PDA

View Full Version : Lage output in bepaalde stand



Jerrmain
3 maart 2011, 17:40
Ik heb het volgende probleem, ik heb (inmiddels alweer een tijd geleden) een gitaar gekocht, waarvan de output met de schakelaar op rhythm erg laag is. Zo laag dat ik geloof dat het niet hoort...het geluid van de snaren onversterkt overtreft het geluid wat uit de versterker komt nog (maar je hoort wel wat).

De gitaar is tweedehands, en via de post overgekomen: ik heb hem bij de aanschaf dus niet kunnen testen. Ik heb het probleem wel voorgelegd bij de verkoper, maar die vertelde toen dat hij zelf geen merkwaardig verschil had opgemerkt tussen de standen. Omdat de gitaar verder prima bespeelbaar is op de lead stand en ik nog een andere gitaar heb heb ik er verder niet zoveel achteraan gezeten. Nu, misschien alweer een jaar later, zou ik de gitaar toch wel eens goed werkend hebben.

Ik heb het vermoeden dat er tijdens het transport misschien iets los is geraakt. Ik heb bij het bekijken van de bedrading niets opvallends kunnen zien (..al heb ik weinig kennis van het circuit, maar ik heb in ieder geval geen losgeraakte draden gezien).

Voor ik hem wegbreng om te laten repareren vroeg ik mij af of jullie misschien tips hebben waarnaar te kijken of door te meten?

Alvast dank

Buzzel
3 maart 2011, 17:49
Vaak is er wel wat volume verschil tussen de elementen. Kijk even of je neck pickup niet erg laag zit, zo ja zou je hem misschien iets omhoog doen. dit bevorderd het volume, maar verander je geluid ook. Als dat het niet is is het waarschijnlijk iets met de bedrading. Dan zou je kunnen kijken of je iets geks ziet.

Oranjeaap
3 maart 2011, 17:50
Het klinkt naar mijn inziens toch als een los draadje. Heb je overal goed gekeken? Het kan ook zijn dat het bij het element, schakelaar or output-jack los is gegaan. Hij hoeft niet perse helemaal los te zitten, hij kan ook gewoon niet helemaal vast meer zitten. Probeer anders eens zachtjes aan de draden te trekken.
Je kunt proberen alles opnieuw te solderen, of om alles door te meten om te zien waar het probleem zit.
Het kan natuurlijk ook zijn dat het element of een van de potmeters niet meer werkt. Dan zou je die moeten vervangen

Plant
3 maart 2011, 18:09
Allereerst, over wat voor gitaar / type elementen hebben we het? Gezien je het hebt over 'schakelaar op rhythm' vermoed ik een Les Paul model?

Als het echter een hele andere gitaar is met een combinatie van b.v. humbucker bij de brug en single coil bij de hals, zou dat al een volumeverschil kunnen geven.
De elementen hoeven ook niet meer origineel te zijn. De ene humbucker is de andere niet en als de brugpup is vervangen door een met een hogere output kan dat ook een oorzaak zijn.

Jerrmain
3 maart 2011, 18:40
Het gaat om een Fender Strat-o-sonic, met originele P90 elementen (beiden dus).

Het lijkt me dat de volume en tone pots normaal werken, aangezien ze op de lead stand prima werken. De soldeerverbindingen zien er ook solide uit.

Ik heb een beetje met de draden gerommeld terwijl ik wat akkoorden aan sloeg maar ik klonk geen verschil. Ook aan de soldeerverbindingen aan de elementen zie ik niets opvallends.

De V
3 maart 2011, 19:35
Probeer eens wat aan je schakelaar te rommelen, luister of je wat gekraak hoort ofzo.
Ik had een probleem wat een klein beetje hierop leek (signaal was of zacht, of goed, of helemaal weg) en dat bleek aan een verrotte schakelaar te liggen.

Jerrmain
4 maart 2011, 10:00
Dat heb ik geprobeerd, maar geen verschil gehoord. De werking van de schakelaar is ook zeer eenvoudig te volgen, en kan wel zien dat die niet kapot is (heb geen idee hoe het type schakelaar heet, zal anders vanavond even een foto maken van het circuit).

aaronstonebeat
4 maart 2011, 13:30
Gezien de opbouw van het circuit lijkt het probleem me alleen in de schakelaar of in het element (of de verbinding daartussen) te kunnen zitten.

In de spoel van een element kan wel eens kortsluiting ontstaan hetgeen leidt tot het feitelijk verlies van een aantal wikkelingen. Dat zou je makkelijk kunnen meten (kabel in de gitaar en met een multimeter de weerstand tussen tip en sleeve meten in de standen brug en hals; volume en toon helemaal open). Ik vond ergens dat die Black Dove elementen een weerstand van 9,2 kOhm hebben.

Als het halselement een veel lagere weerstand meet, is dat een indicatie in die richting.

Maar misschien heeft de vorige eigenaar de schakelaar wel nooit bediend en altijd in de brugstand gehad en is het probleem te verhelpen door de contacten van de schakelaar schoon te maken.

Het één of het ander, het probleem moet hoe dan ook makkelijk op te sporen zijn.

Jerrmain
5 maart 2011, 15:11
Heb even een foto van het circuit gemaakt, ik zal vanmiddag de weerstanden eens doormeten.

http://img203.imageshack.us/img203/4793/dsc08823n.jpg (http://img203.imageshack.us/i/dsc08823n.jpg/)

Buzzel
5 maart 2011, 15:44
Zit dat witte draaitje nou in de weg bij de schakelaar of lijkt dat zo :???:

Jerrmain
5 maart 2011, 19:06
Nee hoor, zover reikt mijn technische inzicht nog wel :p. De lipjes maken duidelijk contact wanneer de schakelaar bewogen wordt. Geloof dat er verder aan de foto niet zoveel gezien kan worden, maar misschien dat iemand toch wat ziet..

Ik heb even gemeten, en wanneer ik direct bij de elementen meet krijg ik een waarde (ongeveer 9k), wanneer ik bij de schakelaar meet is het anders. Bij het werkende element ook weer ongeveer 9k, en bij het niet werkende element reageert de meter niet. Ook als ik de 'binnenkomende' draad van het element meet geen reactie.

Kan ik hieruit afleiden dat de draad tussen de pickup en de schakelaar het probleem is?

Buzzel
5 maart 2011, 19:27
Het leek een beetje zo op de foto ;)

Je zou ook de draden die van de pickup af komen kunnen meten. zo kan je uitsluiten dat het de pickup is. Ik denk het de witte en de zwarte is. Maar dat weet ik niet zeker.

aaronstonebeat
5 maart 2011, 19:30
Ik heb even gemeten, en wanneer ik direct bij de elementen meet krijg ik een waarde (ongeveer 9k), wanneer ik bij de schakelaar meet is het anders. Bij het werkende element ook weer ongeveer 9k, en bij het niet werkende element reageert de meter niet. Ook als ik de 'binnenkomende' draad van het element meet geen reactie.

Kan ik hieruit afleiden dat de draad tussen de pickup en de schakelaar het probleem is?

Daar ziet het er wel naar uit dan, lijkt me.

Jerrmain
5 maart 2011, 19:56
Bij nader inzien heb ik niet goed gemeten, de schakelaar stond in het midden, waardoor beiden elementen dus verbonden waren. (Begin te vermoeden dat ik het toch maar aan de mensen met verstand over moet laten.)

Als ik ze nu los van elkaar meet met de schakelaar op de goede stand meet het goede element nog steeds 9k, en het verdachte element geen reactie. Geloof dat er dus echt iets mis is met het element helaas.

Jerrmain
1 mei 2011, 23:24
Om hier nog even op terug te komen, ik heb uiteindelijk nieuwe elementen gekocht, en het volume is nu prima.

Ga er dus vanuit dat het ene element defect was, nu opgelost met een mooie upgrade :)