PDA

View Full Version : 3x Single coil of 2x single en 1 humbucker?



ChrisWMan
2 maart 2011, 21:15
Ik ga binnenkort een nieuwe gitaar kopen maar nu hebben ze het model dit ik wil in S/S/S en S/S/H.
Ik ben net begonnen met spelen en heb nog niet echt een richting waar ik in wil dus wat zouden jullie me dan aanraden?

Oranjeaap
2 maart 2011, 21:16
Ik zou HSS doen

allochthomas
2 maart 2011, 21:22
Ligt er aan wat je wilt gaan spelen, zelf zou ik voor de HSS gaan maar dat is persoonlijk

Matthijs24
2 maart 2011, 21:30
Ha 2 mensen die al HSS aanraden, terwijl de meesten toch SSS hebben. Waarom weet ik eigenlijk niet. Want de meesten haten een bridgesingle coile op een strat en houden van een humbucker.

Ik zou ook HSS nemen, al zullen misschien wel mensen zeggen dat een strat met 3 singlecoils hoort.

Oh ik zie nu dat het niet om een strat gaat XD:seriousf:.

Muchachooo
2 maart 2011, 21:45
Als het om een Strat gaat zou ik nooit voor een HSS gaan... Ik hou juist van die single coils :D

Humbuckers zijn geweldig, maar dan gewoon HH

Lexvandoef
2 maart 2011, 21:46
Tsja, ik haal uit mijn strat op de brug single coil met de tone een kleine stukje dicht ook heerlijke overdrive sounds, net wat anders, maar wel vet.

Maar als het je enige gitaar is zou je omwille van de veelzijdigheid voor een ssh kunnen gaan.

arjanb01
2 maart 2011, 22:31
voor strat s-s-s, de tussenstand van de bridge en midden pu klinkt net wat lekkerder dan een gesplitte humbucker vind ik... Voor de leadsounds, tone voor de helft dicht in de bridge pu stand en prima leads. Ga je voor heavy rock/metal dan zou ik sowieso voor s-s-hb gaan.

Duhsjaak
3 maart 2011, 01:15
Hi
Toegegeven, ik ben niet de allergrootste strat fan. Ze kunnen zeker heel mooi klinken.

Mijn ideale strat zou een hals pup hebben voor open en mooie 'the Wind cries Mary' geluiden. En een midden pup.

De gast van The Crickets die niet is neergestort en daarna nog een zeer succesvolle country artiest is geworden, heeft altijd stijf en strak volgehouden dat de H. Buddy Holly alleen maar het midden element gebruikte. Da's dus legitiem.

De derde stand van de switch gebruik ik dus niet. Drie single coils zijn er dus eigen 1 teveel. En ik wil (echt geprobeerd) geen HB in een strat.

Ik heb ooit de lipticks uit mijn Danelectro in mijn strat gehad. Ook single coils dus. Heerlijk, maar ze kwamen in de Danella's beter tot hun recht. En ik zal ooit nog wel eens P90's er in zetten. De gedachte maakt mij erg nieuwsgierig. Sommige gitaren moet je niet willen doen met HB's.

Eigenlijk is drie standjes voor de strat en 5 voor de Kama Sutra.

Voordat het halve forum in de stress gaat: Dit vind ik, dit is mijn mening en ik zeg dus niet dat het zo IS.
Vriendelijke groet,
Gus

ChrisWMan
3 maart 2011, 06:35
Het gaat niet om een strat en ik zat dus ook aan die SSH te denken i.v.m. iets meer veelzijdigheid in geluid.

Bijl
3 maart 2011, 09:25
Als je twijfelt kan je voor een HSS configuratie kiezen, en dan een push/pull volumeknop inbouwen zodat je de humbucker kan splitsen. Dan kan je gewoon kiezen tussen HSS en SSS.

Liquid_Metal
3 maart 2011, 09:45
Persoonlijk ga ik het liefst voor een H-H configuratie:
-dikke sound voor mijn muziek (prog metal)
-middelste single coil zit mij áltijd in de weg, omdat dat precies is waar ik mijn plectrum houdt
-mijn humbuckers zijn splitbaar, waardoor ik ook over twee single coils beschik (die ik overigens echt nooit gebruik)

Ik denk dat je met zo'n configuratie het meest flexibel bent.

caliban
3 maart 2011, 13:55
HSS is denk ik sowieso het meeste veelzijdig.

ChrisWMan
3 maart 2011, 20:12
Bedankt voor de info allemaal!!!!

Hoe werkt zo'n push/pull volumeknop en moet je daar een speciale humbucker voor installeren?