PDA

View Full Version : Studio of standard? Gibson



Thomk
4 maart 2011, 12:49
Beste lezers,

Ik heb de mogelijkheid om een Gibson les paul Studio 2009 te kopen. Ik ben altijd al fan geweest van het LP model.

Nu de mogelijkheid om een echte gibson te kopen dat geeft de gitaar toch net wat meer... de vraag is het beter!?

Zoals jullie weten zijn er natuurlijk heel veel verschillende soorten versies. Ik zou graag jullie ervaringen willen lezen betreft deze versie.

Kan ik deze studio nu zien als een afgekraakte versie van de standard of is het van zich zelf een hele goede gitaar?

gr

macwilliams
4 maart 2011, 12:51
De studio is van zichzelf een heel goede gitaar.

Over welke uitvoering van de studio hebben we het hier eigenlijk?

Thomk
4 maart 2011, 12:59
Gibson Les Paul Studio uit het jaar 2009 helemaal zwart met goede pups lekker opvallend :seriousf:

bat
4 maart 2011, 13:52
Van zichzelf inderdaad gewoon een goede gitaar. In de productie is bespaard op zaken waarvan Gibson vond dat dat kon zonder al teveel aan kwaliteit in te boeten. Veel mensen kunnen daar prima mee leven.

Nielsje
4 maart 2011, 14:09
Van zichzelf inderdaad gewoon een goede gitaar. In de productie is bespaard op zaken waarvan Gibson vond dat dat kon zonder al teveel aan kwaliteit in te boeten. Veel mensen kunnen daar prima mee leven.

Misschien moet daar even specifiek op ingegaan worden, want zo wordt de topicstarter niet veel wijzer.
Een studio heeft geen binding (dat witte randje rondom), geen lijpe inlays, maar dots (de puntjes op de hals), geen bijzondere top met vlammen ofzo.


Gibson Les Paul Studio uit het jaar 2009 helemaal zwart met goede pups lekker opvallend

Dit zegt natuurlijk ook lekker weinig..

BobvanKempen
4 maart 2011, 14:11
Misschien moet daar even specifiek op ingegaan worden, want zo wordt de topicstarter niet veel wijzer.
Een studio heeft geen binding (dat witte randje rondom), geen lijpe inlays, maar dots (de puntjes op de hals), een bijzondere top met vlammen ofzo.



Dit zegt natuurlijk ook lekker weinig..

Nope .... in het kort: een studio is een Les Paul zonder alle franjes.

sideburns
4 maart 2011, 14:31
Een studio heeft geen esdoorn top itt de standard. Dit geeft een minder genuanceerd klankbeeld. Heel kort door de bocht geeft het wat minder (gedefinieerd) hoog.

grayfink
4 maart 2011, 14:40
... geen lijpe inlays, maar dots ....

De meeste studio's hebben de normale trapezoid inlay's hoor.

Maar goed, een Studio is een sobere versie van de Les Paul, zitten heel erg goede gitaren tussen. Toch heb ik het idee dat de gemiddelde Standard beter is dan de gemiddelde Studio, zoals ik de gemiddelde Custom weer beter acht dan de gemiddelde Standard.
Lijkt me ook niet meer dan logisch dat de beste materialen en het beste personeel naar de produktielijnen gaan die het hoogst in de markt zitten, met als neusje van de zalm de Customshoppers.
Maar een stuk hout dat er slecht uitziet kan fantastisch klinken en een goede medewerker kan een slechte dag hebben.
Wat ik wil zeggen: gewoon uitproberen.

grayfink
4 maart 2011, 14:43
Een studio heeft geen esdoorn top itt de standard.


Welles.
Ok, sommige modellen niet.

sideburns
4 maart 2011, 14:45
nietus,

ok sommige modellen wel:)

bat
4 maart 2011, 14:57
De grootste verschillen zijn tegenwoordig:

- geen binding
- dunnere of in een enkel geval geen esdoorn top
- dunnere body, bestaande uit meerdere delen

Volgens mij worden er ook niet altijd dezelfde pups gebruikt als in de standard, hoewel in mijn Studio gewoon Burstbucker Pro's zitten.

undertaker321
4 maart 2011, 15:08
Ik heb wel eens gehoord (dus hecht er niet te veel waarde aan), dat je beter een duurdere Epiphone kan nemen dan een goedkopere Gibson. ik weet niet of het waar is.

Thomk you've a PM

Nielsje
4 maart 2011, 15:11
Je hebt iets gehoord, en je weet niet of het waar is..

Waarom denk je dat dit nuttig om te posten? Informatie met betrouwbaarheid 0
Dank voor het advies!

undertaker321
4 maart 2011, 15:14
Je hebt iets gehoord, en je weet niet of het waar is..

Waarom denk je dat dit nuttig om te posten? Informatie met betrouwbaarheid 0
Dank voor het advies!

Ik heb dit gepost omdat iemand dit misschien over het hoofd heeft gezien, of om iemand dit te laten ontkrachten waardoor minder mensen in die valkuil stappen.

Thomk
4 maart 2011, 15:15
Lezers,

Bedankt voor de duidelijk reacties

http://link.marktplaats.nl/427814579 deze bedoel ik.

Ook zie in een Tokai is dit misschien beter vergeleken met de gibson

http://link.marktplaats.nl/425214177

stratie
4 maart 2011, 15:15
Ik heb wel eens gehoord (dus hecht er niet te veel waarde aan), dat je beter een duurdere Epiphone kan nemen dan een goedkopere Gibson. ik weet niet of het waar is.

Thomk you've a PM

Beste undertaker,

Dit soort hear say hebben we erg weinig aan. Goed dat je zelf aangeeft dat je niet weet of het waar is. Dat is het namenlijk niet. Een Gibson is vaak gewoon een stuk beter als een Epiphone. Een Gibson lp studio is ook beter als een Epiphone les paul custom.

Althans dit zijn mijn ervaringen, maar ik denk dat 99,4% van de forummers het hierover met mij eens zal zijn.

BobvanKempen
4 maart 2011, 15:22
700 tot 799 is in mijn ogen veel te veel voor een Les Paul Studio maar goed, misschien dat iemand anders daar anders over denkt. Ik heb nooit meer dan 600 betaald voor een Studio,

undertaker321
4 maart 2011, 15:23
Beste undertaker,

Dit soort hear say hebben we erg weinig aan. Goed dat je zelf aangeeft dat je niet weet of het waar is. Dat is het namenlijk niet. Een Gibson is vaak gewoon een stuk beter als een Epiphone. Een Gibson lp studio is ook beter als een Epiphone les paul custom.

Althans dit zijn mijn ervaringen, maar ik denk dat 99,4% van de forummers het hierover met mij eens zal zijn.

Oke ik heb zelf nooit een Epi in mijn handen gehad, dus ik kan er zelf niet over oordelen. Maar dit was dan wel genoeg want hiermee komt TS ook niet verder. dus on topic dan maar weer

Thomk
4 maart 2011, 15:23
Undertaker,

Pm!;P



Ben benieuwd wat jullie van de tokai vinden. Ik weet dat dit een goed merk is ( vroeger tenminste),

Tuurlijk is het geweldig als de naam Gibson vermeld staat.( Hoe dan ook we vinden het allemaal leuk).
Als puntje bij paaltje komt gaan we allemaal voor de sound, al moet ik op een koekblik spelen als dit mijn sound geeft dan speel ik er op.

Mijn speelstijl is voornamelijk Blues-Rock/Blues/Rock ( ZZ top, Gary Moore, Led Zepplin, Deep Purple, Prince) beetje van alles wat eigenlijk.

Mitch
4 maart 2011, 15:33
Epiphone Elitist, in Japan gefabriceerde gitaren: oké. Maar ja, hoeveel zijn er daarvan verkocht, Les Pauls?? En dan zit je nóg met die lelijke headstock en een moeilijker doorverkoop. Nee, geen goeie tip.

Studio's vind ik over het algemeen erg wisselvallig. Ja, tuurlijk, dat zijn alle gitaren behalve een paar high end merken met lage productie aantallen maar bij Stusio's vind ik het nét effe wat meer dan bij Standards.
En eerlijk is eerlijk... ze zien er gewoon veel cooler uit. Laten we daar niet minderwaardig over doen :)

Thomk
4 maart 2011, 15:38
Mitch,

kan ik me helemaal in vinden.

Ik probeer er ook achter te komen doormiddel van deze topic om alleen GELUID in acht te nemen tussen de overweging Studio op Standard.

Looks ja dat zijn we snel uitgepraat... de standard is natuurlijk veel mooier.

Ook wat geluid betreft blijft het altijd moeilijk om daar antwoord op te geven omdat het " persoonlijk is ".
Maar door meerdere ervaringen hier te posten hoop ik een algmeen beeld te krijgen.

Ook de Tokai is niks? http://link.marktplaats.nl/425214177

macwilliams
4 maart 2011, 15:48
De Gibson uit de advertentie heeft niet bijzondere pickups hoor.
En als ik het geld er toch voor ging uitgeven dan zocht ik er een met ebben toets, het geeft je net een beetje minder wollig geluid.

Hoewel je ze soms voor minder tegenkomt vind ik de prijs niet verkeerd.

Studio's hebben een +/- 5milimeter dunnere body en daardoor ook geen weight relief holes, dus massief. Behalve de faded WornBrown of de Cherry red. Die zijn weer gekamerd. Met als uitzondering de eerste serie van de faded, die waren massief.

Braindead
4 maart 2011, 16:12
Als die Tokai een Japanner is dan is dat zeker een goede gitaar. Verder is die Studio ook een goede maar wel chambered dus wat uitgehold. Dat is niet slechter maar wel anders dan massief.

Anders ga je ze beide testen. Kijk je wat je er van vind. Ik denk dat je egaal welke keuze je maakt wel een goede gitaar hebt al moet je de studio iets kritischer bekijken inderdaad. Zoals hier gezegd wisselen de studio's nogal. Op zich is een studio in ieder geval een goede gitaar en zit het verschil hem voornamelijk in de tierelantijntjes. En de pickups ook natuurlijk dus standard en studio zal iets anders klinken.

Mitch
4 maart 2011, 17:11
De Gibson uit de advertentie heeft niet bijzondere pickups hoor.
En als ik het geld er toch voor ging uitgeven dan zocht ik er een met ebben toets, het geeft je net een beetje minder wollig geluid.

Oei, ebben toets, minder wollig... heel verleidelijk om daar een theoretische discussie over te ontketenen maar ik houd me in :D

bat
4 maart 2011, 17:28
Tokai is een Japanner lees ik in de advertentie, best een leuk ding. Maar ook daarvoor vind ik de vraagprijs best stevig.

macwilliams
4 maart 2011, 17:41
Oei, ebben toets, minder wollig... heel verleidelijk om daar een theoretische discussie over te ontketenen maar ik houd me in :D

Oh pffffrt, hoe leg ik dit uit dan? Ik heb twee studio's met ebben en drie met ander hout. De twee met ebben toets zijn iets meer helderderderder.

Oooww, nou ja, èèèhhhhm, ze klinken anders, shit... Neeeee niet shit maarreh...

!!!!OoooorrphheeeooooO!!!!!,
leg hun effe uit hoe k*t m'n gibsons klinken, ik kom dr effe nie uit.





:D
laat de discussie beginnen!

Mitch
4 maart 2011, 17:49
Het is altijd een som der delen en welke delen meer van belang zjin verschillen de meningen over en eerlijk is eerlijk... het is ook geen pure wetenschap. Houtsoorten verschillen, stukken hout van dezelfde boom verschillen, in combinatie met andere houtsoorten kan het wéér anders zijn, hardware doet een hoop, afijn... het is dus maar hoe belangrijk jij denkt dat de toets is ;)
Feit is dat esdoorn, ebben en palissander anders aanvoelen en een andere hardheid hebben. Of dat dan de hele sound beïnvloedt, of meer de attack, of toch vooral het speelgemak beïnvloeden en daardoor ook de perceptie van 'goede sound' beïnvloeden, ach...

macwilliams
4 maart 2011, 17:59
Het verschil is wel minder groot dan sommigen denken. Ik geloof ook zeker dat dit verschil beter hoorbaar is bij acoustische gitaren. Bij electrische gitaren hoor ik het enkel bij clean versterkt geluid. Bij distortion beïnvloed gitaarsignaal hoor ik meer verschil in elementen dan in toetshout.
Zeker nu ik steeds meer clean speel.




alsof ik normaal onder invloed speel...:D

Mitch
4 maart 2011, 18:03
De pest is: vrijwel nooit komt het voor dat je op hetzelfde stuk hout even twee verschillende toetsen kunt proberen. Hoeveel het dus écht scheelt... Queens of the Stone Age heeft daar een aardige hit mee gehad.

macwilliams
4 maart 2011, 18:11
Song for the deaf?

Ik zeg ook maar wat:D

Mitch
4 maart 2011, 18:23
No one Knows :soinnocent:

bat
4 maart 2011, 18:44
Mooiste is: heel pietluttig doen over toooooooone. En er dan een hele koffer met effecten over heen gooien.

Maar goed, we dwalen af...

macwilliams
4 maart 2011, 18:59
Ik had het over clean spelen.

Jij dwaalt af....

bat
4 maart 2011, 19:42
Ik had het dan ook niet tegen jou in het bijzodner, maar op veel "toonzoekers" in het algemeen. ;)

We dwalen allemaal af, volgens mij.

macwilliams
4 maart 2011, 19:48
Als ik zou reageren wel.





Oooops I did it again :D

Orpheo
4 maart 2011, 22:09
Je hebt gruwelijk goede studios,standards en customs,maar ook beroerde varianten. Het is om het even.

Wat ik wel weet is dat studios trapezoid inleg hebben, een maple top,behalve de faded serie. En natuurlijk geen binding. En de oudjes zijn wat dunner,en dus solide.d huidigen zijn full thickness chambered. Gibson pakt dezelfde bodies voor studios als de dekken gelakte standards. idem met halzen. Alleen bij de hals van de standard gaat er n toets met binding ook,bij de studio niet. De bodies worden voor de hals erop gaat gefreesd voor de binding, maar ze komen wel uit dezelfde stash.

customs vallen hierbuiten, die komen sinds een paar jaar altijd uit de customshop. Hoe t voorheen was weet ik niet.

Of ebben beter is,ligt aan jou. Ik vind t perfect, maar menigeen vindt t te glad in feel, en te bijterig in tone, hoewel ik t betwijfel dat n dun plankje zoveel uit zou kunnen maken,vergeleken bij de body en hals.

Chocola
4 maart 2011, 22:53
Je hebt gruwelijk goede studios,standards en customs,maar ook beroerde varianten. Het is om het even.

Wat ik wel weet is dat studios trapezoid inleg hebben, een maple top,behalve de faded serie. En natuurlijk geen binding. En de oudjes zijn wat dunner,en dus solide.d huidigen zijn full thickness chambered. Gibson pakt dezelfde bodies voor studios als de dekken gelakte standards. idem met halzen. Alleen bij de hals van de standard gaat er n toets met binding ook,bij de studio niet. De bodies worden voor de hals erop gaat gefreesd voor de binding, maar ze komen wel uit dezelfde stash.

customs vallen hierbuiten, die komen sinds een paar jaar altijd uit de customshop. Hoe t voorheen was weet ik niet.

Of ebben beter is,ligt aan jou. Ik vind t perfect, maar menigeen vindt t te glad in feel, en te bijterig in tone, hoewel ik t betwijfel dat n dun plankje zoveel uit zou kunnen maken,vergeleken bij de body en hals.

Ik scrolde langs de reacties en zag "Orpheo" staan en ik dacht: OH NOES DAAR GAAN WE WEER! Maar ik moet zeggen, goede post :soinnocent:. Je kan het wel :D.

*is trots*

Orpheo
4 maart 2011, 23:28
Ik will well 'trollen '. Maar niet nu.ben moe,heb honger. En wie is er gebaat bij? Daarnaast, Ik gun mitch geen leuke oneliners meer voor de rest van de avond ;)

wireman
5 maart 2011, 02:54
Ik heb een studio uit '92 gehad. Zwart met gouden hardware.. Deze had ook een ebben toets.. Ik moet zeggen, ook al heb ik m weg gedaan.. Het was achteraf niet eens zo'n slechte gitaar.. Sterker nog.. eigenlijk was ie erg tof! (had een goeie afstelling en refret nodig, maar het was wel iets moois..) Het was zeg maar mijn leermomentje.. Ik heb m weg gedaan voor een strat.. en omdat ik toen geen strat kon kopen.. tja.. je wil wel eens wat anders.. en dat pakt soms ook wat anders uit dan gehoopt..

Midwolda
5 maart 2011, 08:44
Juist die "back to basics"-uitstraling van een Studio vind ik wel wat hebben.
Bindings en AAA tops en flames en sunburst doet toch niets voor je geluid, dus laat maar.

Om even na te meten: wat is dan de exacte dikte van een massieve of een chambered body?

macwilliams
5 maart 2011, 09:26
Een plaintop met een vervaagde honing burst en een simpele binding.


en dan een set blackouts er in frotten en br00t4l metul riffzzz hakken. :blast:


Midwolda,
je bedoeld toch de diktes van studio's?

Braindead
5 maart 2011, 23:56
Hey Orpheo. even een vraagje die jij vast wel weet.
De oude studio's (begin 90) waren massief (op weight relief holes na) maar waren een paar milimeter dunner qua body. Hoe zat het in die tijd met de standards? Die waren toen een tikje dikker maar waren die daardoor ook meer uitgehold om het gewicht te beperken of konden ze daarvoor nog aan lichter mahonie komen?



Je hebt gruwelijk goede studios,standards en customs,maar ook beroerde varianten. Het is om het even.

Wat ik wel weet is dat studios trapezoid inleg hebben, een maple top,behalve de faded serie. En natuurlijk geen binding. En de oudjes zijn wat dunner,en dus solide.d huidigen zijn full thickness chambered. Gibson pakt dezelfde bodies voor studios als de dekken gelakte standards. idem met halzen. Alleen bij de hals van de standard gaat er n toets met binding ook,bij de studio niet. De bodies worden voor de hals erop gaat gefreesd voor de binding, maar ze komen wel uit dezelfde stash.

customs vallen hierbuiten, die komen sinds een paar jaar altijd uit de customshop. Hoe t voorheen was weet ik niet.

Of ebben beter is,ligt aan jou. Ik vind t perfect, maar menigeen vindt t te glad in feel, en te bijterig in tone, hoewel ik t betwijfel dat n dun plankje zoveel uit zou kunnen maken,vergeleken bij de body en hals.

Orpheo
6 maart 2011, 00:54
nee, de studio's hadden helemaal geen weight relief holes! de standards waren dat wel, maar hadden de 'normale' dikte.

Midwolda
6 maart 2011, 07:24
Midwolda,
je bedoeld toch de diktes van studio's?

Ja, die bedoel ik.

BobvanKempen
6 maart 2011, 14:07
Nou mag ik misschien een centenneuker zijn en 700 euro veel te veel vinden voor een Studio maar op mijn bod van 450 op deze http://link.marktplaats.nl/429027592 advertentie kreeg ik het volgende antwoord:

Beste Bob van Kempen,
Bedankt voor je bod.
Voor € 500,- mag je de Les Paul van mij overnemen.
De originele pickups en de zwarte knoppen zijn ook nog bij de gitaar.

gr. John

Aangezien ik mijn zinnen heb gezet op een Larrivee d05 heb ik even geen centjes meer voor een Les Paul maar misschien is iemand er hier blij mee.

Volgens mij is 500 altijd nog een heel stuk beter als 700 en de extra elementen brengen altijd weer 50 tot 75 euro op dus heb je een Les Paul Studio voor 425 tot 450 euro!! Graag gedaan!!

Nielsje
6 maart 2011, 14:10
Centenneuker..

macwilliams
6 maart 2011, 14:32
Omdat je dit krot met lakschade en andere verborgen gebreken voor €500,- kan kopen maakt die ander nog niet te duur.

BobvanKempen
6 maart 2011, 14:34
Omdat je dit krot met lakschade en andere verborgen gebreken voor €500,- kan kopen maakt die ander nog niet te duur.

Ik zeg ook niet dat die andere TE duur is, ik zeg dat het veel goedkoper kan. Overigens ... hoezo krot? Door dat beetje lakschade wat er op zit? Heeft volgens mij vrij weinig invloed op het geluid en ik vind persoonlijk afgeleefde gitaren zowiezo mooier.

macwilliams
6 maart 2011, 14:52
Ja maar dit is niet afgeleefd, dit is slechte lak.
Ik heb één uit 91/92 en die ziet er mooi gebruikt uit en die vond ik toen dik zijn geld waard, nu nog trouwens.
En ik heb er nog een en die heb ik geflambeerd.
Nou had ik laatst een gekocht met geknakte nek die heel goed gemaakt is en verder als nieuw voor heeel veeel minder dan €450,-

dus die ene is te duur:stop:

Nee man, het is pas te duur als je dat zelf vind. En een koopje is een koopje en geen marktconforme maatstaaf. Anders zet ik morgen mijn custom voor €250,- op marktplaats en koop de rest op zodra ze de prijs laten zakken aan mijn niveau. En daarna verhoog ik alle prijzen weer en word ik lekker rijk....

BobvanKempen
6 maart 2011, 15:03
Ja maar dit is niet afgeleefd, dit is slechte lak.
Ik heb één uit 91/92 en die ziet er mooi gebruikt uit en die vond ik toen dik zijn geld waard, nu nog trouwens.
En ik heb er nog een en die heb ik geflambeerd.
Nou had ik laatst een gekocht met geknakte nek die heel goed gemaakt is en verder als nieuw voor heeel veeel minder dan €450,-

dus die ene is te duur:stop:

Nee man, het is pas te duur als je dat zelf vind. En een koopje is een koopje en geen marktconforme maatstaaf. Anders zet ik morgen mijn custom voor €250,- op marktplaats en koop de rest op zodra ze de prijs laten zakken aan mijn niveau. En daarna verhoog ik alle prijzen weer en word ik lekker rijk....

Volgens mij begrijpen we mekaar niet helemaal. Ik gaf aan dat het GOEDKOPER kan dan die 700 en daarmee wil ik niet zeggen dat die 700 te veel is alleen dat als je goed zoekt en een beetje geduld hebt je het voor veel minder kan doen. Ik heb ooit ook een LP gekocht met scheur in de nek en daar betaalde ik toen ook 275 euro voor en daarmee wil ik dan niet zeggen dat alle LP studios maar 275 waard zijn, absoluut niet. En voor degene die slechte lak niet erg vind is het dan toch een leuke deal. Voor degene die slechte lak een groot probleem vind kan altijd nog die van 700 kopen.

Braindead
6 maart 2011, 15:31
@ Orph: Okay, thanks! Ik dacht dat ze al vanaf de jaren tachtig weight relief holes hadden en ergens rond 2005 met chambered waren begonnen.


nee, de studio's hadden helemaal geen weight relief holes! de standards waren dat wel, maar hadden de 'normale' dikte.

@ Bob van Kempen: Je hebt gelijk dat je ze weleens voor minder vind maar in dit geval zie je ook wel waarom. Die lakproblemen doen niks af aan het geluid maar wees eerlijk, echt mooier ziet dat er ook niet uit. Ik vind die prijs van
500 dan wel iets goedkoper maar niet abnormaal (alhoewel die extra pickups er wel vet bij zijn natuurlijk). Ik zou zelf dan liever 100-150 meer betalen voor een goed uitziende headstock en ik denk dat er met mij velen zo denken. Of je moet zoals Mac Williams er toch thuis meteen de brander op willen zetten :D

Orpheo
6 maart 2011, 15:50
wat betreft de weight relief holes; dat gebeurde inderdaad vanaf de jaren 80, behalve bij de studio's.