PDA

View Full Version : Ibanez gitaren



Captain Planet
2 maart 2011, 12:55
Ik heb net gemerkt dat de gitaarvirtuoso Joe Satriani op Ibanez gitaren speelt.

Ik wou even bevestiging vragen of dit klopt? Ik ben namelijk op zoek naar een eerste elektrische gitaar (speel al een tijdje akoestisch). Eigenlijk is het vooral om blues te spelen, en deze gitaren staan helemaal niet bekend voor blues. Maar met een beetje verbeelding kan ik ze mij zeer zeker in een blues context plaatsen.

Ik heb ook een tijdje gedacht aan een échte heavy-metal gitaar te kopen omdat ik blues graag zeer 'smerig' aanhoor. Of klinkt dit echt langs geen meter?

Welke modellen zouden jullie aanraden om zéker eens te gaan uitproberen als ik een Ibanez verdeler binnenwandel? Is er trouwens veel verschil tussen de Joe Satriani lijn en de standaard RG lijn?

Bedankt bij voorbaat!

Maleco
2 maart 2011, 13:05
Als je je blues een beetje smerig wilt hebben dan zou ik niet naar de RG-reeks kijken, klinken en zijn veel te dun. Een dikke mahonie Ibanez SZ is erg lekker voor dikke rock, en zullen voor blues ook wel lekker klinken

marter544
2 maart 2011, 13:12
Blues kun je op elke gitaar wel spelen.. Voor de klank zou ik wel kijken dat de output van de elementen niet te hoog is. Ik heb hier een Ibanez SZ welke prima blues doet, maar op een RG gaat het ook wel hoor.

Ik zou gewoon even wat gitaren testen, let ook op het verschil tussen single coils en humbuckers, kijken wat je mooier vind. Humbuckers klinken vaak wat warmer en voller, singles wat helderder, dunner hoeft niet per sé. Ik gebruik voor blues vrijwel altijd mijn nek pick-up, als humbucker of gesplitst, maar net welke sound ik op dat moment wil.

beruk
2 maart 2011, 13:18
De SZ serie zie ik niet in de 2011 catalogus staan. SA serie zijn ook van mahonie. Overigens deel ik de mening van Maleco, ik vond het zelf ook geen geschikte blues gitaar.

Liquid_Metal
2 maart 2011, 13:20
Als je je blues een beetje smerig wilt hebben dan zou ik niet naar de RG-reeks kijken, klinken en zijn veel te dun. Een dikke mahonie Ibanez SZ is erg lekker voor dikke rock, en zullen voor blues ook wel lekker klinken

Er is een soort van trade-of tussen de dikke sound van blues en het shredden van metal. Er zijn wel metalgitaren die dik klinken (bijvoorbeeld de Schecter Omen, Music Man JPX, Ibanez SA), maar de standaard metalgitaren zijn toch lichtgebouwde scheurmonsters.

marter544
2 maart 2011, 13:20
Ik lees dat je een smerige klank wil, ik kan je de Squier Telecaster Custom (http://www.thomann.de/nl/fender_squier_tele_custom_ii_p90_bb.htm) met P90 elementen van harte aanraden dan! Heerlijke gitaar is dat, die wil ik ook nog steeds een keer. Vox VT erbij, of anders een klein buizenampje (hoewel ik voor een Vox VT zou gaan, ik vind al die kleine buizenampjes net niks, of eigenlijk helemaal niks. Misschien dat ze op een groter cabinet lekker klinken).

Bram+
2 maart 2011, 13:48
Ik heb net gemerkt dat de gitaarvirtuoso Joe Satriani op Ibanez gitaren speelt.

Joe Satriani's naam is ook slechts onlosmakelijk verbonden met het merk Ibanez, dus dat is niet zo gek :D

Zijn modellen wijken vooral in vorm af van een standaard RG. De JS'en hebben wel een dikkere hals en (de uitzondering daargelaten) 22 frets. Dat heeft wel invloed op het geluid van de hals pickup.

RG's zijn eigenlijk ontzettend veelzijdige gitaren en juist in die zin geen voor de hand liggende keus als je op zoek bent naar een bepaald bluesgeluid, voor sommige 'bluesgeluiden' zijn waarschijnlijk betere keuzes. Desalniettemin kom je op iedere gitaar al een eind door te spelen met de pickup switch en de volume- en toneknop. Niet iedere gitaar kan klinken als iedere andere gitaar, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Daarbij speelt de versterker, etc. natuurlijk ook een rol.

Als je voor een RG gaat, zou ik uitkijken naar RGA modellen zoals de RGA42 en RGA32. De mahonie body heeft volgens sommigen een 'warmer' geluid en het scheelt ook dat deze een vaste brug heeft: de zwevende tremolo's op veel andere RG's bezorgen beginnende elektrisch gitaristen vaak een hoop kopzorgen.

Captain Planet
2 maart 2011, 13:52
Oké, bedankt voor de snelle reacties al! Ik vind het belangrijk dat ik meteen een goede gitaar heb die ik wanneer ik wat gevorderder ben nog steeds zou vastpakken moest ik bvb ooit een Fender of Gibson kopen.

Dus rond welke prijsklasse moet ik ergens zitten voor een toch wat kwaliteitsgitaar, ik zoek eigenlijk de American Standard van een Fender. Maar dan in de SA/SZ reeks. Tenzij dit bedrag echt torenhoog ligt.

Voor degene die zich vragen stellen waarom ik meteen zo'n goede gitaar wil kopen: ik geef liever een beetje meer geld uit dan later met de gedachte te zitten dat ik een slechte koop heb gedaan.

beruk
2 maart 2011, 13:59
Die SA gitaren kosten rond de €500 zag ik net even bij Thomann (IBANEZ SAS36QM-CBS)

Maleco
2 maart 2011, 14:21
De SZ werden idd niet meer gemaakt dacht ik maar zijn tweedehands nog wel te krijgen, ik weet niet waar je woont maar je mag die van mij best een keer komen testen

Oranjeaap
2 maart 2011, 14:30
Dat kan zeker wel. Maar op blues smerig aan te horen hoef je geen metal gitaar te hebben. Zet gewoon je versterker wat harder, of met meer gain, of koop een overdrive pedaaltje.
Als je toch een Ibanez wilt voor blues is dat geen enkel probleem, ik speel ook vaak blues op mijn Ibanez. Maar in denk dat je dan wel in de gaten moet houden dat er geen actieve elementen inzitten. Er zijn ook Ibanez modellen met 2 humbuckers en 1 single coil. Die heb ik zelf ook, maar ik heb die single coil er helaas uit gesloopt. Die single coil klonk echt vet.

Captain Planet
2 maart 2011, 14:35
De SZ werden idd niet meer gemaakt dacht ik maar zijn tweedehands nog wel te krijgen, ik weet niet waar je woont maar je mag die van mij best een keer komen testen

Ik woon in een boerengat dicht tegen Mechelen, dus ik denk niet dat ik tot in Groningen zal geraken. :)

@OranjeAap: Ik ken niet echt veel van gitaren, ik weet niet wat een humbucker is en wat een single coil is, maar ik schrijf het zeker op voor wanneer ik in de winkel sta, bedankt!

Oranjeaap
2 maart 2011, 14:38
Ik woon in een boerengat dicht tegen Mechelen, dus ik denk niet dat ik tot in Groningen zal geraken. :)

@OranjeAap: Ik ken niet echt veel van gitaren, ik weet niet wat een humbucker is en wat een single coil is, maar ik schrijf het zeker op voor wanneer ik in de winkel sta, bedankt!

Heb je geen vrienden die wat verschillende gitaren hebben? Of je kunt het inderdaad in de winkel proberen. Zoek maar eens op google wat het verschil is tussen humbucker en single coil, is genoeg over te vinden.

Als ik zo hoor wat je gedachten hebt moet je volgens mij helemaal geen Ibanez kopen. Ik denk dat een stratocaster meer wat voor je is.

Captain Planet
2 maart 2011, 14:45
Heb je geen vrienden die wat verschillende gitaren hebben? Of je kunt het inderdaad in de winkel proberen. Zoek maar eens op google wat het verschil is tussen humbucker en single coil, is genoeg over te vinden.

Als ik zo hoor wat je gedachten hebt moet je volgens mij helemaal geen Ibanez kopen. Ik denk dat een stratocaster meer wat voor je is.

Ik wacht momenteel héél ongeduldig tot het moment dat ik op een elektrische gitaar kan spelen. Als ik een strat wil moet ik nog wachten tot juli/augustus om een paar weken vakantiewerk te hebben. :/

Misschien een heel domme reden, maar zo'n fouten dienen ook om uit te leren :)

EDIT: er spelen ook nog andere reden bij: bijvoorbeeld het feit dat ik helemaal niks van gitaren ken en nog niet echt kan weten van dáár zoek achter. En ik geef niet graag 1200 euro uit zonder te weten wat ik eigenlijk koop.

Ibanez lijkt mij wel een degelijk merk en het kost ook geen fortuin, vandaar dat ik daarvoor kies.

Oranjeaap
2 maart 2011, 14:57
Ik wacht momenteel héél ongeduldig tot het moment dat ik op een elektrische gitaar kan spelen. Als ik een strat wil moet ik nog wachten tot juli/augustus om een paar weken vakantiewerk te hebben. :/

Misschien een heel domme reden, maar zo'n fouten dienen ook om uit te leren :)

Die ibanez was mijn eerste gitaar. Er zaten humbuckers met mega veel output in. Voor loopjes op een enkele snaar en voor akkoorden met veel distortion was het prima, maar zodra ik wat rustige cleane akkoorden ging spelen, klonk het zo slecht dat ik gewoon gedwongen was een andere te kopen. Een stratocaster hoeft ook niet duur te zijn. Die dingen die Fender in mexico maakt heb je al op marktplaats voor 350 euro.

De V
2 maart 2011, 15:22
Gewoon voor een H-S-S strat gaan. (strat met een humbucker in de brug)
Heel veelzijdig, past goed bij blues en hoeft zeker niet duur te zijn hoor!

Bram+
2 maart 2011, 15:29
Of bijvoorbeeld 'gewoon' voor die SAS36QM die Beruk als voorbeeld opgaf. Ook SSH en 'stratachtige' tremolo, maar voor dat geld zelfs met set-in hals en mahonie-achtige body. Net zo veelzijdig.

Eric van Esch
2 maart 2011, 15:35
Ik heb een Ibanez AS93 (semi-hollow) en een Ibanez SAS36FM. Beiden zijn zeer veelzijdig en kunnen van alles en nog wat aan (ook blues). Ze klinken beiden wel iets anders, AS93 is met 2 humbuckers en de SAS36 is een H-S-S configuratie, waarbij de humbucker te splitsen is. In mijn zoektocht naar deze gitaren heb ik ook andere gitaren in handen gehad, maar deze waren voor mij de meest bespeelbare en, ook niet onbelangrijk, altijd netjes afgewerkt. Veel gitaar voor het geld.

Mijn twee centen......

wireman
2 maart 2011, 15:52
Leuk om je "maagdelijkheid" te lezen...

Lees eens om je heen op het forum en verdiep je eens in 'vakjargon' zoals humbuckers en single coils.. Kijk eens hoe een gitaar is opgebouwd en welke mogelijkheden er zijn.. ze zal versteld staan! Dan kan je zelf een wishlist maken met dingen die je wil proberen. Ga niet af op wat Joe Satriani heeft.. Dat haal je echt niet uit een productiegitaartje alleen.. dat is techniek, gear en veel ervaring wat je hoort! Dat je zn sound tof vind.. heel goed.. DAT is dan jouw referentiepunt.. (en geloof me.. je ben nooit klaar met die zoektocht!) Ik heb dat met Gilmour.. maar waar komt die 'sound' vandaan?.. ga je op je gemakkie eens verdiepen..
Het belangrijkste referentiepunt wat je in de gaten moet houden met de aanschaf van JOUW gitaar zijn je oren en de 'feel' van de gitaar.. Hou ook rekening met je amp! Je kan een hele goeie dure gitaar heel slecht laten klinken op een budversterkertje.. Als je het goed wil doen.. heel veel luisteren! en heel veel testen en soms wat compromissen sluiten tot je aan wat anders toe ben! Zie het als een groeibriljantje!

Succes man!!

Captain Planet
2 maart 2011, 17:53
Bedankt iedereen, ik weet ongeveer wat ik moet weten nu, ik zal me nu eerst eens verdiepen in de bouw van een gitaar zoals wireman zegt.

Als hier een mod passeert mag er een slotje op :)

Dirk_Hendrik
2 maart 2011, 18:04
Zit ik hier nou een gestoorde discussie te lezen over hoe het merk van de gitaar bepalend zou zijn voor de muziekstijl die je er op speelt!??

Braindead
2 maart 2011, 20:52
ja dat zit je. En er wordt zelfs gezegd dat een RG te dun klinkt om Blues op te spelen....... Braindead wrijft nog eens in zijn ogen... en schudt zijn hoofd.



Zit ik hier nou een gestoorde discussie te lezen over hoe het merk van de gitaar bepalend zou zijn voor de muziekstijl die je er op speelt!??

Captain Planet
2 maart 2011, 22:45
@Dirk_Hendrik & Braindead

Jullie zijn ook vrij om jullie meningen te delen, ik sta open voor nieuwe inzichten ;)

munkie
3 maart 2011, 10:58
Veel Ibanezzen hebben platte brede necks die niet zo geschikt zijn voor snaren buigen vind ik, je hebt gewoon te weinig hout achter de hand zeg maar. Wel lekker voor "schredden" natuurlijk. Anderzijds heeft een SZ of Artcore ES335 achtige wel een ronde nek. Die SZ brug vond ik niet goed, je kan er niet mee snaren dempen met je rechter handpalm. Verder wel een goede 2HB gitaar. De oude dan he, Korea.

De standaard bluesgitaren zijn Stratocaster, Telecaster, Les Paul en ES335. Fender en Gibson dus. Iba copietje uit de 70s? ;)

muziekschuur
3 maart 2011, 13:57
http://www.thomann.de/nl/fender_squier_tele_custom_ii_p90_bb.htm

Deze tele met p90's is een prachtsuggestie. Ik heb naar de fragmentjes geluisterd, maar dat klinkt puik hoor.

Braindead
3 maart 2011, 15:17
Okay, bij deze. Er zijn zeker persoonlijke voorkeuren voor gitaren en dat de ene gitaar misschien geschikter is voor een muziekstijl als een andere klopt ook. Een ibanez RG is een gitaar met meestal een basswood body, esdoorn neck ,floyd rose tremolo en humbuckers. De vraag is dan een beetje klinkt dit dun?

Op een gitaar met basswood body en esdoorn neck gespeeld over een neck humbucker zal je over het algemeen genomen gewoon blues moeten kunnen spelen. Enige punt dat ze hebben is dat een floyd rose wat van je laag af zal snoepen en wat sustain. Dit blijft allemaal wel erg relatief als je het mij vraagt. Er zijn vele strats gemaakt met basswood body en esdoorn neck die erg vaak gebruikt zijn voor blues. De pickups zullen in sommige gevallen hooguit iets meer output hebben bij de rg dan bij een strat.

Maar goed, mijn mening of die van de anderen. Het doet er niet zoveel toe. Misschien ben jij wel iemand die er anders over denkt daarom moet je zelf wat gaan uitproberen. Maar laat je niks aanpraten. Als je een goede blues gitarist bent kan je op een rg zeker uit de voeten. Of die voor jou ideaal is om blues op te spelen kan jij alleen bepalen.


@Dirk_Hendrik & Braindead

Jullie zijn ook vrij om jullie meningen te delen, ik sta open voor nieuwe inzichten ;)

Dirk_Hendrik
3 maart 2011, 19:03
@Dirk_Hendrik & Braindead

Jullie zijn ook vrij om jullie meningen te delen, ik sta open voor nieuwe inzichten ;)


Ik dacht m'n punt aardig gemaakt te hebben ;)
Als je een merk aan een stijl hangt zegt dat meer over de eigenaar van het instrument dan over het instument. Daarnaast is het linken van een merk aan een stijl alleen al voor dat merk een belediging. Fender (Strat) is meer voor blues? Malmsteen, Blackmore, Yanick Gers enzovoorts zijn toch niet echt bluesspelers. Idem dat Ibanez meer metal is. Sinds wanneer is Pat Metheny metal? Of John Scofield? O ja, effe vergeten, Iba had een lijn jazzgitaren.

En op die manier kun je bij elk merk een hele lijst van gitaristen vinden die niet aan het zogenaamde "is voor" stijletiket voldoen.

Op diezelfde manier zeggen opmerkingen als "heeft een platte toets" of "heeft een dunne nek" niets over de stijl die je kunt spelen maar wel over de kunde van de speler. Sinds wanneer is een ronde toets een vereiste voor bends?

En dus moet je jezelf de vraag stellen jij belangrijk vind bij het intrument dat je kiest. Is dat echt looks, reputatie (al dan niet terecht) en internetbla.. Of op zaken die er wel toe doen. Voelt het instrument voor jou goed aan. Klinkt de combi van jou met dat instrument naar jouw gevoel goed. Jij moet er op spelen. Kan jou het schelen als er een knakker in je publiek van mening is dat "die stijl niet op die gitaar kan". Je staat net te demonstreren dat het dus wel kan. Wie is de eikel?

Captain Planet
3 maart 2011, 21:48
Oké, bedankt voor de respons! Momenteel ben ik heel hard aangetrokken door Ibanez. Maar ik had er nog een laatste vraag over: wat is de reden dat technisch zeer sterke gitaristen als Satriani en Steve Vai op een Ibanez spelen, is er iets 'speciaal' aan die gitaren waardoor ze makkelijker te bespelen zijn?

Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze een dunnere nek zouden hebben, maar dat hangt dan weer af van model tot model denk ik, of is er niet echt een speciale reden?

Dirk_Hendrik
3 maart 2011, 22:06
Oké, bedankt voor de respons! Momenteel ben ik heel hard aangetrokken door Ibanez. Maar ik had er nog een laatste vraag over: wat is de reden dat technisch zeer sterke gitaristen als Satriani en Steve Vai op een Ibanez spelen, is er iets 'speciaal' aan die gitaren waardoor ze makkelijker te bespelen zijn?

Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze een dunnere nek zouden hebben, maar dat hangt dan weer af van model tot model denk ik, of is er niet echt een speciale reden?

Het is van Ibanez wel duidelijk geworden dat ze veel tijd, aandacht en ruimte hebben voor inbreng van de endorser. Wensen van die gitarist worden dus meegenomen in het ontwerp. Vraag een Gibson of een Fender eens om de bodyvorm aan te passen.... gaat niet gebeuren. Maar als je zo in de watten wordt gelegd blijf je natuurlijk wel gemakkelijker plakken.

Daarnaast zijn de 2 rakkers die je noemt, en het zijn er veel meer, duidelijk voorbeelden van spelers die gericht zijn op ergonomie. Met een dunne hals heb je nou eenmaar meer ruimte voor je vingers dan met een gefrette spoorbiels.

Braindead
4 maart 2011, 00:30
Inderdaad zal het feit dat Ibanez veel mogelijkheden biedt meespelen voor de keuze van Vai of Satriani Ibanez te spelen. Verder is het voor ons natuurlijk nooit helemaal te beredeneren waarom iemand juist voor dat merk kiest. Het is bekend dat er in de jaren 80/90 met signaturemodellen gesmeten werd door Ibanez. Mede daardoor hebben ze denk ik zo'n bekendheid weten te krijgen. Aan de andere kant maakt Ibanez gewoon goede gitaren. Tenminste de echt goedkope daargelaten.

Een voorbeeld van iemand die overigens na jaren bij Ibanez weg is gegaan is John Petrucci (momentel bij Musicman). Waarom? Geen idee. Er is op internet vast wat over te vinden. In ieder geval mag je er vanuit gaan dat mensen als Satriani en Vai ook ergens anders een signature zouden kunnen krijgen. Toch kiezen ze voor Ibanez en spelen ze zelf ook live (en studio) op hun signatures. Dat betekend dus dat het voor hun echt wel de shit is! (En ze verdienen misschien lekker aan hun signaturemodel dat zou natuurlijk ook kunnen). Of het voor jou ook de shit is moet je zelf bepalen. Let wel op dat je geen allergoedkoopste uitvoering koopt van een signature. Die zijn vaak een stuk minder. Zoals bijv de JEM 555. De JEM 777 is dan toch heel wat meer kwaliteit.

En wat Dirk hierboven zegt. De modellen van Ibanez als JS, JEM, RG: test ze maar eens dan zul je merken dat die ontzettend makkelijk bespeelbaar zijn. Maar andere merken zijn dat vaak ook dus of dat DE reden is dat ze bij Ibanez zitten...

Bram+
4 maart 2011, 07:25
(En ze verdienen misschien lekker aan hun signaturemodel dat zou natuurlijk ook kunnen).
For the record: Endorsers ontvangen geen geld voor het simpelweg spelen van Ibanez-gitaren, sterker nog: ze moeten in principe gewoon betalen voor hun gitaren (hoewel natuurlijk wel tegen gereduceerde prijzen en er zal zo nu en dan ook wel een 'bonusje' in zitten). Gitaristen met een signature model ontvangen wel 'royalties' voor de verkoop van hun model.

De echt grote namen als Vai en Satriani worden uiteraard tevreden gehouden, maar ik denk niet dat ze het allebei bijna 25 jaar met zo'n merk zouden volhouden als ze de gitaren onbespeelbaar vonden :D