PDA

View Full Version : Kan dit? Elektrische snaren op akoestische gitaar?



RobertoL
4 maart 2011, 20:00
Ik heb geen akoestische snaren meer. Ik heb nog wel een setje dean markley 197x liggen hier. Zouden die eventueel op mijn western passen? Ik heb al eens eerder snaren gekocht en toen zei de verkoper 'kan op akoestisch en elektrisch'.

Bij voorbaat dank

Gearjunkie
4 maart 2011, 20:08
Geen probleem, kan zijn dat het iets minder mooi klinkt, of dat de snaren iets meer als spaghetti aanvoelen.

wireman
5 maart 2011, 03:25
Ik zou het niet doen!!! De spanning van electrische snaren is veel hoger dan die van nylon snaren.. Voor je het weet breekt de boel!

edit: Ik lees net dat het een western gitaar is.. dan zou het moeten kunnen ja.. klank misschien wat minder, maar het werkt wel..

RobertoL
5 maart 2011, 09:41
Ok, bedankt. Ik denk dat dat 'spaghettigevoel' wel mee valt, want het zijn best dikke snaren.

Rinze
5 maart 2011, 09:44
Het geluid zal waarschijnlijk tegenvallen. Akoestische snaren-setjes hebben een grotere spanning, elektrische snaren geven te weinig trilling door aan het bovenblad. Zal dun en iel klinken.

JazzBass
5 maart 2011, 13:02
Helemaal mee eens. Heb het zelf ook eens gedaan omdat ik ff geen akoustische snaren bij de hand had, maar het geluid was heel iel en blikkerig. Totaal niet wat je wilt van een akoustische gitaar.

Luca P
5 maart 2011, 15:52
Het brons om de omwonden snaren bepalen veel van het geluid. Ze zal inderdaad dun klinken. Vooral de G-snaar. Die mist dan sowieso de winding.

Buzzel
5 maart 2011, 15:57
Het geluid zal waarschijnlijk tegenvallen. Akoestische snaren-setjes hebben een grotere spanning, elektrische snaren geven te weinig trilling door aan het bovenblad. Zal dun en iel klinken.

toch juist een lagere spanning. Ik heb altijd het idee dat snaren bij een akoestische een stuk minder strak staan.

Gearjunkie
5 maart 2011, 19:38
toch juist een lagere spanning. Ik heb altijd het idee dat snaren bij een akoestische een stuk minder strak staan.

Kan zijn dat jouw electrische een langere mensuur heeft. Dan heeft de akoestische met dezelfde snaren een lagere snaarspanning.

Buzzel
5 maart 2011, 19:52
Nee de mensuur is het niet. Ik weet dat het een heel verschil maakt de mensuur ( zo heb ik laatst berekende dat het zo'n halve kilo scheelt tussen gibson en fender), maar ik had nylon snaren in me hoofd ;)

RobertoL
10 maart 2011, 11:56
Het brons om de omwonden snaren bepalen veel van het geluid. Ze zal inderdaad dun klinken. Vooral de G-snaar. Die mist dan sowieso de winding.
Het valt heel mee hoe dun ze klinken.

Toen ik in het pakje keek zaten er 2 g-snaren in het setje. eentje die wel gewonden was en eentje niet

The Bertman
10 maart 2011, 14:06
Ja, dat zie je nog wel eens. Ik zou op de akoestische zeker de omwonden G-snaar zetten.