PDA

View Full Version : Gitaar naar het buitenland



Rik B
5 maart 2011, 12:27
Hee,

Ik ga eind maart voor een aantal maanden naar Amerika, op vakantie, maar ook naar school etc. Jullie snappen natuurlijk dat ik niet al die tijd zonder een gitaar kan. Nu mijn vraag; Wat zouden jullie doen?

- Daar een nieuwe gitaar kopen.
Ik heb op het moment een prima Amerikaanse Fender Strat, zouden die daar goedkoop te krijgen zijn? Het zou wel vervelend zijn als ik de gitaar die ik daar koop ook weer meteen zou moeten verkopen, een gitaar heeft een emotionele waarde... :)

- Mijn gitaar meenemen.
Ik wil mijn gitaar het liefst meenemen (vlieg met KLM), maar ik ben als de dood dat hij kapot gaat. Ik heb wel op meerdere topics gelezen dat je dan zo'n speciale koffer kan kopen (waar weet ik niet?). En in de handbagage zou miss ook kunnen, maar wat nou als ik daar kom en het mag niet? Of kan je ergens het maximale gewicht en de maximale afmetingen vinden?

Als de optie 'mijn gitaar meenemen' kan, doe ik dat graag. Maar ik wil toch een beetje rekening houden met de kosten daarvan. Een versterker wil ik daar kopen, dat komt wel goed...

Alvast heel erg bedankt,

Rik

budje
5 maart 2011, 12:29
en daar gewoon een cheapo kopen voor n paar maanden?

Rik B
5 maart 2011, 12:32
en daar gewoon een cheapo kopen voor n paar maanden?

Tja, ook een optie. Maar ik speel toch liever op een fender. :seriousf:

budje
5 maart 2011, 12:33
verwend nest ;)

ChrisWMan
5 maart 2011, 12:51
Als het goed is mag je je gitaar gewoon meenemen, of er extra kosten zijn hangt af van het aantal stukken bagage dat je mee mag nemen.
Als het extra wordt betaal je extra kosten maar die betaal je 2 keer aangezien je ook terug komt.
Een goede koffer is duur en je weet uiteraard nooit hoe je gitaar aankomt tenzij je een extra stoel bijkoopt maar dat wordt wel heel duur.
Als je een goede koffer wil zou ik voor zoiets gaan-->
http://www.skbcases.com/music/products/proddetail.php?f=&id=606&o=&offset=3&c=75&s=75
Als je een koffer koopt zorg dan wel dat je TSA sloten hebt.
Je kan natuurlijk ook een reis gitaar kopen, ik ga binnenkort een ministar castar kopen omdat deze een stuk makkelijker meenemen is als een fullsize gitaar.

FruscianteFan
5 maart 2011, 13:23
Een strat zal toch niet zo snel kapot gaan...

Moet je wel een goede koffer hebben. Anders zou je inderdaad ter plaatse een gitaar kunnen kopen, maar moet dat voor die paar maanden gelijk een USA Fender zijn?

sideburns
5 maart 2011, 13:52
schroef de hals van je fender en neem hem mee als handbagage:crazyhappy:

Rik B
5 maart 2011, 15:14
Een strat zal toch niet zo snel kapot gaan...

Moet je wel een goede koffer hebben. Anders zou je inderdaad ter plaatse een gitaar kunnen kopen, maar moet dat voor die paar maanden gelijk een USA Fender zijn?

Haha, nee hoor.

Rik B
5 maart 2011, 15:24
schroef de hals van je fender en neem hem mee als handbagage:crazyhappy:

Mogelijk, maar ik heb geen idee hoe dat moet? :???: Nouja, misschien die schroefjes daar...? Je snapt dat ik hem niet per ongeluk kapot wil maken :seriousf:

2 goeie kwaliteit foto's: Zoals je ziet aan de achterkant 4 schroeven, zijn die van de hals?

http://img121.imageshack.us/img121/7784/20110305151835.jpg (http://img121.imageshack.us/i/20110305151835.jpg/)

http://img155.imageshack.us/img155/9509/20110305151850.jpg (http://img155.imageshack.us/i/20110305151850.jpg/)

Rik B
5 maart 2011, 15:30
Ik zal, als jullie kunnen garanderen dat die 4 schroeven de juiste zijn, de hals er af halen, om te testen hoe dat gaat. Kan ik dan gewoon dat ding zomaar in mijn handbagage leggen (lijkt miss. wel op een knuppel?) of is het slim om hem tussen mijn kleren te stoppen?

PS: nog niet verteld, hij is niet verzekerd :dontgeti:

Ijselrobo 07
5 maart 2011, 15:34
folgendsmij was het meer een grapje dan een serieus idee. (de gitaar in 2 stukken meenemen)
het kan natuurlijk, maar je hebt kans dat je gitaar dan afgesteld moet worden als je daar bent.

en als je je hals eraf wilt halen, gewoon de snaren eraf en die 4 schroeven losdraaien, niks moeilijks aan :ok:

Rik B
5 maart 2011, 15:40
folgendsmij was het meer een grapje dan een serieus idee. (de gitaar in 2 stukken meenemen)
het kan natuurlijk, maar je hebt kans dat je gitaar dan afgesteld moet worden als je daar bent.

en als je je hals eraf wilt halen, gewoon de snaren eraf en die 4 schroeven losdraaien, niks moeilijks aan :ok:

Afgesteld worden? Ik heb totaal geen ervaring met het slopen van gitaren. Ik wil het wel proberen maar ik ben echt heel bang dat ik hem sloop...

sideburns
5 maart 2011, 15:44
Als je niet geheel zeker bent van je zaak zou ik hem gewoon heel laten:)

Rik B
5 maart 2011, 16:08
Als je niet geheel zeker bent van je zaak zou ik hem gewoon heel laten:)

Ja, maar wat dan? :???:

nickofzo
5 maart 2011, 16:09
die dingen worden echt met geweld in het vliegtuig gegooid, heb mijn gitaar toen ingeladen zien worden "les paul" in een "les paul" koffer met heel grote letters FRAGILE. maargoed hij werd echt gegooid, de switch lag eruit. en de input was naar binnen gevallen (maar dat laatste kan natuurliijik van het geschud tijdens het vliegen gebeurd zijn)

1 tip haal wel de spanning van de snaren af.

Ijselrobo 07
5 maart 2011, 16:11
Ja, maar wat dan? :???:

ik weet niet hoeveel je ervoor over hebt?
maar een "hardcase" zou het beste zijn om je gitaar te beschermen.

sideburns
5 maart 2011, 16:12
Ja, maar wat dan? :???:

scoor en goedkoop gevalletje met korting als je die amp koopt in de usa

Rik B
5 maart 2011, 16:29
ik weet niet hoeveel je ervoor over hebt?
maar een "hardcase" zou het beste zijn om je gitaar te beschermen.

Zou dit (http://www.peterverspuy.nl/hoezen-en-koffers/gator/gwe-elec-gitaarkoffer-15625.html?mv_source=beslist) dan een beetje goed zijn?

EDIT: En dan nog een slot erop gooien? Op de site van Feedback kan ik trouwens geen koffers vinden voor mijn model, of kijk ik scheef?

Rik B
5 maart 2011, 16:31
die dingen worden echt met geweld in het vliegtuig gegooid, heb mijn gitaar toen ingeladen zien worden "les paul" in een "les paul" koffer met heel grote letters FRAGILE. maargoed hij werd echt gegooid, de switch lag eruit. en de input was naar binnen gevallen (maar dat laatste kan natuurliijik van het geschud tijdens het vliegen gebeurd zijn)

1 tip haal wel de spanning van de snaren af.

Ik zou hem miss nog kunnen opvullen met kleding en kranten?

nickofzo
5 maart 2011, 16:33
goeie koffer heeft in princiepe geen opvulling nodig, je kan best nog een sok of papiertje tussen de snaren doen tegen het kletteren dan..

ThaBluesBreaker
5 maart 2011, 16:57
-edit- Laat maar. ik vermelde onzinnige feit over vliegtuig.

Rik B
5 maart 2011, 18:11
-edit- Laat maar. ik vermelde onzinnige feit over vliegtuig.

Je mag alles zeggen hoor!

Oranjeaap
5 maart 2011, 18:31
Beste keuze is hals van gitaar halen en dat in een grote tas doen en gewoon mee het vliegtuig in. Iets minder goede keuze is de gitaar in 1 stuk laten en dan mee in het vliegtuig.
Koffers worden het ruim ingegooid dus ik zou hem absoluut niet als gewone bagage meegeven. Nu is het wel zo dat een stratocaster niet zo snel stuk gaat, dus het valt op zich wel mee.

Wat je ook doet, neem je AANKOOPBEWIJS mee vanuit Nederland. Dat staat in hoofdletters ja. Anders moet je btw en invoerrechten betalen als je terug gaat naar Nederland.

Sinner1980
5 maart 2011, 18:56
Gewoon in een gigbag en als handbagage meenemen (in elkaar dus).
Hebben ze bij mij nog nooit moeilijk over gedaan en ben de halve wereld afgevlogen met dat ding en idd; neem ff een aankoopbewijsje mee,scheelt een hoop gezeur

ThaBluesBreaker
5 maart 2011, 21:32
Je mag alles zeggen hoor!

Ja maar ik dacht met mijn wijze hoofd (studeert luchtvaart engineering) te zeggen dat het min 52 is in de vrachtruimte op cruise hoogte. Maar dat slaat natuurlijk nergens op, dat is de buiten temperatuur. Binnen in vrachtruimte is het tussen de 1 en 4 graden.

Erg koud dus, in ieder geval spanning van de snaren af en misschien is nek losshroeven ook wel beter...

FruscianteFan
5 maart 2011, 21:43
Mijn akoestische gitaar heeft meerdere vluchten overleefd, heb nooit de snaren ontspannen...

bat
5 maart 2011, 22:27
Wat je ook doet, neem je AANKOOPBEWIJS mee vanuit Nederland. Dat staat in hoofdletters ja. Anders moet je btw en invoerrechten betalen als je terug gaat naar Nederland.
En als je die niet meer hebt? Ik heb mijn strat bijvoorbeeld al ruim 15 jaar, dat aankoopbewijs is in de tussentijd na een aantal verhuizingen ergens in het hemels archief beland...

RoelSmoel
5 maart 2011, 22:37
Mijn EvH gewoon zonder problemen mee kunnen en mogen nemen in het vliegtuig, dan wel in een gigbag.
Verder, die mythe over dat er niks kan gebeuren als een gitaar in een koffer zit (ijsseltuup), da's onzin, heb meerdere gitaren (dan vaak Les Pauls) gezien waar gewoon de kop er vanaf was, gewoon, in het koffer.

The Unforgiven
6 maart 2011, 00:08
Ja maar ik dacht met mijn wijze hoofd (studeert luchtvaart engineering) te zeggen dat het min 52 is in de vrachtruimte op cruise hoogte. Maar dat slaat natuurlijk nergens op, dat is de buiten temperatuur. Binnen in vrachtruimte is het tussen de 1 en 4 graden.

Erg koud dus, in ieder geval spanning van de snaren af en misschien is nek losshroeven ook wel beter...

Dat kan eigenlijk nog best wel kloppen, zeker als je ziet dat er ook levende dieren worden vervoerd in het bagageruim.

Braindead
6 maart 2011, 00:08
Als je geen bon hebt dan kunnen ze hier op het vliegveld toch zeker eenbewijsje meegeven dat je dat ding mee hebt genomen vanuit NL?

bat
6 maart 2011, 00:17
Als je geen bon hebt dan kunnen ze hier op het vliegveld toch zeker eenbewijsje meegeven dat je dat ding mee hebt genomen vanuit NL?
Vandaar ook mijn eerdere vraag. Ik denk dat de meeste mensen helemaal geen aankoopbon meer hebben van hun gitaar, of zelfs nooit hebben gehad (tweedehands particulier gekocht bijvoorbeeld).

kapepper
6 maart 2011, 08:16
Ik heb mijn akoestische gitaar gewoon meegenomen op het vliegtuig naar Zuid-Afrika (en mains hebben joekels van kisten he). (Versterker en electrische gitaar met de container). Ik heb op voorhand ook gebeld met british airways, en geen probleem. Bij het opstappen wordt je gitaar ergens in business gelegd...
Maar.. als jij naar de US gaat; zou ik gewoon je fender verkopen hier in nederland/belgie... dat geeft ineens een pak meer dollars waardoor je je daar een nieuwe (betere?) kan kopen....

Sinner1980
6 maart 2011, 12:21
Vandaar ook mijn eerdere vraag. Ik denk dat de meeste mensen helemaal geen aankoopbon meer hebben van hun gitaar, of zelfs nooit hebben gehad (tweedehands particulier gekocht bijvoorbeeld).


Zoek gewoon even telefonisch contact met de douane; die helpen jou wel aan een bewijsje,gewoon voor de zekerheid.

Ik heb zelf eerlijk gezegd nooit een bewijs van aankoop meegenomen (al had ik deze wel thuis) maar nog nooit gezeur gehad.
Ook met vliegtuigen die ik meenam vanuit de VS niet (nieuw gekocht daar dan);zal wel mazzel zijn

Olvert
6 maart 2011, 13:00
Op de site van de KLM staat het volgende:

Muziekinstrumenten
Uw muziekinstrument kunt u op vier manieren meenemen:

1. Als ruimbagage
Uw muziekinstrument moet in een verharde koffer verpakt zijn. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade als uw instrument niet goed verpakt is. De reguliere overbagagetarieven gelden wanneer uw totale bagage, inclusief instrument en verpakking, de maximale gratis hoeveelheid overschrijdt.

Een muziekinstrument met een lengte tot 100 cm ( 39 inch) kan als één bagagestuk worden vervoerd binnen uw standaard bagagevrijstelling. Als uw instrument met verpakking groter is dan 203 cm (80 inch) (lengte + breedte + hoogte) of zwaarder is dan 32 kg (70,5 lbs), dan dient u voor het vervoer toestemming aan te vragen.

2. Als handbagage
In plaats van een stuk handbagage kunt u een muziekinstrument meenemen, als dit in het bagagevak boven uw hoofd of onder de stoel voor u past.

3. Op een extra stoel
Grotere instrumenten die niet in het bagagevak boven uw hoofd of onder de stoel voor u passen, kunt u meenemen in de cabine om te vervoeren op een van tevoren geboekte stoel. Dit kan alleen als uw instrument niet langer is dan 140 cm (55 inch) en niet zwaarder is dan 46 kg (101 lbs). Een extra stoel kunt u alleen telefonisch of via uw reisagent reserveren.

4. Als vracht
Als uw muziekinstrument zwaarder is dan 46 kg (101 lbs) of groter is dan 406 cm (160 inch) (lengte + breedte + hoogte), dan kunt u uw instrument alleen als vracht laten vervoeren door AIR FRANCE-KLM Cargo.

En de Douane heeft t volgende op hun site staan:

De Douane kan u vragen te bewijzen dat de goederen in Nederland of een ander EU-land zijn gekocht met betaling van belastingen. Dit geldt vooral voor luxe en kostbare goederen

Het is handig om van deze artikelen een aankoop-, betalings- of garantiebewijs of een zogenoemde Douaneverklaring mee te nemen.
Vraag de Douaneverklaring voor u op reis gaat aan bij een douanekantoor in uw omgeving
De behandeling van deze aanvraag kan namelijk enige tijd vergen. Bij het douanekantoor moet u laten zien:
- het aankoop-, betalings- of garantiebewijs
- de goederen waarvoor u de Douaneverklaring aanvraagt

Als ik jou was zou ik geen gitaar meenemen gezien 't gedoe en de eventuele kosten en daar een nieuwe kopen en hopen dat je niet door de Douane wordt aangehouden.

Gr, Ollie

bat
6 maart 2011, 14:12
Zoek gewoon even telefonisch contact met de douane; die helpen jou wel aan een bewijsje,gewoon voor de zekerheid.

Ik heb zelf eerlijk gezegd nooit een bewijs van aankoop meegenomen (al had ik deze wel thuis) maar nog nooit gezeur gehad.
Ook met vliegtuigen die ik meenam vanuit de VS niet (nieuw gekocht daar dan);zal wel mazzel zijn

Ik heb al een paar keer m'n laptop medgenomen naar de vs, die echt wel een stukkie prijziger is dan een usa strat. Nooit een aankoopbewijs mee gehad, nooit problemen mee gehad. Het is vooral een probleem als er twijfel bestaat of je die gitaar niet dasr hebt gekocht.

Maar je zegt het al goed: even bellen met douane en luchtvaartmaatschappij en je weet al veel meer.

Koop je daar een gitaar met leuke korting, dan kan dat zelfa uit wanneer je 'm hier gewoon aangeeft bij de douane, maar je kunt ook het risico nemen en gewoin doorlopen.

Rik B
6 maart 2011, 15:02
Oké,

Ik ga vandaag of morgen even naar de KLM bellen, kijken wat zij ervan zeggen. Als het klopt wat er op die site staat, kan mijn gitaar dus niet mee in de handbagage, maar who knows kan ik iets regelen. Ook ga ik op zoek naar het koopbewijs, als het goed is heb ik dat nog, want de gitaar is nog niet zo oud. Vind ik hem niet, bel ik de douane.

Trouwens, kost zo'n extra stoel net zo veel als voor een gewoon passagier? Een ticket naar Amerika is namelijk ongelooflijk duur!

En mijn gitaar past vast en zeker niet in zo'n bagagevak?

Orgasmocaster
6 maart 2011, 16:47
Soms willen de stewardessen je gitaar wel in de personeels gardarobe kast zetten..

Waar in de US ga je heen? als je moet overstappen dan kan het nl wel eens mis gaan. ik heb eens een keer in houston het hele vliegveld moeten door rennen omdat ze perongeluk de gitaar hadden afgeladen, ipv aan mij mee te geven... uiteindelijk net op tijd bij de lost en found gevonden !

bat
6 maart 2011, 17:04
Zo'n extra stoel kost net zoveel als een normale: die stoel kunnen ze namelijk niet meer verkopen...

The Unforgiven
6 maart 2011, 17:18
Stewardessen geilen enorm op gitaristen, gewoon meenemen in een gig-bag en even lief vragen of ze hem in een personeelslocker wil zetten.

kapepper
6 maart 2011, 17:30
en als ze aan de incheckbalie zagen dat het niet kan, moet je maar zeggen dat het een ongelooflijk dure gitaar is... je zegt maar dat je beoepsmuzikant of conservatoriumstudent bent

maar nogmaals; laat die gitaar thuis of verkoopt ze en koop iets lekkers in de US!!

wireman
7 maart 2011, 14:03
Ik zeg... stop met zoeken naar een souvenir... ;) Als je gek ben van USA Fenders.. en je ben in de USA... ik bedoel....:rockon:

Rik B
7 maart 2011, 17:40
Als er niet heel toevallig een geilende stewardesse is, gaat het niet lukken. Dat hebben ze gezegd, mijn gitaar is namelijk te groot... Ik kan geen risico's nemen, omdat ik niet zomaar even terug kan gaan naar mijn huis (vlieg vanuit Amsterdam en woon in Wageningen...). Ik laat 'm in Nederland en koop er daar eentje. Heel erg bedankt allemaal voor jullie tips!

Rik

Tupelo
7 maart 2011, 18:17
Is het geen optie om het ding aan jezelf in Nederland te verzenden, tegen de tijd dat je de VS verlaat ? (en andersom natuurlijk).

Jan H
8 maart 2011, 11:45
Ik snap jou niet helemaal goed....je overweegt zelfs om te informeren wat een extra stoel kost om je gitaar mee te nemen.
Is het dan niet gewoon beter om je gitaar thuis te laten en daar een US Fender te kopen??
Als je goede contacten hebt met jou muziekzaak hier in Nederland spreek je ff van te voren af dat je er daar een koopt, je stuurt dan het serienummer via e-mail naar hun en zei sturen je gewoon een factuur!! Tenminste dat is het aanbod dat ik kreeg van mijn muziekzaak, service of niet dan?

Het meenemen als handbagage scheelt per maatschappij, ik ben naar Canada geweest met "Ryan Air" en ik kon mijn tele gewoon meenemen als handbagage, ik heb hem wel aan een stewardess moeten geven, en toen we waren geland kreeg ik hem weer mooi overhandigd....gewoon in een gigbag.

Succes!

bat
8 maart 2011, 11:49
Twee posts boven geeft ie al aan dat ie de zijne thuis laat en er eentje koopt in de USA... ;)

Die gitaarwinkel van jou is wel heel fideel, maar neemt wel een risico. Hij pleegt namelijk valsheid in geschrifte.

Ik wist trouwens niet dat RyanAir ook naar Canada vloog?

FruscianteFan
8 maart 2011, 12:16
Ik snap jou niet helemaal goed....je overweegt zelfs om te informeren wat een extra stoel kost om je gitaar mee te nemen.
Is het dan niet gewoon beter om je gitaar thuis te laten en daar een US Fender te kopen??
Als je goede contacten hebt met jou muziekzaak hier in Nederland spreek je ff van te voren af dat je er daar een koopt, je stuurt dan het serienummer via e-mail naar hun en zei sturen je gewoon een factuur!! Tenminste dat is het aanbod dat ik kreeg van mijn muziekzaak, service of niet dan?

Het meenemen als handbagage scheelt per maatschappij, ik ben naar Canada geweest met "Ryan Air" en ik kon mijn tele gewoon meenemen als handbagage, ik heb hem wel aan een stewardess moeten geven, en toen we waren geland kreeg ik hem weer mooi overhandigd....gewoon in een gigbag.

Succes!
ergens heb ik het vermoeden dat een gigbag het makkelijker maakt om hem als handbagage mee te nemen. Alhoewel ik een Tele nog best in een gigbag als gewone bagage zou durven meegeven...

mesaman
9 maart 2011, 01:06
je koopt daar gewoon een gitaar. wat voor 1 maakt niet uit.geen gezeik met mee slepen en gedoe van invoeren kapotgaan of wat dan ook. eventueel de gekochte gitaar verkopen bij vertrek of op de post naar je huis toe.kost je 80$en je zet op de bon dat hij stuk is en 30$ kost en het een kadootje is.desnoods gaat je oude/speciale fender hier weer in de verkoop als het niet je gitaar voor je leven is.
ik zie alleen maar kansen en mogelijk heden!hoezo problemen?ik had er waarschijnlijk 4 of 10 naar me zelf gestuurd,voor vrienden verkoop of me zelf!
charvel/gibson/fender/ibanez/prs oid, je lacht je kapot voor dat geld en je komt er goed mee weg (financieel)zelf had van alles opgestuurd naar familie en vrienden maar dat is weer een ander verhaal.