PDA

View Full Version : Vraagjes over zelfbouw telecaster



iesiediesie74
6 maart 2011, 21:24
Hallo,
Ik heb een paar vraagjes over mijn zelfbouw telecaster
-als ik alleen de brug pu gebruik klinken de hoge e en b veel zachter dan de bassnaren. Ik heb de pu al wat dichter bij hoge snaren gezet.
Is dit normaal of is er iets aan te doen?
-de volume pot werkt soms onregelmatig, als ik er aan draai gebeurt er niets en een andere keer werkt ie perfect ?
-de tone pot werkt soms als volume regelaar ?

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.millerguitar.com/images/wiring/tele_style.jpg&imgrefurl=http://millerguitar.com/%3Fa%3Dtele_style&usg=__vA1ISQAsf8tkBsPdLTb-pwA-3VE=&h=475&w=552&sz=37&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=ypmBDtKqeSrhFM:&tbnh=134&tbnw=156&ei=Hu1zTcTLN4jPtAaxupSIDg&prev=/images%3Fq%3Dtele%2Bwiring%2Bdiagram%26um%3D1%26hl %3Dnl%26rlz%3D1W1HPEB_nl%26biw%3D1259%26bih%3D567% 26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=699&vpy=68&dur=2203&hovh=208&hovw=242&tx=146&ty=108&oei=Hu1zTcTLN4jPtAaxupSIDg&page=1&ndsp=19&ved=1t:429,r:3,s:0

Bovenstaand is het schema wat ik gebruikt heb

aaronstonebeat
7 maart 2011, 00:37
De kwesties met de regelaars kunnen veroorzaakt worden door magere kwaliteit van de spullen. Als alles goed is gesoldeerd en je hebt goede nieuwe potmeters zou dat eigenlijk uitgesloten moeten zijn.
Condensatoren kunnen kapot gaan en dan als een directe verbinding werken; in zo'n geval zou de toonregeling inderdaad als een volumeknop werken. Maar dat het niet altijd zo is, is vreemd; is er niet een draadje dat af en toe een oneigenlijke verbinding met de aarde maakt en de condensator omzeilt?

Het lijkt me niet wenselijk dat de twee dunste snaren zachter klinken door het brug-element. Wat is het voor element? Zijn de pole pieces alnico-magneetjes? Het zou kunnen dat de twee in kwestie deels gedemagnetiseerd zijn geraakt. Dat zou dan geen ramp zijn.

iesiediesie74
7 maart 2011, 21:30
Ik heb deze potmeters
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=potmeter-250k-log-8mm-schacht&action=article&group_id=10000014&aid=2080&lang=NL
Ik zal de control plate is loshalen, kan dit ook gebeuren als een contact tegen de shielding aan komt ?

Ik heb deze set pick ups, ze klinken bij iemand die wel gitaar kan spelen hartstikke goed.
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=gsp-twangmaster-set&action=article&group_id=10000088&aid=2599&lang=NL
Wat bedoel je met demagnetiseren ? Is er iets aan te doen ?

aaronstonebeat
7 maart 2011, 21:54
Ik zeg niets negatiefs of GS maar ik denk dat er kwalitatief betere potmeters zijn. Ik heb ze zelf ook wel eens gebruikt; een paar euro meer investeren, levert een hoop extra plezier.

De shielding is, als het goed is, ook verbonden met de aarde; dus als er iets tegenaan komt dat er niet tegenaan hoort, gaat dat problemen geven. Ik denk dat de condensator 'm raakt met het pootje dat niet aan de aarde-kant zit.

Houd eens een schroevendraaiertje tegen elk van de pole-pieces van het brug-element en probeer te voelen of er verschil zit in de kracht die je nodig hebt om het weer los te trekken. Het zou mij niet verbazen als die van de e- en de b-snaar minder hard trekken dan de rest.

EDIT:

Alnico-magneten worden pas gemagnetiseerd nadat het element is gewonden. Ze worden makkelijk magnetisch, door ze in een magnetisch veld te houden, en ze raken hun magnetisme ook relatief makkelijk kwijt, oa ook door ze in een magnetisch veld te houden (of door stoten, of door hitte; dat laatste zal onwaarschijnlijk zijn).

Met een sterke magneet kun je ze weer in orde krijgen.

Ik zou het probleem trouwens ook even richting GS melden; ik ken het als een zeer oplossingsgericht bedrijf.

iesiediesie74
12 maart 2011, 08:45
Het verhaal met de potmeters is opgelost.
Ik denk dat de oorzaak was dat ik de volume pot aan de bovenzijde niet vastgezet had met een moer op de controleplate. Die zat dus los en alleen vast met de knop.
Ik heb dit nu opgelost door de pot aande bovenzijde te voorzien van een moer en goed vast te zetten.

Het verschil in geluid tussen de hoge en lage snaar is niet opgelost. De polen van de brug pu zijn wat mij betreft even magnetisch. Misschien nog even wat met de setup rommelen

jan jansen
12 maart 2011, 11:10
Ik zeg niets negatiefs of GS maar ik denk dat er kwalitatief betere potmeters zijn. Ik heb ze zelf ook wel eens gebruikt; een paar euro meer investeren, levert een hoop extra plezier.

.

Kwaliteit van de potmeters maakt niet uit voor het ``geluid``.Weerstand is weerstand en als die 250 k-ohm is dan is die 250 k-ohm.(meten is weten).
Het enige verschil wat hoorbaar/meetbaar kan zijn is de hoeveelheid ruis die een potmeter produceert.

Het verschil zit hem vaak in de mechanische kwaliteit wat vaak resulteert in kraken of niet kraken en wel of niet goed reageren...


In de tijd van de piratenzenders had ik als hobby het maken van die zenders,zowel buizen als transistor.Toen hoorde je goed het verschil tussen een standaard koolfilmweerstand of een metaalfilmweerstand. Quo potmeters maakte het geen ene moer uit....

Het soort geluid wordt meer bepaald door de condensator en de elementen.


JJ