PDA

View Full Version : goedkope, oerdegelijke microfoon



hoeplah
5 maart 2011, 14:34
Ik werk met jongeren en zoek een microfoon om eenvoudige opnames te maken van zang, akoustische gitaar, elektrische gitaar, eventueel nog wat djembés...
Een microfoon die op een aanvaardbare manier alle omgevingsgeluiden opneemt dus. Stel je een drietal jongeren voor die in een kamer wat zingen, gitaar spelen, wat op djembés meppen en ik misschien op mijn elektrische gitaar. De microfoon moet ook tegen een stootje kunnen en de prijs moet absoluut onder de 50 euro zijn. Hij moet heel degelijk (niet overgevoelig, geen feedback of te veelseisend qua opstelling..) te gebruiken zijn en geluiden vanop verschillende afstand (in de mate van het mogelijke) goed verwerken. Bedoeling is om op een pc of laptop aan te sluiten.
Is de Behringer XM8500 wat of zijn er alternatieven?
Alvast bedankt want ik kan me, gezien het lage budget op mijn werk, geen miskoop veroorloven.

The Bertman
5 maart 2011, 16:08
Je vraagt het onmogelijke. Mics onder de 50 euro zijn haars allemaal rotzooi, en zeker niet degelijk. De degelijkste mic die ik ken die er een beetje in de buurt komt is een Shure SM58, die kan wel een stootje hebben, maar die kost 100 euro, en is waarschijnlijk niet echt geschikt voor het doel wat je hebt.

De Behringer is slecht, niet doen. Ik heb hem zelf ooit voor een vergelijkbaar doel gebruikt, en na drie maanden viel hij ut elkaar.

Jouw opnameplan vraagt eigenlijk om een condensatormic, die is meer geschikt om ruimtes op te nemen. In feite zou je er liever twee willen gebruiken, alle opnames zijn tegenwoordig stereo, maar ja, dan wordt het twee keer zo duur. :)

Kijk deze lijst (http://www.peterverspuy.nl/categorie/studio/microfoons/1050.html) eens door, daar staat van alles in. De Behringer condensatormics zijn wel goed. Maar condensators zijn teer en kwetsbaar, niet geschikt om te gooien of te laten vallen. Maar dat geldt voor bijna iedere microfoon. Als je bijvoorbeeld dat stereosetje C2 (http://www.peterverspuy.nl/microfoonsets/behringer/c2-9591.html) neemt, ben je voor 57 euro klaar. Of de C1 (http://www.peterverspuy.nl/grootmembraan-fet/behringer/c1-7536.html), als je er maar eentje wilt.

Han S
5 maart 2011, 16:41
Eigenlijk zoek je een microfoon die ongeveer alles goed doet, idiotproof is en minder dan 50 euro kost.

Het antwoord is nog veel simpeler dan je denkt: die microfoon bestaat niet.
De microfoon die Bert noemt (SM58 ) kan tegen een stootje, maar is een zangmicrofoon en als zodanig ontworpen.

Ik zag bij de Action microfoons voor 98 eurocent en daar komt ongetwijfeld ook geluid uit, maar hoe dat klinkt? Geen idee en ik probeer het ook niet uit.

vincent136
5 maart 2011, 16:54
Deze mic's zijn wel geschikt: http://www.peterverspuy.nl/microfoonsets/samson/c02s-5522.html

Zoek ze eens 2e hands op..

Han S
5 maart 2011, 17:29
Die Samson CO2 is een hardstikke lekker microfoontje, maar die moet je niet laten vallen.

hoeplah
6 maart 2011, 08:54
Hartelijk dank voor jullie antwoorden. De shure sm58 ken ik en heeft inderdaad een goede reputatie maar is te duur.
Ik zag op de links dat er heel wat spotgoedkope microfoons zijn maar ik zal mij wat verduidelijken. Ik hoef geen fantastische microfoon die subliem geluid levert. Het zou een stevige (daarom vallen condensatormicrofoons af, vrees ik) microfoon moeten zijn die geluid uit de omgeving (hoeft niet rondom te zijn, in één richting is prima) goed oppikt. Stem en akoestische gitaar zijn het belangrijkst. En hoe zit dat met elektrische gitaar en djembés en dergelijke? Kan ik daarvoor een tweede, goedkope microfoon bijkopen?
Een microfoon van een paar euro lijkt me nu net wat te cheap, gewoon dat ietsje meer, zou ik willen.

hoeplah
6 maart 2011, 09:31
Hartelijk dank voor jullie antwoorden. De shure sm58 ken ik en heeft inderdaad een goede reputatie maar is te duur.
Ik zag op de links dat er heel wat spotgoedkope microfoons zijn maar ik zal mij wat verduidelijken. Ik hoef geen fantastische microfoon die subliem geluid levert. Het zou een stevige (daarom vallen condensatormicrofoons af, vrees ik) microfoon moeten zijn die geluid uit de omgeving (hoeft niet rondom te zijn, in één richting is prima) goed oppikt. Stem en akoestische gitaar zijn het belangrijkst. En hoe zit dat met elektrische gitaar en djembés en dergelijke? Kan ik daarvoor een tweede, goedkope microfoon bijkopen?
Een microfoon van een paar euro lijkt me nu net wat te cheap, gewoon dat ietsje meer, zou ik willen.

En liever een microfoon die wat minder kwaliteit geeft maar goed om mee te werken is dan eentje die moeilijk doet. Dan heb ik het over geluidssterkte bij opname, feedback, vervorming door overgevoeligheid...
Software die moeilijk doet...
De microfoon zal namelijk ook op een oude laptop of pc worden aangesloten.


Eentje van deze misschien?

Samson Q2U USB en XLR Microfoon voor 40 euro
Behringer c1 voor 37 euro
Behringer xm8500 voor 20 euro

Of gewoon hiermee beginnen: Behringer XM1800S Microfoonpack (drie microfoons voor 27 euro) en dan uitkijken
naar een betere?

Han S
6 maart 2011, 12:39
Audio Technica maakt ook heel goedkope, maar goed werkende dynamische microfoons. De condensators vallen sowieso af omdat die altijd fragiel zijn.

GravyTrain
6 maart 2011, 13:43
De behringer xm1800s set heb ik ook, ik zal niet zeggen dat hij vreselijk goede opnamen maakt, maar wel een acceptabele kwaliteit als je eisen niet te hoog zijn.
Een proffesionele opname zou ik er mee niet maken, maar een jamsessie oid opnemen gaat zeer goed.

hoeplah
6 maart 2011, 14:41
Dan eerst maar eens die Behringers proberen en later misschien een duurdere.
Bedankt.

Nielsje
6 maart 2011, 14:57
Toch grappig.

Iedereen zegt hier dat die Behringer mics troep zijn, en dat je beter iets meer kan investeren. Dan komt er één iemand die zegt dat het misschien kan, en je bent overstag. Wil je nou informatie, of wil je bevestiging dat hetgeen wat je gekozen hebt je koop verantwoord?

hoeplah
6 maart 2011, 15:15
Nee maar ik twijfelde nog en dacht dat het voorlopig beter was om die goedkope behringers aan te kopen.
Als iemand mij een microfoon onder 50eur kan aanbevelen die het meest geschikt is om stemmen, 1 akoustische en/of elektrische gitaar (en indien mogelijk wat percussie e.d.) op te nemen en die personen mogen een paar meter van die microfoon af staan en de microfoon is sterk en vertoont niet gauw vervorming, neemt niet te stil op.. dan koop ik die.
Liever minder kwaliteit dan tienmaal te moeten proberen omdat het geluid te stil is of de gitaar de zang overheerst...(ik besef wel dat je altijd een beetje moet spelen met je positie tegenover de microfoon).
Plug and play als het ware.

The Bertman
6 maart 2011, 19:27
Simpel, je stelt teveel eisen in 1 keer. Vooral de stevigheid gaat je tegenvallen bij dat setje Behringers. 27 euro zal je niet echt arm van worden, maar als er ook maar een beetje ruw mee omgegaan wordt, vallen ze uit elkaar.

Han S
6 maart 2011, 20:55
Ik hoorde vanmiddag een Audio Technica AT2020 van nog geen 100 euro. Ziet er heel goed uit en klinkt ook hardstikke goed, dit ter leering ende vermaeck.

Het is een grootmembraan condensator, hoewel het membraan niet bepaald groot is. Maar ze maken daar erg fijne microfoons en ik heb al eens een dynamische geprobeerd van tussen de drie en vier tientjes en dat klonk ook helemaal niet zo verkeerd.

AT2020: https://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/images/AT2020.jpg

Hier een dynamische van rond 25 dollar:

http://www.hitechreview.com/uploads/2009/10/Audio-Technica-ATR1205-microphone-1.jpg

Link:http://www.hitechreview.com/audio/audio-technica-introduces-atr1205-microphone-with-customizable-wraps/18913/

Steven Otto
6 maart 2011, 20:58
Waarom een budget van maximaal 50 euro?

hoeplah
6 maart 2011, 22:06
Ik ben er ondertussen al uit dat het een dynamische moet zijn (ik wil geen fantoomvoeding) of eentje met usb. Ben op de shure pg57 gebotst voor 59 euro. Ben eigenlijk op van alles gebotst.

op deze site zag ik enorm veel keuze aan betaalbare modellen maar raak daar maar eens wijs uit.

http://nl.antag.com/go/search/idx/1061500/go.htm

Plant
7 maart 2011, 00:47
Ben op de shure pg57 gebotst voor 59 euro. Ben eigenlijk op van alles gebotst.

Je botst wat af... weet je dat dat ook een microfoonmerk is?

http://www.mikrofon-market.com/vokal/urunler/bots/mikrofon_bots_b701.jpg

:seriousf:

hoeplah
7 maart 2011, 09:56
:crazyhappy:

Even samenvatten:

Bertmans suggestie was een condensatormicrofoon. Onze jongeren zijn nogal wild:rockon: en ik wil geen fantoomvoeding (weet nu pas dat die dat nodig hebben) dus condensator valt af.

Vincent136 stelde ook een condensatormicrofoon voor.

Han S stelde dezelfde als Vincent voor.

Daarna kwam Han S met een bruikbare suggestie maar algemeen:
"Audio Technica maakt ook heel goedkope, maar goed werkende dynamische microfoons. De condensators vallen sowieso af omdat die altijd fragiel zijn."

Gravytrain stelde de heel goedkope behringer xm1800s voor van zo'n 9 euro het stuk.

Han kwam dan met de audio technica ATR1205 maar die lijkt me hier niet vlot verkrijgbaar.

Nog suggesties?

guhlenn
7 maart 2011, 10:09
Dit is een vrij zinloze excercitie: je bent gewoon op zoek naar de meest goedkope mic. Noum dan lijkt 9 euro me een uitstekende suggestie. Het wordt natuurlijk niet mooi en al te stabiel zal die ook wel niet zin, maar ja, voor 9 euro koop je gewoon een nieuwe en laat je ej jongere die hem sloopt een extra rondje krantenwijk doen...

hoeplah
7 maart 2011, 10:26
Ik zei toch dat hij tot 50 euro mocht kosten. Als ik het echt niet weet dan koop ik er wel eentje van 10 euro hoor. Onze jongeren een extra krantenrondje geven? Ahum, ze gaan de krant niet eens uit de bus halen ;)

guhlenn
7 maart 2011, 10:47
Waarom hou je zo hardnekkig vast aan die 50 euro? Het advies is tweeledig: koop een sm57 of 58: die zijn robuust, kunnen tegen een stootje, etc. Dan roep jij dat die te duur zijn (dat kan). Nou, koop dan iets goedkoops dat makkelijk te vervangen valt. Het wordt toch geen toppertje, dus waarom 50 euro uitgeven als je met 9 klaar bent?

Overigens, of je mensen die geen respect voor (andermans) spullen kunnen opbrengen moet faciliteren in dat gebrek is een andere vraag :).

Han S
7 maart 2011, 10:54
Ik weet niet wat voor jongeren dat zijn, maar iedere jongere moet leren dat er spullen zijn waarmee je niet kunt gooien omdat ze breekbaar zijn of zodanig van constructie dat je er voorzichtig mee moet omgaan.

Ik heb ongeveer 60 microfoons en ik neem CD's op waarvan in recensies wordt vermeld dat het 'audiofiele' CD's zijn. Daar ben ik hardstikke trots op en daarvoor heb ik microfoons die tot de beste van deze planeet behoren en waarvan sommigen vele duizenden euro's hebben gekost.

Ik weet dus hoe een topmicrofoon klinkt en ik weet ook hoe een heel goedkoop barrel van Behringer klinkt. Zo hoorde ik een opname van een contrabas die gemaakt was met een Behringer condensatortje van een paar tientjes en dat klonk verassend goed.

Behringer levert een meetmicrofoon voor 5 tientjes die spatrecht meet tussen 20hz en 20 khz, kom daar eens om bij DPA en je bent een paar duizend euro verder.

Het hele verhaal valt of staat dus met de manier waarop de jongelui met de spullen omgaan. En denk niet dat een dynamische microfoon het leuk vindt om herhaaldelijk op zijn muil te vallen hoor, ook de SM58 wordt daar niet beter van en de exemplaren met deuken in de bol klinken vaak niet tof meer en zingen snel rond op de monitors.

Het is misschien beter om de dames en heren duidelijk te maken dat een microfoon een gevoelig instrument is waar je voorzichtig mee dient om te gaan, net als met allerlei andere apparatuur dat niet tegen water, grote schokken, harde wind of baldadige jongelui bestand is.

hoeplah
7 maart 2011, 11:11
Ik werk in een doorverwijscentrum, de jongeren blijven maar een paar maand bij ons. Het is een beetje schipperen tussen wat haalbaar is of niet. Koop ik een microfoon van 50 euro, kan best dat die jaren goed blijft, kan ook na een paar weken stuk zijn. Is dan meestal aan de jongere of zijn ouders om te betalen maar niet altijd. In ieder geval, ik begin met de goedkope dan maar.
Bedankt.

The Bertman
7 maart 2011, 11:33
Ik ken de situatie uit de praktijk. Ik werk bij de muziek- en theaterschool in Rotterdam, waar ook jongeren met microfoons werken. Een condensator lijkt inderdaad af te vallen, te kwetsbaar en fantoomvoeding. Blijft over een dynamische mic. Ik heb in die situatie met zowel Shure sm58 als de genoemde Behringers, en de shure gaat meestal enige jaren mee, de Behringers haalt het halve jaar niet. Toch is het door de lage prijs best een optie, vervangen blijft betaalbaar. Een tweede probleem waar ik veel tegenaan liep was diefstal; microfoons zijn geliefd en erg makkelijk te jatten. Alweer een reden om voor een goedkope te gaan.
Groot nadeel is dat het voor zang wel te doen is, maar als je een ruimtelijke opname wil maken met spraak, zang en bv. gitaar, de kwaliteit echt om te huilen is. Dit soort opnames vraagt echt om een ander soort microfoon. Je zal hoe dan ook ergens een flink compromis moeten sluiten.

guhlenn
7 maart 2011, 12:08
Laatst dezelfde discussie gehad met een andere beheerder. Het is toch niet zo moelijk om die bands aansprakelijk te stellen? Ik wordt tegenwoordig al om een ID gevraagd als ik om een oefenruimte vraag (ik begrijp nu eigenlijk pas waarom :) ).

The Bertman
7 maart 2011, 12:27
Nee, geen beginnen aan. Dat werkt goed in een oefenruimte, waar bandjes zelfstandig opereren, en verantwoordelijk zijn voor de spullen. Maar zodra je richting jongerenwerk opschuift wordt het steeds moeilijker, het draait dan niet meer om de spullen of de muziek die je maakt, maar om het jongerenwerk. De slijtage aan de spullen is iets waar je van tevoren al rekening mee houdt. Ga je de jongeren aansprakelijk stellen dan komen ze de volgende keer niet opdagen, en dan schiet je je doel voorbij.
(Neemt niet weg dat ze het best mogen horen als ze de boel weer eens naar de klote geholpen hebben.)

Han S
7 maart 2011, 12:33
Nou heb ik een jaar of tien PA gedaan en ik ben nog nooit een microfoon kwijtgeraakt en ook in de studio is nooit een microfoon gejat.

Er wordt wel eens per abuis een gitaarsnoer meegenomen, maar ze blijven ook wel liggen dus dat compenseert elkaar. Ook kom ik regelmatig weer eens een stemapparaat tegen die ik niet ken en ook niet weet van welke band dat geweest kan zijn. Ik word ook nooit gebeld en zo hoop ik dat er nog eens iemand zijn dual rectifier vergeet, of zijn Soldano. :D

showband
7 maart 2011, 12:44
veel voorkomend is nu dat menzen het interieur van een echte shure vervangen door dat van hun chinese 20 euro microfoon.

Soms zelfs 1op1 vervangen.
een SM57 van dap in je microfoonkoffer vinden terwijl je niet weet wanneer dat is gedaan.

Als oefenruimte ken ik al bijna geen enkele tent meer in de stad die nog serieuze microfoons verhuurd om deze reden. Dat vallen gebeurt toch elke dag. Maar dat maakt niet zo veel uit want vocalisten die met oefenruimtemicrofoons werken in plaats van hun eigen horen toch niets. Je kan alleen geen goede gebruiken want die worden gekanibaliseerd door de gebruikers.

Maar goed. Een perfecte oefenruimte microfoon kost ergens rond de 120 euro. Staat bij bands met duizenden euro's eigen materiaal. En NOG vinden muzikanten een investering voor een perfecte, degelijke microfoon niet meer dan 50 euro waard....

Kopen ze ook remblokjes voor hun auto op die manier?.

hoeplah
7 maart 2011, 12:48
Ik heb nog een vraagje dat misschien veel zal verduidelijken. Ik kan gewoon een filmpje met geluid opnemen met mijn fototoestel. Dat klinkt uiteraard niet zo schitterend. Dus als ik nu die Behringers of iets van rond de 20 euro koop, zal het geluid dan iets beter zijn dan met dat fototoestel?
Het is een begin en later (als het project een beetje goed loopt) komt er vast wel wat budget vrij voor betere microfoons.

Han S
7 maart 2011, 12:49
@ Showband

Een echt goede zangmicrofoon kost het dubbele daarvan en als je echt hoge eisen stelt aan je vocalmike dan zit je zomaar boven de 500 euro. Ik zie mensen als Ilse deLange zingen op een Neumann bijvoorbeeld.

The Running Man
7 maart 2011, 12:52
Ik heb ooit eens een stapeltje Tenlux mics gekocht (type 535 of zo).
Nog geen tientje per stuk (7,- in de aanbieding bij "Frietbak")
Bepaald geen SM58 maar ook niet dramatisch slecht
Ze worden tegenwoordig gebruikt voor de playstation/singstar spelletjes door allerlei
lomperikken die hier op bezoek komen.
Van 1 op de 4 valt het bolletje er binnen een maand af dankzij de beroerde
schroefdraadverbinding maar in deze prijsklasse doet een tube superlijn wonderen.
Er liggen er nog steeds een stuk of drie hier die het na vier jaar nog steeds doen.
Als je mics bij deze groep als verbruiksartikel beschouwd is zo'n soort mic misschien ook wel een optie; zeker voor 7,-:rockon:

The Bertman
7 maart 2011, 14:29
Concreet: nee, het geluid van je camera zal een stuk beter zijn dan van de Behringers.

hoeplah
7 maart 2011, 15:00
Dank u Bertman, zo komt er nooit geen eind aan natuurlijk.

Maar goed, ik heb me nu toch al suf gezocht en ben op deze gebotst.
Zeg mij dat dit een koopje is.

Samson Q4CL voor 25 euro. het enige wat ik me nog afvraag is of hij een beetje omgevingsgeluid opneemt of dat je er vlak voor moet gaan zitten.
IK WIL DEZE OF IK WORD HELEMAAL GEK :???:

Product:
Samson Q4CL dynamische instrument/zangmicrofoon

Algemeen:
De Samson Q4CL dynamische zang/instrumentmicrofoon met aan/uit schakelaar heeft een neodynium microfoonelement. Het hoge uitgangssignaal en de lage impedantie optimaliseren de signaal/ruis verhouding.

De Q-4 is tevens uitgerust met een meervoudige, interne schokbestendige ophanging, wat de gevoeligheid voor bewegingsruis drastisch vermindert. Het cardioide opnamepatroon is richtingsgevoelig zodat rondzingen tot een minimum wordt beperkt.

De Q4 is ideaal om vocalen op te nemen, presentaties te houden, instrumenten op te nemen en om het signaal uit luidsprekers op te nemen.

Specificaties:
- dynamische instrument/zangmicrofoon
- aan/uit schakelaar
- frequentiebereik: 60Hz - 12kHz
- neodynium microfoonelement
- cardioide opnamepatroon
- maximale geluidsdruk: 130 dB SPL
- gewicht: 0.34 kg
- afmetingen: 180 x 53mm (HxDiameter)
- verpakt in Concert Line blisterverpakking inclusief XLR kabel, microfoonklem en draagtas

showband
7 maart 2011, 15:16
@ Showband

Een echt goede zangmicrofoon kost het dubbele daarvan en als je echt hoge eisen stelt aan je vocalmike dan zit je zomaar boven de 500 euro. Ik zie mensen als Ilse deLange zingen op een Neumann bijvoorbeeld.

niet mee eens.
Voor 160 euro heb je bv een sennheiser 948. Dat is een top zangmicrofoon.
Exact hetzelfde als alicia keys gebruikt.

voor minder de 938. Jamiroquai of keane live gezien?
nog minder de 840. o.a. frans ferdinant.

500 euro voor een zangmicrofoon is leuk maar echt niet nodig in 80% van de gevallen. (amper 2 octaven bereik. weinig techniek, gemiddeld stemvolume enz.) Als je nu een top jazzvocalist bent of christina aguilera heet.

Overigens zingt de overgrote massa nog steeds op SM58 (al dan niet beta) Die koop je helemaal voor 3xniets. Als ben ik het dan snel eens met de mensen die vinden dat het bout klinkt. ;)

The Bertman
7 maart 2011, 15:51
Dank u Bertman, zo komt er nooit geen eind aan natuurlijk.

Maar goed, ik heb me nu toch al suf gezocht en ben op deze gebotst.
Zeg mij dat dit een koopje is.

Samson Q4CL voor 25 euro. het enige wat ik me nog afvraag is of hij een beetje omgevingsgeluid opneemt of dat je er vlak voor moet gaan zitten.
IK WIL DEZE OF IK WORD HELEMAAL GEK :???:

Die kan je best proberen, maar een dynamische is gewoon niet zo fijn voor omgevingsgeluid, daar is een condensator de aangewezen weg voor. Dat is precies de reden dat je camera beter gaat klinken dan welke low-budget dynamische dan ook, in je camera zit een klein condensatormicrofoontje.

Geloof me, ik zit je niet zomaar af te branden, ik weet uit ervaring zelfs wat je aan het doen bent, maar je wilt nog steeds te veel uit een enkel microfoontje. Net zoiets als een motorfiets vinden voor zes personen plus bagage. Voor heel weinig geld.

hoeplah
7 maart 2011, 16:04
Dank Bertman, hoe gaat dit dan in de praktijk. Hoe dicht moet je bij een dynamische microfoon zitten? Het lijkt erop dat de dynamische microfoon nu het onderspit zal moeten delven. Ik bekijk het dan wel.

vincent136
7 maart 2011, 16:36
Hmm, je kunt er gerust een meter of wat van afzitten, als de gain/voorversterker maar hard genoeg staat. In de kroeg met heel veel herrie moet je d'r bovenop, maar als het om alleen maar opnemen gaat, pleur 'em een meter of wat voor de muzikanten, druk op record en daar ga je.

Al over nagedacht hoe je hem aansluit?

hoeplah
7 maart 2011, 17:10
Uiteraard wordt die microfoon op een ouderwetse, trage pc aangesloten. beter hebben wij niet. En waar zit eigenlijk die fantoomvoeding van een condensator. Is dat een aparte blok die je gewoon in het stopcontact stopt?
Geen idee.

Dus ik koop bijvoorbeeld dit ding voor 30 euro

Samson C15CL Super Cardioide Condensator Studio Microfoon, Zang en Instrumenten

Ik sluit hem met een verloopstekker op een pc aan, ik stop die voeding in een stopcontact, en ik kan beginnen opnemen met audacity. Is dat correct? Ik wil er vanaf zijn.

hoeplah
7 maart 2011, 17:25
ja, ik zie het al, er is een apart ding voor nodig

Condensator-to-PC microfoon fantoomvoeding set

weeral zo'n 22 euro.

Ik zou ook 2 dynamische kunnen kopen maar dan is er het probleem van aansluiting. Of bestaan daar verloopstekkertjes voor. Niet simpel, verdorie

Ik vraag me ook af, als er in een fototoestel een kleine condensatormicrofoon zit, waar haalt die dan zijn fantoomvoeding?

The Bertman
7 maart 2011, 18:39
Heel simpel, uit de batterij. Op zich heeft hij helemaal niet veel stroom nodig, maar het moet er wel zijn. Bij een losse microfoon komt het gewoonlijk uit de mengtafel, dan loopt het via de microfoonkabel, maar als je die niet hebt gaat het met zo'n kastje ook prima. Maar idd weer een paar tientjes erbij.
Als het om tientjes gaat, hou je rekening met verloopsnoeren?
Anders eerst misschien eens een dynamische ergens lenen, om te kijken hoe het resultaat klinkt?

Plant
7 maart 2011, 18:42
Niet om het topic te laten ontsporen, maar ik lees:


Ik werk met jongeren en zoek een microfoon om eenvoudige opnames te maken van zang, akoustische gitaar, elektrische gitaar, eventueel nog wat djembés...

en


Ik werk in een doorverwijscentrum, de jongeren blijven maar een paar maand bij ons. Het is een beetje schipperen tussen wat haalbaar is of niet. Koop ik een microfoon van 50 euro, kan best dat die jaren goed blijft, kan ook na een paar weken stuk zijn. Is dan meestal aan de jongere of zijn ouders om te betalen maar niet altijd. In ieder geval, ik begin met de goedkope dan maar.

Hoe word er met de instrumenten omgegaan (die kunnen ook niet tegen stuiteren) en wat voor budget hangt daaraan?

hoeplah
7 maart 2011, 19:34
Bertman, ik moet het allemaal eens laten bezinken. Een dynamische microfoon lijkt me heel praktisch om te beginnen. Het gaat om een nieuw project dat ik opstart dus misschien komt er later meer budget vrij.

Plant, een collega van mij start een muziekproject op. Daar zou misschien veel geld voor kunnen vrijkomen. Er zouden tweedehands gitaren en djembés en een muziekinstallatie... worden aangekocht. Als dit zo is dan kan ik uiteraard iets duurders vragen. Mijn project is eigenlijk iets anders. Ik wou gedichten maken met de jongeren maar ik wil die ook op muziek zetten. Het zit allemaal in een beginstadium maar aangezien onze projecten elkaar overlappen...
Er is dus ook een risico op beschadiging van die apparatuur, niettemin wil ik nu ook het risico niet lopen dat een te dure microfoon beschadigt zou worden.

Ik kan me echter geen buil vallen aan een microfoon van tien euro. Ik denk dat ik best daarmee begin. En dan kiezen tussen condensator met externe geluidskaart met fantoomvoeding of meerdere dynamische met geluidskaart met twee microfooningangen.

Mensen, heel erg bedankt. Ik heb veel bijgeleerd. Even laten bezinken.
Ik heb ook nog een oude pc met een creative soundblaster audigy 2 interne geluidskaart. Als die nog werkt dan kan ik daar misschien iets mee proberen.

The Bertman
7 maart 2011, 19:38
Een heel andere benadering zou een losse recorder zijn. Check deze pagina (http://www.peterverspuy.nl/categorie/studio/recorders/portable-handheld-recorders/00082.html) eens. Is natuurlijk wat duurder, maar je bent in 1 keer klaar, en het doet precies wat je van plan bent. Eventueel is zoiets wel 2ehands te vinden.
Nog steeds tamelijk kwetsbaar, maar dat hou je, wat je ook kiest.

hoeplah
7 maart 2011, 20:30
Ja, fantastisch speelgoed. Misschien eens voor mezelf kopen en dan op het werk gebruiken. Ik houd wel van het praktische gebruiksgemak van zo'n dingen.

muziekschuur
7 maart 2011, 20:40
http://www.thomann.de/nl/audio_technica_mb_3k.htm

Deze microfoon kost 37 euro en daar kun je mee doen wat je wil. Je wil tussen de 4 en 8 sporen en 4 tot 8 van deze microfoons. Opnemen op miniSD denk ik. Dan kun je ongeveer doen wat je wil. Er zijn redelijk wat budget oplossingen voor.

The Bertman
7 maart 2011, 20:54
Waar lees jij dat hij 8 sporen gaat opnemen? Volgens wat ik lees gaat het om een simpele mono opname.

hoeplah
7 maart 2011, 21:27
Ik heb inderdaad geen behoefte aan -tig sporen of ingangen.
Straks gaan we nog failliet ;)

vincent136
7 maart 2011, 21:34
http://www.peterverspuy.nl/portable-handheld-recorders/zoom/h1-h-1-handy-portable-recorder-20862.html

Die is ook erg leuk..

Maar hey, koop gewoon een microfoon van 25 euro o.i.d, maak een kabel van xlr naar 3.5 jack, die druk je in je pc en klaar. Bij mij op school (journalistiek) worden in het 1e jaar zo ook voice-overs opgenomen. Samson dynamische microfoon, xlr naar 3.5 jack, die in de laptop en je bent er.

Ik was daar veel te eigenwijs voor en leende bij de uitleenbalie een MD21 en sloot die aan op mijn interface, klonk veel mooier. Maar het werkt ook op de andere manier, dus ga daar gewoon voor.

Han S
7 maart 2011, 21:51
Dat kan nog wel tegen niet al te zware stootjes en is mogelijk voor een euro te vinden in de kringloop.

hoeplah
7 maart 2011, 23:03
http://www.peterverspuy.nl/portable-handheld-recorders/zoom/h1-h-1-handy-portable-recorder-20862.html

Die is ook erg leuk..

Maar hey, koop gewoon een microfoon van 25 euro o.i.d, maak een kabel van xlr naar 3.5 jack, die druk je in je pc en klaar. Bij mij op school (journalistiek) worden in het 1e jaar zo ook voice-overs opgenomen. Samson dynamische microfoon, xlr naar 3.5 jack, die in de laptop en je bent er.

Ik was daar veel te eigenwijs voor en leende bij de uitleenbalie een MD21 en sloot die aan op mijn interface, klonk veel mooier. Maar het werkt ook op de andere manier, dus ga daar gewoon voor.

Ja, die zoom had ik ook gezien, één van de goedkopere. Maar er wordt niet specifiek vermeldt dat hij geschikt is voor muziekopnames, bij sommige modellen was dat wel het geval. Maar het kan best geschikt zijn.

En ja, de dynamische microfoon blijft zeker tot de mogelijkheden behoren. Ik moet dringend eens vragen op het werk hoe rijk we zijn en aan de hand daarvan beslissen.

hoeplah
7 maart 2011, 23:04
Han, maar hoe zet je die dingen over naar pc? Dat lijkt me toch wel nodig.

Ik ga er nog een paar nachtjes over slapen.

Dank aan alle reageerders. Tof om al die tips te krijgen. Ik laat nog horen hoe ik het er vanaf bracht.

The Bertman
7 maart 2011, 23:15
Zo'n oud cassetterecordertje is helemaal analoog, die kan je via koptelefoon uitgang en de line/mic ingang van je PC overzetten.

hoeplah
12 maart 2011, 15:05
Ik heb ondertussen dapper verder gezocht en ben tot een definitieve conclusie gekomen. Ik wil een digitale voice recorder.
De zoom h1 vind ik voor zijn prijs van 99 euro een fantastisch apparaat maar op dit moment te duur.
Ik vond een viertal vergelijkbare recorders tussen 38 en 46 euro.
Maar ik vond geen info rond de kwaliteit van opname of hoe de interne microfoons opnemen (richtingsgevoeligheid e.d.)
Ik zet ze even op een rijtje:

philips LFH0602
sony P630F
sony ICD PX820
olympus VN 8500pc

Alle toestellen hebben usb, hoofdtelefoon en microfoon aansluiting.
Wie kent één van deze 4 en hoe is de opnamekwaliteit van de interne microfoon?

Bedankt.

Han S
12 maart 2011, 15:29
Het budget is echt een probleem hé? Ik kocht in 1996 een microfoon voor bijna 10.000 gulden en na geen twee jaar moest er een nieuwe buis in, kassa, bijna 950 gulden voor eeen uitgezocht buisje. Hij doet het nog steeds geweldig en tegenwoordig kost ie bijna 5000 euro. Dit even voor het contrast, als je een klein beetje redelijk spul wilt moet je niet voor de allerlaagste prijzen gaan.

The Bertman
12 maart 2011, 15:38
Ik ken ze niet, maar een rondje Google zegt al veel. het zal best lukken met deze dingen, de ingebouwde mics werken waarschijnlijk best redelijk, en anders kan je er later een externe mic inproppen. Maar in de hoge tonen presteren deze recorders niet briljant.
Let wel op, ze zijn allemaal mono! Dat kan een nadeel zijn. De Olympus neemt op in WMA formaat, de anderen in MP3, werkt allebei. Ik zou ook Marktplaats goed in de gaten houden, tweedehands kan een optie zijn.

Neemt niet weg dat die Zoom natuurlijk veel leuker is. :)

Nielsje
12 maart 2011, 15:49
Zoom recorders (zoals de H4, ook stereo) komen best wel eens 2e hands voorbij.
Probeer voor zoiets te gaan. Zoom bouwt namelijk best leuk spul voor een aardig bedrag, wat ook echt voor je doel geschikt is.

hoeplah
12 maart 2011, 15:56
Ik kan inderdaad nog altijd een externe microfoon gebruiken later.
Heb me ondertussen al suf gegoogeld. Echte informatie over de interne microfoon vind ik niet.
Ik heb net een testje gedaan en mezelf al zingend op gitaar begeleid en dit opgenomen met mijn fototoestel. Het klonk eigenlijk niet bepaald verheffend. Ik hoop dat één van die 4 recorders het toch iets mooier zal maken.

Bij momenten voel ik de aandrang om in mijn auto te springen en die zoom h1 hier even verder te gaan kopen. Voorlopig kan ik mij bedwingen met een fles goedkope wijn. :???:
en als ik mijn zoekuren op mijn werk had aangerekend dan kon ik de zoom h4n al kopen :(

Plant
12 maart 2011, 16:58
Het budget is echt een probleem hé? ..., als je een klein beetje redelijk spul wilt moet je niet voor de allerlaagste prijzen gaan.

Opnamen zullen nooit beter worden dan de zwakste schakel in de hele keten (voor jou een overbodige opmerking Han). Dat is inclusief spelniveau :makeup: en kwaliteit van de instrumenten.
In mijn vorige post informeerde ik al hoe het zat met het budget voor de gebruikte instrumenten. Dit zullen ook niet de meest fantastisch klinkende zijn.
Er word rekening mee gehouden dat spullen in een maand defekt kunnen zijn door de wijze van gebruik. Als je weet dat jouw microfoon binnen een maand 'afgeschreven' kan zijn koop je ook geen dure.


@ The Bertman: Dat een apparaat dat mono opneemt een probleem zouden moeten zijn voor dit doel snap ik niet. Bovendien, als hoeplah 1 losse microfoon koopt, hoe gaat hij dan überhaupt opnamen stereo krijgen (behalve door multitracken en pannen).

Als een recorder meteen al als mp3 wegschrijft (≤ 128 kbps) hoef je zeker niet meer al te kritisch naar de microfoonkwaliteit te kijken, want dan klinkt alles toch schor.

hoeplah
12 maart 2011, 17:06
Plant,

Ik denk dat je dit niet te puristisch mag bekijken.
Als het een beetje aanvaardbaar klinkt, ben ik al tevreden.
En er lijkt mij toch nog enig verschil tussen aanvaardbaar en bagger.

Overigens, ik vond een filmpje op youtube over de sony icd px820, die zou extern stereo kunnen opnemen.

guhlenn
14 maart 2011, 10:18
En er lijkt mij toch nog enig verschil tussen aanvaardbaar en bagger.

Je wilt horen dat er enorm verschil is, maar dat is er niet. Dat zul je toch moeten accepteren. Koop wat je kunt betalen en 'make it work' (ik heb ECHT teveel naar dat modeshow programma gekeken)

showband
14 maart 2011, 12:26
JA er is een enorm verschil.

Die memorecorders. (dat zijn het. MEMO recorders) Hebben automatische opname volume. Die zetten de opname uit bij oversturing (snel gebeurt want vast ingestelt op spraakvolume), die zetten de opname uit bij " te lang geen signaal". Die recorden soms automatisch alleen "bij signaal" (handig voor de secretaresse), die hebben een pre-EQ voor spraak.

Kortom. De goedkope MEMO recorders zijn NIET bruikbaar voor muziek.

Koop een tweedehands zoom SD-recorder als je geen geld hebt.

hoeplah
14 maart 2011, 16:54
Ik zou iedereen van harte willen bedanken voor de vele tips. Ik denk dat dit topic uiteindelijk ook tips oplevert voor mensen die een goedkope opnamemogelijkheid zoeken.
Ik heb enorm veel opgezocht en veel bijgeleerd. Op youtube zag ik testen van voicerecorders en de zoom h1 toonde zeker bevredigende resultaten. Ik denk dat het inderdaad klopt dat goedkopere voicerecorders niet veel soeps zijn voor muziekopname. Op youtube zag ik een test van een externe microfoon op een sony voicerecorder (samen bijna even duur als de zoom h1) vergeleken met de interne recorder van de camera. Die laatste klonk veel beter. Uit jullie opmerkingen heb ik vooral geleerd dat iets als de zoom h1 gebruiksgemak en kwaliteit zal bieden. Microfoons zijn vast nog beter maar dan heb je toch wel meer gedoe.
Ik ga voor de zoom h1! Desnoods koop ik hem zelf.

The Bertman
14 maart 2011, 17:15
Succes! Dit was een leuk topic, zoeken naar de juiste oplossing is spannend als er zoveel voorwaarden zijn. Laat effe weten als je geslaagd bent, en hoe het klinkt en zo.

Han S
14 maart 2011, 19:21
Laat straks nog even weten wat je ervaringen zijn, goed idee van Bert.

marter544
15 maart 2011, 09:52
Misschien niet meer zo interessant meer, maar ik heb het volgende (http://dl.dropbox.com/u/13617738/don%C2%B4t%20scream.mp3) opgenomen met de behringer mics van 9 euro per stuk, en een superlux condensator van 25 euro (de goedkoopste die ze hadden). Oke, het klinkt niet perfect (het is ook niet zo strak, drummer wilde niet met clicktrack spelen en was uitzich niet strak), maar inc. mengpaneel en interface kostten de spullen me zo'n 70 euro, en voor dat geld vind ik het best prima. Wat wel compleet bagger is, is dat mijn interface slechts stereo is, en ik de vier sporen die ik had gebruikt voor de drums achteraf dus niet meer los af kan mixen.

Of die cheape mics ook degelijk zijn? Ze zijn nóg niet kapot, na een half jaar oefenruimte (eens per week 2 uur gebruik, maar we doen er geen gekke dingen mee als over gooien). Ik ben benieuwd hoe lang ze dat nog vol houden.

hoeplah
15 maart 2011, 10:08
Het kan wel nog makkelijk een maandje duren eer ik aan de slag kan maar I'll be back.
Marter, de klank van jouw opname zou voor mijn bedoelingen al meer dan bevredigend zijn. Heel leuk om te horen dat je die behringers gebruikt hebt.
Maar welk mengpaneel en interface heb jij dan wel voor die prijs?
Ik zou dit best wel eens met de zoom h1 willen horen. Zou je het eventueel niet zien zitten om naar de winkel te hollen en :soinnocent:

marter544
15 maart 2011, 10:15
2e hands behringer mengpaneel met 4 mic pre-amps en 2e hands interface, ook van behringer, maar ik heb er dan denk ik ook wel mazzel mee gehad. De zang en akoestische gitaar (rechts zo uit mijn hoofd, kan et nu niet afluisteren) zijn trouwens met de condensator gedaan, de rest met de behringer mics.

En om nou met de hele band naar de winkel te rennen om dat te doen lijkt mee geen succes, haha.

hoeplah
15 maart 2011, 10:51
Goed gedaan voor die prijs. Behringer maakt echt wel goedkope en toch redelijke dingen.

marter544
15 maart 2011, 10:54
Nouja, dat mengpaneel is echt crap, de interface is ook niet best. Veel ruis ed.

hoeplah
15 maart 2011, 11:00
Correctie: Behringer maakt echt wel crappy mengpanelen en ruisbakken van interfaces :roll:

The Bertman
15 maart 2011, 11:33
De pest van Behringer is dat de kwaliteit erg kan wisselen. Kleine mengpanelen zijn vaak prima, soms ook niet. Ik heb twee hele fijne mics van ze, al jaren, maar ze maken ook bagger. Lastig...

marter544
15 maart 2011, 12:17
Het kost dan ook geen drol.. Tis simpel, wil je erg goedkope spullen met een kans op succes, neem behringer, wil je zeker weten dat je kwaliteit hebt, kijk verder. Sommige dingen zijn idd prima (de wat duurdere eurorack tafels, DI-kistjes etc.) andere dingen zijn weer complete troep of zit er een beetje tussen in.