PDA

View Full Version : Speakerkabel, ik ben het even vergeten



Orpheo
2 maart 2011, 13:25
Wat maakt ook alweer dat een speakerkabel, juist een speakerkabel is? en waarom moest je ook alweer niet een gitaarkabeltje pakken? iets met dikkere aders, ok, dat volg ik nog, maar is er nog meer verschil?

marter544
2 maart 2011, 13:32
Gitaarkabel = 1 aderig (vrij dun) met een afscherming(die ook gelijk de aarde is) er om heen.
Speakerkabel = meestal zonder afscherming, 2 aderig, vrij dik (ik gebruik 2* 1,5 mm²)

Gitaarkabel zou door kunnen branden wanneer je em als speakerkabel gebruikt, met alle gevolgen van dien. Andersom kan in principe geen kwaad, je hebt alleen een bult ruis en brom waar je U tegen zegt.

Daarnaast is een goede gitaarkabel veel duurder dan een goede speakerkabel (ja tenzij je iemand bent die per sé van den hul en dat soort ongein wil, ik gebruik gewoon kabel van de gamma, dat is perfect.).

Orpheo
2 maart 2011, 13:43
hoezo is de gitaarkabel maar 1-aderig? je hebt bij speakerkabel en gitaarkabel signaal en aarde, dus 2 aders nodig. of zie ik nu iets over t hoofd?

als ik n gitaarkabel maak, koop ik gewoon een metertje of 6 kabel, 2 aderig, 2x 1.5mm, of dikker, en dan soldeer ik aan de ene kant de plug, en de andere kant de plug. is dat dan een gitaarkabel, of speakerkabel??

macwilliams
2 maart 2011, 14:03
De gevlochten mantel om de een aderige kabel vangt eventuele storingen op en voert die af naar de aarde/ground/massa. Dus een soort coax kabel voor gitaar signaal dus tussen gitaar en versterker.

Wanneer je een twee aderige kabel pakt dan hebben storingen van buiten af zoals radiosignalen meer kans je gitaar signaal te beïnvloeden. Daarna worden ze ook nog eens samen met je gitaarsignaal versterkt.
Dit gebeurt dus niet wanneer je deze kabel gebruikt voor je versterkte signaal naar het cabinet toe.

Orpheo
2 maart 2011, 14:17
De gevlochten mantel om de een aderige kabel vangt eventuele storingen op en voert die af naar de aarde/ground/massa. Dus een soort coax kabel voor gitaar signaal dus tussen gitaar en versterker.

Wanneer je een twee aderige kabel pakt dan hebben storingen van buiten af zoals radiosignalen meer kans je gitaar signaal te beïnvloeden. Daarna worden ze ook nog eens samen met je gitaarsignaal versterkt.
Dit gebeurt dus niet wanneer je deze kabel gebruikt voor je versterkte signaal naar het cabinet toe.


ah, ik snap 'm.

macwilliams
2 maart 2011, 14:24
ah, ik snap 'm.

Dan snap je ook dat een een aderige kabel zonder omvlochten mantel dus helemaal niets doet. En dat de mantel dus ook een ader is die als een soort kooi van faraday werkt.

Orpheo
2 maart 2011, 14:53
Dan snap je ook dat een een aderige kabel zonder omvlochten mantel dus helemaal niets doet. En dat de mantel dus ook een ader is die als een soort kooi van faraday werkt.

en die alleen als kooi van faraday kan werken omdat er een stroom opstaat, en de mantel een vlechtwerk is ipv een massieve plaat. gottit.

The Running Man
2 maart 2011, 15:19
Wat maakt ook alweer dat een speakerkabel, juist een speakerkabel is? en waarom moest je ook alweer niet een gitaarkabeltje pakken? iets met dikkere aders, ok, dat volg ik nog, maar is er nog meer verschil?

Er gaat 'iets' meer vermogen door een speakerkabel en daarmee ook ietwat hogere stroomsterktes.
Bijvoorbeeld 100 watt (plexi op 10 of zo, komt nog steeds voor :seriousf:), bij 10 volt (ik noem maar wat) is dat al 10 ampere om aan die 100 watt te komen.
Gitaarkabeltje wordt een beetje warm in zo'n geval:rockon:

Baker
2 maart 2011, 15:28
Op zich voldoet een gitaarkabel ook hoor voor nood.
Ik heb een keer mijn speakerkabel vergeten mee te nemen. Ik heb toen een 3x45min gig gedaan met mijn 100w JVM, met een gitaarkabel tussen de top en de speakerkast. Niks aan het handje. De kabel was wel een beetje warm, maar ook weer niet dat je zegt loeiheet.

Johannes
2 maart 2011, 15:39
Ik begreep ook altijd dat een speakerkabel gelijke aders moet hebben. Als de weerstand van de aders ongelijk is, zou de output trafo "ongelijk" belast worden. Correct me if i'm wrong please!

Hendriks
2 maart 2011, 15:40
Volgens mij houd Orpheo ons allemaal voor het zootje. Hij is altijd enorm met tone bezig en nou zegt hij dat hij een stuk stroomsnoer als gitaarkabel gebruikt.
Humor man.

Orpheo
2 maart 2011, 15:59
Volgens mij houd Orpheo ons allemaal voor het zootje. Hij is altijd enorm met tone bezig en nou zegt hij dat hij een stuk stroomsnoer als gitaarkabel gebruikt.
Humor man.

nee, werkelijk :) ik heb een peperdure speakerkabel, en die doet niet onder voor 'stroomsnoer'. door de kabel die ik gebruik kan 10 ampere. en echt, zoveel gaat er never door een amp in je speakerkast! en ik gebruik hoogwaardig koper met tefloncoating ipv plastic. zal dus niet smelten. En ik gebruik goede pluggen, onder andere neutrik, afhankelijk van waar ik zin in heb. Sommige kabels geven een wat meer 'mellow' geluid, anderen een veel helderder geluid.


Maaarrrrrr de beste tip (uit de oude hoed van gitaarnet!) is wel je speakerkabel omdraaien, is 't niet, Tristan? ;)

macwilliams
2 maart 2011, 16:04
Maaarrrrrr de beste tip (uit de oude hoed van gitaarnet!) is wel je speakerkabel omdraaien, is 't niet, Tristan? ;)

Ik maak met een boortje van 2mm altijd gaten in mijn pluggen en boor hem in de lengte richting helemaal door, dit bevordert de tone. Mocht je echter een ultraphattebr00t4|metul t00ne zoeken dan raad ik je aan loden kabels en ditto pluggen te gebruiken.

\m/

Hendriks
2 maart 2011, 16:10
Ik maak met een boortje van 2mm altijd gaten in mijn pluggen en boor hem in de lengte richting helemaal door, dit bevordert de tone. Mocht je echter een ultraphattebr00t4|metul t00ne zoeken dan raad ik je aan loden kabels en ditto pluggen te gebruiken.

\m/

:):):):):):):)

jarigitari
2 maart 2011, 16:53
Op zich voldoet een gitaarkabel ook hoor voor nood.
Ik heb een keer mijn speakerkabel vergeten mee te nemen. Ik heb toen een 3x45min gig gedaan met mijn 100w JVM, met een gitaarkabel tussen de top en de speakerkast. Niks aan het handje. De kabel was wel een beetje warm, maar ook weer niet dat je zegt loeiheet.

Je sound was toen ook 10 keer beter als anders:seriousf:

Han S
2 maart 2011, 19:53
nee, werkelijk :) ik heb een peperdure speakerkabel, en die doet niet onder voor 'stroomsnoer'. door de kabel die ik gebruik kan 10 ampere. en echt, zoveel gaat er never door een amp in je speakerkast! en ik gebruik hoogwaardig koper met tefloncoating ipv plastic. zal dus niet smelten. En ik gebruik goede pluggen, onder andere neutrik, afhankelijk van waar ik zin in heb. Sommige kabels geven een wat meer 'mellow' geluid, anderen een veel helderder geluid.


Maaarrrrrr de beste tip (uit de oude hoed van gitaarnet!) is wel je speakerkabel omdraaien, is 't niet, Tristan? ;)

Grapjurk, je weet net zo goed als ik hoe dat werkt. Met een 100 watt amp en een 4 ohm speaker heb je het al over 5 ampere (P=I²*R). Ik heb een 600 watt basversterker met twee 8 ohm speakers parallel, dus 4 ohm totaal en je weet dat veel speakers nog behoorlijk naar beneden kunnen dippen. Je hebt het dan over ruim 12 ampere over de speakerkabel. Die mag gerust 2*2.5mm² zijn en dat kost bij de Gamma 85 eurocent per meter en dat klinkt precies hetzelfde als een dure vdHull kabel.

Dirk_Hendrik
2 maart 2011, 20:11
Dank voor de berekening Han. Met de aantekeningen dat dat a) piekstromen zijn en b) een gewoon gitaarsnoertje die prima kan hebben. Als het continue vermogen zou zijn zou het een probleem kunnen geven en wss in de vom van een licht handwarm gevoel.

Orpheo
2 maart 2011, 20:14
Grapjurk, je weet net zo goed als ik hoe dat werkt. Met een 100 watt amp en een 4 ohm speaker heb je het al over 5 ampere (P=I²*R). Ik heb een 600 watt basversterker met twee 8 ohm speakers parallel, dus 4 ohm totaal en je weet dat veel speakers nog behoorlijk naar beneden kunnen dippen. Je hebt het dan over ruim 12 ampere over de speakerkabel. Die mag gerust 2*2.5mm² zijn en dat kost bij de Gamma 85 eurocent per meter en dat klinkt precies hetzelfde als een dure vdHull kabel.

nee man,echt niet! De polarisatie van de gamma is 42,459575 graden per secondemeter verschoven,en filtert in de gammaband 1,348% meer,wat resulteert in n verlies van 3,2367 promille headroom,bij n nominale frequentie van 1000 hz.

Han S
2 maart 2011, 20:31
Man toch, ik zal je wat vertellen: ik ben bekend in de wereld van de audifielen. Ik lees dagelijks verhalen van mensen die enorme verschillen horen tussen snoertjes, maar die verschillen zijn nog nooit aangetoond, ook niet sinds er een miljoen dollaar is uitgeloofd voor degene die het blind kan aantonen.

En vandaag lees ik weer een post van zo'n figuur die zijn 'interlink' (tulp/tulp snoertje tussen de CD speler en de versterker) aanbiedt (2e hands) voor 450 euro. En hij biedt 3 meter speakersnoer aan voor 500 euro, waar hij zelf 1700 euro voor heeft betaald.

En ik verzeker je dat niemand in een dubbelblinde test een verschil aantoont tussen deze kabel een een Gamma exemplaar.

Ik krijg hevige zin om die gast aan te pakken, maar ik weet waar dat op uitloopt. Wist je overigens dat het grootste percentage van je 'tone' uit de vingers afkomstig is?

Han S
2 maart 2011, 20:33
Dank voor de berekening Han. Met de aantekeningen dat dat a) piekstromen zijn en b) een gewoon gitaarsnoertje die prima kan hebben. Als het continue vermogen zou zijn zou het een probleem kunnen geven en wss in de vom van een licht handwarm gevoel.

Bij hi fi is het belangrijk dat de speakerkabel zo weinig mogelijk weerstand heeft in verband met de dempingsfactor. Een Infinity Kappa 9 speaker dipt tot beneden de 1 ohm.

Bij een buizengitaaramp speelt het geen grote rol van betekenis.

Hendriks
2 maart 2011, 20:50
als ik n gitaarkabel maak, koop ik gewoon een metertje of 6 kabel, 2 aderig, 2x 1.5mm, of dikker, en dan soldeer ik aan de ene kant de plug, en de andere kant de plug. is dat dan een gitaarkabel, of speakerkabel??

@Orheo, hier reageerde ik op , dat je op deze manier een gitaarkabel maakt , met strijkijzersnoer zeg maar, voor luidsprekerkabel lijkt mij dat geen probleem .

macwilliams
2 maart 2011, 20:52
Ik zou het verschil niet eens horen tussen een kabel van 2,5mm kwadraat en een van 0,75mm kwadraat.

De originele bedrading in marshall cabinetten is 0,5mm kwadraat, mijn eigengefabriceerde speakersnoeren zijn 0,75mm kwadraat.
De kabels komen bij m'n werk vandaan en zijn halogeen vrije kabels...

En dat hoor je:ok:



:seriousf:

Chiel
2 maart 2011, 22:19
Als het continue vermogen zou zijn zou het een probleem kunnen geven en wss in de vom van een licht handwarm gevoel.
Waarschijnlijk omdat de amp warm wordt en dus het chassis en dus de plug en dus het koper in de kabel?

nico verduin
3 maart 2011, 07:31
Waarschijnlijk omdat de amp warm wordt en dus het chassis en dus de plug en dus het koper in de kabel?Nope. Ook de kabel heeft een weerstand. Zoals Han al aangaf : P = I^2 * R. Als de kabel 0.1 ohm zou zijn dan Verlies je in de kabel : 12^2 * 0.1 = 14.4W. En dat is allemaal warmte....

macwilliams
3 maart 2011, 09:59
Wat is het nut dan van een dikke speakerkabel wanneer de bedrading in het cabinet slechts 1/3 doorsnede van de gebruikte kabel heeft ?

Orpheo
3 maart 2011, 10:12
@hendriks: ik gebruik die kabel alleen als speakerkabel hoor, don't worry (ik nam de dikste kabel die ik kon vinden, dus houd me niet vast aan de maten :) ) maar ik stelde de vraag meer hypothetisch.

@macwilliams: het signaal uit je speakerkabel word 'verdeeld' over de andere kabels in je cab, naar je speakers toe. en die kabels zijn vaak wat korter (in mijn cabs dan) dan mijn speakerkabel. dus dat scheelt ook wel wat.

maar goed, in al mijn cabs heb ik gewoon een goede, dikke bekabeling liggen.

Han S
3 maart 2011, 10:13
Een speakerkabel zal altijd langer zijn dan de inwendige kabel van een cab. Bij een hi fi installatie gebruik je kabels van drie meter of langer en hi fi speakers kunnen een zeer grillig impedantieverloop laten zien. Er zijn weinig versterkers die een Infinity Kappa 9 speaker aankunnen.

Een buizenversterker heeft geen grote dempingsfactor, de transistor wint het hier en bij een gitaaramp speelt het ook geen grote rol, bij hi fi wel. Het betekent dat de versterker de speaker maximaal onder controle heeft.

Een speaker genereert als de conus beweegt namelijk zelf ook een spanning en op het moment dat er geen spanning meer aan de speaker wordt afgegeven is de conus nog altijd in beweging, net als een veer niet meteen tot rust komt.

En het is de taak van de versterker om die beweging te doen stoppen. De luidsprekerkabel speelt daarin een belangrijke rol, hoe minder weerstand hoe beter en zoals Nico zegt heeft elke kabel een eigen weerstand, al is die nog zo laag, hij is er wel.

Hang maar eens een heel dun draadje van 2*0.4 of 0.6 tussen een dikke amp en een speaker. Dat ga je horen aan het wollige laag en voelen aan het draadje want dat wordt warm op vermogen.

caliban
3 maart 2011, 13:52
Voor mij zit de essentie van het gitaarkabel/speakerkabel verhaal hem in het al dan niet kapot maken van de uitgangstransfo...

Dude
3 maart 2011, 15:39
iedereen weet dat wanneer je geen speakerkabel gebruikt tussen je amp en cab het universum instort, ik gebruik daarom bij voorkeur deze

http://www.tuningdiscount.nl/images/sumex/2707003_1.jpg

te samen met deze

http://www.zielenknijper.nl/wp-content/uploads/2009/01/antipsychotische-medicatie.jpg

guhlenn
3 maart 2011, 16:45
Allemaal tegelijk? Dat verklaart een hoop ;)