PDA

View Full Version : PPIMV en Mastervolume



cannondale_01
4 maart 2011, 19:56
Wat is nu het grote verschil tussen PPIMV en mastervolume.
Niet alleen qua techniek maar ook qua geluid? Ik vind er van alles over maar zie het niet echt.

nico verduin
4 maart 2011, 22:32
In feite allebei hetzelfde :seriousf:
Het verschil zit er in dat bij sommige versterkers, de mastervolume VOOR de Phase splitter zit (die heb jij trouwens niet in jouw huidige versterker).
Een PPIMV (=Post[Na] Phase Inverter Master Volume) heeft het voordeel dat als het volume op vol staat de schakeling ahw hetzelfde is alsof er geen potmeter tussen zit.

Bij de gewone master volumes wil er nogal wat verlies optreden bij het hoog op het moment dat je het volume terug draait. In feite net als een gewone volume potmeter. Ze gooien er niet voor niets vaak een bright cap over.

cannondale_01
4 maart 2011, 23:07
Dan heb ik dus op die madamp een PPIMV?, toch? De potmeter is aangesloten op beide EL84 buizen (pen2). Direct na de derde ECC83 buis.
Dus een ppimv is, indien mogelijk, altijd de beste optie omdat deze het minst het karakter aantast.

nico verduin
5 maart 2011, 09:16
Dan heb ik dus op die madamp een PPIMV?, toch? De potmeter is aangesloten op beide EL84 buizen (pen2). Direct na de derde ECC83 buis.
Dus een ppimv is, indien mogelijk, altijd de beste optie omdat deze het minst het karakter aantast.yep.......

Orpheo
6 maart 2011, 15:54
ik heb in mijn JMP marshall een PPIMV, en ik heb 'm altijd vol open. volume regel ik wel af met m'n volume, want zodra die PPIMV dicht gaat, en het 'normale' volume omhoog gaat, word het een fizzy boel. met de PPIMV open blijft het geluid nog wat overeind, wat strakker. dus een PPIMV is niet altijd top.