PDA

View Full Version : Elektrische gitaristen die een paar nummertjes akoestisch spelen!



Matthijs24
6 maart 2011, 19:29
Vraag: gebruiken jullie voor de akoestische stukken je elektrische gitaarversterker of hebben jullie er een speciale akoestische versterker voor?

Gearjunkie
6 maart 2011, 19:38
Kan ook direct in de mixer geprikt worden wat mij betreft. Ik ga niet met nog meer spullen sjouwen.

Pepe
6 maart 2011, 19:41
Live prik ik in een doosje op de vloer en in de oefenruimte gaat ie direkt het mengpaneel in.
Een aparte amp is behelpen wat dat betreft, daar heb ik het nut nooit zo van ingezien. Ja, als je voor kleine kring instrumentale dingen doet, maar dat doe ik niet.

Chiel
6 maart 2011, 21:39
Gewoon een goede DI-box inderdaad.

lollol
6 maart 2011, 22:51
Wat is het verschil tussen mengpaneel en DI?:???:

Plant
7 maart 2011, 00:07
Wat is het verschil tussen mengpaneel en DI?:???:

Een (aktieve) DI heeft een hoogohmige ingang. Dan blijft er nog iets van je geluid over als je met passieve elementen speelt. Bij een lijningang van een mengpaneel kun je dat vergeten. Er zijn er wel met wat speciale instrument ingangen, die zijn dan wat hoogohmiger.

grayfink
7 maart 2011, 00:22
Het ligt iets ingewikkelder geloof ik, via een DI (driepolig) heb je een gebalanceerd signaal, kun je je signaal via een lange kabel zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies versturen dat signaal is tevens niet erg storingsgevoelig. Als het mengpaneel dichtbij is kun je daar gewoon inprikken, niemand die het verschil hoort.
Voor het verschil tussen gebalanceerd (en dat zal best hoogohmig zijn) en ongebalanceerd moet je maar even googelen. Is voor mij een klok en klepel verhaal.

Plant
7 maart 2011, 00:40
Het ligt iets ingewikkelder geloof ik, via een DI (driepolig) heb je een gebalanceerd signaal, kun je je signaal via een lange kabel zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies versturen dat signaal is tevens niet erg storingsgevoelig. Als het mengpaneel dichtbij is kun je daar gewoon inprikken, niemand die het verschil hoort.
Voor het verschil tussen gebalanceerd (en dat zal best hoogohmig zijn) en ongebalanceerd moet je maar even googelen. Is voor mij een klok en klepel verhaal.

Je hebt helemaal gelijk. Gebalanceerd en lange afstand was ik even vergeten :soinnocent:

peter_heijnen
7 maart 2011, 09:30
Een (aktieve) DI heeft een hoogohmige ingang. Dan blijft er nog iets van je geluid over als je met passieve elementen speelt. Bij een lijningang van een mengpaneel kun je dat vergeten.
Dat kun je idd wel vergeten eigenlijk, want de allermeeste akoestische gitaren met element hebben ook een preamp aan boord en dus actief. Dat geldt dan uiteraard weer niet voor passieve klankgatelementen.

En verder is het idd zo dat het uitgangssignaal uit een DI gebalanceerd is, en daarmee minder bevattelijk voor externe stoorinvloeden.

Plant
7 maart 2011, 18:18
... Dat geldt dan uiteraard weer niet voor passieve klankgatelementen.

En da's precies wat ik zelf gebruik ;) Vandaar mijn gedachtengang.

Belgo
7 maart 2011, 18:59
Stel dat er in je set maar 1 à 2 liedjes voor akoestische gitaar bijzitten, is een electrische gitaar + akoestic simulator door je gitaarversterker ook een optie ?

Zelf stel ik vast dat mijn akoestische gitaar via de PA volledig wegvalt van zodra andere bandleden (drum - electrische gitaar) invallen.

Ik zoek een oplossing zonder veel extra spullen mee te sjouwen.

Mitch
7 maart 2011, 19:17
Dat ligt dan aan de gitaar of de gleuidsman. Normaal gesproken moet dat prima binnen een mix te prikken zijn.
Maar voor de topic starter: gewoon een DI en echt even soundchecken, niet alleen maar een line check.

Heynis
7 maart 2011, 23:42
Gitaar --> DI --> PA. Het verschilt een beetje per gitaar hoe goed dat klinkt, maar alles waar een Fishman in zit klinkt bijna per definitie goed.

MSNL
8 maart 2011, 10:33
Ik heb jaren met een 'groot' rack gespeeld en diverse (akoestische en elektrische) gitaren.
Ik gebruikte een Yamaha AG Stomp voor de akoestische gitaren.

Heb voor een van mijn bands nu een veel kleinere setup met een Digidesign Eleven rack.
Ik gebruik nu enkel een elektrische gitaar.
Voor de paar nummers waarin akoestische gitaar gebruikt werd, gebruik ik nu een Boss AC-3.
Het is vloeken in de kerk, en het geluid is lijkt enigszins op het geluid van een akoestische gitaar, maar in de bandmix werkt het eigenlijk net zo goed als een akoestische gitaar.

Mocht ik een optreden hebben waarbij de akoestische gitaar wat belangrijker is, dan gebruik ik Fishman Aura DI.
Klinkt te gek!!!

grtz MSNL

Eko
8 maart 2011, 18:27
Ik speel enkele nummers met een acoustische gitaar , in de sixties band , en gebruik een AER Domino. Retegoed geluid ( 100 watt ) met D.I out en tegelijk nog bruikbaar als monitor. Voor kleine acoustische optredens kan er zelfs een microfoon bij in ( eigen kanaal met alle toonregelingen en reverb + fantoomvoeding ).
In geval van nood heb je dan altijd nog een back-up amp voor je main-amp.

rupke
18 maart 2011, 11:09
Wij doen met onze coverband af en toe bij een optreden 1 akoustische set en 2 electrische zeg maar. Dan speel ik gewoon over mijn eigen amp (geen speciale akoustische versterker dus. Soms spelen we ook ergens 3 akoustishce sets en dan ga ik via een DI de mengtafel in.

Greetz Rupke

TimoSomers
18 maart 2011, 11:33
Ik pleur hem straks gewoon over mijn cleane kanaal.

Mr.Bluesbreaker
18 maart 2011, 12:35
Ik pleur hem straks gewoon over mijn cleane kanaal.

Probeer bij een soundcheck even een snelle test tussen jouw plan en een simpele DI -> PA. Ik heb ook wel eens met een semi akoestische over mijn amp / 4*12 gespeeld en dat klonk me toch bagger.....zonde bijna. Zelfs met een simpele Behringer DI van 3 tientjes over de monitor klink je al stukken beter vaak. Of je moet een rivera Sedona combo hebben ofzo...dan is dit niet van toepassing:)

Matthijs24
16 april 2011, 17:24
En hoe doen jullie het thuis? Of als jullie iets opnemen? Hoe versterken jullie dan je akoestje? Of hebben jullie een PA thuis:P?

Kingfisher
16 april 2011, 18:03
zo groot is mijn huis ook weer niet dat ik een versterker nodig heb.

Matthijs24
27 april 2011, 16:54
Niemand? Hebben jullie thuis wel een akoestische versterker?

MSNL
27 april 2011, 17:16
Thuis is de akoestische gitaar een akoestische gitaar en wordt dus niet versterkt.

Ik heb een Sound Projects X-Act actieve monitor, maar gebruik deze alleen live.

Soms gebruik ik voor opname een Fishman Aura DI, of plug ik de gitaar rechtstreeks in de mengtafel en gebruik ik een match-eq plugin om de gitaar te laten klinken als opgenomen via een mike.

Maar als ik akoestisch gitaar speel, heb ik thuis geen versterking nodig.

ACSlater
30 april 2011, 17:02
Zijn er ook mensen die een piëzobrug gebruiken op een gewone elektrische gitaar? Hoorde dat laatst via een PA en dat geeft een realistischer akoestisch geluid dan een simulator-effect. Nadeel is dat er een extra jackplug in de gitaar moet en dat ga ik dus niet doen bij mijn LP.

Bullseye
30 april 2011, 17:54
Zijn er ook mensen die een piëzobrug gebruiken op een gewone elektrische gitaar? Hoorde dat laatst via een PA en dat geeft een realistischer akoestisch geluid dan een simulator-effect. Nadeel is dat er een extra jackplug in de gitaar moet en dat ga ik dus niet doen bij mijn LP.

In mijn Les Paul heb ik een Fishman Powerbridge geinstalleerd hier is geen extra jack voor nodig hoor.
Wel moet je 1 van je toon knoppen opofferen en hier een pushpull voor terug doen.
De piezo is dan schakelbaar dwz wanneer ingeschakeld zijn je humbuckers uitgeschakeld.
( je hebt nog 1 toonknop over die je op beide humbuckers moet schakelen.)
Ik heb er ook een klein pre ampje in gebouwd zodat het akoustiche geluid ietswat versterkt wordt.

Een Piezo in een LP is monsterlijk:crazyhappy: en klinkt zo goed als een echte akoustiche gitaar versterkt :metal:

Mitch
30 april 2011, 18:16
Een aparte jack kan, het hoeft niet. Kan ook gewoon stereo, maar dan moet je dus wel een stereo Y kabel gebruiken. Dan kun je de twee signalen apart je versterker en de PA ingooien.
Persoonlijk heb ik bij de bouw van een custom gitaar wel gekozen voor twee aparte outputs, om de kans op storing te minimaliseren. Een bestaande gitaar zou ik ook niet verkloten met een extra output. Maar inderdaad, een goede dikke mahonie gitaar kan met een piëzobrug uitstekend klinken. Ik gebruik zelf een LR Baggs piëzobrug, een pre ampje/mixer aan boord met 9V en dan een LR Baggs Para DI in. Dat is een hoop gedoe en niet goedkoop in aanschaf, maar wel ongelofelijk goed in geluid. In de loop van de jaren heel wat verbaasde geluidsmensen meegemaakt.

vinni
4 mei 2011, 22:43
Heb een Godin Acousticaster. Daat via een DI het mengpaneel in.
Krijg het geluid terug via PA / Monitor.
Liefst zet ik er nog een fishman Aura tussen...maar ja.....besteed mijn
knaken liever aan het electrisch spul. Speel maar zo nu en dan acoustisch.
Heb ook nog een echte acoustic. Ook met element maar die zingt snel rond.

Vinni

Pepe
4 mei 2011, 22:54
Wat ik onmisbaar vind is een aan/uit schakelpedaal tussen gitaar en DI. Rondzingen dat het een lieve lust is anders.
Ik gebruik een polytuner, kan je gelijk snel tussendoor stemmen.
Maar goed, ik heb gewoon een ingebouwde piezo in de Martin zonder preamp en draaiknoppen.