PDA

View Full Version : JJ preampbuizen



ateng
1 maart 2011, 12:24
Ik wil de preamp buizen (sovtek) die nu in mijn versterker zitten vervangen door JJ want wil minder dat scherpe hoog. Maar zijn er verschillende 12AX7/EC83 van JJ en welke moet ik hebben dan? Welke raden jullie aan voor de V1 en voor de fasedraaier.

etemm
1 maart 2011, 13:12
Ik wil de preamp buizen (sovtek) die nu in mijn versterker zitten vervangen door JJ want wil minder dat scherpe hoog. Maar zijn er verschillende 12AX7/EC83 van JJ en welke moet ik hebben dan? Welke raden jullie aan voor de V1 en voor de fasedraaier.

Kijk even op deze site, daar wordt het verschil tussen bepaalde typen preamp buisjes uitgelegd.
http://www.tube-town.net/info/doc/tt-tubemap.pdf

Zoals je kan zien in de tubemap schijnen de Sovtek buisjes niet scheller te zijn als de JJ's eerder wat donkerder. Ik gebruik zelf ook JJ, heb zelf geen ervaring met de Sovtek.

In de webwinkel hebben ze geselecteerde buisjes voor positie V1 en een gebalanceerde buis voor de fasedraaier.
http://www.tube-town.net/ttstore/index.php/cat/c305_12AX7---ECC83---5751.html

In meerdere webshops geven ze vaak aan welke buisjes ze geselecteerd hebben voor V1, dit heeft te maken dat de noise-ratio beter zou zijn van deze buisjes.

Misschien heb je hier wat aan.

Bert Gitaar
1 maart 2011, 14:05
Hier nog een uitgebreide uitleg over voorversterker buizen in NL.
En de verschillen onderling.

http://www.tonefactory.nl/shop2/tube.pdf

Thiez
1 maart 2011, 14:19
Ik had engl buizen in mijn amp. dit schijnen herlabelde sovtek te zijn en de JJ klonken zeker minder scherp vond ik. Veel vollere sound ook.
De Sovtek ECC83 LPS heb ik in mijn fasendraaier en deze bevalt me wel erg goed.
JJ heb je ook nog de ECC803. Deze klinken wat voller vind ik dan de normale ECC83.

Als je minder hoog wilt en een vol midden gebied is een groove tube in de V1 positie ook zeker een aanrader. Dit heb ik gedaan om mijn engl blackmore minder schel te krijgen en dat heeft zeker goed uitgepakt voor mij.

caliban
1 maart 2011, 14:43
De preamplampen van ENGL zijn dacht ik china-spul... Poweramp is wel sovtek (denk ik)

Thiez
1 maart 2011, 15:25
Engl gebruikt of Sovtek of EHX zie ik. Dan zullen het waarschijnlijk EHX geweest zijn. Deze klinken naar mijn weten wat feller (heb ik ervaren in mijn blackstar HT-5, maar in deze amp is het wel fijn wat fellere tubes erin).

The Running Man
1 maart 2011, 15:34
Ik had engl buizen in mijn amp. dit schijnen herlabelde sovtek te zijn en de JJ klonken zeker minder scherp vond ik. Veel vollere sound ook.
De Sovtek ECC83 LPS heb ik in mijn fasendraaier en deze bevalt me wel erg goed.
JJ heb je ook nog de ECC803. Deze klinken wat voller vind ik dan de normale ECC83.

Als je minder hoog wilt en een vol midden gebied is een groove tube in de V1 positie ook zeker een aanrader. Dit heb ik gedaan om mijn engl blackmore minder schel te krijgen en dat heeft zeker goed uitgepakt voor mij.

+1
Ik heb op aanraden van Toneblo EC803 op v2 en v4 van mijn Laney GH50L
gedaan. Werd de sound van de amp een heel erg stuk warmer van

caliban
1 maart 2011, 15:40
Een mail die ik van ENGL niet zo heel lang geleden kreeg, ivm mijn fireball (of er door de jaren heen mods waren gekomen aan het circuit binnenin).


Hello,

We made no changes in the Fireball circuitry. We use SINO 12AX7/ECC83 and for more sensitive applications JJ ECC83.

Best regards,
Peter

Thiez
1 maart 2011, 18:50
Ok, Ken sino niet. Ze zijn er bij mij in ieder geval allemaal uitgegaan. Momenteel GT op V1, JJ op V2 en V3 en sovtek LPS op V4.
Binnenkort eindbuisjes een keer vervangen. Waarschijnlijk tungsol 5881's.

ateng
1 maart 2011, 18:52
Hey thanks guys!
Dus als ik een JJ buis erin wil hebben dan de EC803 en dus niet de gewone 12AX7/EC83

ateng
1 maart 2011, 18:54
Ik had engl buizen in mijn amp. dit schijnen herlabelde sovtek te zijn en de JJ klonken zeker minder scherp vond ik. Veel vollere sound ook.
De Sovtek ECC83 LPS heb ik in mijn fasendraaier en deze bevalt me wel erg goed.
JJ heb je ook nog de ECC803. Deze klinken wat voller vind ik dan de normale ECC83.

Als je minder hoog wilt en een vol midden gebied is een groove tube in de V1 positie ook zeker een aanrader. Dit heb ik gedaan om mijn engl blackmore minder schel te krijgen en dat heeft zeker goed uitgepakt voor mij.

En welk GT buis dan voor de V1?

Thiez
1 maart 2011, 19:01
Prijzig dingetje, vandaar alleen in V1 positie maar zeker wel lekker om je sound wat op te warmen.
http://www.tonefactory.nl/shop2/groove-tubes-12ax7c-ecc83-p-3405.html

Bert Gitaar
1 maart 2011, 19:07
http://www.tonefactory.nl/shop2/12ax7-ecc83s-p-3645.html?osCsid=g3ulk4nin1ro4p8542ess1iqm1

Ze zijn niet eens duur.

Aanvulling 803 buizen.

https://www.tonefactory.nl/shop2/advanced_search_result.php?keywords=JJ+ECC803&x=6&y=10

caliban
1 maart 2011, 20:14
@ thiez: Volgens mij de 'sensitive application' waarover de man van ENGL het heeft, zijn trouwens v1 posities. Dus het kan vrij goed zijn dat je een JJ met een JJ hebt vervangen :), maar ik heb inderdaad veel goed gehoord over de 803-versie. En ik denk dat lamp per lamp ook veel verschilt!

Thiez
1 maart 2011, 20:19
Ik heb in de V1 positie een groove tubes buis zitten.
V2 en V3 zijn JJ ECC803

Op reserve heb ik momenteel TAD buisjes liggen. Dus wanneer een van de buizen het begeeft ga ik eens een TAD proberen.

caliban
1 maart 2011, 20:48
Ik ben al vaker tevreden geweest van allerlei rare preamp tube combinaties, gewoon proberen is het beste :). In mijn zelfbouw preamp heb ik lampjes die door engl herlabelled zijn, EH en nog iets, weet het niet vanbuiten, maar het resultaat vind ik goed, en daar draait het natuurlijk om. En wederom, ik denk dat veel van het exemplaar-lamp afhangt

Thiez
1 maart 2011, 20:58
Het verschilt idd veel per lamp. Degelijkheid en sound. Heb ook vaker JJ's gehad die binnen 2 weken kapot waren. En deze zitten er al zeker weer half jaar in.

En dat is ook eigenlijk de reden dat ik niet graag die duurdere neem. Misschien is hij wel binnen 2 weken kapot. Maar goed, wilde die Groove tube toch eens uitproberen en opzich bevalt het me wel erg goed.

Eerst binnenkort de eindbuizen vervangen, verwcaht dat dat ook wel weer hele verbetering gaat geven. Zitten nog steeds de stock eindbuizen in momenteel. en dat is al een tijdje.

caliban
1 maart 2011, 21:03
Het verschilt idd veel per lamp. Degelijkheid en sound. Heb ook vaker JJ's gehad die binnen 2 weken kapot waren. En deze zitten er al zeker weer half jaar in.

En dat is ook eigenlijk de reden dat ik niet graag die duurdere neem. Misschien is hij wel binnen 2 weken kapot. Maar goed, wilde die Groove tube toch eens uitproberen en opzich bevalt het me wel erg goed.

Eerst binnenkort de eindbuizen vervangen, verwcaht dat dat ook wel weer hele verbetering gaat geven. Zitten nog steeds de stock eindbuizen in momenteel. en dat is al een tijdje.

Ik zou de eindlampen in mijn Fireball ook graag een keer vervangen, maar wil eerst nog wat andere dingen geld aan spenderen.. En op zich gaat hij nog altijd hard en zo, dus lijkt het me nog niet echt nodig.

Thiez
1 maart 2011, 21:13
Nee dat heb ik ook eigenlijk ja. Het is een redelijk smak geld, eindbuizen. En opzich zit er nog een lekkere sound in me versterker. Maar het schijnt dat het toch aanzienlijk verbeterd weer als je eindbuizen vervangen hebt. Schijnt langzaam minder en minder te worden zonder dat je het eignelijk merkt tot dat je ze weer vervangt dan merk je wat je eigenlijk miste.

caliban
1 maart 2011, 21:23
Nee dat heb ik ook eigenlijk ja. Het is een redelijk smak geld, eindbuizen. En opzich zit er nog een lekkere sound in me versterker. Maar het schijnt dat het toch aanzienlijk verbeterd weer als je eindbuizen vervangen hebt. Schijnt langzaam minder en minder te worden zonder dat je het eignelijk merkt tot dat je ze weer vervangt dan merk je wat je eigenlijk miste.

Ja waarschijnlijk zal het verschil wel aanzienlijk zijn. Gewoon stom dat ik zelf niet kan biassen.

Thiez
2 maart 2011, 19:05
Alles is te leren toch? gewoon een keer doen lijkt me. Ik ben het ook van plan het zelf te gaan doen.

caliban
2 maart 2011, 22:20
Alles is te leren toch? gewoon een keer doen lijkt me. Ik ben het ook van plan het zelf te gaan doen.

Inderdaad echt moeilijk is het niet denk ik, maar ik heb me tot nu toe qua techniek vooral bezig gehouden met preamps, en ergens lijkt een poweramp me altijd delicater.

toneblo
2 maart 2011, 22:38
... gewoon buisje eruit trekken en wat anders proberen, luister naar je oren!