PDA

View Full Version : 1963 Hofner jazz gitaar



kapepper
4 maart 2011, 07:53
hoi allemaal...

in mijn zoektocht naar een (niet te dure) vintage jazz/bleus gitaar ben ik deze tegen gekomen

http://img1.classistatic.com/cps/kj/110303/797r1/3955edj_20.jpeg
http://img1.classistatic.com/cps/kj/110303/799r2/0924n3_20.jpeg

Ik kan er eigenlijk weinig over terugvinden, althans niet over dit model! (welk model is het eigenlijk?)
Ik moet wel zeggen dat ik de headstock wel enorm mooi is afgewerkt zo op de foto...

ze is van 1963 volgens de verkoper en oprigineel, met originele koffer

Wat is de reputatie van hofner gitaren?
Is dit de moeite waard om ens uit te checken? Wat zou ik maximaal mogen betalen voor deze gitaar?

alvast bedankt voor info die je zou hebben! groetjes

wietse
4 maart 2011, 09:10
zoals ik je al heb geantwoord in je mail, doen!!
voor het geld waar hij je voor is aangeboden niet twijfelen, echt een superkoopje!!
werd hij mij daarvoor aangeboden dan stond ik binnen een uur bij hem op de stoep met het geld te zwaaien, afhankelijk van de afstand natuurlijk.

Luke-wannabe
4 maart 2011, 09:19
Super toffe gitaren. Höfner Verythin. Ik zeg doen!

wietse
4 maart 2011, 09:25
heb effe gezocht maar ik heb hem gevonden, het is een 4573, gemaakt in 67/70, dus maar 3 jaar, en dus zeldzaam.
http://www.vintagehofner.co.uk/hofner/archtops/arch23.html

die hele site is trouwens een prachtig naslagwerk als je iets over hofner zoekt.

barno
4 maart 2011, 09:32
wow! een van de mooiste gitaren die ik afgelopen tijd gezien heb.

Jilles
4 maart 2011, 09:42
Mooi ding man, zelfs de knoppen zijn cool! Als het binnen je budget is en Wietse zegt nadrukkelijk dat je het moet doen... Need I say more? :seriousf:

kapepper
4 maart 2011, 15:27
bedankt voor alle info. GA hem later vandaag waarschijnlijk oppikken, dus hopelijk meer fotos later!

zoon van Piet
4 maart 2011, 16:51
meteen ophalen dat ding1

een klein 'maar'-tje: wel even proberen, want sommige höfners worden nogal ontsierd door intonatieproblemen hoger op de hals. Volgens mij sloegen ze die frets er lukraak in.. ;)

wireman
5 maart 2011, 03:23
En?..... Nog gelukt?


bedankt voor alle info. GA hem later vandaag waarschijnlijk oppikken, dus hopelijk meer fotos later!

Triggy
5 maart 2011, 08:46
En?..... Nog gelukt?

Ja en zo niet, geef ons even door waar dat ding te halen is.:)

kapepper
5 maart 2011, 09:01
een update
ik woon in Pretoria; gitaar stond te koop in johannesburg. dus met verkoper afgesproken dat ik hem om 7pm zou oppikken gisteren. en dan zelfs nog liggen pushen, want hij stelde vandaag voor
Om 5 voor 7, ik stiond bijna aan zijn voordeur belt hij dat hij de gitaar ondertussen verkocht heeft aan iemand anders die tien minuten eerder was langsgekomen... GVD :???:

bon, part of the game... maar verder zoeken
hier is trouwens de link van de ad

http://johannesburg.gumtree.co.za/c-Stuff-for-Sale-musical-instruments-1963-Hofner-semi-acoustic-electric-guitar-W0QQAdIdZ264314746

Zeer geregeld duiken hier trouwens goede gitaren op aan billijke prijzen (behalve fender en gibsons, die zijn hier zeeer duur)

Duhsjaak
5 maart 2011, 11:32
meteen ophalen dat ding1

een klein 'maar'-tje: wel even proberen, want sommige höfners worden nogal ontsierd door intonatieproblemen hoger op de hals. Volgens mij sloegen ze die frets er lukraak in.. ;)

Hi
Een heel bijzonder ding dat ik ooit maar een keer eerder zag in mijn leven. Advies van PietZn niet te makkelijk in de wind slaan s.v.p.

Geldt in het algemeen ook voor werking van pups, want de verschillen (zei men destijds namelijk al) tussen de betere en de mindere exemplaren logen er niet om.

Het algemene oordeel was niet al te positief over quality control.

En nu duim ik me te pletter dat jij een van de betere hebt.

Zo wie zo vindt er een enorme opwaardering plaats van gitaartjes die in die tijd geen al te beste pers hadden. Zou het komen doordat de minder goede exemplaren voor in het kampvuur werden gebruikt in plaats van er bij?

Veel plezier!!
Gus

kapepper
5 maart 2011, 11:41
thanks Gus

en ook bedankt aan gitaarnet members voor al het advies, raad en info.
Ik kan me gewoon niet meer inbeelden een gitaar op het oog te hebben zonder de expertise van gitaarnet members eerst te raadplegen.

wietse
5 maart 2011, 21:04
niet erg netjes van de verkoper, maar goed zulke klootzakken heb je overal.
wel jammer, was een mooi gitaartje voor een mooie prijs geweest.

Jilles
6 maart 2011, 10:21
Wat een lullo zeg..:stop:
Je vat het volgens mij heel erg sportief op, ik zou flink over de zeik zijn geloof ik..

kapepper
6 maart 2011, 11:06
Wat een lullo zeg..:stop:
Je vat het volgens mij heel erg sportief op, ik zou flink over de zeik zijn geloof ik..

Ik was absoluut pissed, en nog meer omdat ik me door de Johannesburg avondspits aan het worstelen was... maja, daarna naar een heel goed blues concert geweest en het bier deed de rest :)

zoon van Piet
6 maart 2011, 11:49
Hi
Een heel bijzonder ding dat ik ooit maar een keer eerder zag in mijn leven. Advies van PietZn niet te makkelijk in de wind slaan s.v.p.

Geldt in het algemeen ook voor werking van pups, want de verschillen (zei men destijds namelijk al) tussen de betere en de mindere exemplaren logen er niet om.

Het algemene oordeel was niet al te positief over quality control.

En nu duim ik me te pletter dat jij een van de betere hebt.

Zo wie zo vindt er een enorme opwaardering plaats van gitaartjes die in die tijd geen al te beste pers hadden. Zou het komen doordat de minder goede exemplaren voor in het kampvuur werden gebruikt in plaats van er bij?

Veel plezier!!
Gus

( gepaste trots en bescheidenheid..)
Naar de kwaliteitscontrole kunnen we slechts gissen. En er werden vroeger meer gitaren gemaakt die niet klopten, ook van de bekende F en G- merken. Zo kreeg Bruce Welch van The Shadows zijn fender nooit goed gestemd. De pickups van Hofner kunnen erg goed klinken, maar zijn idd wisselvallig. Dat geldt ook voor andere - met name Duitse- merken. Maar ik merkte het ook toen ik hier een aantal ouwe DeArmonds had. Toleranties waren destijds hoger. En dat heeft ook een goeie kant: met wat geluk heb je een uitstekend klinkend exemplaar.
Maar wat ook nog telt bij Duitsers is die slechte 'pers'.. met name in de 70's en vroege 80's De Duitse gitaarscene ging ten onder, omdat we Amerikaans of Japans spul wilden, Duits en Italiaans was rotzooi en klonk nergens naar... dachten we toen. onterecht, want Hofner en veel kleinere Duitse bouwers maakten prima instrumenten..
Wat wel blijft is die intonatie... ik heb nog ergens een 173 liggen waarvan vakje 16 zichtbaar groter is dan vakje 15... :)

@kapepper.. jammer!

guitarkid
7 maart 2011, 09:14
zoals ik je al heb geantwoord in je mail, doen!!
voor het geld waar hij je voor is aangeboden niet twijfelen, echt een superkoopje!!
werd hij mij daarvoor aangeboden dan stond ik binnen een uur bij hem op de stoep met het geld te zwaaien, afhankelijk van de afstand natuurlijk.


een update
ik woon in Pretoria; gitaar stond te koop in johannesburg. dus met verkoper afgesproken dat ik hem om 7pm zou oppikken gisteren. en dan zelfs nog liggen pushen, want hij stelde vandaag voor
Om 5 voor 7, ik stiond bijna aan zijn voordeur belt hij dat hij de gitaar ondertussen verkocht heeft aan iemand anders die tien minuten eerder was langsgekomen... GVD :???:


Balen voor je, maar verdorie Wietse, hoe ben je daar zo snel gekomen...??? ;)

wireman
7 maart 2011, 14:10
Ik heb hier een verdachte....;)


Ja en zo niet, geef ons even door waar dat ding te halen is.:)

Tupelo
7 maart 2011, 15:01
Wat wel blijft is die intonatie... ik heb nog ergens een 173 liggen waarvan vakje 16 zichtbaar groter is dan vakje 15... :)Mijn 457 is qua intonatie helemaal in orde, ik heb wel een stukje van de toets (uitsluitend hoge E snaar) moeten laten vlakken; de toets op fret 15,16 was hoger dan ervoor. Verder is het een prima gitaartje.