PDA

View Full Version : Marshall Valvestate VS 100R met een uitdaging



telecaster01
5 maart 2011, 09:05
Collega gitaristen,

Is er iemand die een beetje kennis heeft van de marshall versterkers.
Ik heb een marshall Valvestate VS100 R combo op de kop weten te tikken, waar een probleempje inzit.
Speakers is goed (apart getest)
Zekeringen heel (ook op de printplaat).
Verterker gaat wel aan, maar er is alleen een beetje geluid hoorbaar als hij helemaal voluit gezet wordt.
Dit type is al voorzien van het "nieuwe model"potmeters en een Drake travo.
Heb volgens mij alle goede wisselspanningen uit de travo.
Ook aan de eintrappen zie ik op het zicht niets, en meten alle 4 dezelfde ohmse waardes.
Buis in de voorversterking brandt (ook al zegt dit niet alles), maar ook het clean geluid komt er heel zacht uit.
Op onderzijde prinplaten, zie ik geen scheurtjes in de soldeerverbindingen.
Heb al een keer een oudere valvestate gehad, waar een probleem in de koptelefoonuitgang zat, maar dat is hiet niet het probleem.
Is er iemand van de collega's die mij een beetje op weg kan helpen?
Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
Kees

cluseau
5 maart 2011, 11:06
Kees, begin maar eens met de instelstromen en spanningen te meten. Hier kun je meestal wel uit opmaken waar het probleem zit. Heb je een scoopje kun je natuurlijk ook gewoon signaal tracen. Kijk ook eens naar het mute fetje aan de ingang van de eindtrap, als die instelling niet goed is omdat bv de voedingsspanning niet juist is zul je niet veel horen.

Frans.

Fireburst
5 maart 2011, 12:19
Heb je de jacks van de FX-loop al eens proper gemaakt, of doorgelust ?
Schijnen ook vaak boosdoener te zijn van all-things-evil...

telecaster01
5 maart 2011, 13:43
Heb je de jacks van de FX-loop al eens proper gemaakt, of doorgelust ?
Schijnen ook vaak boosdoener te zijn van all-things-evil...

Dat (van de contacten ) van FX-loop was inderdaad het probleem van mijn vorige Marshall.
Deze heb ik ook al doorgelust zonder resultaat.
Op deze versterker zit ook een "power dimension" knop.
Weet iemand waar die voor is?

telecaster01
5 maart 2011, 15:00
Kees, begin maar eens met de instelstromen en spanningen te meten. Hier kun je meestal wel uit opmaken waar het probleem zit. Heb je een scoopje kun je natuurlijk ook gewoon signaal tracen. Kijk ook eens naar het mute fetje aan de ingang van de eindtrap, als die instelling niet goed is omdat bv de voedingsspanning niet juist is zul je niet veel horen.

Frans.

Hallo Frans,

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik ben nog even verder aan het kijken, en ik ben er achter gekomen, dat als ik de versterker uit zet, en dan de lamp ecc 83 eruit haal, en de versterker daarna weer aanzet zonder buis, en daarna de buis weer monteer de versterker wel voluit gaat, maar dan na een seconde of 15 weer afzwakt naar het "geknepen rommelig"geluid.
Zou het een defecte lamp kunnen zijn, of een elco?

Groet,
Kees

cluseau
5 maart 2011, 18:46
Zou het een defecte lamp kunnen zijn, of een elco?

Kees, wat belet je om er even een ander buisje in te prikken. Een 81 of 82 mag ook. Als dat niet helpt plaats hier dan een spanningtabel van die buis. Vast wel iemand die het licht ziet.

telecaster01
6 maart 2011, 09:39
Kees, wat belet je om er even een ander buisje in te prikken. Een 81 of 82 mag ook. Als dat niet helpt plaats hier dan een spanningtabel van die buis. Vast wel iemand die het licht ziet.

Ik heb in de oefenruimte nog een marshall Valvestate 8100 staan (top).
Daar zit zo'n ax buisje in, ga morgen proberen wat die doet Frans.
Toch blijft het vreemd, het lijkt net of er een elko "volloopt" met een soort RC schakeling, en dat de versterking smoort.

pasqual
6 maart 2011, 12:26
Hallo Frans,

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik ben nog even verder aan het kijken, en ik ben er achter gekomen, dat als ik de versterker uit zet, en dan de lamp ecc 83 eruit haal, en de versterker daarna weer aanzet zonder buis, en daarna de buis weer monteer de versterker wel voluit gaat, maar dan na een seconde of 15 weer afzwakt naar het "geknepen rommelig"geluid.
Zou het een defecte lamp kunnen zijn, of een elco?

Groet,
Kees

hoi Kees,

ik weet niet precies de leeftijd van jouw amp maar ik heb vroeger ook eens een valvestate gehad en dan spreek je over begin '90. dat is toch al een 20 jaar geleden( sjezus, i'm getting old:dontgeti:) , dus zo vreemd is het niet als het pre-amp buisje kaduuk is...

zet er ff een nieuwe zoals Frans voorstelt in en dan weet je het snel genoeg.

telecaster01
6 maart 2011, 15:29
hoi Kees,

ik weet niet precies de leeftijd van jouw amp maar ik heb vroeger ook eens een valvestate gehad en dan spreek je over begin '90. dat is toch al een 20 jaar geleden( sjezus, i'm getting old:dontgeti:) , dus zo vreemd is het niet als het pre-amp buisje kaduuk is...

zet er ff een nieuwe zoals Frans voorstelt in en dan weet je het snel genoeg.

Hallo Paqual,

Ik denk dat deze amp ook een jaar of 15 is.
En ik zal zeker de raadgevingen van Frans niet in de wind slaan, ik heb zijn site bekeken :)
Morgen zal ik het buisje omwissellen

telecaster01
7 maart 2011, 18:46
Hallo Paqual,

Ik denk dat deze amp ook een jaar of 15 is.
En ik zal zeker de raadgevingen van Frans niet in de wind slaan, ik heb zijn site bekeken :)
Morgen zal ik het buisje omwissellen

Dat heb ik weer, het buisje is het niet, wat een ellende........
Iemand nog een suggestie?

cluseau
7 maart 2011, 20:13
Iemand nog een suggestie?

Buisje heeft toch wel invloed zei je in post 2. Mogelijk toch iets met het mute fetje. Voedingsspanningen al gechecked? Je zal toch eens met de meter aan de slag moeten of uit besteden. Het buisje is zo'n beetje het enige wat je met de blote hand kan testen.

telecaster01
7 maart 2011, 20:41
Buisje heeft toch wel invloed zei je in post 2. Mogelijk toch iets met het mute fetje. Voedingsspanningen al gechecked? Je zal toch eens met de meter aan de slag moeten of uit besteden. Het buisje is zo'n beetje het enige wat je met de blote hand kan testen.


Dat begrijp is, het enige wat ik raar vindt er zitten 2 spanningsregelaars op de print , een 7812ct REG 1 en REG 2 een 7912ct, op de 7812ct meet ik een ingangsspanning van 32 volt en een uitgangsspanning van +12volt.
Op de 7912ct spanningsregelaar meet ik in+29 en uit +17 volt
Zou deze negatieve spanningsregelaar het euvel kunnen zijn?
Heb het nogmaals geprobeerd, maar als je de amp echt stroomloos maakt , het buisje eruit haalt, daarne het buisje weer plaatst, dan doet hij het een seconde of 15 goed, om daarna af te zwakken naar een heelzacht "rommelig geluid

cluseau
7 maart 2011, 21:17
Op de 7912ct spanningsregelaar meet ik in+29 en uit +17 volt

Owjee, das niet goed hoor! Op de 7912 moet er -35V in en uit moet -12V zijn.

Mocht je het min teken over het hoofd hebben gezien is nog steeds de spanning niet goed.

telecaster01
9 maart 2011, 17:38
Owjee, das niet goed hoor! Op de 7912 moet er -35V in en uit moet -12V zijn.

Mocht je het min teken over het hoofd hebben gezien is nog steeds de spanning niet goed.

Heb de spanningsregelaar vernieuwd, maar helaas zonder resultaat.
Heb hem voor de hobbyist op markplaats gezet.
In ieder geval bedankt voor het meedenken