PDA

View Full Version : Roland GR-55!!



dml
1 maart 2011, 12:39
En jawel, sinds vorige week in bezit, incl. GK-3. De GR-55 is een belachelijk uitgebreid apparaat, het is voornamelijk een gitaarsynth met extra gitaar- en ampmodeling. Ik had in eerste instantie gehoopt dat ik de geluiden van mijn GT-8 kon "kopiëren" (gewoon handmatig de settings overzetten) naar de GR-55 maar de models van de GR-55 klinken totaal anders. Dus daar moet ik nog menig avondje aan spenderen om ze weer spik en span te krijgen, daarna gaat m'n GT-8 hoogstwaarschijnlijk de deur uit. De synth geluiden zijn erg goed, ik dacht dat er ruim 900 synthpatches in zitten en verder 100 banken met elk 3 patches dus totaal 300 (user!)patches voorhanden.
Vrij "bijzonder": je hebt de beschikking over vier "geluidspaden": twee voor synth geluiden, één voor gitaarmodeling en één voor de pickups van je eigen gitaar. Ieder pad kun je koppelen aan de interne effecten en ampmodels. Zo kun je bijv. een synthgeluid koppelen aan een Twin Reverb model, enz. enz. enz.
Het is zeker geen vervanger en/ of concurrent voor een Axe FX, POD HD500 of GT-10 o.i.d. Maar een combinatie van gitaargerelateerde apparaten die de afgelopen jaren door Roland zijn geproduceerd. Ik ben blij :crazyhappy:

jim__
1 maart 2011, 13:13
Gaaf, gefeliciteerd! Lijkt me echt een apparaat waar je rustig dagen voor moet uittrekken voor je alles hebt ingesteld zoals je het wilt, maar dan heb je natuurlijk ook wat. Benieuwd naar je bevindingen!

piezo
1 maart 2011, 14:12
In hoeverre is dat belachelijk uitgebreid zijn meer dan alleen het combineren van een GR en een VG in één toestel?

En hoe is de midi-implementatie? Op de GR-33 is daarover onvoldoende nagedacht. Die heeft bijvoorbeeld wel een tapfunctie voor de arpeggiator, maar de taps kan ik niet als midi CC uitsturen en dus niet synchroniseren met externe delay.
(Trouwens, zelfs de interne delay is niet te synchroniseren met de arpeggiator tap)

peter_heijnen
2 maart 2011, 16:34
Te gek ding lijkt me dat ook, binnenkort zeker maar even testen.

munkie
3 maart 2011, 15:27
Net uit een blaadje(...) vernomen dat ie er is:soinnocent:

Te gek ding, wat kost ie als ik vragen mag? Ik zit meer in het antieke GS spul, GR-1/30 enzo. VG heb ik geen ervaring mee maar zou ik best wel eens mee willen stoeien. De combi van VG en GS in 1 apparaat is helemaal mooi natuurlijk. Alleen die losse GK pickup met kastje en kabels op je eens zo mooie gitaar :(

dml
6 maart 2011, 12:05
€ 699,- met GK pickup, € 599,- zonder GK pickup. Je kan natuurlijk ook een GK-ready Strat van Fender kopen, of één of andere Godin of Brian Moore met 13-pin output, dan heb je ook geen kastje op je gitaar.

munkie
6 maart 2011, 18:34
Domme vraag over de prijs, kan je zo opzoeken natuurlijk. Ik heb allemaal ouwe zooi, GK-2(A) elementen. Dat schijnt te werken, dat bespaart me weer een GK-3. Al vraag ik me af of je met die GK-3 een betere "tracking" krijgt?

muziekschuur
7 maart 2011, 08:09
Ik persoonlijk "mis nog" een strat. De Roland Ready Strat heeft al een Roland element ingebouwd. Dus misschien is dat de nog betere optie....

http://www.thomann.de/nl/fender_stdroland_ready_rw_aw_2009.htm

peter_heijnen
7 maart 2011, 09:50
Ik persoonlijk "mis nog" een strat. De Roland Ready Strat heeft al een Roland element ingebouwd. Dus misschien is dat de nog betere optie....

http://www.thomann.de/nl/fender_stdroland_ready_rw_aw_2009.htm
Ik meende gelezen te hebben dat die gk3 een doorontwikkeling en echt een verbetering is, tel in dat geval uit je winst dan met die roland ready strat.

muziekschuur
7 maart 2011, 13:03
Er wordt gezegd dat de 2A hetzelfde is als de GK3. De GK3 heeft een RADIUS aanpassingsmogelijkheid. de 2 niet. Maar als ie ingebouwd is door Fender neem ik aan dat ie op de beste manier gebouwd is....

muziekschuur
17 maart 2011, 20:59
Ik vond een paar video's die het menu uit de GR-55 uitleggen. Belangrijk voor eigenaars.

http://vimeo.com/19010597

http://vimeo.com/19010811

http://vimeo.com/19011038

munkie
2 juli 2011, 20:02
Schopje :soinnocent:

Ik heb hem nu een kleine week, "just scratching the surface" zoals de Amerikanen zeggen. Maar hier wat plusjes en minnetjes, subjectief natuurlijk en zelfs ik weet niet alles...

+wordt geleverd met EN zonder GK element en 13 pins kabel
+audiospeler klinkt goed en is makkelijk te bedienen met de voet. Alleen WAV helaas geen MP3.
+aanpassing van het uitgangssignaal aan de gebruikte versterker is zeer effectief. Voor op de stereo: gewoon line/phones. Voor op de Roland Cube 60: JC-120. M.n. de VG gitaargeluiden klinken zo zeer goed.
+controller pedaal is aan boord.
+goede gitaar sounds met VG zowel electrisch als acoustisch
+geen brom of ruis met VG en PCM sounds
+stemmingen: slide, open, modal, 12 snarig, metal zegt U het maar. Zelf de "Eli" stemming geprogrammeerd naar J.Akkerman op de gelijknamige elpee uit 1976 met Kaz Lux. 12 snarige acoustische gitaar met de EB snaren unisono en de rest in kwinten! Beetje compressie, chorus, galm. 5 minuten werk!
+veel goede PCM samples
+echte synthesizer met echt filter met cutoff, resonance en ADSR
+stevige stalen bak in fraai hamerslag blauw
+briljante "user interface", hij kan veel en is dus niet simpel maar is relatief wel simpel te bedienen. Groot display met tabbladen, jog wheel. Hij zit ook logisch in elkaar.
+Goede NL handleiding
+Keuze tuseen GK2A en GK3 pickup mogelijk. Precieze afstelling van gevoeligheid. Afstand in mm van GK element naar brug in te stellen.
+Tracking. Perfect met VG. OK met PCM GS sounds. Ik hoor af en toe een "glitch". Snelheid is OK. Het blijft een GS met hex pickup. Je moet je dus qua spel aanpassen.

- je moet kiezen tussen wah en univibe. Beide tegelijk kan niet.
- geen intelligente pitch shifter
- Ik kan de GK volumepot niet toewijzen aan het pickup volume in VG mode. Je kan dus niet het effect krijgen van een echte gitaar volumeknop die zowel volume als vervorming regelt.
- Ik kan de GK S1 en S2 knop niet toewijzen aan de VG pickup switch.
- DE GR-55 IS NIET TE GEBRUIKEN ALS MIDI AFSPEEL APPARAAT!!!!
De GR-1 van ca. 1992 was 4 X multitimbraal als midi player. Dus 4 midikanalen tegelijk. De GR-30 slechts op 1 kanaal maar toch. Meneer Roland, meneer Roland. Stel je neemt via USB op de PC of Mac of via midi op den ouden Atari een sequence op via de GR-55. Dan moet je of met software synths aan de gang of nog een synth module kopen om de zaak af te spelen!
- geen arpeggiator
- de toewijzing van geluiden aan uitgangen is niet ideaal vind ik. Via de "guitar out" krijg ik of het geluid vd magnetische pickups of het kale gitaar VG geluid. Dus zonder amp/effecten. Verder blijf ik het VG geluid krijgen op de L/R uitgangen. Ik heb liever de gitaar en de synth sounds op verschillende boxen.
- Roland levert alleen een "librarian" programma, geen complete editor. Er is wel een "third party" editor.
-geen fretloze- en contrabas in de VG afdeling. En Roland mikt ook op bassisten met deze GR-55?
- geen gitaar ingang jack. Je hebt dus een GK element nodig ook als je alleen de effecten wil gebruiken met normale gitaar pickups.

Er valt dus weer genoeg te zeuren :cooler: Toch ben ik blij dat Roland in deze tijden van alles-met software-doen toch nog met deze GS/VG komt. Het kon wel eens de laatste der Mohikanen worden.

dml
3 juli 2011, 07:11
Schopje :soinnocent:

1. - Ik kan de GK volumepot niet toewijzen aan het pickup volume in VG mode. Je kan dus niet het effect krijgen van een echte gitaar volumeknop die zowel volume als vervorming regelt.
2. - Ik kan de GK S1 en S2 knop niet toewijzen aan de VG pickup switch.
3. - de toewijzing van geluiden aan uitgangen is niet ideaal vind ik. Via de "guitar out" krijg ik of het geluid vd magnetische pickups of het kale gitaar VG geluid. Dus zonder amp/effecten. Verder blijf ik het VG geluid krijgen op de L/R uitgangen. Ik heb liever de gitaar en de synth sounds op verschillende boxen.
4. - Roland levert alleen een "librarian" programma, geen complete editor. Er is wel een "third party" editor.
5. -geen fretloze- en contrabas in de VG afdeling. En Roland mikt ook op bassisten met deze GR-55?



1 + 2. Dit is weldegelijk mogelijk. Zo duidelijk is de gebruiksaanwijzing dus niet want er wordt met geen woord over gerept hoe je dit moet doen, ik moest er zelf achter komen. Ik heb de GR-55 al een tijdje niet meer maar ik weet dat je in verschillende menu's parameters kan koppelen aan bijv. de S1 en S2 functietoetsen en aan de GK-volumepot. Deze menu's zijn "Pedal & GK Control Settings" en bij "Controller Settings", de laatste is het meest uitgebreid en overlapt veelal de eerste. Vergeet ook niet dat je de GK in mix-mode moet hebben staan want de mix-regelaar is eigenlijk niet meer dan een ordinaire passieve balans-pot.
3. Klopt, op de Guitar Output krijg je inderdaad of het magnetische geluid of het VG geluid (alleen de elementsimulaties) of een combinatie. Da's ook niet anders bij voorgaande modellen. Je kan het VG-geluid naar de L+R output natuurlijk ook met het mastervolume voor het VG-geluid op 0 zetten.
4. Roland schijnt met een eigen editor bezig te zijn.
5. Zet de GR-55 eens in BASS-mode!

muziekschuur
14 juli 2011, 22:42
Waarom heb je de GR55 weg gedaan? Of was het een lenertje uit een winkelvoorraad?