PDA

View Full Version : ab-boxje zelf maken?



Orpheo
6 maart 2011, 16:01
Ik heb, zoals wellicht bekend, een redelijke collectie amps, en ik wil een headswitch-systeempje maken. Ik wil kunnen schakelen tussen linker of rechterhead. niks meer of minder dan dat.

Mijn vraag is: hoe krijg ik dat het handigst voor elkaar zonder buffers en/of leds?


edit:

en hoe zou een schema'tje eruit zien met leds?

Hendriks
6 maart 2011, 16:19
Hier is hij dan: http://www.musikding.de/product_info.php/info/p186_A-B-Umschalter.html

forceps
6 maart 2011, 20:39
Heb je dan ook voor elke head een eigen cab? Zo niet, dan zul je een looper moeten maken.

Orpheo
6 maart 2011, 21:56
Jazeker.want debeide heads hebben n andere cabine nodig om goed te klinken. In ieder geval andere speakers.

muziekschuur
7 maart 2011, 07:35
Ik kan me voorstellen dat je een schakeling maakt waarbij je A/B doet. A/B/Y en eentje die A/B/C allen aanzet. Dan kun je dus je mono gitaarsignaal naar 3 toppen sturen om je signaal te stapelen.

JTB
7 maart 2011, 10:22
Een simpel A/B boxje heb ik nog wel liggen voor een zacht prijsje, rood gespoten zonder led's.

Orpheo
8 maart 2011, 11:20
Ik kan me voorstellen dat je een schakeling maakt waarbij je A/B doet. A/B/Y en eentje die A/B/C allen aanzet. Dan kun je dus je mono gitaarsignaal naar 3 toppen sturen om je signaal te stapelen.

ja zoiets. maar als ik 1 gitaar signaal naar meerdere toppen tegelijk wil sturen, moet ik er dan niet iets van een buffertje in zetten ofzo?

Gearjunkie
8 maart 2011, 11:59
Ik heb begrepen dat je met een aardings- en een impedantieprobleem zit. Als je het goed zou doen kom je dus bij een merk als Lehle uit.

kassie
8 maart 2011, 13:27
ja zoiets. maar als ik 1 gitaar signaal naar meerdere toppen tegelijk wil sturen, moet ik er dan niet iets van een buffertje in zetten ofzo?

Probleem 1; groundloops, niet altijd wel vaak, simpele oplossing is de ground van gitaarinput in de amp loskoppelen, maar de amp wel laten aarden op het stroomnetwerk.
Probleem 2: Buffer probleem door kabelcapaciteit die in tweeën/drieën gedeeld wordt.
Probleem 3: Phaseverschill door hetzij de amps of de speakers die dicht bij elkaar zitten, bij tegelijk aansturen kan dat resulteren in een verdunde sound in de bas en middengebied. een 180 draai phase switch is dan wel handig wordt het wat vetter van.

Amp selectors bieden deze mogelijkheden van Voodoo labs, lehle, palmer.

Bert Gitaar
8 maart 2011, 16:30
Mischien iets te simpel gedacht maar hier kan je het mee oplossen.
http://www.behringer.com/EN/Products/DI20.aspx

als je de mode - link - 2 ch. - op link zet is de 2de ingang een ongebal. uitg.
en de 2 XLR uitg. gelijk. Dus 3 gelijke uitgangen w.b. impedantie. 1 ongebal. en 2 gebalanceerd.
En dan alleen schakelaartje ergens tussen. Voor aan/uit welke versterker.

Ik gebruik 'm zelf voor iets dergelijks. Om gelijke output signalen te hebben.

kassie
8 maart 2011, 16:41
Mischien iets te simpel gedacht maar hier kan je het mee oplossen.
http://www.behringer.com/EN/Products/DI20.aspx

als je de mode - link - 2 ch. - op link zet is de 2de ingang een ongebal. uitg.
en de 2 XLR uitg. gelijk. Dus 3 gelijke uitgangen w.b. impedantie. 1 ongebal. en 2 gebalanceerd.
En dan alleen schakelaartje ergens tussen. Voor aan/uit welke versterker.

Ik gebruik 'm zelf voor iets dergelijks. Om gelijke output signalen te hebben.

Bert,

Is die box ook geschikt om aan je amps output te hangen 50/100 watt buizenamp wel te verstaan, en dan met min40 db richting mengpaneel te gaan? En is een additionele load noodzakelijk?

Bert Gitaar
8 maart 2011, 17:30
Nee, deze DI is alleen voor ingangen. En anders een load in input 2. Deze staat paralel aan input 1. (in de link mode)
Je kan wel min. 20 of 40 db uitsturen via de XLR uitgangen.
De DI kost iets van 20 euro. Uitproberen waard mischien.
Ik denk dat je behoorlijk in de richting komt met wat je wil.

Je kan hiermee 3 versterkers aansturen met een gelijk signaal.