PDA

View Full Version : Nieuwe akoestische gitaar kopen



Acoustic Capo
5 maart 2011, 17:19
Hallo,
Ik ben yordi ,speel anderhalf jaar gitaar,zit in een rock.blues band en speel veel gitaar om erg goed te worden,ik ben nu met pentantonische toonladders leren en barre akkoorden met de systemen erachter met mineur en mayeur toonladders, nodig voor kennis om te improviseren op blues.

Ik heb een klassieke akoestische gitaar met nylon snaren en een elektrische yamaha-pacifica 112.

Ik ben nu op zoek naar een ijzer snarige akoestische gitaar om mee op te treden en veel op te spelen, klinkt veel moooier om akkoorden liedjes te spelen dan op een elektrische.

Mijn budget ligt van 250 euro tot 300 euro.
Ik heb al es een ibanez akoestische geprobeerd en vond dat helemaal geweldig goed klinken.

Dit is de winkel waar ik koop in Groningen,ze hebben tevens een mooie website:

http://www.tonika.nl

Zoek bij gitaren>western.

Alvast bedankt voor jullie aandacht.

Muzieknono
5 maart 2011, 17:41
Ik zou eens gaan spelen op de Yamaha fg 720, 700 of 370, allemaal met massief bovenblad, kijk eens welke klank je het meeste aanstaat en welke het prettigst speelt, ik heb de 370 gehad en was daar erg tevreden over, zowel afstelling, klank en bespeelbaarheid.
Mvgr. Dirk Jan :B

-Martijn-
5 maart 2011, 17:52
Ik ben vorig jaar ook op zoek geweest naar een gitaar in deze prijsklasse, en ben toen een mooie Cort tegengekomen. Totdat ik bij een andere zaak op een Alvarez speelde; die klonk alsof ie veel duurder was. Volgens mij worden ze niet meer verkocht in Nederland, maar als je ergens nog een Alvarez tegenkomt zou ik hem zeker uitproberen.

Er zijn regelmatig mensen op zoek naar gitaren in deze prijsklasse, dus je kan ook even oude topics doorzoeken. Het beste is natuurlijk om gewoon naar de winkel te gaan en het een en ander te proberen.

ThePupD
5 maart 2011, 18:16
Eigenlijk wat er al gezegd wordt of gezegd gaat worden.
maar dit zijn mijn adviezen:

-oude topics doorlezen
-goed zoeken of je 2e hands een duurdere gitaar kan kopen voor minder
-kopen wat je goed vind klinken en niet voor merk gaan
-in die prijsklasse maakt naar mijn mening Cort erg goede gitaren, absolute aanrader

Acoustic Capo
5 maart 2011, 18:31
Bedankt voor de hulp jongens, die earth gitaren zien er goed uit en horen erg mooi op youtube video's. Die zal ik zeker proberen.

P.s. wat is het voordeel van een massief bovenblad?

ThePupD
5 maart 2011, 18:37
Bedankt voor de hulp jongens, die earth gitaren zien er goed uit en horen erg mooi op youtube video's. Die zal ik zeker proberen.

P.s. wat is het voordeel van een massief bovenblad?

Naast de klank, is een groot voordeel van een massief bovenblad dat het nog beter begint te klinken als je er meer op speelt, omdat de structuur van het hout zich geleidelijk aanpast aan de trillingen van het instrument.

ps: het is "klinken erg mooi" niet "horen erg mooi". Tip van de dag
Nog een tip: op youtube kan je niet heel goed inschatten hoe een gitaar klinkt maar dat wist je denk ik al, geeft natuurlijk wel een idee en dat is wat je wil. Maar om zeker te zijn: altijd in de winkel verschillende modellen testen.

Acoustic Capo
5 maart 2011, 18:40
Naast de klank, is een groot voordeel van een massief bovenblad dat het nog beter begint te klinken als je er meer op speelt, omdat de structuur van het hout zich geleidelijk aanpast aan de trillingen van het instrument.

ps: het is "klinken erg mooi" niet "horen erg mooi". Tip van de dag
Nog een tip: op youtube kan je niet heel goed inschatten hoe een gitaar klinkt maar dat wist je denk ik al, geeft natuurlijk wel een idee en dat is wat je wil. Maar om zeker te zijn: altijd in de winkel verschillende modellen testen.

haha oke,foutje:seriousf:
Dankje voor je aandacht.

mastermind
5 maart 2011, 19:59
Inderdaad, Yamaha zit je altijd goed mee. Prima gebouwde gitaren, alleen vindt zelf de klank niet iets wat me boeit.

Cort heeft nog wel eens last van een rammelende trussrod (stalen pin in de hals) Is verder ook wel prima, maar in de laag vind ik ze tegenvallen.

Die Ibanez AW30 bij Tonika is misschien wel wat. Waren vroeger netjes met akoestische gitaren, later brandhout en heb nu het idee dat ze weer wat fatsoenlijke gitaren op de markt komen (AW3000 en AW30 series).

James Neligan zag ik ook staan bij Tonika, niet doen, STAGG product, rotzooi. (behalve die duurdere series van James Neligan)

Probeer ook eens Tanglewood TW28 of TW115 gitaar. Prima gitaren voor het geld.

Ook Greg Bennett heeft gewoon uitstekende gitaren onder de 500 euro. Samick merk he, al jaren een van de beter prijs en kwaliteit gitaren.

Acoustic Capo
6 maart 2011, 12:09
Inderdaad, Yamaha zit je altijd goed mee. Prima gebouwde gitaren, alleen vindt zelf de klank niet iets wat me boeit.

Cort heeft nog wel eens last van een rammelende trussrod (stalen pin in de hals) Is verder ook wel prima, maar in de laag vind ik ze tegenvallen.

Die Ibanez AW30 bij Tonika is misschien wel wat. Waren vroeger netjes met akoestische gitaren, later brandhout en heb nu het idee dat ze weer wat fatsoenlijke gitaren op de markt komen (AW3000 en AW30 series).

James Neligan zag ik ook staan bij Tonika, niet doen, STAGG product, rotzooi. (behalve die duurdere series van James Neligan)

Probeer ook eens Tanglewood TW28 of TW115 gitaar. Prima gitaren voor het geld.

Ook Greg Bennett heeft gewoon uitstekende gitaren onder de 500 euro. Samick merk he, al jaren een van de beter prijs en kwaliteit gitaren.

Ja , ik heb nu yamaha elektrische, hij speelt goed,goed geluid,alleen niets bijzonders ofzo.

De akoestische ibanez vond ik een geweldig geluid geven. Cort zal ik ook proberen als ik langs tonika rij.

jimihattricks
8 maart 2011, 17:26
James Neligan zag ik ook staan bij Tonika, niet doen, STAGG product, rotzooi. (behalve die duurdere series van James Neligan)

Dit is niet helemaal duidelijk voor TS denk ik..
Mijn ervaring > STAGG idd laten staan, James Neligan in prijsklasse 200-300 euro zeker uitproberen! (denk dat mastermind dit ook bedoelde?) Ook al komt het uit de Stagg-stal, ze klinken en spelen he-le-maal niet verkeerd (wel erg dunne/smalle halzen).

Verder; Cort, Seagull, Takamine, Tanglewood, Yamaha = allemaal het proberen waard.

Ben het wel met de rest eens over massieve bovenbladen, denk dat Cort in prijscategorie van TS zelfs gitaren maakt die volledig massief zijn (ook zij- en achterkanten)?

Ten slotte > snaren maken ook veel uit; kijk ff of ze vers zijn.

mastermind
13 maart 2011, 13:28
@ jimihattricks, die James Neligan is een STAGG product. De goedkopere lijn tot 400 euro zijn niet echt wat (goed naar de constructie kijken en met name in de kast zelf, dan zie je vaak veel slordigheden, lijm resten e.d.) Heb er redelijk veel gezien waarvan de hals niet goed bevestigd is aan de body. Een aantal James Neligan in de hogere prijsklasse van 500 euro is wel netjes.