PDA

View Full Version : Haar Stratocaster



undertaker321
3 maart 2011, 17:59
hallo,

ik ben van plan om een Haar Stratocaster aan te schaffen.
(ik weet dat dit gevoelig ligt op dit forum), maar ik vraag het toch. Ik wil graag weten wat de kwaliteitsverhouding is tussen Haar en Fender, en natuurlijk de prijs - kwaliteitsverhouding.

Ik wil graag ook weten wat de gemiddelde prijs is van een "goede" Haar. Ik heb ook begrepen dat haar bouwt op vraag, dus op je eigen specificaties. en ik wil dus graag weten wat dat ong. kost. van de uiteindelijke specificaties heb ik nog geen idee, ik weet wel dat ik graag een wat zwaardere body wil (ong. als mijn Les Paul) en een maple toets.

BVD
Dennis AKA undertaker321

Buzzel
3 maart 2011, 18:03
Je kunt ze natuurlijk mailen hoeveel zoiets kost...

The Unforgiven
3 maart 2011, 18:20
Je kunt ze natuurlijk mailen hoeveel zoiets kost...

Dat dus, vragen kost je niets!

barno
3 maart 2011, 18:34
hallo,

ik ben van plan om een Haar Stratocaster aan te schaffen.
(ik weet dat dit gevoelig ligt op dit forum), maar ik vraag het toch. Ik wil graag weten wat de kwaliteitsverhouding is tussen Haar en Fender, en natuurlijk de prijs - kwaliteitsverhouding.

Ik wil graag ook weten wat de gemiddelde prijs is van een "goede" Haar. Ik heb ook begrepen dat haar bouwt op vraag, dus op je eigen specificaties. en ik wil dus graag weten wat dat ong. kost. van de uiteindelijke specificaties heb ik nog geen idee, ik weet wel dat ik graag een wat zwaardere body wil (ong. als mijn Les Paul) en een maple toets.

BVD
Dennis AKA undertaker321

een zwaardere body??

custombouwers onderscheiden zich vaak vooral door dat ze lichtere, meer resonante body's bouwen dan de standaard stuff. de geweldig klinkende CS van fender: zonder uitzondering erg lichte swamp ash en alder bodies.

Voor een zware body kan je zo terecht bij fender mexico ofzo. maar vergelijk dat met een resonante lichtgewicht en je weet waarom...

undertaker321
3 maart 2011, 20:30
een zwaardere body??

custombouwers onderscheiden zich vaak vooral door dat ze lichtere, meer resonante body's bouwen dan de standaard stuff. de geweldig klinkende CS van fender: zonder uitzondering erg lichte swamp ash en alder bodies.

Voor een zware body kan je zo terecht bij fender mexico ofzo. maar vergelijk dat met een resonante lichtgewicht en je weet waarom...\

Ik ken een aantal mensen met een "vintage" Fender en die dingen zijn echt rete zwaar en klinken echt geweldig. dus dat snap ik dan niet helemaal.
En wat moet ik mailen dan? ik weet niet eens welke specs ik wil, dus kunnen ze denk ik niet echt een prijs geven. ik wilde gewoon graag weten wat ik kan verwachten van Haar ten opzichte van fender
(of andere merken).

Ik wil graag in de vakantie gaan uitzoeken welke specs ik een beetje wil, door middel van een hoop fenders te gaan testen. maar ik wil graag weten waar je op moet letten. en daarom wil ik graag weten waarmee Haar zichzelf onderscheid van de rest.

desondanks wil ik jullie bedanken voor de reacties tot dusver

universe777
3 maart 2011, 20:35
Het lijkt me vrij logisch dat de prijs bij een custom build afhankelijk is van de specificaties die jij opgeeft.

arjanb01
3 maart 2011, 21:25
Ikzelf heb een haar stratocaster en al 4 jaar tot volle tevredenheid. Lekker resonante body en heel licht inderdaad.
In combinatie met een setje fender customshop 1969er pickups en je bent de (strat)man. Gitaar voor het leven wat mij betreft....
Het nadeel van handbouw is dat je maar moet afwachten of de gitaar echt aan je verwachtingen voldoet, terwijl als je een customshop fender wilt hebben je er 10 tallen kunt uitproberen voordat je er eentje neemt die naar jou smaak is.
Een nieuwe haar kost 1695 euro volgens mij (dat was het prijsniveau in 2007).
Kortom, mail je specs ff naar Erik vd Haar en hij bouwt hem voor je. Volgens mij heeft hij wel een levertijd van een paar maanden, want die dingen zijn best gewild.
The American guitarstore in Enschede heeft er vaak een aantal hangen die je zo kan testen. Kaj heeft er ook eentje met maple hals hangen, check de website eens. Wil je een haar met maple hals, zou ik ze uitrusten met een setje fat 50's van fender. Prima combi.
Er staat trouwens eentje met maple hals op Marktplaats... bieden maar zou ik zeggen

barno
3 maart 2011, 21:27
\

Ik ken een aantal mensen met een "vintage" Fender en die dingen zijn echt rete zwaar en klinken echt geweldig. dus dat snap ik dan niet helemaal.


retezwaar? sorry maar dan ben je niet thuis in vintage fender land vrees ik. vintage betekent overigens 50's en early 60's ...

geert1976
3 maart 2011, 22:12
een zwaardere body??

custombouwers onderscheiden zich vaak vooral door dat ze lichtere, meer resonante body's bouwen dan de standaard stuff. de geweldig klinkende CS van fender: zonder uitzondering erg lichte swamp ash en alder bodies.

Voor een zware body kan je zo terecht bij fender mexico ofzo. maar vergelijk dat met een resonante lichtgewicht en je weet waarom...

En niet alleen bij de Fenders.

Ik het zelf een Tokai Breezysound TE 70, ash body uit 1 stuk en licht van gewicht, maar oh oh wat is dat ding resonant.
Door forummer Hendriks wordt die wel grappend 52ri killer genoemd.

Als ik op de gitaar speel en ik heb enkel een shitje aan (en voor de grapjassen: ook een broek natuurlijk:seriousf:) voor ik dat ding behoorlijk op mijn buik trillen en dat had mijn zwaardere Fender HW1 tele absoluut niet

Er is trouwens al wel eens een topic over gitaren van Erik van der Haar geweest en ik moet je eerlijk zeggen, dat de meningen toch wel uiteen liepen

Hendriks
3 maart 2011, 22:30
Licht is lekker. Toch wil het niet zeggen dat elke zware strat/tele slecht klinkt ,, persoonlijk hou ik van die lichte resonante gitaren in combinatie met single coils . Zwaardere gitaren klinken wat strakker ,meer laag en volgens de geleerden meer sustain.

barno
3 maart 2011, 22:44
Licht is lekker. Toch wil het niet zeggen dat elke zware strat/tele slecht klinkt ,, persoonlijk hou ik van die lichte resonante gitaren in combinatie met single coils . Zwaardere gitaren klinken wat strakker ,meer laag en volgens de geleerden meer sustain.

zware strats klinken niet persé slecht, maar het quintessential strat geluid komt voor mij absoluut van lichte, resonante bodies . Het feit dat custom bouw vaak zo duur is, komt oa doordat echt lichte swampash veel zeldzamer is dan vroeger en dus pak duurder dan bv gewoon essen.

undertaker321
3 maart 2011, 22:51
Dank voor de reacties.

Wat Barno zegt is waar ik ben niet thuis in "Fender" land. maar eigenlijk ben ik in geen enkel gitaarmerk "land" thuis. ik had het over gitaren uit de '70's (volgens mij), maar qua gewicht doen ze niet onder voor een Les Paul, Niet dat dat stoer staar ofzo, maar ik wil gewoon voorkomen dat ik eerst op een "zware" gitaar aan het spelen ben en dan een veertje om mijn nek heb hangen, waardoor ik enorm word afgeleid.

En nog een vraagje, (nu we er toch zijn) wat zijn nou goede hout/pick-up combinaties? ik wil graag een wat volle warme tone. ik weet dat ik nu de reacties krijg: neem dan geen strat, en geen maple neck,maar ik wil ook wel een beetje bite in mijn sound, iets wat ik niet uit mijn Les Paul krijg. :chicken: en wat is nou het verschil tussen fret's (medium, medium/jumbo en jumbo). Ik snap dat dit wel wat veel vragen zijn maar ik wil gewoon goed voorbereid zijn.

En "moet" je je gitaar ophalen als ze klaar is of wordt ze opgestuurd.
Ik kan nu nog niet bieden of opdracht geven om te bouwen, simpelweg omdat ik het geld nog niet heb, december pas :(. Maar ik kan wel al mailen

beruk
3 maart 2011, 23:05
Ik ken de kerel niet (vd Haar), maar een beetje gitaar bouwer kan je deze dingen uitleggen en dan gelijk de voor en nadelen uitleggen zodat je je keuze kunt maken.
Ophalen lijkt me geen straf. Handig om em daar uit te proberen en eventueel nog laatste dingen laten aanpassen. Voor €1600 verwacht ik dat ze dat daar voor je doen.
Met een gratis bak koffie.

undertaker321
3 maart 2011, 23:20
nee dat ophalen is inderdaad geen straf en wat je zegt als er iets niet goed is kunnen ze dat nog fixen.

dan wil ik jullie hartelijk bedanken voor jullie hulp, en als iemand nog eventjes wil uitleggen wat het verschil is tussen frets ( zie vorige post) dan denk ik dat ik het meeste wel weet, en dan kan wat mij betreft dit topic gesloten worden (of misschien is dat niet handig).

nou dan ga ik morgen even een mailtje sturen naar Dhr. vd.Haar, en dan wens ik jullie een goede nachtrust (of dampende s*ks). ;)

Dennis AKA undertaker321

zeppo
4 maart 2011, 00:53
.... simpelweg omdat ik het geld nog niet heb, december pas :(. Maar ik kan wel al mailen

December? December? Ga dan eerst maar eens rustig op vakantie.

undertaker321
4 maart 2011, 14:32
December? December? Ga dan eerst maar eens rustig op vakantie.

Hoe bedoel je ? :???:

Harry
4 maart 2011, 14:54
met alle respect; ga eerst heel veel verschillende gitaren uitproberen, dan voel je zelf het verschil tussen de diverse soorten frets. Ik zou pas een gitaar laten bouwen als ik precies weet wat ik wil....

(maar zoals gezegd, vragen staat vrij, maar dan moet je nog een keer kiezen...)

Buzzel
4 maart 2011, 14:55
Je weet pas op wat voor prijs je komt als je de specificaties weet.

undertaker321
4 maart 2011, 15:01
met alle respect; ga eerst heel veel verschillende gitaren uitproberen ...

Dat ben ik ook van plan om in de vakantie te gaan doen, maar ik wil gewoon weten waar je op moet letten en wat de verschillen zijn tussen Haar en Fender.

marc_o
4 maart 2011, 15:46
Ik zou een Zwier player series proberen, kost nog minder ook :-)

Pepe
4 maart 2011, 16:39
Dat ben ik ook van plan om in de vakantie te gaan doen, maar ik wil gewoon weten waar je op moet letten en wat de verschillen zijn tussen Haar en Fender.

Bij dit soort vragen, en daar ben ik heel apart in, denk ik altijd, welke Haar en welke Fender? Ik heb een handvol strats en ze benne allemaal verschillend, kwa feel, geluid, gewicht, neck en houtsoorten.
En dat zal voor Den Haar niet anders zijn.

Bij Fender kan je kiezen uit het rek, bij Haar kan je specs opgeven hoewel je bij Fender ook specs kan opgeven en bij Haar kan kiezen uit het rek.
Enfin.

Eko
4 maart 2011, 19:19
Een strat laten bouwen bij Erik heeft , denk ik , alleen zin als je precies kunt vertellen wat je wilt. Anders is het de volgende die op Marktplaats komt te staan als echte ,,player,,.
Je moet weten welke dikte van hals , model hals, toestradius , toetsmateriaal , skunkstripe of slab , materiaal/zaagmethode hals , fretdraad , topkammateriaal , tuners , stringtrees , gelakt of olie.
Body: materiaal , laksoort , kleur of sunburst ( 2 of 3 kleur) , brugsoort ( vintage , licht / zwaar), veren , zadels , 2 punts-tremelo of vintage 6 schroefs enz
Electronica , welk merk , soort , singlecoils , S/S/S , H/H , S/S/H , enkele toonregeling , treblebleed of niet , jackinsert standaard of haaks , kleur hardware , kleur afdekkappen elementen.
Oh ja , N.O.S. , Light Relic , Heavy Relic , New , Met case ( zo ja welke........) straplocks / flushmounts , vintage buttons........
En dan ben ik vast iets vergeten.
Het is geen gein , als je niet weet wat je eigen voorkeur is kun je eigenlijk geen goede strat laten bouwen. Dan wordt het iemands anders volgende goede strat.

jutter
4 maart 2011, 19:38
Een strat laten bouwen bij Erik heeft , denk ik , alleen zin als je precies kunt vertellen wat je wilt. Anders is het de volgende die op Marktplaats komt te staan als echte ,,player,,.
Je moet weten welke dikte van hals , model hals, toestradius , toetsmateriaal , skunkstripe of slab , materiaal/zaagmethode hals , fretdraad , topkammateriaal , tuners , stringtrees , gelakt of olie.
Body: materiaal , laksoort , kleur of sunburst ( 2 of 3 kleur) , brugsoort ( vintage , licht / zwaar), veren , zadels , 2 punts-tremelo of vintage 6 schroefs enz
Electronica , welk merk , soort , singlecoils , S/S/S , H/H , S/S/H , enkele toonregeling , treblebleed of niet , jackinsert standaard of haaks , kleur hardware , kleur afdekkappen elementen.
Oh ja , N.O.S. , Light Relic , Heavy Relic , New , Met case ( zo ja welke........) straplocks / flushmounts , vintage buttons........
En dan ben ik vast iets vergeten.
Het is geen gein , als je niet weet wat je eigen voorkeur is kun je eigenlijk geen goede strat laten bouwen. Dan wordt het iemands anders volgende goede strat.

Helemaal mee eens. Maar wel goed voor de handel; waarschijnlijk is de 2e eigenaar er blijer mee dan jij. Die wist waarschijnlijk wel wat hij zocht...

barno
4 maart 2011, 19:45
en er nooit vanuit gaan dat het resultaat exact zal zijn wat je vroeg. Gitaarbouwers die beweren exact te kunnen bouwen wat je verwacht, hebben te veel zelfvertrouwen, maar zijn wel goede commercanten...

undertaker321
4 maart 2011, 21:38
Een strat laten bouwen bij Erik heeft , denk ik , alleen zin als je precies kunt vertellen wat je wilt. Anders is het de volgende die op Marktplaats komt te staan als echte ,,player,,.
Je moet weten welke dikte van hals , model hals, toestradius , toetsmateriaal , skunkstripe of slab , materiaal/zaagmethode hals , fretdraad , topkammateriaal , tuners , stringtrees , gelakt of olie.
Body: materiaal , laksoort , kleur of sunburst ( 2 of 3 kleur) , brugsoort ( vintage , licht / zwaar), veren , zadels , 2 punts-tremelo of vintage 6 schroefs enz
Electronica , welk merk , soort , singlecoils , S/S/S , H/H , S/S/H , enkele toonregeling , treblebleed of niet , jackinsert standaard of haaks , kleur hardware , kleur afdekkappen elementen.
Oh ja , N.O.S. , Light Relic , Heavy Relic , New , Met case ( zo ja welke........) straplocks / flushmounts , vintage buttons........
En dan ben ik vast iets vergeten.
Het is geen gein , als je niet weet wat je eigen voorkeur is kun je eigenlijk geen goede strat laten bouwen. Dan wordt het iemands anders volgende goede strat.

En hoe kan je erachter komen wat je echt wil. testen natuurlijk, maar ik weet niet wat skunkstripe of slab en treblebleed zijn. de estetische dingen zoals kleur lak enzo weet ik wel maar voor de rest weet ik het echt nog niet. bedankt voor deze reactie, hier heb ik echt wat aan, want ik wil niet dat mijn gitaar binnen een jaar op marktplaats staat. en wat bedoel je met zaagmethode ? c-shape enzo?

marc_o
4 maart 2011, 21:52
Ik denk dat wel duidelijk is dat laten bouwen voor jou nu geen meerwaarde heeft.....ik zou gaan voor een reeds gebouwde gitaar, die heeft ie ook hangen, en anders zijn er vele, vele merken die je kunt testen...
Wat zou er speciaal zijn aan jouw strat dan? Toch niet alleen de kleur, mag ik hopen??

undertaker321
4 maart 2011, 22:03
Wat er speciaal zou zijn aan "mijn" strat, is het geluid, hoe de neck in je hand ligt, een fijn tremelo/vibrato systeem. maar ik denk dat je na een goed gesprek met de bouwer van de gitaar toch wel een eind komt. als ik vertel wat ik zoek in een gitaar kan hij/zij mij toch wel op weg helpen met wat je dan ongeveer nodig hebt. qua houtsoorten, pups, enz.

stikel
4 maart 2011, 22:04
Ik denk dat wel duidelijk is dat laten bouwen voor jou nu geen meerwaarde heeft.....ik zou gaan voor een reeds gebouwde gitaar, die heeft ie ook hangen, en anders zijn er vele, vele merken die je kunt testen...
Wat zou er speciaal zijn aan jouw strat dan? Toch niet alleen de kleur, mag ik hopen??

En je kunt aan een ieder vertellen dat tie speciaal voor jouw gemaakt is natuurlijk ;). Ik zou het advies volgen uit de laatste 4 a 5 posten

marc_o
4 maart 2011, 22:44
Dat snap ik ook wel. Ik speel vanaf 1998 op custum made gitaren.

@ Topicstarter....nou, wanneer je naar een goede bouwer gaat met je verhaal kun je best een eind komen, nu nog een luisterend oor...

Mitch
4 maart 2011, 22:58
Verplaats je even in een bouwer. Denk je dat die je een complete cursus basis info Stratocasters wil geven dat -ie je specifieke vragen, duidelijk gericht op een aanschaf van een custommade gitaar wil beantwoorden?
Ook al ben je op gitaar geen beginner, als je van een bepaald type gitaar weinig weet en je wil 'm custom laten maken: informeer jezelf goed vantevoren. Zorg dat je specificaties, maten, materialen begrijpt. Neem de tijd. En ga dan pas praten met een custom bouwer.
Of ga op speurtocht en koop iets bestaands.

undertaker321
4 maart 2011, 22:59
Verplaats je even in een bouwer. Denk je dat die je een complete cursus basis info Stratocasters wil geven dat -ie je specifieke vragen, duidelijk gericht op een aanschaf van een custommade gitaar wil beantwoorden?
Ook al ben je op gitaar geen beginner, als je van een bepaald type gitaar weinig weet en je wil 'm custom laten maken: informeer jezelf goed vantevoren. Zorg dat je specificaties, maten, materialen begrijpt. Neem de tijd. En ga dan pas praten met een custom bouwer.
Of ga op speurtocht en koop iets bestaands.

Ik ben volgens mij nu bezig met mijzelf te laten informeren. Ik verwacht ook niet dat de custombuilder mij alles gaat vertellen,maar hij kan mij wel een bepaalde richting geven waar ik moet zoeken om de juiste materialen en afmetingen te vinden.

@marc-o dat luisterend oor zit toch wel in bij de service

Eko
4 maart 2011, 23:06
Het is niet om je op de kast te jagen of zo. Ga eerst eens een paar jaar spelen op standaard gitaren. Allerlei merken en types. Leer eerst eens waar je echte voorkeuren liggen. Een ouderwetse halsafwerking of een rolled edge voelt gewoon anders aan. Een soft V of een hard V scheelt enorm. Een 50`s C neck of een 70`s D is een wereld van verschil. Olie op een hals of een dikke polylak is een verschil van dag en nacht.
Geld uitgeven kan iedereen. Of je er na een paar jaar nog steeds op speelt hangt er vanaf of je echt naar je smaak hebt laten bouwen.
Nee ik ben niet jaloers of zo ( voor dat we dat soort verhalen krijgen) , van mij mag iedereen een gitaar kopen van 2000+. Ik heb ze zelf ook staan , maar gebruik ze bijna dagelijks om op te spelen. Te koop zijn ze nooit meer , zo lang ik er op kan spelen.

Een bouwer als Erik kan je een eind op weg helpen. Hij zal er vast de tijd voor nemen , dat is z`n werk. Maar hij kan je niet laten merken wat het is om 2-3 uur met een iets te dikke hals te spelen. Of met iets te dunne frets. Dat is ervaring die je zelf moet hebben.

Mitch
4 maart 2011, 23:09
Dan ga je er vanuit dat service begint vóór de verkoop, sterker nog: vóórdat je het geld er voor hebt ;) Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar.... nou ja, laat maar, ik geloof niet dat je je planning gaat veranderen door iets wat hier gepost gaat worden.

undertaker321
5 maart 2011, 00:05
first things first, het gaat er bij mij niet om dat ik een 2000+ gitaar heb of zoiets, want als iemand een geweldig goede gitaar bied voor 3 tientjes is de keuze snel gemaakt. en de opmerking: "Ga eerst eens een paar jaar spelen op standaard gitaren. Allerlei merken en types" dat wil ik eigenlijk niet, ik wil gewoon een gitaar die net zoals bij jou/u je leven lang bij je blijven.

en wat mitch zei raakt kant noch wal. ik ben nu bezig met de planning ipv naar Dhr Haar te mailen/bellen en iets te laten bouwen waar ik over een paar maanden spijt van heb. dat lijkt mij toch de bedoeling van een forum, naast het posten van geile plaatjes van nieuwe gitaren. en ten tweede het geld is er wel ik kan er alleen nog niet bij.het staat namelijk vast tot mijn 18e.

geert1976
5 maart 2011, 00:25
first things first, het gaat er bij mij niet om dat ik een 2000+ gitaar heb of zoiets, want als iemand een geweldig goede gitaar bied voor 3 tientjes is de keuze snel gemaakt. en de opmerking: "Ga eerst eens een paar jaar spelen op standaard gitaren. Allerlei merken en types" dat wil ik eigenlijk niet, ik wil gewoon een gitaar die net zoals bij jou/u je leven lang bij je blijven.

en wat mitch zei raakt kant noch wal. ik ben nu bezig met de planning ipv naar Dhr Haar te mailen/bellen en iets te laten bouwen waar ik over een paar maanden spijt van heb. dat lijkt mij toch de bedoeling van een forum, naast het posten van geile plaatjes van nieuwe gitaren. en ten tweede het geld is er wel ik kan er alleen nog niet bij.het staat namelijk vast tot mijn 18e.

Ik heb het hele topic eens rustig doorgelezen en ik denk dat je je geld weg gooit, indien je een custom built gitaar koopt.

Ik merk aan je reacties dat je mijns inziens nog te weinig kaas hebt gegeten van alle variaties halzen, frets, pick-ups et. etc. om voor jezelf te bepalen wat de do en don'ts zijn bij je keuzes.

Ik moet Mitch en Marc-o gelijk geven.

Ik denk dat je beter naar een leuke kant en klare strat moet gaan kijken en vooral veel proberen en die moet aanschaffen, want zoals iemand al eerder aangaf: Anders gaat er iemand anders heel blij zijn met jouw gitaar.

undertaker321
5 maart 2011, 00:44
Oke maar waar moet ik gaan kijken voor kant en klare strats,
(bij de muziekwinkel natuurlijk). maar ik denk dat jullie wel snappen wat ik bedoel, fender customshop dingen, avri's, de standard of deluxe. ik zie door de bomen het bos niet meer.

wat best wel ironisch is als het gaat om dingen waar bomen voor worden gekapt;)

Pepe
5 maart 2011, 01:52
Er zijn een paar dingen die je in de gaten moet houden die zo obvious zijn dat je ze zelf ook wel bedacht zal hebben.
Het ding moet technisch in orde zijn.
Hij moet fysiek comfortabel zijn
Het geluid moet je blij van worden
Als je er naar kijkt verschijnt er automatisch een grijns.

Alleen met het eerste kan een forum je helpen.Werkt de elektronica, de hardware, frets okee, neck straight.. dat soort dingen.

Zoiets als houtsoort, wat onder geluid en gewicht valt, daar heeft iedereen zijn eigen voorkeur in. Je kan wel afgaan op iemand anders zijn voorkeur maar garantie tot aan de deur.

Nou, wat wil je weten. Een specifieke vraag uit de eerste categorie kan ik beantwoorden.

Rock Bottom
5 maart 2011, 02:21
Denk aub na voordat je wat koopt. wat op papier het beste is kan in jou handen het kutste zijn. Ik heb dure gitaren gehad waar ik niet blijer van werd dan de goedkopere gitaren die ik nu nog heb(wel allemaal hevig gemod)
Gelukkig waren bij mij de gitaren van bekende merken en had ik ze al 2de hands zodoende leverde ik er niets op in bij verkoop.
Bij een een haar custombuild ofniet lever je behoorlijk wat in bij evt verkoop.
Je hebt het over een gitaar voor het leven, dat gebeurd niet snel lees maar rond op het board.
Wat je echt wil daar kom je al beginner pas achter nadat je op van alles gespeeld hebt en daar bedoel ik niet mee na 5 minuten bij de feedback.

wireman
5 maart 2011, 03:02
Ik zou er een laten bouwen van geldbomenhout.. Ik heb gehoord dat ie waanzinig goed zijn en dat je ze, indien gekocht, nooit meer wegdoet..

ff zonder gekheid.. ga inderdaad eerst zoeken naar wat je tof vind, in plaats van rond te lopen met een stijve omdat je een 'custom build' laat maken/hebt. Je laat een gitaar maken op basis van image in plaats van het hele concept CUSTOM (lees: Persoonlijk) Je hebt het over geld dat vrij komt als je 18 ben.. Het gaat me geen reet aan waar dat geld vandaan komt hoor, maar ga ook eens na of dat geld wel bedoeld is voor een dure gitaar, en dan ook nog voor een plank die je zeer waarschijnlijk toch weer weg ga doen... Geloof ons... je ben niet klaar met EEN dure gitaar alleen.. Iedere gitarist komt de GAS aanvallen meermaals tegen.. Ik lees hier een bericht van een gozertje van 17 die nog niet weet wat ie wil en een ernstige GAS aanval heeft omdat er ergens binnen nu en een maand of 9 centen vrij komen..

marc_o
5 maart 2011, 10:07
@ Topicstarter.

Ik wil je niet weerhouden een gitaar te laten bouwen hoor!

Wat ik zou doen, en wat ik heb gedaan is veel gitaren gaan testen en noteren wat je goed/fijn vindt aan die specifieke gitaar. Beperk je niet door alleen strats te testen maar alles door elkaar. Als je uiteindelijk een stratvorm wil is dat een kwestie van zagen, dus kijk daar niet naar.
Mijn eerste Zwier uit 1998 is ook zo geboren. Ik vond laatst de kleine schets nog die ik ooit had gemaakt, met daarop zaken als ....."halsprofiel van de Musicman VH), meer bite in het brugelement, vaste brug want ik gebruik te weinig trem" afijn, al zulk soort notities...uiteindelijk had ik een heel toffe allrounder bij elkaar verzonnen.


Jij hebt het bijvoorbeeld over een zware body...lijkt me geen probleem....kijk dan bijvoorbeeld eens in winkels naar een PRS met soapbarelementen, dan hoor je hoe een mahonybody met een ander element dan puur humbuckers klinkt, afijn, en kijk eens naar een Fender Custom shop 56 strat met dikke hals.....bevalt dat wel?
Al die dingen en notities bij elkaar maken een gitaar.
Weet waar je het aan uitgeeft, want de waarde is er feitelijk alleen voor jou.
Ik durf mijn Korina tele met P90's naast iedere gitaar te zetten....en voor mij issie z'n gewicht in goud waard......voor een ander wellicht helemaal niet...dat is niet belangrijk, hij doet wat ik wil.

apekop
5 maart 2011, 11:06
Ikzelf heb een haar stratocaster en al 4 jaar tot volle tevredenheid. Lekker resonante body en heel licht inderdaad.
In combinatie met een setje fender customshop 1969er pickups en je bent de (strat)man. Gitaar voor het leven wat mij betreft....


Ik heb ook een Haar strat (met Voodoo pickup) en ben er ook tevreden mee. Ik vond hem beter klinken dan een Fender Standard USA strat. Ik heb beide gitaren eerst een paar dagen thuis gehad om te proberen. Ik heb ook lang getwijfeld of ik niet toch een Fender wou, maar een Fender custom shop is mij te duur en ik vond in de Haar (bijna) alles wat ik zocht.

De enige manier om er achter te komen is om hem te gaan proberen.

Mitch
5 maart 2011, 11:25
en wat mitch zei raakt kant noch wal. ik ben nu bezig met de planning ipv naar Dhr Haar te mailen/bellen en iets te laten bouwen waar ik over een paar maanden spijt van heb. dat lijkt mij toch de bedoeling van een forum, naast het posten van geile plaatjes van nieuwe gitaren. en ten tweede het geld is er wel ik kan er alleen nog niet bij.het staat namelijk vast tot mijn 18e.
Nou, de kant die ik raakte was dat je vertelde dat je nu al wilde gaan overleggen met een bouwer terwijl je kennis en ervaring lijkt te missen. De wal die ik raakte was waarschijnlijk het zere been van een 17-jarige die iets in zijn hoofd heeft en niet graag wordt tegengesproken door ouwelullen :D Maar goed, na geerts post lijk je overstag te gaan. Kijk, zowel Marc als ik hebben een custommade gitaar en weten allebei wat daaraan aan vooraf is gegaan. Ik was er op mijn 18e nog niet klaar voor hoor en op mijn 28e ook niet. En dan heb ik het niet over de afdeling financiën maar puur over de ervaring en kennis.
Er zijn al té veel gozers voorbij gekomen op dit forum die iets wilden gaan kopen waar ze heel lang wat aan hadden, voor hun leven klaar zouden zijn, etc. etc. etc. Nog nooit een geslaagde poging gezien, een jaar later moet er iets nieuws komen. En da's geen verwijt, da's juist heel normaal. Er is zóveel op gitaargebied te koop, dat kost jaren voor je daar een beetje kijk op hebt.
Kijk nog 's goed naar de reacties op je stelling dat goeie ouwe gitaren zwaar zijn dus dat je custom gitaar dat ook moet zijn. Zeg eerlijk: had je die meningen verwacht? Zeiden die iets waar je nog nooit van gehoord had? Verbreed dan je horizon. Tijd genoeg :ok:

Pepe
5 maart 2011, 11:52
Ik liet mijn eerste custom stratocaster bouwen toen ik 20 was, een mooi voorbeeld. Ik verkocht 2 Fenders en bracht het geld naar de bouwer en zei: ik wil de beste stratocaster die je kan maken.

Het is nog steeds een fabelachtige gitaar die al 25 jaar onder het bed ligt. Ik noem haar "Leermomentje".

Mijn laatste custom gitaar heb ik vorig jaar laten bouwen. Het pakt steeds beter uit. Maar ondertussen ben ik er wel achter dat zoiets alleen maar zinvol is als het een gitaar betreft die niet in de rekken ligt maar je MOET hebben.

Als het een stratje is dan moet dat wel een bijzonder ding zijn die de uniciteit en eigenwijsheid van de eigenaar weerspiegelt.
Helaas, die 2 dingen doe je niet op bij een forum.
Ik zou rustig wachten tot het vanzelf komt. Of niet.

Gearjunkie
5 maart 2011, 12:04
Toevallig!!! Bij mij ligt leermomentje niet onder het bed, maar staat op zolder naast de CV installatie.
Indertijd een mooie USA Strat voor verkocht..... stom, stom, stom......

undertaker321
5 maart 2011, 14:57
Oke, dan wil ik jullie bedanken dat ik hier een leermomentje heb gekregen ipv straks onder mijn bed. maar wat ik bedoelde met dat de gitaar wat zwaarder moet zijn, is dat ik niet eerst aan het spelen ben op mijn les paul die vrij heavy is, en dan op een gitaar te gaan spelen die zo licht als een veertje is, wat mij dan enorm afleid. ik ga bij het dagje testen ook zeer zeker in de Prs hoek kijken, misschien zit daar wel de gitaar tussen wat ik zoek.

Nogmaals bedankt voor de hulp, en het afgezeken worden door een paar ouwe lullen ;)

Oja dan heb ik nog een vraagje wat zijn betere ( lees neutrale) amps om op te testen ?

apekop
5 maart 2011, 17:17
volgens mij is een Haar strat niet veel lichter dan een standard Fender USA strat. Ik heb ze vandaag nog even allebei vastgepakt en het scheelt nagenoeg niks.

barno
5 maart 2011, 20:44
Oke, dan wil ik jullie bedanken dat ik hier een leermomentje heb gekregen ipv straks onder mijn bed. maar wat ik bedoelde met dat de gitaar wat zwaarder moet zijn, is dat ik niet eerst aan het spelen ben op mijn les paul die vrij heavy is, en dan op een gitaar te gaan spelen die zo licht als een veertje is, wat mij dan enorm afleid. ik ga bij het dagje testen ook zeer zeker in de Prs hoek kijken, misschien zit daar wel de gitaar tussen wat ik zoek.

Nogmaals bedankt voor de hulp, en het afgezeken worden door een paar ouwe lullen ;)

Oja dan heb ik nog een vraagje wat zijn betere ( lees neutrale) amps om op te testen ?

over dat gewichtsverschil zou ik me geen zorgen maken, wat veel meer impact heeft na een snelle wissel zijn de verschillende scales van strat en LP

jutter
5 maart 2011, 21:05
Het lijkt hier wel een ouwe wijven forum (OWF...). Die zeuren ook altijd over gewicht:crazyhappy:







Bedenk net dat ik dat ook weleens heb gedaan maar toen ging het over een versterker en niet over een gitaar van een paar grammetjes meer of minder.....