PDA

View Full Version : Houdbaarheid Elixir snaren?



ThePupD
4 maart 2011, 13:59
Heb elixir snaren op mijn akoestische gitaar, en bevalt mij eigenlijk wel.
Nu kan ik uit buitenland relatief goedkoop snaren bestellen. maar dan wel gelijk 3x akoestisch en 3x elektrische gitaarsnaren, dus 6 pakjes.

Ik weet dat snaren in principe jaren meegaan als ze niet in aanraking komen met dingen buiten de verpakking, maar omdat elixir een bepaalde coating hebben vraag ik mij af of iemand het voor deze snaren weet? Gaan deze echt makkelijk jaren mee zonder "slecht" te worden?

Want het scheelt wel wat centjes, en ik vind ze ook goed klinken, maar dan doe ik wel een half jaar met een setje makkelijk denk ik...

iemand enig idee?

Cue Zephyr
4 maart 2011, 14:15
Ik heb Elixirs die minstens 3-4 jaar oud zijn en ze klinken nog steeds beter dan elk ander ongecoate snaar van 1-2 maanden oud.
Let wel dat veel snaren in envelopjes verpakt zijn en dat deze toch vatbaarder zijn voor corrosie dan bijvoorbeeld D'Addario die in luchtdichte verpakkingen komen.

ThePupD
4 maart 2011, 14:24
Ik heb Elixirs die minstens 3-4 jaar oud zijn en ze klinken nog steeds beter dan elk ander ongecoate snaar van 1-2 maanden oud.
Let wel dat veel snaren in envelopjes verpakt zijn en dat deze toch vatbaarder zijn voor corrosie dan bijvoorbeeld D'Addario die in luchtdichte verpakkingen komen.

Maar is dit een probleem met de verpakking van Elixir snaren of dat niet?

jim__
4 maart 2011, 15:47
Heb er zelf tot op heden met m'n akoestische elixir snaren geen problemen gehad, ook niet nadat ze lang in de kast hadden gelegen. Zou ik me dus niet al te druk over maken, de snaren blijven gewoon goed zolang je ze in de verpakking laat.

--=HANS=--
4 maart 2011, 15:55
In de verpakking idd geen probleem.
Cue z`n claim dat die snaren na 4 jaar nog steeds beter klinken dan willekeurig welk ander soort niet gecoate snaren na 1-2 maanden vind ik wat overdreven. Ze gaan idd langer mee maar het mooie is er na een maand of 5 toch ook echt wel af. Ik geef nog steeds de voorkeur aan iets vaker wisselen met "normale" snaren. Ik mis iets in de klank van die gecoate snaren. Dat geldt overigens niet alleen voor elixers maar bijvoorbeeld ook voor de EXP snaren van d`adario.

Cue Zephyr
4 maart 2011, 17:27
Ze zitten nu ook op een gitaar die ik niet bespeel. Punt is dat ze gewoon goed blijven. Daarom vind ik het altijd goed als ze in gitaarwinkels Elixirs op gitaren zetten. Zo blijven de snaren héél lang goed en heb krijg je vaak een beter idee van hoe de gitaar klinkt. Hoe vaak kom je wel niet Martins of Gibsons tegen met verroeste snaren?
Anyhow, met mijn huidige speel- en stemgedrag speel ik binnen 2 maanden door een set Elixirs heen.

Eko
4 maart 2011, 19:26
Ik koop snaren altijd met meerdere sets tegelijk. Ik heb altijd sets liggen. Je weet maar nooit. Ik breek zelden snaren tijdens gigs , maar zeg nooit nooit. Ik maak dan altijd gigs af met een andere gitaar en ga thuis aan de slag met zo`n gitaar. Schoonmaken olie op de toets , snaren er op en afstellen , je kent dat wel.
Er liggen regelmatig sets maaaaanden in de kast. Geen enkel probleem. De kamer is trouwens wel altijd verwarmd e.d. Geen vochtige ruimte ( is zelfs een aparte kamer voor de gitaren..........).

ThePupD
4 maart 2011, 22:17
ok, dan denk ik dat ik toch 6 pakjes over laat komen. Denk dat ik me nergens zorgen over hoef te maken.

Ben de laatste tijd steeds minder enthousiast over Martin snaren... speel er nu al een aantal jaren op en zo nu en dan een andere merk geprobeerd. Maar vind ze eigenlijk best snel dof worden.
Heb een maand geleden nieuwe martin snaren op een gitaar gezet, en klinkt nu al echt zo dof als wat.
Nu heb ik pas 3 weken de Elixir snaren dus logisch dat ze nog goed klinken, maar ik weet niet... voelt gewoon beter ofzo. is natuurlijk subjectief maar toch, zo maar even bestellen dan.

ThePupD
4 maart 2011, 22:35
Nog even een misschien domme vraag:
Ik speel altijd op 0.12 snarenpakjes zeg maar... maar nu zie ik de optie uit de volgende 2 keuzes van elixir

High E .012 B .016 G .024 D .032 A .042 E .053
High E .012 B .016 G .024 D .035 A .045 E .056

Het verschil van deze is gewoon dat de D A en E snaren iets dikker zijn?
want ik wist nieteens dat hier ook nog verschil in was want ik vrg altijd gewoon om 12 and that's it. verder geen verschil?
en als er verder geen verschil in is, weet iemand dan welke van deze 12 normaal gesproken gebruikt worden? of het meest gebruikt worden? want ik weet nu niet welke van de 2 ik moet hebben en of er echt veel verschil in zit...
volgens mij moet ik die met 0.53 hebben? niet dat een andere weet welke ik normaal heb maar misschien dat iemand weet wat het normaal gesproken is...

ThaBluesBreaker
5 maart 2011, 00:09
Ik gebruik .11 elixer. Maar die coating ligt er zo af op de plek waar je aanslaat met plectrum. De rest van de snaar blijft wel lekker glad en mooi zonder vieze troep ertussen.

Na 3 4 maanden haal ik ze er wel weer af. Ligt er ook aan hoe intensief je speelt natuurlijk.

ThePupD
5 maart 2011, 00:35
Ok nice.

Iemand die het ff met zekerheid kan zeggen over die 0.12?
anders neem ik gewoon de 0.53

Fingerpick
5 maart 2011, 10:10
Als jou gitaar wat meer geprononceerde bass en middle vraagt (bvb bij kleinere modellen) kan je de .056 gebruiken.
Zelf span ik die op mijn OM model, maar het is ook een kwestie van voorkeur en speelstijl. Het heeft nauwelijks invloed op de actie. Even proberen zou ik zeggen.

edit : waar koop jij die 3-packs?

ThePupD
5 maart 2011, 15:00
Als jou gitaar wat meer geprononceerde bass en middle vraagt (bvb bij kleinere modellen) kan je de .056 gebruiken.
Zelf span ik die op mijn OM model, maar het is ook een kwestie van voorkeur en speelstijl. Het heeft nauwelijks invloed op de actie. Even proberen zou ik zeggen.

edit : waar koop jij die 3-packs?

Heb al een luide gitaar dus zal wel gewoon 0.53 zijn dan. thanks.
En waar ik ze koop, niet een winkel per se... maar gewoon buitenland en 3packs. scheelt de helft met hier bijna.

LaurentB
5 maart 2011, 16:02
Nog even een misschien domme vraag:
Ik speel altijd op 0.12 snarenpakjes zeg maar... maar nu zie ik de optie uit de volgende 2 keuzes van elixir

High E .012 B .016 G .024 D .032 A .042 E .053
High E .012 B .016 G .024 D .035 A .045 E .056

Het verschil van deze is gewoon dat de D A en E snaren iets dikker zijn?
want ik wist nieteens dat hier ook nog verschil in was want ik vrg altijd gewoon om 12 and that's it. verder geen verschil?
en als er verder geen verschil in is, weet iemand dan welke van deze 12 normaal gesproken gebruikt worden? of het meest gebruikt worden? want ik weet nu niet welke van de 2 ik moet hebben en of er echt veel verschil in zit...
volgens mij moet ik die met 0.53 hebben? niet dat een andere weet welke ik normaal heb maar misschien dat iemand weet wat het normaal gesproken is...

Die eerste is standaard. Ik heb de tweede wel eens gehad, maar op mijn HD-28 kopie klonk dat te zwaar, maar op een andere gitaar kan dat misschien weer wel goed uitpakken. Is bedoeld voor de heavy flatpickers, denk ik, voor een stevigere bas.

ThePupD
5 maart 2011, 18:13
Ok bedankt LaurentB.

Ook wel leuk om te melden, had voor de gein een pakje goedkope snaren besteld uit t buitenland. 2.50 euro per pakje.

Gister op een oude gitaar gezet, en het klinkt echt niet slecht, gewoon net als de Martin gitaren die er normaal opzitten. Tuurlijk zullen ze sneller slechter kunnen gaan klinken, maar voor 2,50 per setje zijn t geen slechte snaren.
Dus vandaag nog ff 3 pakjes besteld voor de back up.