PDA

View Full Version : Kitty Hawk M3 top: Waard om op te knappen?



Wabbie
28 februari 2011, 23:50
Ik heb al een tijdje een beetje wat problemen om een lekkere sound te draaien uit mijn Koch Powertone, en ik begin te vrezen dat ik een beetje het Koch sausje beu begin te raken. Temeer ook omdat ik ondertussen wat meer richting de bluesrock ben opgeschoven en daarvoor is de Powertone misschien niet de ideale versterker.

Nu heb ik al een tijdje een oude Kitty Hawk M3 top thuis staan, eens een keertje gekregen van een bevriende gitarist en ik moet zeggen dat het cleane kanaal me wel bevalt. Dat klinkt wel lekker bluesy en vol, zeker als je het net op het randje van oversturen zet.
De eindbuizen zijn totaal op en moeten echt vervangen worden ( voorversterkerbuizen heb ik al vervangen door wat NOS Phillips/Mazda buizen die ik nog had liggen). Ik heb wel weten te achterhalen dat deze versterker zowel 6l6 als el34 aankan.
Ik loop een beetje te spelen met de gedachte om de Kitty Hawk eens een goede service beurt te laten geven ( de reverb en de FX loop doen het ook niet meer) en er dan 6l6 buizen in te laten zetten. Ik vraag me alleen af of het het wel waard is om nu geld te investeren in deze versterker, ook omdat ik op het internet nogal wat verhalen lees over dat Kitty Hawks nogal onbetrouwbaar zijn.

Ik vroeg me af of iemand hier wat ervaring had met Kitty Hawks, want online kan ik niet veel vinden, en al helemaal niet over de M3.

JTB
1 maart 2011, 08:59
Tsja, als je puur financieël kijkt is het niet rendabel om hem op te knappen. De kosten zijn hoger dan dat je er ooit bij verkoop voor terug gaat krijgen. Kitty Hawk's zijn nu eenmaal niet zo geliefd.

Ik heb een Kitty Hawk voorversterker en ik zou erg ver gaan om deze te repareren als die ooit de geest geeft. Maar dat is omdat ik de sound gewoon heel erg lekker vind, daarnaast ben ik ook nog wel handig met een soldeerbout, wat de kosten wat drukt. Daarnaast, bijna niemand speelt op Kitty Hawk, dus je sound is wel weer net effe anders dan rest.

Wabbie
1 maart 2011, 09:08
Ik was niet van plan die Kitty Hawk weg te doen eigenlijk, daarvoor klinkt hij thuis te leuk. Dus dat het financieel niet rendabel is boeit me niet zo zeer.
Ik zat er meer aan te denken om eens te kijken of ik mijn Powertone in de band kon vervangen door de Kitty Hawk en ik vroeg me af in hoeverre de verhalen van de onbetrouwbaarheid van de Kitty Hawks waar zijn. Ik wil namelijk wel een betrouwbare podium versterker.

Ik ga hem vanavond sowieso eens meenemen naar repetitie om te kijken hoe het klinkt tov van mijn Koch Powertone2 en hoe de Kitty Hawk zich houdt op oorlogsvolume.

JTB
1 maart 2011, 10:11
Wat ik begrepen heb is dat de trafo's er vaak uit vlogen en dat de potmeters niet degelijk waren/zijn.

Wabbie
1 maart 2011, 11:16
Dat is ook wat ik gevonden heb online inderdaad. De potmeters van mijn M3 doen het allemaal nog, zijn misschien niet zo gevoelig als die van m'n Koch, maar ze doen wat ze moeten doen.

Trafo's kan ik geen oordeel over geven, ik ben een werktuigbouwkundig ingenieur, geen elctrotechnieker ;-). De M3 ziet er verder nog prima uit van binnen, voor zover ik dat kan beoordelen.

JTB
1 maart 2011, 11:17
nou spelen met dat ding dan!

Wabbie
1 maart 2011, 11:58
Gheheh, goed punt! Kan vanavond pas, nu eerst even wat Matlab scripts bebugggen :dontgeti:

Herman
1 maart 2011, 12:04
Ik weet dat m'n gitaarleraar een KH combo'tje heeft. Hij vind hem te neuzig maar ik vind hem best goed klinken eigenlijk! Zal eens vragen of ik hem een weekje mag lenen zodat ik hem over m'n 2x12 kan proberen. Clean heb ik hem niet echt beluisterd trouwens, dus het gaat bij mij vooral om de overstuurde sound.

Chiel
1 maart 2011, 16:30
Probleem met deze amps is dat de elektronica nog maar net in de marges valt. (maar amper overgedimensioneerd). Voordeel is dat ze destijds voor relatief weinig geld gebouwd konden worden. Nadeel is dat alles op volle toeren aan het draaien is. De componenten worden relatief warm en vaak nog maar net binnen de tolerantiegrenzen. Naarmate de amp ouder wordt, worden bepaalde toleranties van componenten kleiner. Als dan ook nog eens de omstandigheden tegen vallen (warm podium, weinig ventilatie, hoog volume) dan gaat het een keer mis.

Wabbie
2 maart 2011, 00:04
Komt er dus op neer dat de M3 eigenlijk geen podiumwaardige versterker is :dontgeti: . Dat is opzich wel jammer, ik had een beetje gehoopt dat dit wel een goede vervanger kon zijn voor mijn Koch Powertone II.
Ik heb vandaag helaas niet echt de tijd gehad om mijn Kitty Hawk naast mijn Powertone II te kunnen houden op repetitie. Ik weet ondertussen wel voor 90% zeker dat de Powertone het toch niet meer is voor mij.

Begint dus nu de lastige afweging wat nu te doen, want mijn financiële middelen zijn een beetje opgedroogd na de aanschaf van mijn SRV strat.

muziekschuur
2 maart 2011, 10:22
clean booster op je Koch clean kanaal. Kun je doen met wat Danelectro pedalen. De Dan electro Coolcat Drive lijkt op een OCD.

Hier een youtube vergelijking tussen de OCD en de Coolcat Drive.
http://www.youtube.com/watch?v=VXxIp9CYnp8

Coolcat drive kost je 35 euro geloof ik. Is het echt wat kun je altijd nog de Coolcat verpatsen en een echte OCD aanschaffen.

Modden van de Koch is vast ook goed te doen...

Vergeet niet dat je de amp met heel extreme settings moet benaderen voor veel verschillende geluiden... Sla nog es effe je handleiding van de koch erop na om de diverse sounds te verkrijgen.
Wat tammere/andere buizen in de voorversterking kunnen je ook helpen je versterker te herondekken.
Een ECC83 kun je uitwisselen met een ECC81 en ECC82.

De CMATMODS BROWNIE is een ander pedaal wat je voor je clean kanaal kan zetten.
http://www.youtube.com/watch?v=d6Yl5mqflc0

Het geeft je plexi tones.

Suc6

Wabbie
2 maart 2011, 12:10
Ik ben gister echt een tijd wezen draaien aan de Koch, en ik ken de versterker ook best goed. Heb hem al een jaartje of 4, 5. Ik denk dat het gewoon niet de goede versterker is voor deze band. Voor mijn oude band was de Powertone echt ideaal maar dat ging ook veel meer richting de hardrock dan mijn huidige band.
Het modden van mijn Koch vind ik een beetje weggegooid geld, dat investeer ik dan liever in een nieuwe versterker dan dat ik eindeloos ga klooien met mijn Koch. Qua buizen zit er geloof ik een EEC81/82 in met 2 a 3 ECC83's.

Ik zal eens die Danelectro pedaaltjes checken, maar ik blijf het een beetje zonde vinden van een 3 kanaals versterker alleen maar het cleane kanaal te gebruiken. Maargoed als het werkt, werkt het natuurlijk