PDA

View Full Version : Roland Bolt 60 met een brom....



geert1976
6 maart 2011, 14:09
Ik heb hier nog een Roland Bolt 60 staan, van begin jaren 80.

Als ik de versterker gebruik, zit er een brom in, niet echt hard.
De brom wordt harder of zachter bij verandering van één van de hoofdvolumeknoppen.

De buizen lijken nog goed, ik heb met een potloodje voorzichtig er tegenaan getikt maar hoor dan geen bijgeluiden.

Qua volume heeft de brom ook geen nadelige gevolgen, hij gaat nog steeds knetterhard!

Iemand ideeën wat het kan zijn, of testjes die ik kan doen om eea uit te sluiten?

cluseau
7 maart 2011, 20:08
Iemand ideeën wat het kan zijn, of testjes die ik kan doen om eea uit te sluiten?

Je kan eerst bekijken of het 100Hz of 50Hz is, daar zit duidelijk verschil in en helpt bij de diagnose. Wel is het moeilijk te bepalen wat het kan zijn omdat er zoveel mogelijkheden zijn. Kun je zelf iets meten?

geert1976
8 maart 2011, 11:34
Je kan eerst bekijken of het 100Hz of 50Hz is, daar zit duidelijk verschil in en helpt bij de diagnose. Wel is het moeilijk te bepalen wat het kan zijn omdat er zoveel mogelijkheden zijn. Kun je zelf iets meten?

Ik heb gisteren de versterker meegenomen naar de oefenruimte, de brom valt eigenlijk wel mee, want als je er een meter vanaf staat hoor je het niet meer.

De bassist in mijn band dacht aan versleten eindbuizen.

Er zitten 3 buizen in, een kleintje (gelijkrichtersbuis?) en 2 eindbuizen.
De kleine buis is nog vrij nieuw, maar de 2 eindbuizen zijn stokoud en zien er ook erg belabberd uit.

Gisteren ook even de versterker losgehaald, aan de binnenzijde ziet alles er keurig uit, de twee voedingen ook.
De buizenvoeten zitten apart op het frame, dus niet aan de printplaten.
Ik heb geen pots gezien om te biassen, mijn bassist dacht dat dit bij deze versterkers ook niet nodig was.

Alles aan de versterker werkt ook prima, pots, schakelaars etc., alles werkt zonder bijgeluiden of storingen.

Al met al heb ik er gisteren prima mee kunnen spelen, clean klinkt die prima en icm een gitaar met hoge output humbuckers, kreeg die op vol volume een mooie rand.

Gainkanaal klinkt niet geweldig, erg vlak, geen mooie crunch, mede aan de hand daarvan wijst mijn bassist de eindbuizen ook als schuldige aan.

Mijn bassist vond het ook eigenlijk niet een brom, meer een ruis op erg laag niveau.
Zijn mening was dat de versterker nieuwe eindbuizen nodig had.

hoeveel Hz de versterker is, weet ik niet, staat dit ergens wellicht op de ID plaat/sticker van de fabriek?

cluseau
8 maart 2011, 11:59
hoeveel Hz de versterker is, weet ik niet, staat dit ergens wellicht op de ID plaat/sticker van de fabriek?

De versterker zelf is ongetwijfeld 50Hz, maar dat bedoelde ik niet. Als je de tip van je gitaarkabel pakt hoor je een brom, dit is 50Hz. Heb je nu last van een 100Hz brom denk ik aan eindbuizen, een instelfout door lekke cap, of een lekke voedingselko. In dat laatste geval kan dat een flinke klap geven hoor waarbij je amp ernstig vervuilt kan raken. Bij een 50Hz brom kan een prebuisje gloeidraadlek hebben of het is een massa cq afscherming probleem. Wat voor type eindbuizen heb je? EL84 hoeft meestal niet ingesteld te worden maar andere type's vaak wel. Dit is geen geschreven wet hoor, ligt maar net aan de ontwerper. Ik zou zeker even een check laten doen want een brom die je eerder niet had geeft toch wel aan dat er iets aan de hand is.

Frans.

guitarnijboer
8 maart 2011, 12:03
Eindbuizen zijn dacht ik 2 x 6l6GC (de grote) het kleine buisje is de fasedraaier die de twee grote buizen aanstuurd. (waarschijnlijk ECC83/12ax7)

cluseau
8 maart 2011, 12:10
Eindbuizen zijn dacht ik 2 x 6l6GC (de grote) het kleine buisje is de fasedraaier die de twee grote buizen aanstuurd. (waarschijnlijk ECC83/12ax7)

Helemaal correct muv de fasedraaier, dit is een 12AT7. Eindbuizen idd 6L6. De hele preamp is solidstate. Daar kan ook nog veel in fout gaan wat brom betreft. De preamp maakt gebruik van een paar gestabiliseerde voedingen, kortom het kan weer eens vanalles zijn. ;)

Deze amp heeft trouwens een vaste negatieve bias. (geen kathode bias)

En ...... als de brom afhankelijk is van de volumeregelaar kan het geen eindbuis zijn

geert1976
8 maart 2011, 13:30
Helemaal correct muv de fasedraaier, dit is een 12AT7. Eindbuizen idd 6L6. De hele preamp is solidstate. Daar kan ook nog veel in fout gaan wat brom betreft. De preamp maakt gebruik van een paar gestabiliseerde voedingen, kortom het kan weer eens vanalles zijn. ;)

Deze amp heeft trouwens een vaste negatieve bias. (geen kathode bias)

En ...... als de brom afhankelijk is van de volumeregelaar kan het geen eindbuis zijn

Gisteren effe de versterker in veel verschillende volumestanden geprobeerd, de brom blijft hetzelfde, maar klinkt niet zoals je de tip van de jack aanraakt, klinkt hoger zeg maar.
Ik dacht dat de brom afhankelijk van de volume was, maar dat is die dus niet en zoals eerder aangegeven, op een meter afstand hoor je het niet meer, de andere jongens hoorden het dan ook niet meer en vroegen eigenlijk waar ik over klaagde....

De Elco's zijn er vier, en die zien er allemaal klokgaaf uit, geen zwellingen, geen vervormingen en het omhulsel ziet er ook onbeschadigd uit.

Ik heb de versterker al enige tijd en de ruis/brom heeft die altijd al gehad.

De eindbuizen zijn al minimaal 10 jaar oud en hebben een zwaar leven achter de rug.

De gain is gewoon erg lelijk, clean klinkt die prima en gaat die hard.

heb de buizen er nu uitgehaald en die zien er nou ja, niet lekker meer uit.

Eentje is naam en label loos, 1 buis is van het merk Ultron en als codering geeft die aan 6L6 GB 50305.
Ik denk haast dat dit de originele nog zijn.

cluseau
8 maart 2011, 14:19
de brom blijft hetzelfde, maar klinkt niet zoals je de tip van de jack aanraakt, klinkt hoger zeg maar.


Voor een zo goed mogelijke diagnose is het wel belangrijk goed te bepalen wat de verschijnselen zijn. Als je - in tegenstelling met je verklaring in post#1 - er zeker van bent dat de brom volume onafhankelijk is komt deze juist wel uit de eindtrap. Ook als je denk dat de frequentie hoger is lijkt het op 100Hz voedingsbrom. Daarnaast geef je aan waarschijnlijk verschillende typen eindbuizen te hebben. Ideale formule voor een voedingsbrom omdat de buizen zich mogelijk ongelijk gedragen.

Eigenschap van de balans eindtrap is dat de voedingsrimpel in de eindtrafo wordt opgeheven mits deze in beide buizen exact gelijk is. Dit berijk je alleen met zorgvuldig gekozen buizen.

Zoals je ziet is de conclusie nu 180 graden omgedraaid alleen omdat je iets andere info geeft. Ik hoop dat je er wat mee kan.

Frans.

guitarnijboer
8 maart 2011, 16:10
Ter aanvulling zou ik de 6L6GB sowieso niet meer terug in de versterker stoppen. Als de 60 in de typeaanduiding van de versterker wijst op het uitgangsvermogen, dan zijn de spanningen in de versterker hoger dan deze buis aankan. Je hebt dan de 6l6GC nodig.

Met twee nieuwe eindbuisjes is je probleem zoals Frans al aangaf waarschijnlijk opgelost

geert1976
8 maart 2011, 16:57
Ter aanvulling zou ik de 6L6GB sowieso niet meer terug in de versterker stoppen. Als de 60 in de typeaanduiding van de versterker wijst op het uitgangsvermogen, dan zijn de spanningen in de versterker hoger dan deze buis aankan. Je hebt dan de 6l6GC nodig.

Met twee nieuwe eindbuisjes is je probleem zoals Frans al aangaf waarschijnlijk opgelost

Zojuist thuisgekomen met 2 nieuwe 6L6GC buizen.

Eerst de versterker aangezet met de oude buizen...de versterker doet niets meer, indien ik mijn snaren aansla en de versterker uitzet, geeft die voor 1 a 2 seconden wel een signaal door.

Ook viel het mij op, dat met de oude buizen, 1 buis veel warmer wordt dan de andere.

Versterker uitgezet en de nieuwe buizen geplaatst.

Met de nieuwe buizen reageert die helemaal nergens op en geeft die geen enkel geluid.



Ik begrijp er niets meer van....

cluseau
8 maart 2011, 19:54
Eerst de versterker aangezet met de oude buizen...de versterker doet niets meer, indien ik mijn snaren aansla en de versterker uitzet, geeft die voor 1 a 2 seconden wel een signaal door.

Hij bromde toch alleen maar, wat heb je ondertussen veranderd dan?

Als er één buis extreem veel warmer wordt zou dat kunnen betekenen dat een koppel condensator lekt. misschien kun je de spanning op het rooster ff checken.

geert1976
8 maart 2011, 21:34
Hij bromde toch alleen maar, wat heb je ondertussen veranderd dan?

Als er één buis extreem veel warmer wordt zou dat kunnen betekenen dat een koppel condensator lekt. misschien kun je de spanning op het rooster ff checken.

Helemaal niets, dat is het gekke, ik begrijp er niets meer van, mijn vriendin ook niet, want die stelde precies dezelfde vraag.

Ik zit er aan te denken om het versterker gedeelte gratis weg te geven (wellicht heeft iemand er iets aan) en de kast en speaker om te bouwen naar cabinet.

De speaker heeft een impedantie van 8 ohm, precies goed voor op de line-out op mijn peavey Classic 30.

Dus wie gratis het frame/versterker gedeelte wil hebben, is van harte welkom om het gratis af te halen, de oude buizen laat ik zitten. (de 2 nieuwe eindbuizen ruil ik wel weer om bij de muziekhandel):ok:

cluseau
8 maart 2011, 21:43
Geef het niet zo snel op, je kan het chassis naar mij opsturen dan fix ik hem voor je. Het enige wat je te verliezen hebt is 6 euri verzendkosten.

Frans.

geert1976
8 maart 2011, 22:01
Geef het niet zo snel op, je kan het chassis naar mij opsturen dan fix ik hem voor je. Het enige wat je te verliezen hebt is 6 euri verzendkosten.

Frans.

Hmmm, dank je voor het aanbod, ik zal je een pm sturen.
Want eigenlijk heb je ook wel gelijk, daarnaast klonk die versterker erg goed en in op en top conditie is die erg fijn als back-up en in de oefenruimte (beter dan die kl*te Hartke die ik er nu heb staan)

geert1976
11 maart 2011, 17:37
Vanmorgen afgereisd naar de "mooie stad achter de duinen" en de versterker bij ene reparateur gebracht (actief op het forum)

Daarna lekker naar Scheveningen geweest en daar lekker gewandeld en gelunched.

En nu afwachten.....

geert1976
19 maart 2011, 15:55
Vanmiddag de Roland weer opgehaald en hij doet het weer!

Het probleem was kortgezegd:

Één van de oude buizen had sluiting waardoor er wat onderdelen van de voeding naar de filistijnen waren gegaan.

De nieuwe buizen die ik had gehaald waren niet de juiste en er zijn nu nieuwe juiste type buizen ingezet.

De versterker draait weer goed en het gestoor en gebrom is weg:ok:

Frans, bedank voor de reparatie en de goede service:ok:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM4036.jpg

Midwolda
19 maart 2011, 17:55
Mooi zo!
Ik heb er nog nooit over gespeeld, maar het lijken me erg leuke versterkers voor de prijs.
Altijd goed om te horen dat er weer zo'n ampje klaar is voor de volgende twintig jaar. ;)

geert1976
19 maart 2011, 18:23
Mooi zo!
Ik heb er nog nooit over gespeeld, maar het lijken me erg leuke versterkers voor de prijs.
Altijd goed om te horen dat er weer zo'n ampje klaar is voor de volgende twintig jaar. ;)

Als je in de buurt bent, ben je altijd van harte welkom om hem eens aan de tand te voelen:ok:

Pé.
20 maart 2011, 22:13
Zo'n Roland heb ik ook gehad! Prachtig apparaat, idioot luid en een retestrakke preamp (lang leve transistors). Ik gebruikte hem als versterker voor mijn QS-300 synthesizer, maar ook op gitaar was hij best bruikbaar (en met de juiste speaker er onder zelfs wel voor basgitaar). De overdrive hoort kut te klinken, dat hebben die dingen allemaal. Beetje een combinatie tussen een Distortion+ en een DS-1.. Maar hij slikt de meeste pedaaltjes redelijk goed, dus dat scheelt weer..

Ik had er wel last van dat de effectloop nogal bromde (bekend probleem met het model), maar er is leuk arsenaal aan mod's beschikbaar op internet. Een aantal zijn helemaal niet zo moeilijk te voeren en toch vrij effectief!

Leuke amp, ga je vast veel plezier mee beleven! ;)

geert1976
21 maart 2011, 12:13
Zo'n Roland heb ik ook gehad! Prachtig apparaat, idioot luid en een retestrakke preamp (lang leve transistors). Ik gebruikte hem als versterker voor mijn QS-300 synthesizer, maar ook op gitaar was hij best bruikbaar (en met de juiste speaker er onder zelfs wel voor basgitaar). De overdrive hoort kut te klinken, dat hebben die dingen allemaal. Beetje een combinatie tussen een Distortion+ en een DS-1.. Maar hij slikt de meeste pedaaltjes redelijk goed, dus dat scheelt weer..

Ik had er wel last van dat de effectloop nogal bromde (bekend probleem met het model), maar er is leuk arsenaal aan mod's beschikbaar op internet. Een aantal zijn helemaal niet zo moeilijk te voeren en toch vrij effectief!

Leuke amp, ga je vast veel plezier mee beleven! ;)

De versterker gaat inderdaad idioot hard als het moet :-)

De overdrive klinkt inderdaad erg typisch, soort van fuzz, deed het erg leuk in combinatie met mijn Harmony Bobkat en de Airline gitaar.

Clean klinkt die gewoon erg goed en mijn crunch en drive geluiden doe ik toch met dieverse pedaaltjes.
De versterker komt in de oefenruimte te staan en ik verkoop mijn Hartke, waar ik niet echt tevreden over ben.

Ik heb net nog even over het net zitten surfen, bekende gebruikers van de Roland Bolt 60 waren: Bono, Andy Summers en Huw Lioyd langton