PDA

View Full Version : Problemen met gitaar. Brom, kraak, getik, ruis, versterkers, gitaren, pedalen, kabels



Matthijs24
6 maart 2011, 18:22
Veel he? Ja, heeeeeeeelp. Haha.
Ik loop al zo lang rond met geluidsproblemen, ik weet niet waar het vandaan komt.

Het eerste probleem:
Als ik op mijn Chapman ML1 gitaar tik, op alles wat ijzer is eigenlijk, dan word er een getik versterkt. Als ik de snaren aanraak, de brug, de tremelo, alles eigenlijk. Hoe komt dit? Soms hoor je het ook heel hard door mijn spelen heen. Het is niet te peilen. De ene keer heb ik er last van. De andere keer niet. Dus ik weet ook niet of ik het wel of niet met 1 of meerdere gitaren heb. Iemand op het forum zij dat het aan massa lag. Klopt het? En hoe is het op te lossen? Het is aangesloten op een geaard stopcontact.

Tweede probleem:
Ik krijg mijn Blues Jr minder clean dan eerst. Eerst moet ik het volume bijna opendraaien om overdrive te krijgen. Nu hoeft hij maar tot 4 te gaan. De buizen zitten nog op hun plaats.

Derde probleem:
Zodra ik mijn DS-1 aandruk krijg ik gelijk enorme feedback. Als ik 1 keer de snaren niet vast houd of aansla hoor je gelijk een enorme piep. En een enorm kabaal. Het standaard bijgeluid wat je altijd hebt alleen veel erger dan eerst en veel sneller dan eerst.

Mijn DS-1 komt trouwens op slaapkamer volume niet boven de cleane sound uit. Ik kan alles open zetten maar het komt er niet bovenuit. Dit probleem heb ik niet als het geluid hard is. Zal het aan het pedaal liggen of aan de situatie?

Alvast bedankt,
Ik word er niet goed van. Je zou haast alles uit huis flikkeren:seriousf:.

The Unforgiven
6 maart 2011, 19:08
Heb je het probleem met je versterker met al je gitaren? Als je het alleen met je Chapman hebt kan het liggen aan het feit dat die gitaar elementen met een hogere output heeft dan je vorige.
Verder kan ik je niet echt helpen, dat moeten de deskundigen hier maar doen;).

Mr. Dynamite
6 maart 2011, 19:08
Tja 't is toch een kwestie van proberen te elimineren.
Misschien lastig maar vervang alles, probeer alles.

Dus andere gitaar, andere kabel, andere amp, zonder pedalen, met pedalen, andere stroomkring, omgevings apparaten verwijderen etc.

Misschien een gedoe, maar dit is de enige methode. :)

broeder6x6
6 maart 2011, 19:45
Veel he? Ja, heeeeeeeelp. Haha.
Ik loop al zo lang rond met geluidsproblemen, ik weet niet waar het vandaan komt.

Het eerste probleem:
Als ik op mijn Chapman ML1 gitaar tik, op alles wat ijzer is eigenlijk, dan word er een getik versterkt. Als ik de snaren aanraak, de brug, de tremelo, alles eigenlijk. Hoe komt dit? Soms hoor je het ook heel hard door mijn spelen heen. Het is niet te peilen. De ene keer heb ik er last van. De andere keer niet. Dus ik weet ook niet of ik het wel of niet met 1 of meerdere gitaren heb. Iemand op het forum zij dat het aan massa lag. Klopt het? En hoe is het op te lossen? Het is aangesloten op een geaard stopcontact.

Tweede probleem:
Ik krijg mijn Blues Jr minder clean dan eerst. Eerst moet ik het volume bijna opendraaien om overdrive te krijgen. Nu hoeft hij maar tot 4 te gaan. De buizen zitten nog op hun plaats.

Derde probleem:
Zodra ik mijn DS-1 aandruk krijg ik gelijk enorme feedback. Als ik 1 keer de snaren niet vast houd of aansla hoor je gelijk een enorme piep. En een enorm kabaal. Het standaard bijgeluid wat je altijd hebt alleen veel erger dan eerst en veel sneller dan eerst.

Mijn DS-1 komt trouwens op slaapkamer volume niet boven de cleane sound uit. Ik kan alles open zetten maar het komt er niet bovenuit. Dit probleem heb ik niet als het geluid hard is. Zal het aan het pedaal liggen of aan de situatie?

Alvast bedankt,
Ik word er niet goed van. Je zou haast alles uit huis flikkeren:seriousf:.

wat is eerst ?? wat heb je laatst veranderd???
enorme feedback ontstaat als je alle knopjes op de DS-1 openzet en je gitaar een hoge output heeft (om de een of ander rede kan het computertje 't niet meer aan dan)

minder clean kan ook aan de gitaar liggen (of aan de kabel....) als je die laatst vervangen hebt. net als de tikken die je erdoorheen hoort, die ontstaan als jij en je gitaar een andere lading hebben en jij jezelf ontlaad via de gitaar dat ligt aan de aarding binnen je gitaar......

ps corrigeer me gerust (mensen maken fouten:chicken::chicken:)

pasqual
6 maart 2011, 20:53
Tweede probleem:
Ik krijg mijn Blues Jr minder clean dan eerst. Eerst moet ik het volume bijna opendraaien om overdrive te krijgen. Nu hoeft hij maar tot 4 te gaan. De buizen zitten nog op hun plaats.

Derde probleem:
Zodra ik mijn DS-1 aandruk krijg ik gelijk enorme feedback. Als ik 1 keer de snaren niet vast houd of aansla hoor je gelijk een enorme piep. En een enorm kabaal. Het standaard bijgeluid wat je altijd hebt alleen veel erger dan eerst en veel sneller dan eerst.


probleem 2 klinkt als versleten voorversterker buizen wat weer invloed heeft op probleem 3: microfonische buizen, wat de vroege feedback verklaart.

kevervolks
6 maart 2011, 21:42
Klinkt misschien een beetje stom, maar misschien hoor je wel het getik van je horloge!

Had ik laatst ook..dacht waar komt dat getik toch vandaan? Bleek het mijn secondewijzer van mijn horloge te zijn :sssh:

Matthijs24
6 maart 2011, 21:48
Heb ik ook weleens gehad maar dat is het niet. En het is gewoon als ik tegen ijzer aantik.

Bedankt allen. Graag nog meer tips. Ik word er niet goed van:seriousf:.

Oranjeaap
6 maart 2011, 21:53
Heb ik ook weleens gehad maar dat is het niet. En het is gewoon als ik tegen ijzer aantik.

Bedankt allen. Graag nog meer tips. Ik word er niet goed van:seriousf:.

Dat getik heb ik soms ook. Heeft met aarding te maken. Als het stopcontact wel geaard is, is het waarschijnlijk een mankement aan je gitaar.

guitarkid
7 maart 2011, 09:07
Ik word er niet goed van. Je zou haast alles uit huis flikkeren:seriousf:.

Doen, maar voor die tijd mij even een seintje geven.... ;)
Maar serieus: een kwestie van reduceren en deduceren. Beginnen met de meest basic aansluiting en dan steeds iets toevoegen.
Ik denk ook dat er slechts één ding is dat een probleem heeft, maar dat de oorzaak is van een hoop andere problemen.
Succes!