PDA

View Full Version : Nieuwe PRS: fretbuzz!



Stillborn
1 maart 2011, 20:43
Goede avond samen,

Ik heb sinds het weekend een knappe PRS Custom SE gekocht. Helaas moet ik vaststellen dat deze nog veel last heeft van fretbuzz. Vooral als ik open speel tem. de 3e fret klinken heel slecht hierdoor.
Om dit wat draaglijker te maken, dacht ik een lichte afstelling te proberen. De actie lijkt mij goed (en speelt wel lekker), dus ik dacht dat het te maken had met een te bolle nek. Door even de test te doen (1e en laatste fret fretten) bleek dat ik totaal geen speling heb op mijn snaren (8e fret).
Even truss rod bijdraaien dacht ik, maar dit blijk mij niet te lukken? Ik heb de truss rod tegen de klok in gedraaid voor een goeie halve slag (met tussenpozen), maar ik merk absoluut geen verschil in de nek en heb ik nog altijd last van buzz.

Dus: wat doe ik fout en kan ik het zelf doen of laat ik deze gitaar beter even afstellen?
Is het wel de nek? Kan het ook de kam zijn? Ik denk dat er .09 opzitten, kan het verholpen worden door er .10 op te leggen?


Alvast bedankt

episua
1 maart 2011, 21:01
Tja, het is altijd heel moeilijk oordelen als je het niet in het echt kan zien.
Meestal heb je bij fretbuzz bij de eerste paar frets wanneer de halspen te strak staat, dus te bol. Iets losser draaien die halspen en even checken hoeveel ruimte er tussen snaar en 6e fret zit wanneer je de eerste en 14 ingedrukt houdt. Er moet altijd iets aan speling zijn. Ga als de stand van de hals goed is verder afstellen.
En anders gewoon even naar de dealer toch?

Mr. Dynamite
1 maart 2011, 21:19
K denk dat hij nog wat bij moet trekken.
In worst case heb je last van ongelijke frets maar ik denk(hoop) dat dat wel mee valt ;)

loveu2man
1 maart 2011, 21:35
Misschien een domme vraag, maar zijn de snaren wel vers? Oude snaren kunnen ook zo'n geluid produceren.

Stillborn
1 maart 2011, 22:11
Misschien een domme vraag, maar zijn de snaren wel vers? Oude snaren kunnen ook zo'n geluid produceren.

Volgens de verkoper wel. Ik zei hem bij het testen dat ik nogal wat buzz had en daarop antwoordde hij: ja maar dat is omdat er onlangs een snaar is gebroken en ik een nieuwe set heb moeten leggen...

Exi
1 maart 2011, 22:21
Volgens de verkoper wel. Ik zei hem bij het testen dat ik nogal wat buzz had en daarop antwoordde hij: ja maar dat is omdat er onlangs een snaar is gebroken en ik een nieuwe set heb moeten leggen...
Vreemd, ik zie nu niet echt de connectie tussen nieuwe snaren en buzz, tenzij het dikkere snaren zijn. Maar goed, ik zou de gitaar even laten staan en kijken of de hals nog een beetje gaat werken.
Het zou ook kunnen dat de topkam te ver is ingeveild en dat je daarom geen speling hebt op de lagere frets, maar meestal heb je dan alleen last bij de 1e fret.