PDA

View Full Version : HNGD - Indie IRK 5



De V
6 maart 2011, 21:57
Na bijna een jaar gassen heb ik er toch eindelijk één in huis gehaald; een prachtige Rickenbacker kopie.

Ruim een jaar geleden 'ontdekte' ik bij mijn speurtocht naar leuke / voor mij nieuwe gitaren de Rickenbacker 330.
Ik was eigenlijk gelijk verkocht en wilde er graag er één hebben.
Maarja, het prijskaartje.:makeup:

Toen ontdekte dat Indie betaalbare kopieën maakt van redelijke goede kwaliteit en dat vond ik wel het proberen waard. Na lang sparen en wachten tot er één op marktplaats voorbij kwam was het gister zover en heb ik hem opgehaald uit Groningen.

Wat een heerlijke gitaar!:mmmm: Sowieso vind ik de looks geweldig, de body, de slagplaat, het klankgat, de kleur, prachtig! Alleen jammer van de wat onvolwassen en goedkoop ogenende kop, waar ik overigens de trust rodd cover vanaf heb gehaald.

Wat betreft klank ben ik ook dik tevreden. Waarschijnlijk niet zo goed als een echte rickenbacker, maar ik mag zeker niet klagen. Met die heldere jangle is het echt een aanvulling op mijn les paul.

En wat is nou een HNGD zonder pics;)

http://i1116.photobucket.com/albums/k574/de_v/060320111064.jpg

http://i1116.photobucket.com/albums/k574/de_v/060320111067.jpg

http://i1116.photobucket.com/albums/k574/de_v/060320111063.jpg

vpilot
6 maart 2011, 22:12
HNGD! Mooie gitaar, nog vele jaartjes speelplezier gewenst! :B

Duhsjaak
7 maart 2011, 03:12
Hi
Gefeli.
Kopie of niet, hij ziet er prachtig uit. Zeker met die toasters.
Is een janglebox misschien een idee voor bij die gitaar? Da's (voor het geval je daar minder bekend mee bent) een (men zegt door Roger McGuinn - Byrds) bedachte treble booster/compression doos, die het typische jangle geluid benadrukt.

Ik vind het een mooi ding dat een heel goede benadering geeft van het geluid, maar alleen de prijs vind ik behoorlijk hoog. Misschien dat ook daar Marktplaats een oplossing voor is?

Anyway, heel veel plezier.

Met vriendelijke groet,
Gus

Rinze
7 maart 2011, 07:27
Mooi ding! Als ie net zo goed gebouwd is en lekker speelt als mijn twee Indies ga je er waarschijnlijk heel veel plezier van hebben.

Mr. Dynamite
7 maart 2011, 10:24
Coool! Echt rock 'n roll :cooler:

munkie
7 maart 2011, 12:40
Leuke copie! Ik heb wel een een Indie Rick bas geprobeerd in een muziekwinkel. Even op rammen met een dik plectrum = instant Chris Squire(Yes).

wireman
7 maart 2011, 14:07
Men zegt zowieso dat INDIE erg leuke gitaren maakt in de relatief 'goedkope' lijn.. Ziet er cool uit!
(iedereen showt zn nieuwe plank hier... en ik maar wachten.... pffff Binnenkort hoop ik aan de beurt te zijn!)

Duhsjaak
7 maart 2011, 15:03
Hi

@Wireman (lekker off topic, sorry hoor, maarik wor toch een beetje nieuwsgierig)

Op welke gitaar is het spannende wachten?

Groet, Gus

lauke_101
7 maart 2011, 15:35
Ooeehh die is echt gaaf! :ok:

Zo zou ik er ook wel eentje lusten eigenlijk. Enige kans op een youtube filmpje of iets anders waarop we kunnen horen hoe ze klinkt?

De V
7 maart 2011, 17:02
@Gus: het zijn geen toasters (die zitten alleen op rickenbackers van voor 1970) maar kopieën van rickenbacker`s high-gains. Ik ben een beetje bekend met een janglebox en weet dat die veel bij dit soort gitaren gebruikt worden om nog meer jangle naar boven te halen.
Wil er graag één proberen, maar ik denk dat het nog even gaat duren voordat ik er één kan kopen.:makeup:

@Lauke: Mijn opname mogelijkheden zijn vrij beperkt, maar ik ga eens kijken of ik van de week tijd heb om wat te proberen. Ik kan dus niks beloven.;)

FruscianteFan
7 maart 2011, 17:16
Ik vind het een mooi ding dat een heel goede benadering geeft van het geluid, maar alleen de prijs vind ik behoorlijk hoog. Misschien dat ook daar Marktplaats een oplossing voor is?
Voor een imitatie is het inderdaad een prijzige gitaar, maar het is ook gewoon echt een goed instrument.

@ TS: gefeliciteerd, je hebt er een zeer goede gitaar aan. Wel heb ik eens op een echte Ric 360 gespeeld, en toen kwam ik erachter dat de Indie eigenlijk alleen qua uiterlijk vergelijkbaar is met een Ric. Overigens, ten nadele van de Ric: ik vind de hals van de Indie veel fijner, net als het geluid.

De elementen zijn wel degelijk soort van toasters. Ric hi-gains zijn voorzover ik weet, de Indie heeft humbuckers - maar wel heel zwakke. Ze klinken best lekker, al zit ik zelf stiekem te lonken naar filtertron-achtige elementen.

Waarvoor is die schakelaar achter de tonepots? Die heeft de mijne niet... enneh, ik geef je helemaal gelijk m.b.t. de trussrod-cover, ik heb er zelf ons bandlogo overheen geplakt ;)

De V
7 maart 2011, 17:34
Dat is een killswitch, die zitten inderdaad niet op alle IRK 5`s, maar op deze toevallig wel.
Overigens moet het nut van zo`n ding voor mij nog bewezen worden.

Maar hij zit er toch dus ik zit er stiekem al aan te denken om er een phaseswitch van te laten maken. Ik ben benieuwd wat dat voor effect heeft op het geluid.
Voorlopig laat ik het maar zo, eerst centjes verdienen en de gitaar beter leren kennen.:noob:

De V
7 maart 2011, 19:51
Ik heb net even geprobeerd om wat op te nemen, maar de kwaliteit is om van te huilen. De gitaar komt gewoon niet goed tot z'n recht zo.
Dan post ik eigenlijk liever niks.;)

macwilliams
7 maart 2011, 20:18
Blame the equipment :seriousf:

desalniettemin gefacilitærdt :D

FruscianteFan
7 maart 2011, 20:34
Ik zou nu mijn band kunnen gaan pluggen omdat we een nummer hebben opgenomen waar mijn Indie veel te horen is, maar de gitaren zijn er lekker subtiel ingemixt. Heb je dus niet zo heel veel aan....

De V
7 maart 2011, 21:08
Blame the equipment :seriousf:

desalniettemin gefacilitærdt :D

Haha, always blame the equipment.:seriousf:

Nee wat er ook wel in meespeelt is dat ik vrij slecht speel en dat niet graag laat horen.;)

Wacht maar, ooit komt er een tijd......

Martinklomp
14 maart 2011, 00:44
De zanger van mijn metalband kwam vandaag met zijn nieuwe Indie het oefenkot binnenwandelen:
http://www.indieguitars.ca/product-2.cfm?ID=9

Ik kende het merk niet, maar was wel positief verrast, netjes afgewerkt, goede hardware, set neck, grafieten topkam en speelde prima.
Prima warme rocksound, iets te boomy/wollig voor metal. De keuze in de markt 500-1000 euro is toch wel erg groot geworden......

jhh
21 maart 2011, 09:56
Hoi de V, ik heb deze gitaar ook op marktplaats zien staan :) Idd z'n geld meer dan waard. Mooie afwerking voor die prijs en een lekker geluid.

Ik heb een zwarte Indie IRK5 zonder de kill switch maar zou heeel graag willen weten doe de wiring in elkaar zit. Is het een standaard killswitch? Indie noemt het zelf nml. een Rick-O-Sound toggle switch. Is er een mogelijkheid om wat foto's te maken waarop te zien is hoe eea in elkaar zit?

Ik heb nog een Rickenbacker water decal liggen, voor wie geïnteresseerd is :)