PDA

View Full Version : Luidsprekers van GK 250ML versterker



guitarnijboer
5 maart 2011, 12:59
Ik heb een vraagje voor diegenen op het forum die zelf ervaring hebben met deze versterker of verstand hebben van (audio) luidsprekers:

Ik heb onlangs een Gallien krueger 250ML combotje gekocht in zeer goede staat. Helemaal leuk voor repetities en nog een heel behoorlijk geluid ook. Het enige probleem zijn de standaard luidsprekertjes die voorzien zijn van een foamrand. Deze zaten bij aankoop nog vast, maar waren reeds verrot dus zijn er na even spelen op volume uitgeblazen.

Ik heb nu twee opties gevonden om dit probleem te verhelpen:

1. De huidige speakers laten re-foamen door een bedrijf dat dit goed kan.
2. Twee Eminence Alpha 6A speakers kopen en deze er in zetten.

De kosten voor beide opties zijn vrijwel gelijk. Ik weet echter niet goed wat ik het beste kan doen.

De originele speakers zijn 75W, 16ohm, 78Hz, 6,5" met een foamrand. Het merk is Pyle en van wat ik heb gevonden op het internet maakt Pyle auto luidsprekers uit het goedkoperen segment. Daarnaast houd ik een foamrand die vroeg of laat weer kapot zal gaan. Voordeel is dat de versterker met deze speakers in ontworpen en het geluid gelijk blijft.

De Eminence speakers zijn 200W (100W RMS), 8 ohm, 85 - 6000 HZ, Fres = 118Hz, 6,5 " met een cloth geribbelde rand. Het merk geeft mij wat meer vertrouwen en de rand gaat hiermee niet meer kapot. De 8 ohm impedantie zorgt ervoor dat de versterker ook zonder extern kabinet zijn volledige vermogen kan geven (versterker = 2 x 8 ohm) en de speakers moeten de 2 x 50 watt RMS ook gemakkelijk aankunnen. En voor het aansluiten van een extern kabinet kan ik de combo speakers uitschakelen. Nadeel hiervan is dat ik niet precies weet hoe deze speakers klinken in het laag in vergelijking met de originele. De cloth rand is natuurlijk stugger dan de foamrand lijkt mij. Misschien gaat dit ten koste van het laag.

Pff. wat een lang verhaal...

Ik ben benieuwd of iemand op het forum hier al eens ervaring mee heeft gehad of er iets zinnigs over kan zeggen. Misschien de Eminence speakers kent of zelf op een andere manier het speakerprobleem met deze versterker heeft opgelost.

Alvast bedankt

budje
5 maart 2011, 13:33
Ik heb er een gehad die inmiddels helaas met het grof vuil mee is gegaan... Die speakertjes deden het nog wel, maar doordat ze zo klein zijn, zijn ze erg schelletjes hoor. Ik heb nu een 250gl, de head zonder speakers. Met een extern kabinet zijn de resultaten 1000x beter als op mijn eerste met die ingebouwde speakertjes!

schwalbe
5 maart 2011, 17:19
Die alpha 6 geeft inderdaad niet veel bas. Deze speaker geeft net een beetje meer (maar nog steeds niet veel), en is nog goedkoper ook: http://www.thomann.de/nl/fane_sovereign_6100.htm
Gebrek aan bas is eventueel op te lossen met een basreflexpoort; uitrekenen daarvan wil ik wel voor je doen.

guitarnijboer
6 maart 2011, 18:54
Die alpha 6 geeft inderdaad niet veel bas. Deze speaker geeft net een beetje meer (maar nog steeds niet veel), en is nog goedkoper ook: http://www.thomann.de/nl/fane_sovereign_6100.htm
Gebrek aan bas is eventueel op te lossen met een basreflexpoort; uitrekenen daarvan wil ik wel voor je doen.

Bedankt voor de link. Ik heb alles even vergeleken, maar Fane doet zijn metingen (laagkantelpunt) al in een basreflexkast. Zonder zo'n kast geeft deze speaker minder laag dan een Alpha 6A. Celestion heeft een 10" gitaarspeaker die in het laag net zo presteert als de 6" eminence. Dit geeft hoop. Ik heb gewoon geen zin meer in weer die foamranden die binnen enkele jaren weer aan gort zijn.

Bedankt trouwens voor het aanbod een basreflexpoot uit te rekenen, maar daarvoor is vrijwel geen ruimte in het kastje. Hooguit voor een gat