PDA

View Full Version : Gitaristen en gitaar techs: Wat zit er in je "survival kit" ?



Bijl
3 maart 2011, 16:39
Ik neem naar optredens altijd zooi mee die ik niet vaak nodig heb, maar die in bepaalde gevallen je redding kunnen zijn. Zo heb ik vlak voor een optreden in Belgie eens de stekker vervangen van het stekkerblok van de andere gitarist, want die had geen gat voor de aarde pen van een Belgisch stopcontact. Had ik toevallig bij me (nou ja, niet helemaal toevallig)

Mijn inventaris:

Nagelknipper (het zal maar nodig zijn)
Aspirine (spelen met koppijn sucks)
Zakdoekjes (Als het pleepapier op is)
Ductape
Zakmes
Rubbers van Grolsch beugels (straplock en vanalles)
Imbus sleutels
Schroevedraaier
Steek en ringsleutel maat 10 t/m 14 (straplocks, inputs)
Punttang (snaren knippen/draad strippen/etc etc)
9v batterijen
220v verlengsnoer
stekkerblok
zaklamp (zodat je niet je cabinet op je effectsloop aansluit in het donker, lol)

Wat nemen jullie zoal mee? Ben ik iets vergeten? :)

interessander
3 maart 2011, 16:48
De zaklamp heb ik zelf aan mijn sleutelhanger, erg handig om achter in het rack te kijken en speakerkabels inderdaad. Verder hebben we met de band een gereedschapskist vol met handige zaken zoals je al opnoemt, maar ook een multimeter en een paar verse 12ax7 buisjes.

showband
3 maart 2011, 16:49
een gitaar.


(detail? ;))

EuroCinema
3 maart 2011, 17:23
De zaklamp heb ik zelf aan mijn sleutelhanger, erg handig om achter in het rack te kijken en speakerkabels inderdaad. Verder hebben we met de band een gereedschapskist vol met handige zaken zoals je al opnoemt, maar ook een multimeter en een paar verse 12ax7 buisjes.

Hoe vervoer je die buisjes veilig?

interessander
3 maart 2011, 17:27
In het originele doosje en wat schuim er om heen geloof ik.
Meestal zul je natuurlijk geen tijd hebben om een buis te vervangen, voor de meer dringende problemen hebben we een pre- en poweramp extra in het rack van de andere gitarist waar we allebei een aantal patches incl. effecten geprogrammeerd hebben. Al deze zaken hebben we overigens nog niet nodig gehad, maar fijn om te hebben als het wel eens een keer mis gaat.....

Bijl
3 maart 2011, 17:36
een gitaar. (detail? ;))

En je versterker laat jij dus thuis? Maar daar gaat dit topic niet over :)

Het gaat me dus niet om voor de hand liggende dingen zoals versterkers, gitaren, gitaarkabel, plectrum, bla, maar gewoon handige voorwerpen die het leven van een optredende gitarist makkelijk kan maken.

Arvoitus
3 maart 2011, 17:39
Wat nemen jullie zoal mee? Ben ik iets vergeten? :)

Nieuwe snaren? Extra kabeltje, Extra plectrums

Bijl
3 maart 2011, 17:40
In het originele doosje en wat schuim er om heen geloof ik.
Meestal zul je natuurlijk geen tijd hebben om een buis te vervangen, voor de meer dringende problemen hebben we een pre- en poweramp extra in het rack van de andere gitarist waar we allebei een aantal patches incl. effecten geprogrammeerd hebben. Al deze zaken hebben we overigens nog niet nodig gehad, maar fijn om te hebben als het wel eens een keer mis gaat.....

Buisjes, die moet ik nog kopen idd. Maar de meeste buizen gaan kapot binnen drie weken als ze nieuw zijn, daarna wordt de kans veel kleiner.

Wat zit er zoal in die gereedschapskist van je band?

Dude
4 maart 2011, 13:16
Ik neem naar optredens altijd zooi mee die ik niet vaak nodig heb, maar die in bepaalde gevallen je redding kunnen zijn. Zo heb ik vlak voor een optreden in Belgie eens de stekker vervangen van het stekkerblok van de andere gitarist, want die had geen gat voor de aarde pen van een Belgisch stopcontact. Had ik toevallig bij me (nou ja, niet helemaal toevallig)

Mijn inventaris:

Nagelknipper (het zal maar nodig zijn)
Aspirine (spelen met koppijn sucks)
Zakdoekjes (Als het pleepapier op is)
Ductape
Zakmes
Rubbers van Grolsch beugels (straplock en vanalles)
Imbus sleutels
Schroevedraaier
Steek en ringsleutel maat 10 t/m 14 (straplocks, inputs)
Punttang (snaren knippen/draad strippen/etc etc)
9v batterijen
220v verlengsnoer
stekkerblok
zaklamp (zodat je niet je cabinet op je effectsloop aansluit in het donker, lol)

Wat nemen jullie zoal mee? Ben ik iets vergeten? :)

Voor alles wat jij noemt is:

http://blackbirds.biz/new_/root/sites/default/files/mcgyver-paperclip.jpg

all i need !

Nielsje
4 maart 2011, 13:28
reserve snoeren (gitaar + xlr+speaker)
ducttape
tie-raps
Nijptang
schroevendraaier (kruis)
setje precisie schroevendraaiers
pijpsleutels (inputs voor strats enzo)
inbus sleutels
9v batterijen
220v verlengsnoer
snaren
12ax7 buisje
straps
xlr - jack verloop
stanley mes
condooms

showband
4 maart 2011, 15:01
Meest voorkomende showstoppers. (combinatie van probleemsoort, impact op het optreden en verkrijgbaarheid tijdens optredenmomenten)

1 met stip: Zekeringen
het is een goede gewoonte bij alle belangrijke apparaten met een plakbandje naast de zekeringhouder twee of drie reservezekeringen te stoppen. Kost bijna niets, en is zeker bij versterkers iets wat gewoon je eens overkomt.

2 kapotte overbrenging kickpedaal
schakeltje voor de ketting/nylon strip bij de drummer zijn kickpedaal. (ja, als gitarist hoef je dat niet te doen, maar regel dat er vervanging is !@#$%^)

3 oversized universele voeding tot 24 volt met alle plugjes erbij.
niet alleen voor jou, ook voor de toetsenist zijn synth, de bassist zijn stemapparaat, de drummer zijn metronoom enz.

gereedschap lukt wel, een soldeerbout ook nog wel. Maar de bovenstaande 3 zijn killers en komen vaak voor.

even naast de standaard set snaren en batterijen enzo Maar die biets je best vaak nog wel ergens.

Bijl
5 maart 2011, 22:17
Die kickpedaal overbrenging moet ik zeker aan mijn drummer vertellen, dat zou voor ons showstopper #1 zijn van jouw top 3. Bye bye blastbeats...

vincent136
7 maart 2011, 17:44
Hmm wat een voorzorgmaatregelen allemaal! Ik neem een tang/alles in 1 ding mee om de straplocks eens aan te draaien, wat extra snoeren, 9volt blokje, ducktape, stekkerblok en wat microfoon snoeren. Daarnaast ook altijd een 2e basgitaar (ben bassist). Tot nu toe nog nooit gedonder gehad

Chapzz
8 maart 2011, 10:38
Extra bas, paar extra kabels, batterijen en een tang. Dan houdt het bij mij echt wel op.

Harry
8 maart 2011, 16:44
extra bas? Dat vind ik al heel wat..... ik heb een namaak Leatherman in mijn koffer, en wat reservesnaren en -snoeren, maar dan houdt het wel op.

RelicBert
8 maart 2011, 23:57
Wat glaszekeringen is ook wel handig. Even kijken welke je nodig hebt. Dus stroom, maar ook afmeting.

showband
9 maart 2011, 12:12
en bij zekeringen ook de juiste kiezen.
er zijn "snelle" en "langzame"

"fast" or slo-blo ;)

Comfortably Daniel
9 maart 2011, 14:38
Tjah...wat heb ik allemaal bij me met optredens?
Kniptang, pijpsleuteltje (voor jack input Strat's), diverse schroevendraaiers, ducttape, isolatietape, extra gitaar kabels van diverse lengtes, mic kabel, pre-amp buisjes, LED zaklampje, snaren, snarenwinder, en nog wel wat spul.

Beter mee dan om verlegen toch..;)

marter544
9 maart 2011, 19:25
Naast 2 gitaren heb ik een extra snoertje, extra setje snaren, zaklamp, stekkerdoos (ik gebruik alleen een delay en een stempedaal, maar zelfs die hebben stroom nodig, en vaak is dat er niet vooraan het podium) en een modeller pedaal mocht mijn amp het ooit opgeven.

iWishmaster
24 maart 2011, 14:26
-Multitool (inbus, schroevendraaiers, knip/knijp tang)
-Kabels (alle varianten minstens één)
-Preamp buisje (voor de 'je weet maar nooit'-factor)
-Extra stemapparaatje
-Pakje snaren
-Aansteker
-Zaklampje
-Plectra
-SM57 (voor als er een PA-boer aan komt met een XLR en vraagt waar de line out zit op mijn buizenbak ...)
-Extra oordoppen

Binnenkort wil ik er een pedaaltje met modelling output bij doen als backup. Na de post van showband heb ik zojuist even een setje zekeringen bij elkaar gezocht en met ducttape aan de binnenkant van de versterker geplakt ... Condooms vind ik ook wel een goeie tip, die gaan ook even het koffertje in. Je weet tenslotte nooit wanneer isolatiematerial van pas komt.

pikasso
25 maart 2011, 14:12
.....condooms

Waar heb jij die voor nodig ;)

saculcabbie
11 april 2011, 17:21
@pikasso
nouja waarvoor heb je ze meestal nodig? ;)

Saf
11 april 2011, 18:47
Reserve basgitaar

Essensieel in mijn koffer.

Rol ductape,
multitool,
een handvol plectra,
2 DI's voor als de PA er weer eens te weinig bij had of er problemen waren altijd handig.
een setje snaren. (in praktijk een hele collectie, flat, round en tape omdat het afhankelijk is van welke bas mee gaat welke snaren ik als reserve nodig heb.) Had zelfs een setje gitaar, banjo en mandoline snaren in de koffer voorals bandleden weer eens vergeten waren hun boodschappen te doen.

Ik speel graag op oude snaren wat inhoud dat als er eentje springt je meteen alles moet vervangen klinkt anders voor geen meter.

Verder zat er in mijn doktorskoffer een allegaartje aan verzamelde dingen.

Kabels in alle soorten en maten
een senheisser sm58 mic, plus klem
een multisleutel om gemeentepaaltes etc eruit te kunnen halen, aanrader! de bandbus komt ineens op veel meer plaatsen.
kruis en sleuf schroevendraaier
losse combinatie tang
Zaklamp,
diverse soorten batterijen,
reserve stemapperaat,
aanstekers
pennen, stiften

Bijl
22 april 2011, 09:33
een multisleutel om gemeentepaaltes etc eruit te kunnen halen, aanrader! de bandbus komt ineens op veel meer plaatsen.


Dat is wel geniaal! Waar kan je zo'n ding kopen? Ik heb met een van mijn vorige bands ook wel eens zo'n ding nodig gehad :-)

showband
22 april 2011, 16:43
@pikasso
nouja waarvoor heb je ze meestal nodig? ;)

om woestijnzand uit je sniper rifle te houden....

Saf
23 april 2011, 13:49
Dat is wel geniaal! Waar kan je zo'n ding kopen? Ik heb met een van mijn vorige bands ook wel eens zo'n ding nodig gehad :-)

ik weet niet eens hoe ik daar aan geraakt ben. ik vermoed ooit van een zaal-cafe eigenaar gekregen en met mijn dronken harses aan het eind van de avond vergeten terug te brengen ofzo. We hadden een koffer met de band waar vanalles in gemikt werd, de rommelkoffer noemden we het. ging altijd mee maar niemand wist exact wat er in zat. tijdens het leeghalen van die koffer kwamen we een keer die sleutel tegen. Dat ding heeft 5 verschillende `sleutels`en past eigenlijk altijd wel. Het is echt geniaal inderdaad hebben we vaak gebruik van gemaakt.

muziekschuur
23 april 2011, 14:09
Ik neem meestal de P.A. mee.

En sommige muzikanten zijn dan nog boos als ik voor hen geen vervangingssnaren bij me heb. (al heb ik altijd 009 d'addario & een setje bassnaren bij).

toddzilla
28 juni 2011, 23:18
leuk topic dit! maar damn, wat nemen sommige van jullie veel mee zeg. dit is mijn standaard uitrusting naast m'n normale gear:

- een of meerdere setjes snaren (afhankelijk van hoe lang we weg gaan)
- tangetje
- kruiskop schoevendraaier
- ducttape
- nagelknipper (vooral vanwege de vijl omdat ik daarmee mijn plectra weer scherp vijl. zo'n cheapskate ben ik)
- reserve jack-kabel
- reserve speakerkabel
- oordopjes
- een aantal plectra

EuroCinema
29 juni 2011, 12:34
Ik vind het altijd weer een afweging, voor je het weet sleep je je halve inboedel mee en de mogelijkheden voor uitladen en droog/veilig opstellen van je spullen zijn regelmatig totaal waardeloos.

Ik neem extra mee:
batterijen (voor als de voeding van pedalen het begeeft)
snaren, plectra, jack-jack lang, jack-jack kort
gitaar multitool (kniptang, schroevedraaier, imbus etc. verkopen ze bij Thomann)
extra oordoppen
Behringer nep Sansamp (speakersimulatie plus DI) voor het uiterste geval dat mijn amp het zou begeven
Soms een reservegitaar en bij heel speciale gelegenheden (cd presentatie Paradiso) een reserve-amp.

Ik zou graag buizen en zekeringen mee willen nemen voor mijn versterker maar weet te weinig hiervan af. :chicken:

Nobler
2 augustus 2011, 18:26
Ik ga niet vóór of tijdens een optreden lopen te sleutelen aan spullen. Het enige dat ik wil vervangen is een gebroken snaar, dus mijn survivalkit bestaat uit een volledige tweede set spullen: stekkerdoos, versterker, netsnoer, gitaarsnoeren (amp-effect en effect-gitaar), effecten (minimaal een extra overdrivepedaal), voeding voor de effecten (met daisychain) en gitaar. En dus een setje gitaarsnaren met een extra hoge E en wat extra plectrums. Dan kan me niet veel gebeuren. Gewoonlijk werkt het paraplu-effect: als je het (extra) meeneemt zul je het waarschijnlijk niet nodig hebben.

JohnLord
2 augustus 2011, 22:17
Geen backup-gitaar?

Nobler
10 augustus 2011, 15:36
Geen backup-gitaar?

Jawel, die had ik toch ook (als laatste) bij de extra mee te nemen spullen vermeld!

rawdata
3 oktober 2011, 20:17
Hihi, wat nemen jullie weinig mee zeg!
Ik gebruik altijd dezelfde checklist, waarbij er vanzelfsprekend veel zaken zijn waarvan je er maar 1 voor de hele band nodig hebt.
Overigens past dit vrijwel allemaal in één flightcase ...


Musician
Strings, reeds, picks, capos & other instrument parts
Pick holder
Instrument cables
Straps (+ spares)
Clip-on Tuner (as spare for your pedal, otherwise take two)
Direct Box, my spare DI is nothing more than a Triton Audio "FetHead"
nail maintenance products
Bottle Neck Slide
string winder.
Instrumentmicrophone(s) plus spares
microphone windcaps
microphone silencer
Instruments
Amplifiers
Pedalboard

Vocalist
Microphone cables
Microphone(s) plus spares
microphone windcaps
microphone silencer
bottles of water
musicstand bottle holder

General
sheet music, lyrics
promotional items, cd's, cards, backdrop/ banner
medicins
makeup
in-ears, et cetera
Effects ( with spare power)
Batterijen spares (check all equipment, preamps, effects, in-ear, etcetera for types)
a Batt-O-Meter ( I use this to check the batteries remaining hours of use, rather than use new batteries for every gig or be surprised.)
Fuses (+ spares)
Spare Powerchord for amp and devices
Power strip and 20 foot Extention cord
Gaffer's tape ( black, white)
Soft Flannel cloths
A ball-point pen and a pad of paper.
A flashlight.
Tools (I take a Leatherman)
First aid kit
Extra music stand light bulb
A selection of audio connectors and adapters
a marker ( black, white)
a cabletester
Clothes, costumes
Stands (microphone, music, instruments, amp)
Fans
personal monitors

Trip, venue
location info, contact, address, tel.nr.
contracts and previous demands
check where to park your car
Groupies (only if they don't demand special attention from you :o)