PDA

View Full Version : Mooiste gitaar van GitaarNet, suggesties.



Badman
1 maart 2011, 17:26
Hallo,

De verkiezing ligt al een tijdje achter de rug en we zijn al op weg naar de volgende editie :) Hebben jullie suggesties om de verkiezing naar een hoger niveau te tillen? Of laten we ze zoals ze is? Tijdens de verkiezing was er niet echt heel veel discussie hierover, daarom vraag ik het in een nieuw topic nogmaals.

Nu had ik overlaatst het idee om de verkiezing in 'real life' te organiseren. Lijkt jullie dat iets? Een zaaltje huren ergens aan de grens tussen Belgie en Nederland en boel daar organiseren voor een dag... amateur-optredens, drankje, babbeltje... Misschien pak ik het wat groots aan, maar waarom niet? Nadeel: verplaatsing en niet gratis :s Voordeel: interactie, prongitaren in real life ;) , een dagje plezier.

Ik had ook het idee om de verkiezing te organiseren op een apart forum om de boel overzichtelijker te maken en zo misschien via een kleine sponsoring een prijs weg te geven. Misschien minder gewaagd, maar ik vind het nog altijd het te overwegen.

Of laten we het alles zoals het is?

Laat de democratie z'n gang gaan ;)

Orgasmocaster
1 maart 2011, 17:51
Real life klinkt goed,
maar ik ben namelijk van plan om te winnen volgend jaar, en het zou jammer zijn als ik er niet bij kan zijn ;) :D:D

Serieus, ik vindt het prima zoals het is.. op zich vindt ik het ook wel een goed idee om een aparte groep te doen voor zelfbouw en een voor stock, maar wat gebeurt er dan met de 'in-elkaar-schroeverts / assembleerders"? die horen dan weer nergens bij...

lollol
1 maart 2011, 18:06
Ik zou de verkiezing zo laten, voor alles wat je voorstelt kun je ook een gewone meeting organiseren...

Buzzel
1 maart 2011, 18:07
Op zich leuk idee, maar ik denk dat er toch een stuk minder mensen dan mee zullen doen. Veel mensen uit het hoge noorden zullen wel 2keer nadenken om te komen. Tevens zijn er mensen die geen vervoer kunnen regelen. En openbaar vervoer is ook niks waard. Ik ben een keer van hier Neede naar breda gegaan met openbaar vervoer. meerdere bussen voor nodig en 2 of 3 keer overstappen op trein. was ik zo 2,5 uur verder.

Maar ja zo heb je wel een soort van gitaarNet festival ;), dat is dan wel weer cool.

De V
1 maart 2011, 18:17
Ik zou het zo laten, dat maakt het veel toegankelijker voor iedereen.
Als je echt een meeting wil organiseren zou ik dat buiten de verkiezing om doen.

Greenhobbit
1 maart 2011, 18:27
je bent een keuze vergeten....:)

Mitch
1 maart 2011, 18:35
Afgezien van het feit dat het hier géén democratie is: de bezwaren tegen een gesponsorde wedstrijd zijn je bekend.
Overigens ben ik er een groot voorstander van om meetings te organiseren, maar dan wel gewoon vanuit forumgebruikers zelf. Om een meeting te koppelen aan een wedstrijd op een schaduwforum om een sponsoring mogelijk te maken... veel te krom.

stikel
1 maart 2011, 18:38
Een ingezonden gitaar maar een jaar laten meedoen. Zag diverse foto's van gitaren welke in 2009 ook al meededen. Ik besef echter wel dat er mensen zijn die er maar eentje hebben en daar is het wel jammer voor. Verder niets wijzigen.

Ijselrobo 07
1 maart 2011, 18:47
je kan toch ook een mooiste gitaar meeting doen, en een internet versie?
Want als je op zo'n meeting kan komen, dan kan het best leuk worden.

Mr. Dynamite
1 maart 2011, 19:25
Iets van een reward voor de top 3 ofzo zou wel leuk zijn opzich maar een meeting speciaal voor de mooiste gitaar vind ik een beetje ver gezocht.

barno
1 maart 2011, 19:40
ik zou het gewoon laten zoals het is. lage instapdrempel zorgt voor veel deelnemers en veel stemmers. De meerwaarde zit 'm toch vooral in het leuke gezever voor en na in het topic zelf. Oa door het goede concept en een beetje sociale controle is er volgens mij nog nooit echt een discussie geweest over de wedstrijd, da's ook veel waard.

Uitwijken naar ander forum, de inschrijving complexer maken enz... je kan het proberen maar ik voorspel een veel magerder resultaat qua opkomst en animo.

En als ervaringsdeskundige kan ik getuigen dat ik nooit het gevoel had een prijs te moeten krijgen.

tidalwave_sideburns
1 maart 2011, 19:45
Ik zou het wel leuk vinden om naast een foto een filmpje te kunnen zien van hoe dat ding nou klinkt. Veel van de kandidaten hebben niet echt een mooie foto genomen van hun instrument en ik denk dat die dimensie van klank ook erg bij kan dragen aan hoe mooi ik een gitaar vind.

broeder6x6
1 maart 2011, 19:50
Ik zou er graag een forum weergave met alleen foto's zodat je bij het stemmen echt heel snel kan zien welke gitaar de mooiste is... ( naast de gewone forumweergave met het leuke (off-topic) gezwets)

RoelSmoel
1 maart 2011, 19:52
Ik zou er graag een forum weergave met alleen foto's zodat je bij het stemmen echt heel snel kan zien welke gitaar de mooiste is... ( naast de gewone forumweergave met het leuke (off-topic) gezwets)

Photobucket is de oplossing..

Badman
1 maart 2011, 19:54
Afgezien van het feit dat het hier géén democratie is: de bezwaren tegen een gesponsorde wedstrijd zijn je bekend.
Overigens ben ik er een groot voorstander van om meetings te organiseren, maar dan wel gewoon vanuit forumgebruikers zelf. Om een meeting te koppelen aan een wedstrijd op een schaduwforum om een sponsoring mogelijk te maken... veel te krom.

Een meeting koppelen aan een schaduwforum wil ik helemaal niet. Het is het één of het ander. Laat het ook duidelijk wezen dat ik het er enkel en alleen maar leuker op wil maken voor iedereen en doe met de beste bedoelingen. Een gesponsorde meeting of forum... ik wil er zelf geen cent aan overhouden, het is allemaal voor de deelnemers. Misschien zie ik het allemaal wat te groots en idealistisch, ik weet het niet. Maar laat nu net dat ook de opvatting geweest zijn waarmee ik deze wedstrijd ooit ben begonnen.
Een meeting koppelen aan een wedstrijd vind ik dan weer een goed idee, alleen zijn er enkele praktische problemen zoals hier gezegd.

lollol
1 maart 2011, 19:56
Photobucket is de oplossing..

En dat deden we dus al, eerst researchen, dan klagen:seriousf:

grizzly
1 maart 2011, 20:54
Hi Badman,

Ik had in zelfbouw al een vraag gesteld of er behoefte was aan een wedstrijd voor de mooiste zelfbouwer, omdat ik nooit had gezien dat "jouw" wedstrijd er al was.
(overigens uitstekend georganiseerd en goed initiatief petje af)

Dan kom ik ook direct bij mijn enige punt waar ik iets over kan opmerken.

Die wedstrijd staat in zijn geheel in Elektrisch.....?
Ik vermoed dat er met mij nog een flink aantal forum leden zijn die wat meer gericht op een eigen deel van het forum zitten.
Meestal bivakkeer ik dus op zelfbouw en op akoestisch.
Daarom heb ik jouw wedstrijd nooit gezien.
Ik had zeker mijn eigenbouw Snake wel willen laten meedoen :+) en in ieder geval meestemmen.
Mogelijk dat je volgende wedstrijd op een meer algemene plek kan worden gehouden? Of een aankondiging in meerdere forum onderdelen?
Misschien heb je dat ook wel gedaan maar dan heb ik zelfs DAT gemist :+(((.

my 2 cents
Koen

Hendriks
1 maart 2011, 21:33
Mooi laten zo Badman , je kunt het niet iedereen naar het zin maken.
Wel wat suggesties , bv een verbod op foto's quoten , sommige foto's kwamen wel 10 x voorbij en hebben daardoor meer kans op punten en er is dan ook niet meer door het topic heen te komen .

Badman
1 maart 2011, 21:45
Grizzly, je hebt zeker een punt. Die wedstrijd zou beter op een meer algemene plek moeten staan. Alleen vrees ik dan weer een boel mensen te missen, tenzij er een aankondiging komt in het 'electrisch'-topic. Een aankondiging in 'elk' onderdeel lijkt me dan niet slecht.
Het was, toen ik begon, nooit de bedoeling om enkel te beperken tot electrische gitaren. De wedstrijd als één geheel behouden lijkt me wel het beste: mensen die bv meer akoestischgericht zijn zullen altijd stemmen op hun favorieten. Een onderverdeling achteraf kan dan nog altijd gemaakt worden.

Mitch
1 maart 2011, 21:51
Laat het ook duidelijk wezen dat ik het er enkel en alleen maar leuker op wil maken voor iedereen en doe met de beste bedoelingen.
Ja, maar onderling is deze discussie, die je nu hier opent, al aan bod geweest en je kent de mening. Die mening is ondertussen gedeeld door de beheerder, kan ik je nu melden. Het vragen naar de mening in een openbaar topic is dan op zijn best dubbelop en op zijn slechtst onnodig te noemen, want meeste stemmen gelden niet. Of toch wel eigenlijk... de enquete tot nu spreekt voor zich en ondersteunt de eerder uitgesproken ideeën.

Duhsjaak
1 maart 2011, 22:45
Hi Fijne Bad
Zou het kunnen zijn dat je het allemaal te mooi probeert te doen? Barno en Mitch vatten het allemaal simpel samen.

De laagdrempeligheid is te prijzen. Iedereen ongeacht woonplaats kan meedoen en men vindt het allemaal wel mooi zo. Ik geloof echt dat er zwaar van genoten wordt.

Bovendien geloof ik dat men niet zit te wachten op cadeautjes. Drie van de vijf winnars hebben niets van zich laten horen toen ik ze een aardigheidje in het vooruitzicht stelde.

Dat de een mooiere foto's maakt dan de ander heb ik in de uitslaag niet terug gezien. Ik zou het leuk en simpel willen houden.

Ik zou het praktisch vinden als er een algemene aankondiging is (niet zelf bedacht) en verder vind ik persoonlijk dat het volgende keer weer gewoon een feest is.

Hoop dat je wat aan de reactie hebt.
Vriendelijke groet, Gus

Bram+
2 maart 2011, 07:41
Grizzly, je hebt zeker een punt. Die wedstrijd zou beter op een meer algemene plek moeten staan. Alleen vrees ik dan weer een boel mensen te missen, tenzij er een aankondiging komt in het 'electrisch'-topic. Een aankondiging in 'elk' onderdeel lijkt me dan niet slecht.
Het was, toen ik begon, nooit de bedoeling om enkel te beperken tot electrische gitaren. De wedstrijd als één geheel behouden lijkt me wel het beste: mensen die bv meer akoestischgericht zijn zullen altijd stemmen op hun favorieten. Een onderverdeling achteraf kan dan nog altijd gemaakt worden.
Ik zou zeggen: zet de threads op een algemene plaats en laat de beheerder zo'n forummededeling plaatsen. Desnoods worden er even wat stickies geplaatst in de subfora.

Ik zou overigens wel drie categorieën maken: elektrisch, akoestisch en bas. Het is sowieso in sommige gevallen echt appelen met peren vergelijken en daarom zullen sommigen misschien helemaal niet geneigd zijn op iets anders te stemmen dan een elektrische gitaar. Daarbij kun je natuurlijk meer akoestische gitaren en bassen verwachten als mensen in alledrie de lijstjes mogen meedoen :D


Een beetje los van dit: een paar jaar geleden was er ook een verkiezing voor het beste album en de beste song aller tijden, volgens mij georganiseerd door Piezo (?). Dat vond ik toen een erg leuk idee en ik heb ook op het punt gestaan om te kijken of we dat nog eens kunnen organiseren. Omdat december natuurlijk de beste tijd is voor zoiets, krijg je wel het probleem dat we dan twee verkiezingen (of vier of vijf) in een relatief korte tijd hebben. Op zich ook niet zo heel gek, want er zijn bij wijze van spreken ook ruim 20 verschillende oscarcategorieën, maar misschien is het een beetje overkill. Ideeën hierover?

Liquid_Metal
2 maart 2011, 09:27
Het is een gitaarnet verkiezing en die hoort bij het forum. Logisch dat je het dan dus ook via het forum doet. Bovendien speelt het maken van de foto een grote rol en dat aspect zou wegvallen als je gitaren irl ziet.

Badman
2 maart 2011, 10:55
Ja, maar onderling is deze discussie, die je nu hier opent, al aan bod geweest en je kent de mening. Die mening is ondertussen gedeeld door de beheerder, kan ik je nu melden. Het vragen naar de mening in een openbaar topic is dan op zijn best dubbelop en op zijn slechtst onnodig te noemen, want meeste stemmen gelden niet. Of toch wel eigenlijk... de enquete tot nu spreekt voor zich en ondersteunt de eerder uitgesproken ideeën.

Ik zal nooit de regels overtreden van dit forum. Jouw mening en die van de beheerder respecteer ik ten volle, en inderdaad: die wist ik al. Het lijkt me niet zo gek om ook even de mening via een enquete te polsen van de rest van de forumgangers. Voor hetzelfde geld zou de meerderheid hier misschien een meeting met wedstrijd fantastisch gevonden hebben. Je kan dat niet op voorhand weten en de uitslag ervan zou toch altijd ergens moeten gerespecteerd (of 'bekeken' met discussie) worden. (niet enkel als die in het voordeel spreekt van 'laat de boel zoals ze is'). Tot hier toe zijn de stemmen vrij duidelijk en daar weet ik genoeg mee.

Martijn-w
2 maart 2011, 11:50
Bovendien speelt het maken van de foto een grote rol en dat aspect zou wegvallen als je gitaren irl ziet.

Dat zou alleen een voordeel zijn. Het is een mooiste gitaar verkiezing, niet een beste fotograafverkiezing.
Dat vind ik tot nu toe het enige nadeel van de wedstrijd. Verder puike wedstrijd.

Woml
2 maart 2011, 12:10
Het voornaamste wat ik in ieder geval zou veranderen (maar dat heb ik al eerder geroepen) is inderdaad het subforum. "Elektrische gitaren" dekt de lading totaal niet.

Opsplitsen in subverkiezingen lijkt me nergens goed voor. Je zou met een paar filters eventueel een paar gespecificeerde uitslagenlijstjes kunnen ophoesten. Daarmee heb je vanzelf je top10 zelfbouw, elektrisch, akoestisch, bas, en wat voor andere smaken je nog wilt verzinnen. Dan zou je bij inschrijving eventueel kunnen aangeven onder wat voor tags deze inzending mee moet doen, want als jij dat voor alle inzendingen moet uitzoeken, lijkt me onbegonnen werk.

De voordelen van een real-life verkiezing (vooral: geen invloed van de kwaliteit van de foto's) wegen niet op tegen de voordelen van een forumverkiezing (laagdrempeligheid, ruime gelegenheid om alle inzendingen te bekijken, prettig geouwehoer er omheen)

En wat betreft prijzen (ook al is dat intussen misschien al een non-issue): ik was kennelijk een uitzonderingsgeval toen ik inging op het aanbod van Duhsjaak, maar dat was vooral uit nieuwsgierigheid. De eer van de uitslag is meer dan genoeg! :cheerup:

Thyrif
2 maart 2011, 12:24
Misschien is het handig om het stemmen geautomatiseerd te laten gaan de volgende keer? Dat je alle inzendingen ergens netjes naast elkaar hebt staan (had je nu al toch?) en dan in een google form oid nummer 1 tm 10 kunt aangeven? Scheelt jou misschien een hoop werk?
(wel even zorgen dat iedereen daar zijn of haar forumnaam intikt en anders is de stem niet geldig en blablabla)

Buzzel
2 maart 2011, 16:55
En dat deden we dus al, eerst researchen, dan klagen:seriousf:

Eerst lezen en dan pas klagen! Kijk even waar Roel op reageert ;)

The Unforgiven
2 maart 2011, 17:02
Ik stem op tetten.
_____________
Ik denk dat een meeting geen goed idee is, veel leden hebben geen tijd of zin om daarheen te gaan. Juist door de foto's op dit forum kan iedereen meedoen. Lekker zo houden dus.