PDA

View Full Version : snaren verwisselen



Sleight
6 maart 2011, 13:11
Heya allemaal

Ik heb nu sinds dat ik begon met gitaar spelen (nu bijna 1 jaar geleden) nog nooit mijn snaren verwisseld. Nu vond ik het wel eens tijd daarvoor, maar ik weet nog niet precies hoe ik dit aan moet pakken.

Ik speelde tot nu toe (volgens mij) met een setje 9 snaren.
Nu heb ik hier twee nieuwe sets liggen van ernie ball, 1 regular slinky (10,13,17,26,36,46, maar de hoge e snaar mist) en 1 setje power slinkys (11,14,18p?,28,38,48, wel compleet).
Ik weet nog niet precies wat ik erop ga zetten, maar ik dacht zelf aan de power slinkys, en dan eventueel met de lage e en a snaar van de regulars, zodat die toch niet té dik worden. Maar volgens mij is dit een best wel rare setup van de snaren. Heeft iemand hier advies over/ervaring mee?

Wat hiermee komt, is dat mijn hals waarschijnlijk wat krom gaat trekken, omdat de spanning over de snaren natuurlijk wat meer wordt. Hoe zou ik dit moeten aanpakken?

En als laatste vraag, ik moet ook nog wat sleutelen aan de elementen, en daarvoor moet de pickguard eraf. Kan ik dan alle snaren eraf halen, dan gaan sleutelen aan die elementen, en dan de nieuwe snaren erop doen?

Sleight

Eko
6 maart 2011, 13:48
Sleight,
Als je de snaren er af hebt kun je aan de slagplaat werken tot je er bij neervalt. Geen enkel probleem.
De snaren wordt iets anders. Het wisselen zelf is een fluitje van een cent. De methode is genoeg beschreven , ook hier op het forum , even de zoekfunctie gebruiken.
Het wisselen van snaren voor dezelfde dikte is geen probleem. Maar het stappen van .09 naar .011 is dat wel. Het vraagt een andere afstelling van je gitaar. De dikkere snaren trekken veel harder aan de hals en zetten die dus iets krom. Dat moet gecompenseerd worden door een iets andere afstelling van je halspen. Dat is niet echt ingewikkeld , maar moet wel gebeuren. Dan nog echter is er nog werk te doen aan je topkam. Dat kun je , denk ik , beter niet zelf gaan uitvinden. De sleufjes in de topkam moeten iets groter worden gemaakt om de dikkere snaren te kunnen herbergen. Daarna kan het zijn dat er nog wat intonatieprobleempjes zijn. dat los je met de zadelstjes te verstellen wel op.
Misschien is het slim om eerst eens in een winkel de set te laten wisselen en te kijken.
Weet je trouwens wel zeker dat je naar .011 over wilt stappen? Je linkerhand zal er even niet blij mee zijn in het begin. De kracht die de hals iets krom zet moet je met je linkerhand bedwingen om te fretten. Oftewel , je moet veel meer kracht zetten om de snaren in te drukken.

bat
6 maart 2011, 13:55
Weet niet wat voor gitaar je hebt, maar als er een tremelo op zit, moet je ook die opnieuw afstellen als je van 009 naar 011 gaat.

Persoonlijk vind ik het ook een vrij grote stap ineens. Wat is de reden daarvoor? Puur en alleen omdat je die snaren toevallig nog had liggen?

Sleight
6 maart 2011, 17:37
@eko

Allereerst bedankt voor je advies.
Dat het zwaarder spelen wordt weet ik, dat is ook de bedoeling :P
Ik vind sowieso de hogere snaren nu erg dun, en ik heb ook best wel last van fretbuzz, terwijl mijn actie nog voor mijn gevoel te laag staan.
En omdat ik toch bezig ben met experimenteren van verschillende afstellingen, wilde ik toch maar eens dikkere snaren proberen.

@bat
Ik heb een strat, dus wel met tremelo ja.
De reden voor de overstap heb ik nu dus al genoemd :P

Sleight
3 april 2011, 23:23
Awel, ik heb me een tijdje geleden al bedacht hierop :P
Ik ben nu toch van plan om de hoogste drie snaren sowieso .009s te houden.
De lage E ofwel .010 ofwel .011
De A .010
De D .010 of .009

Maar waarschijnlijk wordt het E en A .010 en de rest .009
Zou je daarvoor ook de kam moeten laten uitslijten of niet?

JohnLord
4 april 2011, 08:05
Ik zou zeggen zet er dan een setje .009 - .046 op. daarvoor hoef je waarschijnlijk niet te vijlen.

Snaren uit verschillende setjes gebruiken is zowel praktisch als financieel oninteressant.

Ijselrobo 07
4 april 2011, 08:22
ik ben met 2 van mijn gitaren van 09-42 naar 10-46 gegaan, en bij een andere gitaar zelfs van 9-42 naar 10-52 gegaan... heb er nooit problemen mee gehad.
maar ik gebruik Dean Markley, en bij iedere soort snaren (vintage electric (http://www.deanmarkley.com/Strings/Electric/VintageElectricEl.shtml), helix (http://www.deanmarkley.com/Strings/Electric/HelixHDNPSEl.shtml), blue steel (http://www.deanmarkley.com/Strings/Electric/BlueSteelEl.shtml) enz. enz. (http://www.deanmarkley.com/Strings/Electric/ElectricStrings.shtml)) heb je veel verschillende soorten diktes, dus ook veel keuze :)

snaarplukker
4 april 2011, 09:57
Ik vind sowieso de hogere snaren nu erg dun, en ik heb ook best wel last van fretbuzz, terwijl mijn actie nog voor mijn gevoel te laag staan.
Goede reden om de actie wat hoger te zetten.;)

rozh
4 april 2011, 11:01
kan je met dikkeren snaren de actie nou lager zetten of moet hij dan juist hoger?

Mike999999999
4 april 2011, 12:46
dikkere snaren geven juist sneller fretbuss, de lage in ieder geval. Als je lage actie wilt, dan moet je flat wound snaren proberen. Maar dat geeft ook weer een veel ander geluid.

Dikkere snaren spelen trouwens echt niet veel zwaarder, wel als je gaat 'Benden' maar als je ze gewoon naar beneden gaat drukken valt dacht echt wel mee.

En je hele gitaar opnieuw af moeten stellen na het verwisselen van snaren is onzin. De hals zal er echt niet veel last van hebben. De topkam hoef je ook echt niet helemaal uit te vijlen (zolang je bij redelijk gangbare snaren blijft zoals 0.10, 0.09 en 0.11) Mischien de brug inderdaad wat aanpassen. De intonatie kan iets verschillen en de actie kun je iets moeten veranderen. Maar als hij nu al fretbuzz heeft moet je dat zowiezo, en dan zal ik als ik jou was ook een naar de hals kijken, of hij nog wel een beetje recht loopt. Goedkopere gitaren kunnen daar ook vrij snel last van hebben.

succes!

Sleight
4 april 2011, 18:08
Snaren uit verschillende setjes gebruiken is zowel praktisch als financieel oninteressant.

Ik speel niet in een band ofzo, en ik vervang mn snaren dus ook niet elke maand ofzo, heb ze zelfs nog nooit vervangen in 1 jaar tijd :P
Ik moet sowieso maar 1 setje kopen, wat ik ook kies, dus vandaar dat ik de mogelijkheden opengooide :P



Goede reden om de actie wat hoger te zetten.
ik bedoelde dus, te hoge* actie en teveel fretbuzz :P

Ik zal dan binnenkort eens een .009 set kopen, dan heb ik in ieder geval alle snaren die ik nodig heb :P
Dan zal ik wel meteen die brug en hals helemaal af proberen te stellen, en als alles goed komt zullen jullie niet veel meer van me horen :P

Thanks voor het advies iedereen!

FlameDude
4 april 2011, 19:45
Omg, toen ik overging van 0.9 naar 0.10 vroeg ik nog aan de man waar ik het kocht of ik hem dan niet opnieuw moest afstellen (ik wist zelf niet wat dat was maar dat had ik dus gelezen op dit forum) toen zei ie "Huh, afstellen? Ik weet niet wat je bedoelt, je moet hem alleen opnieuw stemmen..). Dus nu loop ik eigenlijk een beetje met een verrotte gitaar en een kromme hals rond?

Bolder
4 april 2011, 22:27
Ten eerste;

Om het jaar je snaren vervangen is veel te weinig. Ik speel zeer intensief en vervang mijn snaren rond de 1 keer per maand/1,5 maand. Dit is naar ieders voorkeur maar langer dan 3 maanden kan echt niet als je redelijk veel speelt.

Daarnaast slijt je niet sneller snaren als je in een band speelt, haha.

En van .09 naar .11 moet je je halspen, actie en topkam (laten) afstellen.

Sleight
4 april 2011, 22:33
Klopt, maar ik speel dus pas 1 jaar, en kwaliteit van het geluid is niet zo'n ramp als het wat minder is :P
Dat het eigenlijk te weinig is heb ik wel vaker gehoord ja, en dat kan ik ook wel begrijpen.
Ik hoor wel eens van mensen dat ze eens per maand hun snaren wisselen, omdat ze anders misschien knappen op het podium, en daar krijg je het wel benauwd van :p

Bolder
4 april 2011, 22:36
Klopt, maar ik speel dus pas 1 jaar, en kwaliteit van het geluid is niet zo'n ramp als het wat minder is :P
Dat het eigenlijk te weinig is heb ik wel vaker gehoord ja, en dat kan ik ook wel begrijpen.
Ik hoor wel eens van mensen dat ze eens per maand hun snaren wisselen, omdat ze anders misschien knappen op het podium, en daar krijg je het wel benauwd van :p

Als je je snaren knapt moet je OF dikkere snaren nemen, OF minder debiel spelen OF je hebt een braampje op je brugzadel of ergens bij de topkam of snaargeleider.

Eygen
4 april 2011, 22:37
Klopt, maar ik speel dus pas 1 jaar, en kwaliteit van het geluid is niet zo'n ramp als het wat minder is :P
Dat het eigenlijk te weinig is heb ik wel vaker gehoord ja, en dat kan ik ook wel begrijpen.
Ik hoor wel eens van mensen dat ze eens per maand hun snaren wisselen, omdat ze anders misschien knappen op het podium, en daar krijg je het wel benauwd van :p

Na een paar keer is het zo gedaan hoor, is niets om tegen op te zien.
Op m'n akoestische gitaar had ik er gisteren wel problemen mee (wegglijdende nylon snaren), maar ook dat lukt steeds sneller.

Jeroen_K
4 april 2011, 22:51
Pas wel op als je aan je halspen gaat zitten dat je niet teveel tegelijk draait. Een kwartslagje draaien en dan even een tijdje bij laten trekken (bijvoorbeeld 'sochtends voor je naar school of werk gaat en dan kijken of het goed is als je terug komt).