PDA

View Full Version : Een hele goede s'morgens



Zydeco
1 maart 2011, 09:30
:supercool:

Voordat ik overal mijn duizend vragen ga neerplanten is het denk ik wel netjes om mij even voor te stellen haha

De naam is Jessica , 26 lentes jong

Ik teken in mijn dagelijks leven en ben bezig hiermee aan de weg te timmeren


Ik ben op dit forum terechtgekomen nadat een goede vriend van mij welke gitaren maakt mij gevraagd heeft een (bas) gitaar te beschilderen welke in de winkel komt te hangen en eventueel verkocht word
Leef je maar uit waren zijn woorden en probeer maar gewoon wat

En voor ik het wist had ik een (veelste dure) kale body in huis , doodeng haha

omdat ik niet zomaar lukraak de kwast op de body wil zetten ben ik al een aantal weekjes bezig met research en kom telkens op dit forum uit ....en tja dan met je je toch maar eens inschrijven

Dus bij deze !!

Ik hoop hier veel te leren en zal jullie zeker het resultaat showen
(heb alleen al door lezen hier meer geleerd dan ik dacht )

Bram+
1 maart 2011, 10:17
Welkom! Ben benieuwd naar je kunsten :D Wat teken je zoal dan (behalve gitaarbodies)?

JohnLord
1 maart 2011, 10:41
Welkom, speel je zelf ook? Zydeco/Cajun?

Duhsjaak
1 maart 2011, 11:55
Welkom, speel je zelf ook? Zydeco/Cajun?

Hi Zydeco
Ook goeie smorges.
Hartelijk welkom.

Een van de geslaagde inburgeringsprocessen. Zydeco, van de Duitse polka afgeleid, die bijna alleen nog door Franstalige negers wordt gespeeld. En door 'ons eigen' Limburgse Captain Gumbo niet te vergeten (en verrot goed) - als die band nog bestaat!!! Apart onderwerp snij je aan!

Materiaalkennis op doek verschilt niet eens zoveel van de materiaalkennis die je nodig hebt voor paneel, dus vragen? PM me maar. Kan ik gelijk vertellen waar ik mijn kennis vandaan heb.

Ik ben net als de heer Lord errug benieuwd.
Vriendelijke groet,
Gus

Zydeco
1 maart 2011, 20:42
Wat een heerlijk welkm !!

Johnlord : Ik speel zelf helaas geen enkel instrument , heb meerdere pogingen gedaan en heb hier ook meerdere instrumenten staan maar stond niet vooraan bij de muzikale talenten
Dus helaas ook geen zydeco/cajun
Wil niet zeggen dat ik af en toe eens wat pak om lekker in mijn 1tje wat op te rammen (vooral als de buuf niet thuis is haha)


Clifton Chenier, Clarence Garlow en bv Boozoo Chavis zeggen mij meer dan de band die jij aanhaald Duhsjaak
Denk dat je dit kan wijden aan mijn voorliefde voor oude muziek maar ga zo wel even googlen want ben wel benieuwd

Wat betreft wat ik in het dagelijks leven maak tja.... dat verschild , veelal portretten van mens maar ook huisdier maar ook weer fantasie , ben op dit moment bezig met een ode aan patrick woodroffe met alleen benzinestift en stippen , een persoonlijk experimentje
Verder werk ik voornamelijk met houtskool , grafiet en vulpotlood (en nu dus benzinestift haha)
Dit omdat ik erg veel van hoog contrast hou en me daarbij het gemakkelijkst voel bij deze materialen maar wil nog wel eens buiten het vertrouwde springen en experimenteren

Materiaalkennis van doek/paneel en verf heb ik praktisch niet (op een paar werkjes na) dus ben bezig om me overal in te lezen en thuis op kleine paneeltjes te experimenteren , ben uitgekomen op ecoline (geweldig spul)


Bij interesse zal ik eens kijken of ik wat tekeningen kan uploaden

Duhsjaak
2 maart 2011, 12:05
Hi Zydeco!
Dit is een gitaristen (of beter: snaarinstrumenten) forum. Mijn argument dat er 3 maal 88 snaren in een piano zitten wordt al niet met gejuich ontvangen. Dus uitgebreide discussies over stainen, glaceren of schilderen moeten wij noodgedwongen ergens anders doen. Maar leuk is het wel.

Als je toch gitaar wil spelen, de Let the good times roll categorie, dan is het onderstaande misschien handig voor je.

En dan vooral de open stemmingen. Persoonlijk vind ik de open D een open baring.
Zo fijn, dat ik nooit de moeite heb genomen om traditionele stemmingen onder de knie te krijgen.

Ik kan je in anderhalf uur leren de blues te spelen. Neem wel een vriendin mee want ik heb geen zin in commissies etc. Je bent namelijk precies even oud als mijn jongste kind. Regio Amsterdam.

Hieronder een deel van een post die ik in een eerder stadium elders op dit forum zette.
Voor de doe het zelver, of voor als Amsterdam qua afstand niet is te doen:

Alle alternatieven staan genoteerd, uitgaande van de standaard stemming. 6 = de dikste snaar en 1 = de dunste.
Sommige stemmingen lenen zich meer voor plukken, terwijl vooral de open stemmingen mooi klinken als powerchord, als een klok klinkende akkoord.

Stemmingen die uitgaan van extreem opdraaien van snaren wil ik niet eens naar kijken; kan ik net zo goed zelf mijn gitaar kapot slaan.
Ik ga uit van een oplopende schaal van afwijkingen. Er zal best het nodige tussen staan dat je gewoon kent.

Dropped D
6 5 4 3 2 1
D A D G B E
-2 0 0 0 0 0

Double dropped D
6 5 4 3 2 1
D A D G B D
-2 0 0 0 0 -2

Open G
In de blues vaak Spanish tuning genoemd
Nu soms KEEF tuning, naar Keef Richards vanzelf
Omdat de laagste snaar vaak moet worden gedempt sloopt K de snaar van zijn gitaar
John Renbourn, Robert Johnson, Joni Mitchell, Muddy Water; goed gezelschap
Klinkt erg folk achtig

6 5 4 3 2 1
D G D G B D
-2 -2 0 0 0 -2

Open D
Zeker en vast mijn favoriet
6 5 4 3 2 1
D A D F# A D
-2 0 0 -1 -2 -2

DAD-GAD
Klinkt alsof het al eeuwen oud is. Dat is niet zo. Geďntroduceerd door Davey Graham. Eind ’50, begin ’60. Bekend gemaakt door Pentangle’s John Renborn rond 1968. Gejat door Led Zeppelin’s Jimmy Page (Black Mountains side) rond 1970 die, vanzelf, de eerdere uitvoeringen nooit had gehoord!
Lastig in de vingers te krijgen. Het is namelijk geen open stemming. Maar met enig gepruts ligt de Keltische zweef teef muziek aan je voeten

6 5 4 3 2 1
D A D G A D
-2 0 0 0 -2 -2

Afdeling rariteiten
Open E5
Favoriet van Stephen Stills en (naar ik mij laat vertellen) de Gary Glitter Band. Maar die laatst meneer had wel meer curieuze voorkeuren
Stephen S plukt vooral, terwijl anderen m gebruiken voor powerchords

6 5 4 3 2 1
E B E E B E
0 +2 +2 -3 0 0

Dropped D
6 5 4 3 2 1
E A D G B D
0 0 0 0 0 -2

Luit
E A D F# B E

All the forths
(gelijke interval heeft zeker voordeel)
6 5 4 3 2 1
E A D G C F
0 0 0 0 +1 +1

Nashville
Is in wezen een normale stemming met aangepoaste snaren. Handig! Hoef je niks te leren, als je de traditionele stemming beheerst tenminste!
Elektrisch diktes (acoustisch: geen idee) suggestie:
0,24 – 0,15 – 0,12 – 0,17 – 0,13 – 0,10

6 5 4 3 2 1
E A D G B E
+12 +12 +12 0 0 0

Zoals gezegd: Open D is misschien voor jou een heerlijke ík leef me uit en hoef toch geen toonladdertjes te doen'. Eerlijk gezegd kan ik daar best inkomen. Met je schilder activiteiten heb je genoeg op je bord.

Laat de goede tijden rollen! Ik wens je veel plezier.
Vriendelijke groet, Gus