jpg

Scopperloit
24 april 2011, 18:45
Hey Bluegate,

leuke bouw, het vordert netjes zo te zien. Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat. Misschien interesse in een A/B test met mijn SLO zodra de jouwe af is? :satisfie:

bluegate
24 april 2011, 19:31
Ik ben zeker benieuwd hoe deze gaat klinken tov een andere (echte?) SLO.
Dus dat lijkt me leuk, helaas ben ik nog aan het wachten op onderdelen.

Bouw zal denk ik nog een week of twee/drie duren.
Ben ook nog bezig met andere projecten.

Scopperloit
24 april 2011, 19:34
Ik ben zeker benieuwd hoe deze gaat klinken tov een andere (echte?) SLO.


Oeps, het is ook slim van me niet te vermelden dat het over de "real deal" Soldano SLO gaat.:chicken:

bluegate
24 april 2011, 19:36
Gaaf, lijkt me zeker de moeite waard. :supercool:

ghk123
19 juni 2011, 02:56
Grappig,

Kwam dit topic tegen toen ik aant surfen was voor info voor een DIY SLO.

Nog een kleine aanvulling uit mn archief, misschien heb je er wat aan:

In 2000 van een forum geplukt:

All caps .002uF and smaller are ceramic. All electrolytics are
Mallory TC series. All coupling caps are 400v Mallory PVC
mylar/polyester types which I think are about the same as Sprague
225P/418P. The exceptions are the 1uF cathode bypass caps which
are marked Philips 1/100. That confuses me because the only caps
that I can find that Philips sells are ceramics and they do make a
1uF/50v ceramic. I just used some poly CDEs as subs and they work
just fine.


De Philips 1/100 MKT caps zijn volgens mij nog te koop bij RS http://nl.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=0115607

Succes!


Vandaag alle kleine weerstanden op de borden gesoldeerd.
Hopelijk komt deze week mijn bestelling binnen.
Alle caps etc. heb ik besteld bij Banzai, die hebben lekker veel keuze.

Voor caps heb ik gekozen voor CDE (zij hebben Mallory overgenomen)
Type is de DME serie.
Dit zijn de polyester film caps, zie http://www.cde.com/catalogs/DME.pdf

bluegate
27 juni 2011, 16:16
Dank je, info had ik idd zelf ook gevonden.
Ben net terug van vakantie, vandaar mijn late reactie.

Slo ligt op de plank, moet eerst nog een andere versterker afbouwen.
Soort mengeling van Fender en Trainwreck

bluegate
15 juli 2011, 20:54
Maand geleden de trafos binnen, maar vakantie en druk... :seriousf:
Afgelopen dagen was het iets rustiger, dus eindelijk weer eens wat kunnen bouwen.

Zie hier:
http://www.bluegate.nl/Images/c3amps/klaar1.jpg

http://www.bluegate.nl/Images/c3amps/klaar2.jpg

http://www.bluegate.nl/Images/c3amps/klaar3.jpg

http://www.bluegate.nl/Images/c3amps/klaar4.jpg

http://www.bluegate.nl/Images/c3amps/klaar5.jpg

bluegate
15 juli 2011, 20:55
Deel 2 foto's... En hij klinkt nog goed ook, en dat in 1x :-)

http://www.bluegate.nl/Images/c3amps/klaar6.jpg

http://www.bluegate.nl/Images/c3amps/klaar7.jpg

http://www.bluegate.nl/Images/c3amps/klaar8.jpg

http://www.bluegate.nl/Images/c3amps/klaar9.jpg

http://www.bluegate.nl/Images/c3amps/klaar10.jpg

iWishmaster
15 juli 2011, 21:20
Ziet er netjes uit! Mooi ook die snakeskin, echt 100% Soldano :).

bluegate
15 juli 2011, 21:25
Thanks.
Vond ook dat het snakeskin moest zijn, mijn oude hotrod 50 die ik had was ook in snakeskin.
:supercool:

Thiez
15 juli 2011, 21:44
Super nice! Ziet er echt strak uit.

Mitch
15 juli 2011, 23:25
Te gekke bak hoor! Inside and out!

bluegate
16 juli 2011, 10:22
Thanks :zz:

Nou moet ik nog opnames maken, maar dat kan ik niet thuis doen.
Anders krijg je een halfzachte opname, wil 'm wel een beetje opentrekken.
Cleane kanaal is niet zo extreem hard, maar het OD kanaal... :rockon:

Ben bezig prijzen op te vragen voor een gegraveerde perspex plaat voor op de front grille.

erwin_ve
16 juli 2011, 12:07
Is mooi geworden Dave, congrats! Altijd fijn als het in 1 keer goed gaat. Hoe vindt je het ten opzichte van het origineel?

bluegate
16 juli 2011, 13:34
Bedank Erwin, ik heb nog geen tijd gehad om 'm te vergelijken.
Ben bezig met forumlid Scopperloit om dit te regelen.
Maar hij kan pas ergens eind augustus, dus moet nog ff wachten :seriousf:

Orpheo
16 juli 2011, 22:10
deze wil ik ooooookkkkk!!!!!!!!!!!!

bluegate
17 juli 2011, 09:29
Staat nu een Soldano Hotrod 50+ op marktplaats :seriousf:

Heb op HRI een reactie van John Suhr gehad, hij raadt aan om de rails voor gloeidraadspanning te vervangen door getwist draad.
Moet zeggen dat die van mij behoorlijk stil is, zal proberen te testen vandaag of het noodzakelijk is.

Mijn reactie:
Het origineel heeft verbindingsdraden van de powertube heaters naar de preamp heaters onder het circuit lopen, dat heb ik niet gedaan bij mij lopen ze om de PT heen.
Ik heb ook alle preamp aansluitdraden met een hoek van 90 graden tov de rails gesoldeerd.
Mijn gitaar met single coils geeft de meeste brom, behalve in stand 2 en 4 dan is het stil.

bluegate
17 juli 2011, 23:30
Vanmiddag getest, en idd brom als gain volluit staat en de mastervolume op 5.
Niet extreem luid, maar wel aanwezig.

Dus op advies van Suhr de preamps voorzien van twisted gloeispanning.
Morgenavond ff kijken of alles nog werkt en of de brom nu minder is.

bluegate
18 juli 2011, 19:33
Getest, maar ik ga terug naar de rails...

Suhr gaf ook aan dat je de heaterdraden strak over de buizen moest leggen
met de draad over de buis naar pin 9.
Die methode zou betekenen dat ik alle preamp sockets zou moeten verwijderen
en de gaten opnieuw boren. Dat heb ik maar niet gedaan.

Maar de twisted heaters zoals ik normaal gebruik gaf eigenlijk een ergere brom
dan met de rails.

Zojuist de rails weer teruggezet en idd een verbetering in brom tov twisted wire.
Eigenlijk vreemd want het twisten zou beter moeten zijn.

bluegate
27 juli 2011, 21:00
OK, update...

Ik heb verschillende dingen geprobeerd om de brom te verhelpen.
Twisted heaters, elevated heaters & DC heaters.

Eerste poging met twisted heaters was geen succes.
Elevated heaters was een kleine verbetering, maar niet super.
DC heaters was ook geen succes, maar dat lag aan de PSU (stoorde, maar brom was wel weg)

Weer een nieuwe poging gedaan met twisted heaters (preamp) en elevated heaters (gehele amp)

Dat is een stuk beter nu, vrijwel geen brom meer behalve van mijn single coils.

Voor degene die niet weten wat elevated heaters zijn, dat is een gelijkspanning toevoegen aan de 6,3V wisselspanning (ongeveer 50V).
Dus ipv 3,15V naar 0 naar -3,15V gaat de spanning van 53,15V naar 50V naar 46,85V de heater ziet nogsteeds 6,3V wisselspanning.

Plaatje twisted preamp:
http://www.bluegate.nl/Images/c3amps/twisted.jpg

jacky
27 juli 2011, 21:32
stomme vraag mischien maar heeft die gloeispanning een CT ?

zo nee als eens aan 2 100 Ohm weerstanden gedacht ?

bluegate
28 juli 2011, 09:07
Nee, de 6,3V windingen (2x) hebben geen CT.
De 2x 100 Ohm zitten standaard in het ontwerp.

cluseau
28 juli 2011, 23:03
ff simpel beginnen, alle buizen eruit behalve eindbuizen. Dan checken op brom. Als dat stil is een stapje verder gaan door de PI erbij te prikken. Weer checken. Net zolang doorgaan tot je brom constateerd, dan weet je tenminste op welke lokatie de brom ontstaat.

De reden:
Ik heb eens een Pro Junior zo stil mogelijk moeten maken, alle buizen eruit inclusief eindbuizen. Nog steeds brom in de speaker. Ik wil maar aangeven dat je draden kan twisten tot je een ons weegt maar daar hoeft het probleem niet te zitten.

Dus, eerst zo kaal mogelijk maken en dan stap voor stap te werk gaan. Desnoods zonder één enkele buis erin.

Frans.

bluegate
28 juli 2011, 23:25
Bedankt voor de tip, had de locatie al bepaald dus wist wat ik aan moest pakken.

Ging om de eerste twee 12ax7 buizen.
Verschillende oplossingen geprobeerd en de elevated twisted heaters was het meest effectief.
nu is de Slo100 op de hiss na still :seriousf:

bluegate
2 september 2011, 12:50
Onlangs nog twee mods uitgevoerd.
De SRV-mod en een fxloop-mod.

SRV-mod geeft clean iets meer fender achtig geluid.

FXloop mod was lastiger, maar uiteindelijk iets bedacht met een VTL5C1
en een weerstand en het werkt.

Probleem was dat als je delay gebruikt in de fxloop en je schakelt van OD
naar Clean dan schrik je je rot vanwege de delaytrail die ineens uit je
speakers knalt.
Clean is echt een heel stuk zachter als OD en dus staat de master veel hoger.
Vandaar dat de trails ineens heel hard worden.

Er is een bekende fxloop mod om van line naar instrument level te converteren.
Maar dan hou je hetzelfde probleem.
Dus er moest iets komen waarbij clean blijft zoals deze is, en OD een stuk zachter.
Verschillende dingen geprobeerd, maar dat werkte niet goed en kreeg brom etc.

Nu heb ik het volgende gedaan:
Op de Gnd en Tip van de kanaalschakeljack de VTL5C1 met een 135R aangesloten.
Op de Gnd en Tip van de sendjack de LDR zijde van de VTL5C1 aangesloten.
Dit zorgt voor een afvloeing van signaal naar Gnd als de VTL5C1 wordt aangestuurd.
Dus Clean blijft zoals het is, en als je OD kiest dan wordt het signaal zachter.
Om het verlies te beperken zit er op de recovery een 4u7 Elco.

Werkt perfect, Clean en OD zijn nu redelijk gelijk en geen probleem meer met de
delaytrails.

:zz:

Jimwoud
7 oktober 2011, 11:58
Hey,

Heb je hem al vergeleken met een echte SLO?

bluegate
7 oktober 2011, 14:20
Nee, was wel bezig om dit op te zetten maar is een beetje op de achtergrond geraakt vanwege drukte.

Hij heeft inmiddels wel de vuurdoop gehad live, en dat beviel erg goed.
Goed hoorbaar, terwijl de masters op 2 stonden (gaan tot 11...)
:zz:

Orpheo
8 augustus 2015, 15:09
... en nu is ze van mij. My god wat een beest. Bluegate heeft deze bak serieus perfect afgewerkt.

D3nnis
8 augustus 2015, 15:26
Mooi man, gefeliciteerd!

caliban
12 augustus 2015, 11:40
Cool :), waarom ging zij/hij weg?

Orpheo
13 augustus 2015, 09:25
Van wat ik begrepen heb speelt Bluegate gewoon niet genoeg op die bak. Het was gewoon 'klaar'.

Even een 'bumpje'; ik vroeg me af hoe 'lastig' het is om in deze amp EL34's te proppen in plaats van de 5881 set die er nu in zit? Ik heb echt geen idee, maar weet wel dat de EL34 'tone' me meer ligt dan 5881.

Thiez
13 augustus 2015, 09:52
Pin 1 en 8 van je eindbuizen verbinden, als dit nog niet gedaan is (bij 5881 zitten deze intern gekoppeld, bij el34 niet) en dan enkele weerstands waarden aanpassen.

Zal even kijken of ik je het schema van SLO clone forum kan sturen, daar staat op wat je aan moet passen om naar EL34 te gaan.

Edit: wat voor merk 5881 zit er in? 5881 gaat namelijk wat klankbeeld betreft vond ik redelijk richting el34. El34 heeft nog net ff wat meer mid hoog misschien, maar dat ga je pas op hoger volume merken.

Orpheo
13 augustus 2015, 12:52
ik meen sovtek gezien te hebben.