PDA

View Full Version : verschillende versterkers.



johanh
2 maart 2011, 02:52
Hallo allemaal.
Even een snelle vraag, die uitgebreid beantwoord mag worden.

Ik kan misschien in een band gaan spelen.
Ze spelen ik kleine kroegjes en zaaltjes, en een beetje rock/metal achtige muziek.

Echter heeft de huidige gitarist een ENGL Powerball, een beest van een versterker.
Nu heb ik een ENGL screamer, maar gaat deze combi wel werken.
een 100 watt versterker met een 4x12 cab samen met een ENGL screamer van 50 watt en 1x12 cab.
Ik kan er nog een extra cab op aansluiten.

Is die screamer niet te klein.
Aan de andere kant, die Powerball staat nooit vol open, als hij op een kwart staat is het eigenlijk al te hard.
Dus zal in het meest gunstige geval mijn screamer gewoon wat harder moeten werken, maar zal het wel bij moeten kunnen houden.

Wat is jullie mening hierover.
Alvast bedankt voor jullie tijd.

Gr
johan

TimS
2 maart 2011, 03:02
Het vermogen is geen probleem, ga je geen last van krijgen. Het kan inderdaad zo zijn dat jou versterker iets harder moet werken, maar voor de meeste muzieksoorten klinkt dat zelfs beter. Je zult waarschijnlijk wel verschil merken tussen 1x12 en 4x12.

vincent136
2 maart 2011, 11:57
De 4x12 een stuk zachter en klaar is kees. Er is geen enkele kroeg waar je een 4x12 nodig hebt op vol volume, en al helemaal niet een ENGL. Dus maak je vooral geen zorgen :)

pimmetje
2 maart 2011, 12:06
+1.
Dan moet die gozer met die enorme overkill maar wat zachter.
Laat je nσσσσσσit meezuigen in een volume-oorlog. Die leidt namelijk tot doofheid en slecht geluid en is dan nog niet eens afgelopen...

Een extra 1x12 bij je Screamer kan evt lekker zijn voor wat extra spreiding... maar voor een volume-gevecht zou ik 't niet doen.

Liquid_Metal
2 maart 2011, 12:25
+1.
Dan moet die gozer met die enorme overkill maar wat zachter.
Laat je nσσσσσσit meezuigen in een volume-oorlog. Die leidt namelijk tot doofheid en slecht geluid en is dan nog niet eens afgelopen...

Een extra 1x12 bij je Screamer kan evt lekker zijn voor wat extra spreiding... maar voor een volume-gevecht zou ik 't niet doen.

Wat wel erg lastig is als beide gitaristen een gelijkend geluid hebben, zeker als ze hetzelfde spelen. Gelukkig zijn er meer factoren die dat beinvloeden dan de versterker, maar het blijft lastig om niet telkens een stapje harder te gaan.
Maar daar ga je vanzelf achter komen. 50 watt buizen is ZAT voor eigenlijk elk optreden, want bij de grotere optredens wordt je altijd uitversterkt (hoop ik).

johanh
2 maart 2011, 14:03
Harstikke bedankt voor de info, een volume gevecht zal ik ook niet aangaan, de tweede gitarist die er nu speelt had ook een 100 watt top, en ze konden elkaar op volume niveau gewoon laten leven.

Ik was alleen bang dat mijn kleine lieve screamer zijn konusje uit zijn kleine speaker moest schreeuwen en dat het verschil gewoon te groot zou zijn.

En ik zal zeker in de toekomst eens kijken naar een 2x12 of 1x12 voor erbij, dan heb ik een leuk setje.


Gr
Johan

Bijl
3 maart 2011, 14:10
Ik was alleen bang dat mijn kleine lieve screamer zijn konusje uit zijn kleine speaker moest schreeuwen en dat het verschil gewoon te groot zou zijn.

En ik zal zeker in de toekomst eens kijken naar een 2x12 of 1x12 voor erbij, dan heb ik een leuk setje.

Ik zit in dezelfde situatie als jij. Ik heb een combo standaard gekocht voor 30 euro bij Thomann zodat mijn setup nog steeds in de kofferbak van een compacte auto past. Een 2x12 heb je dan echt niet nodig.

Ik kan mezelf heel goed horen, qua volume mag ik iets harder dan de andere gitarist (Ook Powerball met 4x12 toevallig). Danzij die combo standaard heb ik ook zelden een monitorspeaker nodig om mezelf te kunnen horen.