PDA

View Full Version : Vervelende hum op clean kanaal Laney



Epii
4 maart 2011, 18:39
Hallo allen,

Ik heb een vervelende soort hum/buzz op het cleane kanaal van m'n Laney VC50. Het is een soort achtergrondhum die weggaat met een noisegate met threshold cranked, maar niet harder wordt met volumetoename. Als ik de drive boost op het cleane kanaal aan doe, gaat de achtergrondhum weg.

Het is best wel hard. Als ik op het 2de kanaal mn gain op 10 zet is de hum ongeveer net zo hard.

Enig idee wat het kan zijn? Ik dacht zelf aan een preampbuisje..

cluseau
5 maart 2011, 11:27
Hallo allen,

Ik heb een vervelende soort hum/buzz op het cleane kanaal van m'n Laney VC50.

Preamp buisje kan natuurlijk wel maar dan zou het afhankelijk zijn van de volume stand. Ik denk eerder aan een eindbuisje of lekke koppelcap. Voedingsprobleem is natuurlijk ook niet uit te sluiten. Enige oplossing is meten. Let ook op mocht je met eindbuizen aan de gang gaan dat de bias afgeregeld moet worden.

Frans.

Epii
5 maart 2011, 15:43
Preamp buisje kan natuurlijk wel maar dan zou het afhankelijk zijn van de volume stand. Ik denk eerder aan een eindbuisje of lekke koppelcap. Voedingsprobleem is natuurlijk ook niet uit te sluiten. Enige oplossing is meten. Let ook op mocht je met eindbuizen aan de gang gaan dat de bias afgeregeld moet worden.

Frans.

Wat is een lekke koppelcap? En kost dat veel om te vervangen?

Ik denk zelf niet aan eindbuizen, want dan zou het toch ook op het overdrive-kanaal hum moeten geven?

nico verduin
5 maart 2011, 16:55
Wat is een lekke koppelcap? En kost dat veel om te vervangen?

Een condensator om tussen 2 versterker trappen te koppelen. Een condensator houdt Gelijkspanning tegen (DC). Als deze lek is, komt er DC door vanuit de hoogspanning van de vorige trap. De ontvangende trap wordt dan kunstmatig uit zijn normale instelling gehouden door de extra DC op de ingang.
Vervangen. Als het een print is en je wilt het netjes doen, dan is het veel werk om onder de printplaat te komen (daar zitten de soldeer eilanden). Vintage bakken kun je zo bij.
Ik denk trouwens niet dat het een koppelkap is maar je zult het moeten meten.

cluseau
5 maart 2011, 18:54
Wat is een lekke koppelcap? En kost dat veel om te vervangen?Zie uitleg Nico

Ik denk zelf niet aan eindbuizen, want dan zou het toch ook op het overdrive-kanaal hum moeten geven?

Daar heb je zeker een punt, om duidelijkheid te krijgen toch maar even meten dan......

Frans.

Epii
5 maart 2011, 22:35
Het is wel zo jammer dat ik totale leek ben op het gebied van versterkers. Nou ja, qua werking dan. Ik weet wel veel van versterktypen e.d. af.
Ik ben pas 14, en heb recent mijn eerste buizenversterker aangeschaft, dus veel geld heb ik niet en de spullen om dit soort dingen te meten heb ik niet, voor zover ik weet.

cluseau
5 maart 2011, 23:14
Ik weet wel veel van versterktypen e.d. af.

Ben bang dat dit niet genoeg is. Op z'n minst een goeie meter om spanningen te meten. Heb je die niet blijft het beperkt tot een buisje wiselen.