PDA

View Full Version : Roland GR-55



muziekschuur
3 maart 2011, 00:47
Een nieuwe Roland gitaarsynth pedaal, de roland GR55 heeft mijn aandacht. En dan ook mijn volle aandacht getrokken. Waarom? Nou. Hij kan gewoon een gitaarinput verwerken & processen, heeft twee synth processors. Dus heb je sound 1 en wil je naar sound 2 dan kan dat direct zonder latency. En je kan deze sounds ook stapelen. Daarnaast is het pedaal geschikt voor USB audio. Dus je kunt ook nog gezellig een backingtrack op usbstick zetten en die aan de zijkant in het pedaal stoppen zodat je lekker mee kan spelen en die audio starten en stoppen met het pedaal. Hoe cool is dat. Al met al een heel cool pedaal dat de nodige opties heeft, maar vooral goed te integreren is in een bestaande setup met gewone pedalen.

Als klap op de vuurpijl is elke GR55 ook om te schakelen in basmode. Dus ook je bas kan je synthy of analoog gebruiken... Hoe cool is dat....

Ik ben benieuwd wanneer de eerste gebruikers van dit pedaal opduiken en ik ben dus al aan het sparen...
Ook heeft dit pedaal USB zodat ie op je computer aangesloten vast nog wel een softsynthje aan kan sturen ook....

dml
3 maart 2011, 00:58
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144166-Roland-GR-55!!

muziekschuur
3 maart 2011, 01:27
Wouw. Er is dus al iemand die dat ding heeft in Nederland.... Geweldig.... Ik ben benieuwd.

dml
3 maart 2011, 07:15
Wouw. Er is dus al iemand die dat ding heeft in Nederland.... Geweldig.... Ik ben benieuwd.

Ik ook. Heb nog niet echt de tijd gehad om er goed aan te gaan sleutelen, ook al heb ik 'm nu een week maar de geluiden die ik er tot dusver uitgehaald heb, zijn te gek.

muziekschuur
3 maart 2011, 11:39
IS hij makkelijk door te lussen naar een effectenboard? En is dan het gitaargeluid nog onveranderd. En kun je dan het gitaargeluid mengen met het synth geluid?

Kun je de twee synths tegelijk gebruiken en dus twee sounds stapelen?

dml
4 maart 2011, 06:42
IS hij makkelijk door te lussen naar een effectenboard?

Je bedoelt dat alleen het geluid van je gitaar, dus van de magnetische pickups, naar een FX-board kan lussen? Ja, dat kan, er zit een dedicated Guitar Out op.


En is dan het gitaargeluid nog onveranderd.

Ja. Maar je kan via de Guitar Out ook nog het gitaarmodeling signaal laten klinken, afzonderlijk of i.c.m. je mag. pickups.


En kun je dan het gitaargeluid mengen met het synth geluid?

Jazeker.


Kun je de twee synths tegelijk gebruiken en dus twee sounds stapelen?

Ook dat kan.

munkie
4 maart 2011, 14:36
Ik vraag me wel 1 ding af. Stel je sluit de Guitar Out aan op een gitaarversterker. Dan wil je het synth geluid via de L/R Output naar de PA hebben. Maar ik heb begrepen dat het gitaar/VG geluid dan toch nog op die L/R outputs staat? Da's niet de bedoeling natuurlijk.

muziekschuur
6 maart 2011, 08:45
Ik ben nu een buizen versterker aan het bouwen. En ik heb verschillende buizentoppen en wat solidstate spul. Mijn volgende bouwsel wordt een cabinet met 4x10 denk ik. Waarbij de bovenste 2x10 voor center is en de onderste twee voor links en rechts. Ik heb bijvoorbeeld een Trace Elliot stereotop. En die kan mooi voor links en rechts ingezet worden vanaf deze gitaarsynth. Dan heb je het ideale stereo signaal. Als je dan een splitter aanbrengt voor links en rechts kan die ook direct naar F.O.H.

dml
6 maart 2011, 12:02
Ik vraag me wel 1 ding af. Stel je sluit de Guitar Out aan op een gitaarversterker. Dan wil je het synth geluid via de L/R Output naar de PA hebben. Maar ik heb begrepen dat het gitaar/VG geluid dan toch nog op die L/R outputs staat? Da's niet de bedoeling natuurlijk.

Volgens het signaalschema kun je ervoor kiezen of alle signalen naar de L/R outputs en/ of het gitaar- en/ of modelingsignaal naar de Guitar Out gaan. Ik zal het morgen 'es proberen.

Mitch
6 maart 2011, 12:17
Eén is genoeg, laten we verder gaan in het andere topic!