PDA

View Full Version : Wie weet het verschil?



jutter
2 maart 2011, 18:48
Wie weet het verschil, als er al verschil is, tussen buzz en dat je de snaar tegen de frets hoort kletteren( rattle noemen de Engelsen/Amerikanen dat).

Volgens mij is buzz dat je de snaar hoort kletteren en dat er geen fatsoenelijke noot uitkomt en is rattle dat je de snaar tegen de fret(s) hoort kletteren maar dat de noot goed klinkt.

Daarop volgend: is rattle normaal?

The Unforgiven
2 maart 2011, 19:08
In dat geval is rattle inderdaad normaal, vrijwel elke gitaar heeft het, zolang je het versterkt niet hoort is er geen probleem.

jutter
2 maart 2011, 19:13
In dat geval is rattle inderdaad normaal, vrijwel elke gitaar heeft het, zolang je het versterkt niet hoort is er geen probleem.

En wat als je het wel door je versterker hoort?

Oranjeaap
2 maart 2011, 19:56
En wat als je het wel door je versterker hoort?

Dan klinkt het klote.....

sideburns
3 maart 2011, 11:25
En wat als je het wel door je versterker hoort?

Als je het vervelend vind klinken dan verhoog je de aktie van je gitaar. Als je het oke vind niet..

jutter
3 maart 2011, 11:37
Ik vind het nogal lastig. Eigenlijk altijd wordt gezegd dat je het niet door de versterker mag horen...Als ik de actie ga verhogen dan wordt hij te hoog waardoor het ongemakkelijk speelt..

Of is een beetje ratel normaal?

Liquid_Metal
3 maart 2011, 11:45
Volgens mij zijn er mensen die helemaal geen fretbuzz hebben, maar als ik mijn gitaren zo afstel is de actie veel te hoog. De buzz die ik akoustisch hoor, daar heb ik versterkt geen last van en de actie is beter.
Ik denk eerlijk gezegd dat je buzz en rattle dan omdraait, maar da's een gevoel.

sideburns
3 maart 2011, 11:46
Ik vind het nogal lastig. Eigenlijk altijd wordt gezegd dat je het niet door de versterker mag horen...Als ik de actie ga verhogen dan wordt hij te hoog waardoor het ongemakkelijk speelt..

Of is een beetje ratel normaal?

Als je het geen vervelend geluid vind...who cares ? Ik neem aan dat je er niet op alle posities last van hebt ? Beetje ratel is iig niet ongewoon. Als je het zelf storend vind kan je zonodig je hals (laten) afstellen zodat je actie ook binnen de perken blijft en je van het aanlopen afbent

jutter
3 maart 2011, 12:36
Als je het geen vervelend geluid vind...who cares ? Ik neem aan dat je er niet op alle posities last van hebt ? Beetje ratel is iig niet ongewoon. Als je het zelf storend vind kan je zonodig je hals (laten) afstellen zodat je actie ook binnen de perken blijft en je van het aanlopen afbent


Volgens mij zijn er mensen die helemaal geen fretbuzz hebben, maar als ik mijn gitaren zo afstel is de actie veel te hoog. De buzz die ik akoustisch hoor, daar heb ik versterkt geen last van en de actie is beter.
Ik denk eerlijk gezegd dat je buzz en rattle dan omdraait, maar da's een gevoel.

Bekend feit is dat gitaristen met distortion hier geen last van hebben, m.a.w. er is wel geratel maar horen het niet. Maar als je clean speelt, zoals ik vaak doe, hoor je het juist wel. Maar ik irriteer me er mateloos aan. Actie verhogen is geen optie omdat mijn snaren dan wel erg hoog komen te staan....

sideburns
3 maart 2011, 12:53
Heeft je gitaar hier altijd al last van gehad of: heb je snaren gewisseld/ er en andere dikte op gelegd?

P-Five
3 maart 2011, 13:25
Buzz is hetzelfde als Rattle... Buzz/Rattle kan zich uiten in een klein beetje "gerammel" of zo erg zijn dat je geen normale noot meer uit je snaar krijgt.

jutter
3 maart 2011, 13:33
Heeft je gitaar hier altijd al last van gehad of: heb je snaren gewisseld/ er en andere dikte op gelegd?

Nou, het is een hagelnieuwe Fender Stratocaster. Ik heb na aanschaf er meteen nieuwe dunloppers er op gelegd en toen viel het me pas op. Verder heb ik zowat alle afstellingen geprobeert die er op internet te vinden zijn.

aaronstonebeat
3 maart 2011, 13:34
Mischien moet je eens naar de kromming van je hals kijken; dat kan een groot verschil maken in zoemen/ratelen zonder dat de actie echt merkbaar hoger wordt.

jutter
3 maart 2011, 13:34
Buzz is hetzelfde als Rattle... Buzz/Rattle kan zich uiten in een klein beetje "gerammel" of zo erg zijn dat je geen normale noot meer uit je snaar krijgt.

Het is een beetje gerammel. Is dat normaal?

jutter
3 maart 2011, 13:35
Mischien moet je eens naar de kromming van je hals kijken; dat kan een groot verschil maken in zoemen/ratelen zonder dat de actie echt merkbaar hoger wordt.

Ik heb zowat alle afstellingen geprobeert die er op internet te vinden zijn; toch krijg ik het er niet uit.

aaronstonebeat
3 maart 2011, 13:37
Waar op de hals is het probleem dan het grootst?

Nieuwe snaren kletteren trouwens ook flink meer; dat is er na een paar dagen af.

jutter
3 maart 2011, 13:47
Waar op de hals is het probleem dan het grootst?

Nieuwe snaren kletteren trouwens ook flink meer; dat is er na een paar dagen af.

Vanaf de eerste tot plusminus de 10e fret is het ergste.Het relief gemeten onder de 7e fret is 0.15mm de eerste en de 17e fret ingedrukt.
Snaarhoogte: capo 1ste fret, gemeten 17e fret: E+A+D+G 2,10mm en de B+E 1,8mm

jutter
3 maart 2011, 13:51
Snaren liggen er trouwens ruim een week op: ik speel elke dag 2,5 uren dus de rek is er wel uit.

aaronstonebeat
3 maart 2011, 14:00
De 'relief' zou wat mij betreft best nog wat groter mogen zijn, rond 0,3 mm.

jutter
3 maart 2011, 14:04
De 'relief' zou wat mij betreft best nog wat groter mogen zijn, rond 0,3 mm.

Dan heb ik het gevoel dat ik de snaren kilometersdiep moet indrukken; speelt niet lekker voor mij.

P-Five
3 maart 2011, 14:22
Dan heb ik het gevoel dat ik de snaren kilometersdiep moet indrukken; speelt niet lekker voor mij.

Als je de relief van de hals naar 0,3 mm brengt dan kan de brug ook weer een stukje omlaag. Bij de 12e fret gemeten mag de afstand van de fret tot de onderkant snaar 2mm (lage E) en 1,75mm (hoge E) zijn... Als het gerammel vooral bij de eerste 10 posities dan nog hoorbaar is dan is je topkam misschien te laag.

Een beetje gerammel is normaal, vooral bij de lage snaren vanaf de 12e fret...

jutter
3 maart 2011, 14:34
Als je de relief van de hals naar 0,3 mm brengt dan kan de brug ook weer een stukje omlaag. Dan komen de snaren dichter op de hals te liggen(na de 15e(?)fret Bij de 12e fret gemeten mag de afstand van de fret tot de onderkant snaar 2mm (lage E) en 1,75mm (hoge E) zijn... Als het gerammel vooral bij de eerste 10 posities dan nog hoorbaar is dan is je topkam misschien te laag. Volgens mij is de topkam niet te laag; open snaren klinken goed. Dat heb ik ook gemeten; voor de 3e fret indrukken en dan is er nog een kleine ruimte boven de 1e fret.Een beetje gerammel is normaal, vooral bij de lage snaren vanaf de 12e fret... Vanaf de 12e fret heb ik geen gerammel

Ik hoop dat ik zo duidelijk ben?

aaronstonebeat
3 maart 2011, 14:41
Een haar heeft een doorsnee van ongeveer 0,05 mm. Je hebt nu 3 haren 'relief'; en nog 3 erbij geeft je het gevoel van 'kilometers diep'? :dontgeti:

P-Five
3 maart 2011, 14:45
Ik neem aan dat je de holling van de hals al hebt gemeten? Als ik bij mijn eigen gitaren de holling meet dan kom ik bij Gibson uit op 0,3 mm bij de 7e fret. Voor Fender is dat nog lager: 0,15 mm bij de 7e fret gemeten.

Buzz op de eerste 10 posities is volgens mij te wijten aan een te vlakke hals als de topkam volgens jou goed is..

Na de 12e fret zijn alle gitaarhalzen vlak. Maar omdat je snaar daar ± 2 mm boven de fret loopt heb je geen buzz...

P-Five
3 maart 2011, 14:48
Oh ja... je hebt ook nagekeken of je geen afwijkende frethoogtes hebt?

Verder is het afstellen van een gitaar een heel persoonlijke zaak. Ik doe het daarom zelf. Ik woon in het midden van het land en wil je best helpen met afstellen.

apekop
3 maart 2011, 15:03
Een elektrische gitaar zonder ratel bestaat niet.
Of je het dan buzz of rattle noemt boeit niet.

jutter
3 maart 2011, 15:26
Ik neem aan dat je de holling van de hals al hebt gemeten? Als ik bij mijn eigen gitaren de holling meet dan kom ik bij Gibson uit op 0,3 mm bij de 7e fret. Voor Fender is dat nog lager: 0,15 mm bij de 7e fret gemeten.

Buzz op de eerste 10 posities is volgens mij te wijten aan een te vlakke hals als de topkam volgens jou goed is..

Na de 12e fret zijn alle gitaarhalzen vlak. Maar omdat je snaar daar ± 2 mm boven de fret loopt heb je geen buzz...

Dan is de holling precies goed bij mijn gitaar; dan is de hals dus niet te vlak. Even over de topkam; open snaren klinken goed, geen geratel. Maar vanaf de eerste fret tot zeg maar de 10 of 12e fret is het geratel....dat kan dus niet aan de topkam liggen. Maar wat is het dan wel?

jutter
3 maart 2011, 15:27
Een elektrische gitaar zonder ratel bestaat niet.
Of je het dan buzz of rattle noemt boeit niet.

Boeit wel! Mijn andere strat heeft geen geratel.

aaronstonebeat
3 maart 2011, 15:44
Ik meet die holling eigenlijk nooit; beoordeel 'm met oog, oor en gevoel en stel de hals bij tot ik heb wat ik hebben wil.

Op basis van wat ik tot dusver heb gelezen, zou ik nog steeds die hals een tikkie holler zetten.

P-Five
3 maart 2011, 15:44
Dan is de holling precies goed bij mijn gitaar; dan is de hals dus niet te vlak. Even over de topkam; open snaren klinken goed, geen geratel. Maar vanaf de eerste fret tot zeg maar de 10 of 12e fret is het geratel....dat kan dus niet aan de topkam liggen. Maar wat is het dan wel?

Het is geen exacte wetenschap. Als je gitaar ratelt op de eerste 10 posities dan moet je misschien toch je hals iets holler afstellen.

jutter
3 maart 2011, 19:05
Ik heb de hals nog wat holler afgesteld op 0.40mm! Nog steeds geratel....

Anderie
3 maart 2011, 20:16
Is het niet een wat loszittende trussrod? Die wil ook nog wel eens ratelen zegmaar.

episua
4 maart 2011, 08:52
Tja Buzz/geratel blijft een lastig onderwerp die vele methodes kent. Wat aaronstonebeat eerder zei ga ik wel in mee, je moet het meer op gevoel doen. Je hebt te maken met hout, iets wat zowieso niet altijd even constant is. Heb er laatst nog met een bouwer over zitten discusseren. We kwamen toch wel tot de conclussie dat zelfs binnen een zelfde serie de ene gitaar gewoonweg minder licht is af te stellen dan de andere. De reden die hij had bedacht klonk heel acceptabel. Geen stuk hout is het zelfde, daarnaast/daarom doet de trussrod niet altijd hetzelfde of evengoed zijn werk. Lastig verhaal dus. Heb het zelf ook vaak genoeg ondervonden bij gitaren.
Mijn duo jet heeft er ook veel meer last van dan mijn andere gitaren. Alle frets op en top gevlakt, afgesteld, beste combinatie zien te vinden. En nog hoor! Terwijl de snaar amper tegen de andere frets komt hoor je wel degelijk fretbuzz. Schijnt bij deze gitaar dat de dynasonic singlecoils ook iets met dit verhaal te maken hebben.
Ik stop er eerst maar mee, anders wordt het verhaal te lang.

apekop
4 maart 2011, 09:47
Boeit wel! Mijn andere strat heeft geen geratel.

het ging mij om de naam buzz of rattle.
Een beetje ratel zul je altijd wel hebben, tenzij je een hele hoge actie hebt met hele dikke snaren. Zo lang het niet stoort is het geen probleem. Als je je eraan gaat irriteren dan wel.
Maar misschien is het bij jou inderdaad wat anders dan een normale string buzz.

jutter
4 maart 2011, 16:16
Zo, probleem is opgelost! Ik heb de 4 schroeven van de hals/body aangedraaid, die zaten gewoon te los. Alles opnieuw afgesteld en spelen maar! Onbegrijpelijk dat Fender zo hun gitaren nieuw afleveren.....

sideburns
4 maart 2011, 16:19
mooi zo. :ok:

P-Five
4 maart 2011, 16:23
Zo, probleem is opgelost! Ik heb de 4 schroeven van de hals/body aangedraaid, die zaten gewoon te los. Alles opnieuw afgesteld en spelen maar! Onbegrijpelijk dat Fender zo hun gitaren nieuw afleveren.....

Dat was mijn volgende suggestie geweest ;-) En als niks meer had geholpen had je - als uiterse redmiddel natuurlijk - ook nog de straplocks kunnen vervangen voor trillingvrije exemplaren. Ghegheghe...

Mooi dat het is opgelost...

stikel
4 maart 2011, 20:59
Zo, probleem is opgelost! Ik heb de 4 schroeven van de hals/body aangedraaid, die zaten gewoon te los. Alles opnieuw afgesteld en spelen maar! Onbegrijpelijk dat Fender zo hun gitaren nieuw afleveren.....

Er zijn hele goede alternatieven voor Fender :soinnocent:

Alle gekheid op een stokje. Het zou mij ook enorm frustreren. Alles volgens het "boekje" afgesteld en geen resultaat. Gelukkig bleek de oplossing achteraf simpel. Veel speelplezier.