PDA

View Full Version : welke bedrading P-bass



cas121
17 mei 2003, 16:02
Hey, ik ben voor de gein een ouwe 70'er squier presicion bas aan't opknappen die echt oerlelijk was. nou heb ik de body laten spuiten en is het dus weer tijd om hem in elkaar te gaan schroeven. De bedradingsschema's heb ik nog, alleen welke soort bedrading kan ik het beste gebruiken om die ouwe (veels te dunne) te vervangen?
thnx Cas

bathmutz
17 mei 2003, 17:03
ik heb er eigenlijk waarschijnlijk te weinig verstand van om te reageren maar volgens mij, als het om het draad gaat, maakt het niet uit, elk elktrodraad zou moeten werken.

maar goed wat ik in de eerste zin al zei... :wink:

BathMutZ

bassopotmus
17 mei 2003, 17:33
Owkee, je wilt absoluut niet weer die dunne, das verlies van signaal.

Wat je wel wilt:
Vintage cloth wire, das een soort draad dat wat dikker is en met een soort stoffen mantel extra is geisoleerd. dus plastic en daaroverheen is stof.

Fender gebruikte dit in de 60'er jaren en met een lekker pup krijg je dat lekkere vintage geluid, of als je een moderne Pu pakt en modern geluid. wat je wilt natuurlijk.

Kijk even voxhumana.nl daar hebben ze dat.

mathe
17 mei 2003, 19:59
Ik zou gewoon je oude, dunne bedrading gebruiken want:
(1) als je slagplaat erop zit zie je er toch niets meer van.
(2)De dikte van de draden is op zulke korte afstanden niet bepaald van belang. En al helemaal niet welke isolatie er omheen zit. Alsof draad met een stoffen isolatie een meer vintage geluid geeft. Ik denk het niet...

Marc

bassopotmus
17 mei 2003, 20:07
ik denk van wel, het is niet alleen die behuizng wat gewoon ietsjes storing tegen gaat, maar die draad is meen ik ook dikker. je kan ook wat dikker draad pakken dat gewoon is.

en bij een P-bass preferreer ik de tone knop te by-passen.
Die split geeft wel vette toon, moet je niet te veel verstoren. Maargoed eigenkeus he?

bassopotmus
17 mei 2003, 20:08
ow en, het is en Squier, dus dat draad wat erin zit zal wel ruk zijn. Heb eens een Sq. stratje uit elkaar gehaald, treurig hoor

mathe
17 mei 2003, 20:25
Maar aan de hand waarvan zou een dikkere draad dan beter zijn?
Ontstoring? Onzin!
Dikkere isolatie geeft minder storing? Onzin!
Dikkere draad is alleen interessant wanneer er enige vorm van vermogen doorheen gaat. In dit geval is dat dus niet echt zo.
Marc

bassopotmus
17 mei 2003, 21:50
Waarom klonk die bas dan beter door het vervangen van de bedrading?, Veder is er niets vervangen.. En die amerikaanse modellen gebruiken betere bedrading dan die Squiers hoor, die ook dikker is..Ik heb toen dat beklede draad gebruikt en was er wel tevreden over, daarom raad ik t aan.

Hey tis mijn ervaring..je kan wel theoretisch gaan lullen maar klont toch echt beter hoor. Maar wat boeit het ook als hij toch het oude gebruikt en tevreden is?

AntY
18 mei 2003, 21:14
http://www.guitarnuts.com/technical/cords/index.html

stond een tijdje geleden op elek. gitaren.

t komt er idd op neer dat de weerstand van je kabel geen fuck uit maakt, maar wel de capacitance of zo van je kabel, en je shield coverage (technoblabla roelt :smile: ) zodat je weinig elektro-magnetische storing hebt

bassopotmus
19 mei 2003, 08:16
hmm wat nou storing maakt geen reet uit?
Owjah en natuurlijk lekker die cover tape gebruiken (soort plakbaar allufolie) wil nogal eens tegen de hiss helpen.

cas121
19 mei 2003, 10:53
Jaja ik ben er al uit, ik laat voorlopig even alle (toch zeer crappy) bedrading en elekronica voor wat het is, het is niet eens mijn bas en ook maar een squier..
Misschien dat ik hem nog eens serieus opwaardeer met nieuwe elementen en potts. Hij ziet er nu trouwens wel echt fantastisch uit, is donkerblauw/grijs metallic gespoten en er zit nu een witte fender tripple-ply slagplaat op, staat naast een fender precision (usa) en doet er nauwelijks voor onder..
Oja alleen nog dit, waar kan je covertape krijgen?

AntY
19 mei 2003, 11:48
geen id, maar wij willen wel een foto :wink:

stuur maar naar basforumfiles@yahoo.co.uk en zeg hier ff dat je dat hebt gedaan, dan gooi ik ze op t web :smile:

bassopotmus
19 mei 2003, 12:25
foto!
En alle dingen kan je wel bij voxhumana krijgen die leveren veel voor zelfbouw enn hobbyisten.

cas121
19 mei 2003, 13:06
OK, duurt wel effe want mn digi is kapot maar het resultaat zal zeker online komen...