PDA

View Full Version : toon langer laten klinken



Ijselrobo 07
3 maart 2011, 20:42
goedenavond :)

even een kleine vraag:
ik moet binnenkort tijdens een concert het nummer Rusted from the rain (http://www.youtube.com/watch?v=RAOnUF8t20w) spelen,
maar dan loop ik tegen één probleem aan:
na het spelen van de solo, hoor je op de album versie dat het laatste 'akkoord' nog wat langer doorklinkt, terwijl een tweede gitaar het refrein gaat spelen.
helaas hebben wij geen 2 gitaristen in de band, en omdat ik het niet mooi vindt om meteen na de solo naar het refrein te gaan (wat live (http://www.youtube.com/watch?v=8BNtZfjg4Go) wel wordt gedaan) wil ik dat laatste akkoord van de solo nog even laten doorklinken.
maar het probleem is, dat het akkoord niet lang doorklinkt en bijna meteen na het aanslaan de toon en het volume ervan al weg zijn...
daarom, wie weet hoe ik dit 'akkoord' mooier, voller en langer kan laten klinken? misschien met een-of-ander pedaaltje?

Mijn gitaar/versterker: Een Fender Lonestar stratocaster met een Blackstar HT-20 over een Marshall 1960TV.

Grtz.
Ijselrobo 07

P.S. ik wist niet waar ik dit topic moest zetten, dus als het verkeerd staat mag het verplaatst worden ;)

The Unforgiven
3 maart 2011, 20:48
Er is volgens mij geen enkele manier om dit te doen zonder een pedaaltje. En om nu voor een miniscuul stukje uit een nummer een pedaal aan te shaffen is natuurlijk ook geldverspilling. Dus doe het zo als die gozer het ook live doet, de kans dat iemand daar het nummer kent is al klein, dus merken zullen ze het vast ook niet.

Buzzel
4 maart 2011, 14:50
Misschien kan je ergens zien hoe ze dit live aanpakken. Aangezien ik bij hun ook maar 1 gitarist zie.

johanb
5 maart 2011, 18:02
Als je de versterker op gitaarhoogte neerzet en je bij het betreffende stukje de gitaar steeds dichter naar de de luidspeaker brengt.Dan heb je kans dat hij gaat feedbacken.probeer maar eens het is een goedkope oplossing

JazzBass
6 maart 2011, 13:56
En anders zou een compressor of iets dergelijks kunnen helpen.

toneblo
6 maart 2011, 17:00
... gewoon nu eens opletten hoe je vingers staan.
half fout gepakte grepen smoren omdat je het met je andere vingers afdempt..

The Unforgiven
6 maart 2011, 17:16
Zeg eens eerlijk, wie van jullie heeft dit topic gelezen?
Wat hij bedoelt is, dat hij een akkoord door wil laten klinken, en op dat zelfde moment weer een riffje wil spelen. Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is dit met één gitarist niet te doen.

ThaBluesBreaker
6 maart 2011, 17:45
Met een lange delay kan je hem wel een paar keer laten nagalmen misschien..

budje
6 maart 2011, 17:58
als het aangehouden accoord begint met een van je snaren (EADGBE) dan moet er toch ergens in het midden iets te improviseren zijn... een noot aanhouden is al beter dan niets

Nielsje
6 maart 2011, 18:04
Neem je toch gewoon een EHX Freeze?
Die is bedoeld voor dat soort grappen.

Buzzel
6 maart 2011, 19:58
Zeg eens eerlijk, wie van jullie heeft dit topic gelezen?
Wat hij bedoelt is, dat hij een akkoord door wil laten klinken, en op dat zelfde moment weer een riffje wil spelen. Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is dit met één gitarist niet te doen.

Ik, zoals ik al zei kijk hoe ze het live aanpakken.

Jeroen_K
7 maart 2011, 15:09
Ik weet niet of het werkt/hoe het klinkt, maar ik kan me herinneren dat mn digidelay een mode heeft waarin je kan opnemen als je m ingetrapt houd en die loopt hij daarna, misschien kan je daar wat mee?

Zelf zou ik me er niet te druk om maken, zoals eerder gezegd zal het de meeste mensen niet opvallen (maarja, als het je eenmaal irriteert snap ik dat je een oplossing wil).

wiegersma
14 maart 2011, 18:15
probeer de gitaar op natuurlijke wijze te laten feedbacken
of voeg een 'feedbacker'-pedaal toe
of gebruik een compressor
of gooi de gain omhoog
of een combinatie van zaken hierboven genoemd

hij laat trouwens geen akkoord doorklinken, maar een noot. Ik zou ervoor kiezen om het refrein meteen in akkoorden te pakken en niet de noot uit te laten klinken. Maar dat is wat je zelf maar wilt.

Il_Falco
14 maart 2011, 19:26
EHX freeze doet wat je wil. (of Nielsje +1)
Anders een heel korte looper zoals een dl-8, tc flashback of zo'n bossding.

Er zijn toch veel mensen die moeten leren lezen.

RoelSmoel
14 maart 2011, 20:53
Sustain.. Dat wil zeggen dat je te langzaam speelt:seriousf:

wireman
18 maart 2011, 11:50
Is het noodzakelijk om heel dicht bij het origineel te blijven? Is het een zeer herkenbaar 'ding' in het nummer?.. Dan is het inderdaad lastig. Ik ken het nummer niet, dus ik zou het anders niet weten. Anders zou ik gewoon mijn eigen creativiteit erop loslaten.. Speel dan iets wat wel 'klopt' Als je dat goed doet is het heus geen heiligschennis en het houdt je scherp! Doe ik zo vaak!!
Een cover is pas een cover als je er wat van jezelf in stopt (en maakt het ook veel leuker!!)

TimoSomers
18 maart 2011, 12:02
Wat ik zelf altijd doe is gewoon het einde van de solo door laten gaan en dan op een ritmisch logisch moment weer de slag spelen. Maakt het ook wat 'liver'.

Liquid_Metal
18 maart 2011, 12:49
Wat ik zelf altijd doe is gewoon het einde van de solo door laten gaan en dan op een ritmisch logisch moment weer de slag spelen. Maakt het ook wat 'liver'.

Levendiger? ;)

Dat het akkoord niet doorklinkt vind ik gek. Lijkt alsof je gitaar nauwelijks sustain heeft (of moet het een minuut lang doorklinken? dan ga je geen oplossing vinden). Ik los dit soort dingen op met een compressor, maar zorg eerst dat er geen problemen zijn. Dus: geen fretbuzz, goede kabels, versterker goed afgesteld, etc.

Liquid_Metal
18 maart 2011, 12:51
Wat ik zelf altijd doe is gewoon het einde van de solo door laten gaan en dan op een ritmisch logisch moment weer de slag spelen. Maakt het ook wat 'liver'.

Levendiger? ;)


Zeg eens eerlijk, wie van jullie heeft dit topic gelezen?
Wat hij bedoelt is, dat hij een akkoord door wil laten klinken, en op dat zelfde moment weer een riffje wil spelen. Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is dit met één gitarist niet te doen.

Dat komt uit de vraagstelling niet heel duidelijk naar voren. Dit was ook wat ik aanvankelijk dacht, maar de vraag lijkt toch echt met sustain te maken te hebben.
Dat het akkoord niet doorklinkt vind ik gek. Lijkt alsof je gitaar nauwelijks sustain heeft (of moet het een minuut lang doorklinken? dan ga je geen oplossing vinden). Ik los dit soort dingen op met een compressor, maar zorg eerst dat er geen problemen zijn. Dus: geen fretbuzz, goede kabels, versterker goed afgesteld, etc.