PDA

View Full Version : Beginnende gitarist, Fender Strat 60 sb/rw op het oog



Maestroo
3 maart 2011, 16:14
Beste mensen,

Allereerst wil ik mezelf hier hartelijk welkom heten op dit forum. Mijn eerste post wat natuurlijk niet zonder reden is.

Ik speel sinds 6 maanden gitaar. Tot nu toe heb ik een gitaar geleend van mijn gitaarleraar, echter binnenkort is er geen ontkomen meer aan. Ik zal en moet een nieuwe gitaar gaan kopen! Nu heb ik de faq's hier doorgelopen en ben ik rustig opzoek gegaan naar een model wat het meest geschikt is voor mij. Mijn gitaarleraar is een grote fan van Stratocaster modellen in de Mexicaanse uitvoering omdat ze een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Een paar keer ben ik de Feedback binnengelopen in Eindhoven om het een en ander te bespelen.

Na intensief zoeken ben ik erachter gekomen dat de Fender Stratocaster '60 classic player mijn favoriet is. Het speelt zo ontzettend lekker door de smalle hals en het heeft een werelds geluid.

Ondanks ik mijn keuze heb gemaakt heb ik er nog wel een aantal vragen over:

#1 Ten eerste was ik opslag verliefd op Fender Strat 60' CP Baja RW 3TS. Dit was de versie die ik heb bespeeld bij Feedback. Kijk ik op diens site, dan zie ik dat er ook een andere versie van deze gitaar is, namelijk de
Fender Strat 60 sb/rw. Kan iemand mij vertellen wat daar het grote verschil tussen is?

#2 Het verschil, van de foto's af te leiden, lijkt een "wower" te zijn. M.a.w., zo'n staafje onder de brug van de gitaar (ja hier spreekt een gitaar-noob :seriousf:). Hoe zeer is het van belang dat ik dit op mijn gitaar heb?

#3 En voorlopig mijn laatste vraag heeft een algemenere inslag. Ik ben van plan allerhande rock nummers te gaan spelen, van QOSTA tot The Black Box Revelation. Ik vroeg me af of ik hiervoor de juiste gitaar ga kopen.

Bedankt alvast voor alle reacties en mocht dit topic niet goed staan of is het tegen de huisregels in, dan hoop ik dat dit bericht ergens anders op het forum behandeld kan worden. Tips zijn ALTIJD welkom. Gracias!

lollol
3 maart 2011, 16:24
1. Volgens mij alleen de kleur:soinnocent:
2. Als je met dat staafje de whammy/tremolo bar bedoelt, dat is leuk speelgoed, maar niet heel noodzakelijk. En dat hebben ze allebei (Het wordt er alleen soms afgehaald voor de foto;))
3. Je hebt er zelf op gespeeld, waarschijnlijk ook die nummers, dus dat weet je zelf al:ok:

Muchachooo
3 maart 2011, 16:36
Uiteindelijk kan elke gitaar natuurlijk voor elk genre gebruikt worden, het ligt er het meest aan wat JIJ mooi vind.

Wat het verschil tussen die twee gitaren betreft, de CP van de Baja staat voor Classic Player, en de 3TS staat voor 3-tone sunburst, de finish of kleur van de gitaar. RW betekent rosewood, dat is het materiaal van het fretboard.

De ander heet SB/RW, waarbij SB staat voor Sun Burst (eigenlijk vrijwel dezelfde finish als 3TS), en RW wederom voor Rosewood.

Wat dat betreft zijn het dus dezelfde gitaren. Ik kon verder alleen vinden dat de Baja uitvoering een andere bruguitvoering heeft (2 bevestigingsschroeven ipv 6) en andere pickups. Niet per se beter, gewoon anders.
Goed luisteren dus welke je mooier vind.

FruscianteFan
3 maart 2011, 16:51
Als ik me niet vergis, zijn er een aantal verschillen tussen die gitaren. Niet per se grote verschillen, maar toch.

De classic player heeft een brug die je waarschijnlijk beter kunt gebruiken voor vibrato (dat staafje kun je bij beide gitaren gebruiken). Als je wilt horen wat zo'n brug doet: http://www.youtube.com/watch?v=MWKupVdhRzA

Daarnaast heeft de CP een plattere toets (dus de bovenkant van de hals, waar je de snaren indrukt) en dikkere frets. Dat speelt anders - wat je fijner vindt, moet je zelf uitmaken.

Wel denk ik dat als je echt stevige rock wilt spelen, de keuze niet per se verkeerd is, maar je wel beter iets kunt zoeken met een humbucker. Die kun je in een Strat zetten, dat kun je ook laten doen. Je kunt ook kiezen voor een andere gitaar, maar ga vooral voor zo'n Strat als je daar verliefd op bent!

Omag
3 maart 2011, 20:43
Ik heb zelf de Classic Player 60 Strat in sunburst. Heerlijke gitaar! Ik vond het geluid een pak beter dan die van de standaard Mexican modellen. De Tremolo zou ook een van de beste zijn. Mijn exemplaar ontstemt bijna niet en voelt gewoon goed aan.

Wat mij betreft zijn de Classic Players echt wel waar voor hun geld. Ook de Classic Player Tele is een schitterende gitaar. Enkel een Nitro lak zou het geheel nog lekkerder maken, maar ja, die vind je niet op Mexicaantjes...

HyperioN
4 maart 2011, 01:37
[...]

De ander heet SB/RW, waarbij SB staat voor Sun Burst (eigenlijk vrijwel dezelfde finish als 3TS), en RW wederom voor Rosewood.
[...]

Nee, SB staat voor Sonic Blue.

Verder, om antwoord te geven op vraag #3: uiteraard kun je met iedere gitaar alle genres spelen. De vraag is of je de sound krijgt die je wilt. Dat is ook van grote mate afhankelijk van de versterker die je hebt of nog gaat aanschaffen.
Maar ik zou, als je echt (hard)rock geörienteerd bent, ook sowieso eens goed kijken naar gitaartjes met humbuckers. Je hebt ook strats met humbuckers uiteraard ;-) . Maar het kan absoluut geen kwaad om ook wat andere merken/modellen te proberen.
Probeer het eens uit, luister goed naar de klankverschillen, en bepaal dan wat het beste bij jouw stijl past.

Gothra
4 maart 2011, 14:03
Zoals eerder gezegd zo ik zoeken naar een gitaar met een humbucker! Zul je iets beter kunnen gebruiken bij jou muziekstijl. Ook strats kun je kopen met humbucker

freemmorpg
4 maart 2011, 14:42
Google voor uw behoeften