PDA

View Full Version : Nieuwe amp: Rivera knucklehead reverb



Orpheo
4 maart 2011, 10:10
Zo, ik heb m! De knucklehead reverb 100w. Mijn god wat een bulderbeest is dat zeg, niet normaal. Gelukkig kan je het uiteindelijke volume nog goed regelen met de fxloop (als zijnde master volume) maar dan nog, hij gaat echt HARD. veel, veel harder dan mijn m100. maar dat geluid is zo gruwelijk. Clean is nagenoeg een kopie van wat ik al heb, de m100, wellicht iets minder transparant en complex, en de boost is meer een cleanboost dan de ninja boost van de m100.

kanaal 2 is alsof ik een plexi over z'n nek laat gaan, tot jcm800-terrein. veel meer dan dat kan ie wel, maar a: niet geprobeerd en b: leek me niet nodig lekkere noot-separatie, chunky, echt strak.

dat derde kanaal, waar ik bang voor was dat het te fizzy,notering,grundig zou zijn, vind ik super! helemaal niet fizzy, maar lekker strak en scheurend, ook met dezelfde eq-instellingen als kanaal2. precies dezelfde. hoefde niks te verdraaien. en je kan zo divers ermee zijn, zo dynamisch. het derde kanaal met boost kan zelfs teruggedraaid worden met je gitaarvolumepot tot sprankelend clean, om weer vol te blazen op high gain.

ik denk dat 't een van de beste amps is van mijn collectie. Ik heb 'm overigens getest op een roadking mesa-kast. op alle 4 de speakers vind ik 't niet lekker, maar met de v30's is het scheur-scheur-galore. echt heerlijke scheur. met de black shadows, wat feitelijk EV12L's zijn, is het enorm smooth! heb nu pas door hoe erg die speakers de sound van Bonamassa bepalen. Lekker warm en chunky voor akkoorden en dik en gearticuleerd voor leads. Ik wil die kast denk ik wel, maar a: hij is te duur, b: geen ruimte en c: heb al 5 cabs, waarvan er eentje heus wel andere speakers mag hebben.

de m100 zal ik nu opdraaien tot iets veel warmers, met 6l6 in plaats van el34. De knucklehead heft in vergelijk ook veel meer gain,is wat strakker, en veel veelzijdige.je kan er niet alleen meer tonen uithalen,maar meer stijlen.wat op zich logisch is omdat je meer gain on tap hebt. Qua. Aankloppen heb ik ze niet verder dan 5,zoveel gain zit erin, als je je bedenkt dat ik maximaal metallica qua gainlevel nodig heb.

Ik vind ook dat die midknop bijzonder ontworpen is. Bij mijn koch krijg je tot 5 meer mid,en daarna gaat ie in die regionen oversturen. Bij mijn engl krijg je gewoon meer mids,van 1 tot 10.maar op deze rivera krijg je tot 5 meer mids, en daarboven verander je de voicing van je mids. Het word vettiger. Brullender, warmer, beetje naar mesa mark-gebied.echt dik gewoon. Van scheur naar brul. Hoe je de 2e en 3e kanalen hebt,is dat dus heel bruikbaar.je 2e kan dus wat vetter zijn,voor leads, en je 3e gritty voor slag. Of je hebt die kanalen zonder boost voor slag,en met boost Voor leads.

Met de headmaster Kan je kanalen schakelen,reverb,fx en boost aan of uit. Reverb kan je apart indraaien voor t eerste kanaal en 2+3 apart. Handig,want zo kan je voor clean meer reverb pakken,en je drive kanalen n beetje geven, net hoe ik t ken van de engl.
Je kan m van 100w naar 12,5w terugzetten. Hij blijft luid, maar t gaat erom dat je er je voicing mee kan aanpassen. Ik heb daar niet mee kunnen spelen,maar dat geloof ik wel.
T leuke van die fx loop is dat je m dus kan gebruiken als master volume. Je kanaalvolume zeker open, en je fxloop laag,om de ballen erin te houden (in je tone ,én je broek,omdat dat ding ze gewoon amputeert als je m echt open krikt ) maar t volume wel laag te houden. T kan dan van fluisterstil tot oorverdovend.
Hij wordt wel eens vergeleken met de recto, maar imho gaat dat vergelijk maar ten dele op.
Alereerst, de rivera is gebouwd als n tank! Alles oversized, military of aircraft grade componenten, teflon coated draad,de parts moeten minimaal 105 graden celcius aan kunnen,etc etc.
Bij mesa is dat wat minder strak.

Qua tone is de recto echt toch een ander beest. het clean is echt prut. vlak, doods. geen sjeu. om van 'fender clean'maar te zwijgen! ja, de roadking, die heeft het clean van de lonestar, maar die vind ik veel te dicht gesmeerd en ongedefinieerd om door te kunnen gaan als fender-ish clean. bij de rivera is dat veel sprankelender, transparanter, directer. ik krijg dan echt het gevoel dat wat ik erin stop, ik er ook direct terug krijg.

de overdrive/distortion is van de rivera ook van een compleet ander kaliber. Met je EQ draai je niet alleen je tone, maar ook mate van 'saturation' in, wat de mesa niet heeft. dat is echt de equalizer, en niet 'saturation'. om het maar effe knullig te zeggen. de recto heeft een dosis 'sag' waar je u tegen zegt! de rivera veel minder. die blijft strak, met een mate van 'relax' over zich, dat hij wel makkelijk te bespelen is, en geen gevecht is, zoals ik bij de recto dan weer wél heb. het grootste verschil is dat je bij de recto echt aparte fx-loops en mastervolumes en per kanaal presence hebt, maar ik vind dat dat bij de rivera niet nodig is. De presence gaat over de gehele amp, de gehele voicing van het hele beest, net als de focus. Ik heb 'm altijd op 1 (bij m'n m100 zelfs op 0, ja, die gaat van 0 tot 10, dus 11 standjes; ik wil daar nog altijd wel knoppen voor hebben die van 1 tot 11 gaan!). lekker strak dus. die focus werkt echt énorm goed voor je distortionkanalen, om dat wat losser te krijgen. voor je clean werkt het natuurlijk ook, maar minder extreem/duidelijk. immers, daar draai je minder gain in!

dat cleane kanaal kan dus ook een milde overdriven-leadtone geven, beetje ala robben ford. zacht aanslaan levert een helderder, milder, zachter, minder gainy geluid op, en wat pittiger aanslaan geeft gewoon een lekker pittige lead. pittig, als in 'zover als robben ford gaat'. niet Y&T-niveau!

Deze amp zou écht perfect zijn, als ie het gehele slavemaster-circuit aan boord zou hebben, als mijn m100. daarmee kan ik mijn m100 gewoon zo gruwelijk goed instellen! tis niet eens een powersoak (feitelijk wel, maar met level en gain van je slavemaster kan je het volume weer opkrikken; je veranderd er de voicing, de gainstructuur radicaal mee; er zijn enorm veel gasten die 'm gebruiken om een wat meer dumble-esque vibe te krijgen, ook al hebben ze het distortion-kanaal als een marshall klinken. Leuk detail: iemand heeft een dumble en de m100 beiden aan een scoop gehangen, en het bleek dat die 2 elkaar nauwelijks ontlopen! de princeton was echt anders, fundamenteel anders, maar de m100+slavemaster versus de dumble was behoorlijk gelijk. het voelde en klonk ook gelijk(waardig). ik zou 't zelf niet weten, ik heb geen dumble (kloon), en kan het dus niet testen (of bewijzen). maar 'hearsay' is altijd leuk om te posten (leuk toch, mythes kweken?! :D)

Qua tone verschillen de m100 en het tweede kanaal van de knucklehead reverb niet zo heel veel. Wat wel verschillend is, is dat de m100 2 gain-pushpull pots heeft (je hebt maar 1 gain-draaiknoppie, maar je kan de hele voicing en gainstructuur aanpassen, ik heb begrepen dat die knoppen echt de manier van gain leveren verandert, maar ik ben geen echte techneut, dus houd me er niet aan vast).

de m100 heeft ook een 'notch' op het gain-kanaal, wat eigenlijk heel erg zinloos is :D je krijgt een veel dunner geluid. je kan dat compenseren door je mids open te krikken, maar dat gaat dan weer flatout, flubberen, nee, dat werkt voor mij niet. kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die t wel tof vinden, maar tis niks voor mij.

de knucklehead reverb heeft alleen een boost, die niet de structuur veranderd, maar gewoon bóóst! Notch op de drive kanalen heeft ie ook niet (wel op clean, net als de m100, en daar is ie ENORM bruikbaar!). de knucklehead heeft een 'mid scoop' pot. en nee, hij scoopt niet! hij had eigenlijk midpower of midboost moeten heten, omdat ie gewoon de mids een extra kick geeft. Die knop geeft nog meer bruikbaarheid, omdat je met die knop ingedrukt je mids lekker in kunt draaien tot 'marshall'zeg maar, lekker bijtend en scheurend. trek je 'm uit, krijg je er veel meer mids bij (alsof je van 4.5 naar 6,5 gaat, wat ik maar even marshall en mesa noem, respectievelijk). hoef je dus alleen maar aan die pot te trekken, en hoppa, je tone veranderd direct, maar wel weer bruikbaar! je verliest geen definitie, het blijft gearticuleerd en strak en punchy.

Al met al vind ik de m100 en de khr100 2 van de beste amps die ik gehoord heb, voor mijn doel. de koch vult dat lekker aan met een spanky, squeecky, sprankelend clean, warm, smooth 2e kanaal en scheurend (recto-achtige sag) 3e kanaal.

de engl gebruik ik eigenlijk veel minder, en de marshall al helemaal nauwelijks. dat ding is voor mij eigenlijk een stuk nostalgie. eens in de maand gaat ie aan. ik pomp dan wat acdc, boston, led zep en zz top eruit, en dan is 't weer over. tis echt een one trick pony, waarbij hij zeer, zeer begiftigd is in die truc! ik wil niet perse multichannel bakken, of perse alleskunners. de rivera's kunnen niet álles. no way. maar voor wat ik in mijn hoofd heb, voor specifieke doelen, kunnen ze wel alles. en ondanks dat de m100 en khr100 op elkaar lijken, tot op zekere hoogte, verschillen ze echt enorm. Ik ben dus ook benieuwd naar hoe het gaat uitpakken met 6l6jes in m'n m100 :)

Oh, ja. nog 2 dingen aan dit reeds belachelijk lange verhaal.

de reverb. wat een ongelooflijk warm, 'lucious' reverbgeluid zeg! goddamn. als ik op mijn m100 de reverb aan zet, veranderd de tone behoorlijk. het word wat helderder, twangy. in combinatie met de slavemaster levert dat heel leuke dingen op hoor, daar niet van. maar tis wel een beetje jammer.

op de KHR100 veranderd de tone minimaal, en je krijgt er alleen een mooie, ronde echo voor terug. super!



laatst opmerking. Die gasten op youtube kunnen écht geen amp indraaien!!! belachelijk. ze kunnen deze amp dus gewoon klote laten klinken. echt heel kunstig. ik heb maar 1 gozer gevonden wiens tone de amp in werkelijkheid kan benaderen. echt zonde.

oh ja, pics. die komen zo :)

Orpheo
4 maart 2011, 10:38
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/2011-03-04082710.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/2011-03-04082859.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/2011-03-04082621.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/2011-03-04082611.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/2011-03-04082656.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/2011-03-04082637.jpg

Orpheo
4 maart 2011, 10:40
Oh ja, de m100 krijgt nog wat kleine mods. die hoeken van plastic ga ik eraf halen, en worden gewoon metaal. Of niks voorlopig. dat tapijt word tolex te zijner tijd, net als de cabs. dat tapijt gaat er gelukkig heel makkelijk vanaf, dus dat tapijt kan gebruikt worden als template voor het tolex. lijkt me wel handig met al die hoekjes en uitstekende stukken van de head én de cabs.

maar vooral en bovendien: de m100 krijgt voetjes! hij heeft nu nog helemaal niks, maar dat werkt natuurlijk voor geen meter. hij kan nergens op staan als dat oppervlak niet helemaal vlak is.dus op een head met een handvat kan ie niet, omdat ie dan omlazert.

caliban
4 maart 2011, 10:44
Proficiat, maar toch...

http://img3.harmony-central.com/acapella/ubb/snacks.gif

Mr. Dynamite
4 maart 2011, 10:44
K word er bang van :seriousf:

Mega bruut ding man, en zo klinkt hij ook hoor ik wel :cooler:

Jimi Hendrix
4 maart 2011, 10:47
gefeliciteerd! Ik heb 'm ook gehad, had uiteindelijk teveel gain naar mijn smaak. Ik kan je opmerking over de dynamiek van kanaal 3 onderschrijven, ik gebruikte dat kanaal op een heel laag gainniveau als crunchkanaal en kanaal 2 als lead...

Orpheo
4 maart 2011, 11:28
Proficiat, maar toch...

http://img3.harmony-central.com/acapella/ubb/snacks.gif

neuh, ben niet zo'n bierliefhebber :)


eigenlijk een kinderachtige reactie, vind je niet?

Orpheo
4 maart 2011, 11:29
gefeliciteerd! Ik heb 'm ook gehad, had uiteindelijk teveel gain naar mijn smaak. Ik kan je opmerking over de dynamiek van kanaal 3 onderschrijven, ik gebruikte dat kanaal op een heel laag gainniveau als crunchkanaal en kanaal 2 als lead...

teveel gain?dan draai je je gain toch terug...:hippie:

muziekschuur
4 maart 2011, 11:47
Blij om te horen dat je em fijn vind. Het is mijn droom amp. Dus misschien ooit.
Ik kan me voorstellen dat je met een Y kabel over de twee versterkers speelt. Dat zal je zat verschillende soundjes geven. Werken met 3 versterkers is ook goed te doen. Het wordt dan alleen lastiger om met presets te werken.

Vergeet niet extreme settings uit te proberen. Op de buizen amps die ik heb zitten daar zeg maar "de verborgen juwelen".

Ik zag op de site van Rivera dat ze nu een speciale powersoak hebben. Hij heet de Rockcrusher.

Hier een filmpje met Paul Rivera.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=F1GHg3gJCts


Rivera Rockcrusher
http://www.shopatron.com/products/category/746.0.1.1.90076.0.0.0.0

499 Dollar in de webshop van rivera (zie link hierboven)

caliban
4 maart 2011, 12:51
neuh, ben niet zo'n bierliefhebber :)


eigenlijk een kinderachtige reactie, vind je niet?

Jouw reactie of de mijne? :). Ik bedoel met de mijne in ieder geval niks slechts, vond het gewoon grappig. Ik hoop van harte dat deze amp je beter bevalt dan om het even welke tevoren!

Liquid_Metal
4 maart 2011, 13:32
Jouw reactie of de mijne? :). Ik bedoel met de mijne in ieder geval niks slechts, vond het gewoon grappig. Ik hoop van harte dat deze amp je beter bevalt dan om het even welke tevoren!

Die van jou natuurlijk! Ik snap dat Orpheo dat flauw vind, maar ik had ook een beetje een "alweer?" reactie :).
Anyway, veel plezier met deze amp, ik ben benieuwd of je je ultieme amp nu in handen hebt.

FNaRK
4 maart 2011, 15:21
Jouw reactie of de mijne? :). Ik bedoel met de mijne in ieder geval niks slechts, vond het gewoon grappig.

je weet inmiddels dat vriend Orpheo erg slecht tegen kritiek (in welke vorm dan ook) kan .... reden voor mij om me dan ook nooit meer te mengen in zijn nieuwe gitaren / nieuwe versterkertopics ...

Maar nu we er toch zijn :soinnocent: .... ziet er bruut uit, vind die Rivera speakerkasten ook wel erg interessant.
Blijft de vraag wat je ermee moet :seriousf:

marc_o
4 maart 2011, 15:43
Te gek Orph, het zijn prachtige versterkers.
Ik heb de mijne een jaar of 6 of 7 gehad, de 55 watter, zoals je weet.
Werd destijd gelanceerd als " Rectifier Killer'...altijd grappig natuurlijk.
Je kunt er heel veel mee, zeker wanneer je bedenkt dat zowel de gitarist van Peter Gabriel en Slipknot (voordat ze hun eigen signature Knuklehead kregen) en TOOL voor de opnames van 10.000 days deze amp gebruiken.....oftewel, van mooie clean tot megascheur.

Het volume is belachelijk...1 keertje op 4 gezet en de bandleden smeekten voor hun leven......:ok:

Heel veel plezier en succes ermee, en je weet het eigenlijk al een beetje....zodra je hiermee aan de slag gaat, gaat je Engl vroeg of laat de deur uit...zo ging het bij mij ook :-)

Orpheo
4 maart 2011, 17:30
Ik verwacht het niet dat mijn engl weg gaat.hij bevalt me nog uitstekend. Soort van coming home,zeker in combinatie met de kool&elfring. Straks ga ik zeker ook nog aan de bogner xtc? ;) neuh. Dat is echt mijn amputeert niet.

Ik had m gisteren op 5,zonder de fxloop aan. Echt enorm hard.thuis kan ie 2,5 tot 3.

en wat ik ermee moet? Way do you care? Ik speel en verzamel, voor mijn lol.zodra ik iemand er kwaad mee doe,dan mag ik veroordeeld worden.

Verder. Ik verkoop zélden wat. Vorige keer ruilde ik mijn mark4 voor de koch, is dat zo kwalijk? Dat ik regelmatig gear te koop is alleen voor als t lukt om iets te verkopen voor die bewuste vraagprijs, voor de lopen van de handel, niet omdat ik krap bij kas zit.



Ik heb vandaag maar weer speaker kabels en n gitaarsnoer gemaakt, voor de lol. Ergens komende week ga ik ook een abc-y box maken. Kan ik beide rivera's en de koch aansturen. Leuk joh, 2x een 6 button footswitch, 1x een 5 button footswitch voor de amps en een 3 button ampselector.

macwilliams
4 maart 2011, 18:06
Gewoon lekker door verzamelen orph:ok:

Ziet er weer goed uit en het scheelt weer behang. :D
En dat het geluid goed is geloof ik wel, anders kocht je hem niet:)

FNaRK
4 maart 2011, 18:39
Maar dan nog steeds de vraag wat die Rivera speakers zijn ?

Orpheo
4 maart 2011, 19:16
Maar dan nog steeds de vraag wat die Rivera speakers zijn ?

Is dat een vraag van jou naar mij? Ik weet t niet.

caliban
4 maart 2011, 22:13
Voor zover ik de amps ken, vind ik de SE leuker dan de Rivera, maar samen lijkt het me een super combinatie. En de ":snax:" was in principe geen commentaar, het/de vorige topic(s) liepen gewoon vaak uit op lichte cinema. Een groot percentage van het forum zijn verzamelaars, dus als daar wat mis mee zou zijn, zou er hier veel commentaar moeten rondvliegen :)

Misery Signals
5 maart 2011, 02:12
Die Rivera KR100 stond samen met een K-TRE nog op mijn GAS lijstje, moest de 5150 weggaan. Had de verkoper gemailed, maar voor 1200 is ie dus naar jou gegaan.
Geen erg, ik krijg er nog wel eentje in mijn handen.

MS

FNaRK
5 maart 2011, 15:47
Is dat een vraag van jou naar mij? Ik weet t niet.
het zijn toch jouw foto's waar die Rivera speakerkasten opstaan :???:

Laat ik het beter formuleren:
Beste Orpheo, wat zijn die speakerkasten die op de foto's staan ? En dan meer specifiek die 2x12 Rivera kasten....
Heb je misschien iets van een type-aanduiding.
Uiteraard heb ik al gegoogled maar ik krijg de bewuste speakers niet te pakken.
Bij voorbaat dank !:lovelove:

Orpheo
5 maart 2011, 18:21
het zijn toch jouw foto's waar die Rivera speakerkasten opstaan :???:

Laat ik het beter formuleren:
Beste Orpheo, wat zijn die speakerkasten die op de foto's staan ? En dan meer specifiek die 2x12 Rivera kasten....
Heb je misschien iets van een type-aanduiding.
Uiteraard heb ik al gegoogled maar ik krijg de bewuste speakers niet te pakken.
Bij voorbaat dank !:lovelove:

die kasten heten q-cabs. ze hebben per stuk evenveel inhoud als de koch 412. behoorijk diep dus!

er zaten oorspronkelijk merkloze rivera-speakers in zit. ze klinken een beetje als g12t75's, wellicht iets minder snerpend.

Ik heb nu in de linker een g1265 en een g12t75 (een echte, niet de rivera). in de rechter heb ik een riveraspeaker en een v30.

de rechter gebruik ik vooral bij de marshall en CMW. de linker voor de rivera's.

andere vragen? :P

Mr. Dynamite
5 maart 2011, 18:53
Hey dat lijkt me wel heel gaaf, beide cabs aansluiten en zo 4 verschillende speakers hebben die elkaar aanvullen :satisfie:

Maar is zo'n kast niet heel boomy in het laag dan?

Orpheo
5 maart 2011, 19:05
Hey dat lijkt me wel heel gaaf, beide cabs aansluiten en zo 4 verschillende speakers hebben die elkaar aanvullen :satisfie:

Maar is zo'n kast niet heel boomy in het laag dan?

nee, hij is absoluut niet boomy. alle 4 de speakers klinkt echt nergens naar. dat is 3 keer niks. bij de riveracabs En de koch cab. ik gebruik de koch cab ook eigenlijk als een 212'je met 4 speakers, waarbij ik gewoon dus 2 amps erop kan aansluiten, maar dat vind ik dan weer niet zo heel tof :P ik heb liever gewoon 1 head op de koch, met 2 speakers (en dan gebruik ik die andere 2 speakers dus niet). of als ik stereo speel, dan gebruik ik die 2 anderen wel, maar nooit alle 4 tegelijk.

snap je nog wat ik bedoel? :P

FNaRK
5 maart 2011, 19:09
die kasten heten q-cabs. ze hebben per stuk evenveel inhoud als de koch 412. behoorijk diep dus!

er zaten oorspronkelijk merkloze rivera-speakers in zit. ze klinken een beetje als g12t75's, wellicht iets minder snerpend.

Ik heb nu in de linker een g1265 en een g12t75 (een echte, niet de rivera). in de rechter heb ik een riveraspeaker en een v30.

de rechter gebruik ik vooral bij de marshall en CMW. de linker voor de rivera's.

andere vragen? :P

ik weet genoeg, dank je wel :noob:
Ben wel de Rivera-Thiele cabs tegengekomen, maar da's 1x12 ...
Enig idee of die q-cabs nog leverbaar zijn ?

Orpheo
5 maart 2011, 19:29
ik weet genoeg, dank je wel :noob:
Ben wel de Rivera-Thiele cabs tegengekomen, maar da's 1x12 ...
Enig idee of die q-cabs nog leverbaar zijn ?

ik weet dat ze niet meer te verkrijgen zijn. die krengen zijn echt zeldzaam. deze kast is een soort-van thiele kast. alsof je 2 112'tjes op elkaar zet. iedere speaker heeft zijn eigen compartiment, afgesloten van de ander.

Mr. Dynamite
5 maart 2011, 20:03
ik weet dat ze niet meer te verkrijgen zijn. die krengen zijn echt zeldzaam. deze kast is een soort-van thiele kast. alsof je 2 112'tjes op elkaar zet. iedere speaker heeft zijn eigen compartiment, afgesloten van de ander.

Beetje ala die oude mesa's dus? Als je het bovenste deel dan dicht maakt natuurlijk.

En waarom haal je niet nog 2 de zelfde speakers erbij om in die koch te zetten? Dan heb je wel de zelfde klank, of is het juist dat je met 2 speakers wil spelen?

Orpheo
5 maart 2011, 20:13
Beetje ala die oude mesa's dus? Als je het bovenste deel dan dicht maakt natuurlijk.

En waarom haal je niet nog 2 de zelfde speakers erbij om in die koch te zetten? Dan heb je wel de zelfde klank, of is het juist dat je met 2 speakers wil spelen?

ik heb genoeg speakers voor in de koch hoor, maar ik wil dat niet. ik heb de speakers in de koch zoals in de rivera cabs. alleen de een is rearloaded, de ander front.

ik weet niet hoe t zit met die mesa's. maar bij mij is het dat alles compleet dicht is, en dat de speakers hun eigen ruimte hebben, afgesloten van de ander.

Orpheo
6 maart 2011, 12:14
ik heb gisteren mijn knucklehead ge-ab-'d naast mijn ENGL. mijn engl is veel makkelijker, simpeler, soepeler dan de rivera. de rivera is wat stugger, iets meer 'sag' dan de engl. de engl heeft zes kanalen, die werkelijk makkelijker in te draaien zijn. maar de rivera geeft veel meer diepgang, complexiteit, ballen en power.

anyway. de engl gaat dus niet weg. bij de rivera is het enorm afhankelijk van mijn mood. als ik wel wil spelen, maar ik 'zit er niet 100% in', dan klinkt de rivera verschrikkelijk. de engl klinkt áltijd top. (en tis een stukje 'nostalgie', net als mijn 2 gibsons; ik gebruik 'm welliswaar niet zo vaak, maar als ik gebruik maak van die gear, weet ik weer waarom ik ze heb, en kan ik er weer een tijdje op teren voor een poosje ;) )

marc_o
6 maart 2011, 13:37
Ja jongen, bij Rivera moet je werken voor je tone.....het is geen line6 of engl natuurlijk :-)

BeeJee
6 maart 2011, 14:49
Ik heb de 100watt knucklehead ook gehad. Echt een geweldige amp. Zowel qua geluid, mogelijkheden als constructie. Hij is bij mij uiteindelijk weggegaan omdat we in die tijd met de coverband veel commerciële gigs speelden waar volume echt een issue was. Ik kon hem in die situaties niet ver genoeg opendraaien om echt lekker te klinken.
Ik mis hem, nu ik dit topic volg...

Orpheo
6 maart 2011, 15:00
Dat spelen met de fx loop voor volume werkt echt goed.je behoudt je tone en ballen,maar hij kan wel zachter.

@marc o: de engl heeft wellicht wel t speelgemak en de instant gratification factor van line 6,de tone is wel onnoemelijk veel beter!

Ps. Ik mag m van de buren op 4 hebben,zonder de fx loop aan.

caliban
6 maart 2011, 16:06
behoudt je tone en ballen

Liefst :soinnocent:

BeeJee
6 maart 2011, 16:28
Ik mocht hem op het podium toen soms net op 2 hebben...
Inmiddels zou ik zonder fx-loop kunnen. En als ik Orpheo zijn posts zo lees mbt. het temmen qua volume...

Orpheo
7 maart 2011, 20:31
even wat daagjes verder in de 'honeymoon', en dan vallen er een paar dingen op.

het derde kanaal is compleet onbruikbaar met gain hoger dan 3.5 a 4. afhankelijk van het volume. alles daarboven, en je krijgt er zo'n dosis hoog en presence bij, dat het echt onhoudbaar is.

het laag is heel zwaar en pompend.

van nature is de amp redelijk mid-arm. je moet dus je hoog en bas eruit draaien, en mids er vol in. dan werkt het pas goed.


Het derde kanaal is qua voicing inderdaad als een SLO/jcm800/silver jubilee (afhankelijk van je associaties en hoe je 'm instelt natuurlijk). Leads blijven een beetje krasserig en fizzy, precies als bij mijn eigen jcm. ik heb het wel iets smoother kunnen krijgen door 'm op de vintage-mode te zetten, en treble, bas en presence dicht te hebben. gain staat dus op 3.5.

Het tweede kanaal is wat lastiger te plaatsen qua voicing, maar is veel, veel makkelijker qua tone instellen. Het is ook weer als een marshall, maar dan als een plexi die brult en ronkt, niet als een jcm die scheurt en jankt. Hoe meer gain, hoe smoother ie wordt! natuurlijk met meer gain, duh, maar op een gegeven moment draai je 'm (vanaf 5, overigens) van marshall naar mesa mark-serie, om het maar dom te zeggen. die midscoop (wat eigenlijk n boost is) helpt dan ook een handje, maar tis niet hoe k m wi hebben. ik vind 'm als 'plexi on the rocks' (die overigens lekker smoothe solo's uitpompt, niet zo gritty als een jcm, om t maar zo te zeggen) en de jcm800-feel eigenlijk wel lekker. de m100 gebruik ik voor de vette solo's. daar is ie echt veel, VEEL meer geschikt voor!

de low gain input geeft iets meer 'smoothness' maar maakt het ook neuziger en wolliger, en dat werkt dus niet voor mij.

het is nog echt goed zoeken naar de juiste tone, maar ik merk het bij mijn engl en mijn m100, als ik eenmaal de sweet spots (en bruikbaarheden) heb ontdekt, dan hoef ik niet meer af te stellen, hooguit treble (waarom altijd treble, ik weet t niet :P ). ik heb al maanden niks meer aan mijn engl hoeven draaien :P .

oh ja, de engl. die heeft niet zozeer meer gain, maar wel meer bruikbare gain. je krijgt echt meer gain erbij, niet meer hoog, mid of whatever. alleen gain. en met de toneknoppen draai je de tone in. dat maakt 't dat de engl veel makkelijker goed te klinken is. hij is ook veel chunkier, strakker, dan de rivera. maar hij is makkelijker, soepeler. bij de rivera hoor je IEDERE noot, ieder foutje hoor je. bij de engl is dat veel minder.

muziekschuur
7 maart 2011, 20:44
Sinds ik de Knucklehead ken (bij Feedback in 2003) heb ik die top een beetje gevolgd. Toen had de head geen reverb. Wel kon ie midi geschakeld worden. Ik heb de indruk dat de voicing in de jaren die volgde gewijzigd is. De Reverb en later de TRE hebben allemaal (heb ik het idee) een andere derde trap. Ik vermoed dan ook dat de gewone Knucklehead meer Rock en minder Metal zal klinken dan jouw Knucklehead Reverb...

Het kan dus goed zijn, dat Rivera mogelijkheden op de printen gelaten heeft om hem weer "terug" te veranderen en het derde kanaal minder drive te geven... Dit kun je opvragen vermoed ik.

Orpheo
7 maart 2011, 21:22
Sinds ik de Knucklehead ken (bij Feedback in 2003) heb ik die top een beetje gevolgd. Toen had de head geen reverb. Wel kon ie midi geschakeld worden. Ik heb de indruk dat de voicing in de jaren die volgde gewijzigd is. De Reverb en later de TRE hebben allemaal (heb ik het idee) een andere derde trap. Ik vermoed dan ook dat de gewone Knucklehead meer Rock en minder Metal zal klinken dan jouw Knucklehead Reverb...

Het kan dus goed zijn, dat Rivera mogelijkheden op de printen gelaten heeft om hem weer "terug" te veranderen en het derde kanaal minder drive te geven... Dit kun je opvragen vermoed ik.

het is inderdaad waar dat de 'gewone' knucklehead minder gain heeft. wat meer classic. maar de TRE is echt een heel ander beest. als aanvulling op de reverb, niet als vervanger.

hoe het ok zei, ik ben er blij mee :)

Jimi Hendrix
8 maart 2011, 22:24
van nature is de amp redelijk mid-arm. je moet dus je hoog en bas eruit draaien, en mids er vol in. dan werkt het pas goed.


mij viel juist op dat ie redelijk veel lage mids heeft (250-400hz).
De een vindt dat ballsy, de ander modderig. Dit overigens op de EL34-versie met JJ voorversterkerbuisjes en in vergelijking met de amp waarvoor ik de KHR heb weggedaan, de egnater mod100 (met 6L6 eindpitten), op rivera 4x12 met V30's.

marc_o
8 maart 2011, 22:34
Ik blijf het zeggen, de knucklehead-reverb is en blijft een echte live-amp. Daar is ie op z'n best, het podium, niet thuis, maar in een band...prachtig. Thuis veel minder met als resultaat fizzy kanaal 3.


@Muziekschuur: Ik heb zowel de KHR als de eerste serie knucklehead gehad en die zijn niet te vergelijken hoor....Ik denk dat de eerste serie Knucklehead het best te vergelijken is met bijvoorbeeld de Rake....met wellicht een klein tikje meer gain.

Jimi Hendrix
8 maart 2011, 22:54
Ik blijf het zeggen, de knucklehead-reverb is en blijft een echte live-amp. Daar is ie op z'n best, het podium, niet thuis, maar in een band...prachtig. Thuis veel minder met als resultaat fizzy kanaal 3.


Dat geldt ook voor m'n Rivera-combo (sedona). Daar zit een speaker in die pas op hoger volume echt lekker wordt. Snijdt heerlijk maar klinkt niet 'scherp' dan. Supervoicing.
Op laag volume: fizz... maar met de mids op 10 en de treble laag klinkt dat ook best ok.

muziekschuur
8 maart 2011, 23:15
Ik zou dan ook een eerste versie Knucklehead wensen. Niet wat nu te koop is. Naar aanleiding van Orpheo's constatering heb ik hiernaar wat gegoogled. En er wordt aangegeven dat Rivera van twee printplaat types gebruik maakt. En op basis hiervan zijn diverse types bouwt. Als dit klopt en er niet te veel wijzigingen plaats vinden aan die basis, dan is het mogelijk e.e.a. te wijzigen. Al heb ik sterk het idee dat in vergelijking met de oudere Knucklehead de nieuwere Tre en de Reverb een aantal knoppen minder hebben. Maar het is lang geleden....

tillens
8 maart 2011, 23:56
Mooi amp hoor Orph. Zie alleen wel dat ie je op sommige fronten tegenvalt.. Zijn dit struikelblokken of zie ik em binnekort for sale?

Misery Signals
9 maart 2011, 00:11
For sale... Op tijd laten weten, dan gaat mijn 5150 Blockletter eerst de deur uit :)

MS

Orpheo
9 maart 2011, 00:42
Het zijn struikelblok,maar niet perse om m dan maar te verkopen. Kwestie van t derde kanaal open krikken,en de boost negeren,haha. Of juist gaan nog lager. Is n balans.maar weg?voorlopig zeker niet.

Orpheo
9 maart 2011, 01:14
nog effe een kleine opmerking. Je moet niet vergeten dat ik 'm thuis al op 3 a 4 kan laten knallen, he ;)

marc_o
9 maart 2011, 23:55
Ik zou dan ook een eerste versie Knucklehead wensen. Niet wat nu te koop is. Naar aanleiding van Orpheo's constatering heb ik hiernaar wat gegoogled. En er wordt aangegeven dat Rivera van twee printplaat types gebruik maakt. En op basis hiervan zijn diverse types bouwt. Als dit klopt en er niet te veel wijzigingen plaats vinden aan die basis, dan is het mogelijk e.e.a. te wijzigen. Al heb ik sterk het idee dat in vergelijking met de oudere Knucklehead de nieuwere Tre en de Reverb een aantal knoppen minder hebben. Maar het is lang geleden....

Van het interne gedeelte kan ik niets zeggen, maar de eerste serie was vrij sober hoor. De helft minder knoppen dan de KHR....maar die heeft dan ook een extra kanaal en extra functies.

muziekschuur
10 maart 2011, 08:30
De originele knucklehead een twee kanaals? Nu ja, wat ik me er van herrinner is dat ik met heel kleine stapjes aan de regelaars zat en steeds nieuwe sounds vond... Dus 4mm op elke knop en ik had al meer sounds gevonden dan wat ik nu in mijn 3 toppen heb bij elkaar....

marc_o
10 maart 2011, 11:07
De eerste Knucklehead had kanaal 1 (overdrive) met een boost en kanaal 2 (clean) met de ninjaboost. De top had volgens mij geen reverb aan boord en was verkrijgbaar in een 100 en een 50 watt uitvoering. Klonk als een heeeeel dikke Marshall, maar dan met een zeer bruikbaar clean kanaal erbij...weinig fratsen, hier en daar een trekknopje zoals " notch", maar dat was het wel.
Later kwam de Knucklehead 2, die heb ik nooit in het echt gezien.

Toen de Bonehead (Lukather signature-amp van dstijds 8000 gulden) uitkwam, hebben ze een iets (echt iets) soberder uitvoering gemaakt en dat werd de Knucklehead reverb. Toen Slipknot deze ging gebruiken hebben ze er een 120 watt top van gemaakt en later weer de Tre, die weer 2 kanaals is, welke een ongelooflijke gain en low-end aan boord heeft, 120 watt.

Zoals op de meeste Rivera's doet de EQ erg veel, dus wat dat aangaat herken ik wel wat je zegt over het draaien aan de knopjes en echt een andere sound krijgen, beetje zoals de Boogies.

marc_o
10 maart 2011, 11:08
http://www.gonadsgo.com/photos/amps/06_rivera.jpg

Versie 1

marc_o
10 maart 2011, 11:13
http://tradingpost.sweetwater.com/upload/34313681402941816.jpg

marc_o
10 maart 2011, 11:14
Knucklehead reverb
http://www.imagineguitars.com/shop/images/rivera_knuckle_front.jpg

marc_o
10 maart 2011, 11:15
Knucklehead tre

http://www.axepalace.com/img/rivera/K120TRE.jpg

marc_o
10 maart 2011, 11:16
En dan heb je de KHR en de Tre ook in combo-vorm

iWishmaster
10 maart 2011, 11:32
De eerste Knucklehead had kanaal 1 (overdrive) met een boost en kanaal 2 (clean) met de ninjaboost. De top had volgens mij geen reverb aan boord en was verkrijgbaar in een 100 en een 50 watt uitvoering. Klonk als een heeeeel dikke Marshall, maar dan met een zeer bruikbaar clean kanaal erbij...weinig fratsen, hier en daar een trekknopje zoals " notch", maar dat was het wel.
Later kwam de Knucklehead 2, die heb ik nooit in het echt gezien.

Als ik me niet vergis is de Fandango dan weer de voorganger van Knucklehead, nog weer daarvoor komt de Rake (Reverb) die ik heb. Beide klinken een tik meer vintage (Rake behoorlijk vintage, Fandango tikje moderner en de Knucklehead weer een stapje moderner). De Fandango wordt nog steeds gemaakt.

'Tis echt door de bomen het bos niet meer kunnen zien bij al die Rivera types :makeup:.

On-topic: mooie amp: heb ik ook eens op gespeeld. Ik vond 'em snel wat scherp / fizzy worden: misschien is dat er prima uit te draaien, maar ik ben niet zo'n fanatieke knoppendraaier ...

muziekschuur
10 maart 2011, 11:37
Dan was het een Knucklehead II..... Beste amp waar ik ooit op gespeeld heb. Al moet ik zeggen dat ik de MesaBoogie Transatlantic100 ook errug goed vind klinken...

Maar mijn Fender The Twin klinkt ook goed.... Maar weer anders.... Wel minder veelzijdig... Al istie met een CMATMODS Brownie lekker.... (al heb ik die Brownie dan nog niet).

En dan naar de hamvraag.... Is de Knucklehead II een amp met minder gain dan de Knucklehead Reverb?

Hier een schema

http://www.freeinfosociety.com/electronics/schematics/audio/riveraknucklehead.pdf

marc_o
10 maart 2011, 15:17
Als ik me niet vergis is de Fandango dan weer de voorganger van Knucklehead, nog weer daarvoor komt de Rake (Reverb) die ik heb. Beide klinken een tik meer vintage (Rake behoorlijk vintage, Fandango tikje moderner en de Knucklehead weer een stapje moderner). De Fandango wordt nog steeds gemaakt.

'Tis echt door de bomen het bos niet meer kunnen zien bij al die Rivera types :makeup:.

On-topic: mooie amp: heb ik ook eens op gespeeld. Ik vond 'em snel wat scherp / fizzy worden: misschien is dat er prima uit te draaien, maar ik ben niet zo'n fanatieke knoppendraaier ...


Dat is niet helemaal waar.....ja, het is een wirwar van amps en types...afijn.

De Fandango is de opvolger van de Rake, maar er is ook een deel van de klank van de Fandago overgenomen in het 2e kanaal van de Knucklehead reverb....wie het nog snapt mag z'n vinger opsteken.


Om het nog leuker te maken is de eerste serie Knucklehead feitelijk een headvorm van de oude series zoals de R55 en R100 die er in 112 en 212 combovorm waren...
De R55 vind ik persoonlijk weinig aan, maar de r100 was echt wel een beest...

@Muziekschuur....geen idee voor wat betreft de Knucklehead 2 en gain....ziet er bruut uit, dus ik denk dat ie een flinke scheur heeft (dat klinkt apart)...

Orpheo
11 maart 2011, 00:30
ik heb een hoop leuke, nieuwe settings gevonden. ik vind dat de fxloop-volume-mod vooral tof is om het volume in de hand te houden op het derde kanaal met de boost aan. anders gaat die te hard, wil ie lekker klinken. ik heb nu mid op 5,5. treble op 1, bas op 1.5, presence op 1.75, focus op 1, en gain op 5.5 voor het derde kanaal, met dan al dan niet de boost aan. met boost gaat ie heel ranzig en 'fizzy' klinken (denk recto met een TS9 ervoor, of een SLO, afhankelijk van je assocaties en de voicing die je erin draait :P ) en zonder is het een jcm800 die een beetje op tilt is geslagen :D

Johannes
11 maart 2011, 00:44
Gaaf om te lezen dat ie bij een goed baasje terecht is gekomen en dat je lekker bezig blijft met deze amp. Heb er met toch wat pijn in mn hart afstand van gedaan :P Heeft wel tot gevolg gehad dat ik weer helemaal into axefx ben (in combinatie met mn Powerball).