PDA

View Full Version : Goede mic stand voor live optredens en studio gebruik



Il_Falco
28 februari 2011, 21:43
Hoi,

Ik zou graag mezelf op het mengpaneel toveren. Ik heb als mic de sennheiser e606 in gedachten. Ik heb die al gehoord en die vond ik goed klinken. Maar nu zoek ik nog een micstand. Ik heb graag zo weinig mogelijk op de grond staan, dus zijn die cab grabbers een goede keuze? OF toch beter een gewone stand? Of kan je zonder problemen die van boven naar beneden laten hangen?

skanky
1 maart 2011, 07:41
Ik zou altijd een mic stand of iets dergelijks gebruiken en niet los laten hangen. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat er tegenaan gestoten wordt en dat ineens de achterkant van de mic richting de speaker hangt. Dan heb je ineens veel minder input op de mengtafel en geen body meer.
CabGrabbers zijn prima, beste oplossing als je geen statief wil gebruiken.

pimmetje
1 maart 2011, 08:40
Ik zou altijd een mic stand of iets dergelijks gebruiken en niet los laten hangen. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat er tegenaan gestoten wordt en dat ineens de achterkant van de mic richting de speaker hangt. Dan heb je ineens veel minder input op de mengtafel en geen body meer.Klein stukje tape....?

Die redenering van dat ertegenaangestoten wordt, gaat natuurlijk ook op voor losse statieven. Die tik je volgens mij nog eerder uit 't lood dan een hangende mic.

Mr.Bluesbreaker
1 maart 2011, 23:41
Ik heb zelf sinds een jaar nu 2 Audix cabgrabbers en dat bevalt erg goed. Komt ook omdat ik in de band waarin ik ze gebruik veel mensen op het podium heb staan die ook nog wel eens willen rennen en springen, en met de grote vertrouwde statief heb je sneller kans op dat er een bandlid tegen het statief stoot. Weg sound die je zorgvuldig heb gesoundchecked.

Wel even oppassen met de Cabgrabbers: ze claimen een max gewicht van een X aantal gram te kunnen dragen, maar met een Sennheiser MD421 is het al op het randje. Ik weet niet wat die 606 weegt, gebruik zelf een SM57 icm. een MD421. Ook niet op elke versterker werkt ie heel goed, op een 1922 cabinet van Marshall zit ie minder stevig bijvoorbeeld.

Nielsje
1 maart 2011, 23:56
Ik zit zelf te denken aan een ampclamp.
Is met 35 euro een stuk goedkoper, je moet alleen wel een 'baseplate' vastschroeven aan je cab. Dat vind ik geen enkel probleem, iemand anders wellicht wel (dus wil je iets doorverkopen...).
Zelf vind ik het sowieso onzin, schroefgaten, gescheurd tolex, het hoort erbij.

Voordeel van de ampclamp is dat 'ie kleiner is en dat je altijd een vaste opstelling hebt van je mic, lijkt me.

skanky
2 maart 2011, 08:39
Klein stukje tape....?

Die redenering van dat ertegenaangestoten wordt, gaat natuurlijk ook op voor losse statieven. Die tik je volgens mij nog eerder uit 't lood dan een hangende mic.

Klopt, maar bij een statief zie je dat ie verplaatst is. Als je een 606/906 ophangt valt het niet zo snel op als ie omgedraaid is.

jim__
2 maart 2011, 11:01
Ik gebruik de 606 al enige tijd voor m'n combo, en ik hang hem er zonder problemen altijd voor. Hierbij haal ik de microfoonkabel door het handvat van m'n combo, dat voorkomt dat ie gaat draaien. Overigens valt het wel degelijk op als hij gedraaid is, de ene kant is zwart en de andere kant is grijs. Bij omdraaiing doet ie het nog wel (uiteraard), alleen krijg je meer last van overspraak en een lager signaal, maar da's meestal nog beter dan een omgelazerde stand.

Stands voor m'n amp heb ik sowieso een hekel aan, aangezien ik zo'n blinde ben die er zelf tegenaan loopt tijdens het optreden. En anders de drummer wel zodra de set is afgelopen :makeup:

pimmetje
2 maart 2011, 11:45
Overigens valt het wel degelijk op als hij gedraaid is, de ene kant is zwart en de andere kant is grijs.Bij de 606 zie je dat idd in één oogopslag. Bij de 906 is dat al iets minder duidelijk.
Maar ik zie ook niet hoe zo'n mic zo heel snel omdraait als je 't snoer netjes een beetje vastzet.

muziekschuur
2 maart 2011, 11:52
Ducktape man..... It's magic!!!

Liquid_Metal
2 maart 2011, 12:31
Ik zou altijd een mic stand of iets dergelijks gebruiken en niet los laten hangen. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat er tegenaan gestoten wordt en dat ineens de achterkant van de mic richting de speaker hangt. Dan heb je ineens veel minder input op de mengtafel en geen body meer.
CabGrabbers zijn prima, beste oplossing als je geen statief wil gebruiken.

Er kan toch ook iemand tegen je micstand aanlopen waardoor die verschuift? Ik zie het probleem niet en denk juist dat een cab grabber stabieler is.

Nielsje
2 maart 2011, 12:52
Tangentieel gerelateerd aan dit onderwerp: Welke tape gebruiken jullie?
Verschillende soorten (merken) ducttape gebruikt, maar die laten allen hele nare plakresten achter. Isolatie tape doet dat niet, maar dat plakt weer voor geen meter. (wel mooie kleurtjes :))

Liquid_Metal
2 maart 2011, 13:05
Tangentieel gerelateerd aan dit onderwerp: Welke tape gebruiken jullie?
Verschillende soorten (merken) ducttape gebruikt, maar die laten allen hele nare plakresten achter. Isolatie tape doet dat niet, maar dat plakt weer voor geen meter. (wel mooie kleurtjes :))

Gewoon de goedkope duct tape van de Action. Die sporen krijg je wel weg met alcohol of desnoods iets extremers (wat je dan weer niet op je cabinet los wil laten).

Nielsje
2 maart 2011, 13:26
Die van de action heb ik hier ook liggen, maar dat is wel écht naar spul.
Zeker als er een paar lampen op de tape hebben geschenen, dan plakt het zooitje nog meer dan m'n huisgenoot aan z'n vriendin.

Ik heb het nog even overdacht, maar ik ga binnenkort toch voor een Ampclamp. Is een stuk goedkoper en kleiner dan de cabgrabber. Momenteel werk ik nog met een SM58 aan een grote zangstandaard, en dat is toch wel een hoop gehannes op kleine podia. Die standaard is enorm onhandig, en drummers krijgen het altijd voor elkaar om tegen dat ding aan te lopen.

Han S
2 maart 2011, 13:48
Gewoon echte stage tape, dat kost wel meer maar je doet heel lang met zo'n rol als je het goed gebruikt.

Nielsje
2 maart 2011, 14:04
'echte stage tape'.

En waar koop je dat merk?

marter544
2 maart 2011, 14:28
Gaffer tape ftw. (zelfde als stage tape) Die laten geen lijmresten achter. Ductape gebruik ik ook wel, die lijmresten kunnen me dan ook geen moer schelen.

johanh
2 maart 2011, 15:24
is dit niks.

http://www.ampclamps.com/wtpro.html

Gr
Johan

Liquid_Metal
2 maart 2011, 17:36
is dit niks.

http://www.ampclamps.com/wtpro.html

Gr
Johan

kHeb nu geen tijd om het hele filmpje te bekijken maar het ziet er niet erg uitschuifbaar uit. Kun je dan wel bij alle posities van de speaker?

TimS
2 maart 2011, 17:39
kHeb nu geen tijd om het hele filmpje te bekijken maar het ziet er niet erg uitschuifbaar uit. Kun je dan wel bij alle posities van de speaker?

Je kunt hem op een andere plaats vastmaken, dan zit hij ook op een andere hoogte omdat de speaker rond is.

Nielsje
2 maart 2011, 17:45
kHeb nu geen tijd om het hele filmpje te bekijken maar het ziet er niet erg uitschuifbaar uit. Kun je dan wel bij alle posities van de speaker?

Maar, dat hoeft toch niet? Een speaker is rond, dus je hoeft hem eigenlijk alleen maar over de straal van de speaker te kunnen verplaatsen.
Brengt me meteen bij de vraag: wat is dan het verschil tussen offcenter en off-axis. Dat is dan toch hetzelfde? Als in, er is maar 1 as in zo'n speaker, en dat is het centerpunt. Ga je daar vandaan, dan ben je toch zowel offcenter alsmede offaxis?

TimS
2 maart 2011, 17:50
Maar, dat hoeft toch niet? Een speaker is rond, dus je hoeft hem eigenlijk alleen maar over de straal van de speaker te kunnen verplaatsen.
Brengt me meteen bij de vraag: wat is dan het verschil tussen offcenter en off-axis. Dat is dan toch hetzelfde? Als in, er is maar 1 as in zo'n speaker, en dat is het centerpunt. Ga je daar vandaan, dan ben je toch zowel offcenter alsmede offaxis?
off-center heeft te maken met de plaatsing van de mic tov de speaker, off-axis is de microfoon schuin zetten tov het speakerdoek.

Nielsje
2 maart 2011, 19:06
Duidelijk! Goh, dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken :)

Guitarleon
2 maart 2011, 19:42
'echte stage tape'.

En waar koop je dat merk?

die "echte" tape heet nichiban gaffa tape of gaffer tape. dit koop je bij muziekzaken, PA bedrijven, etc.

Nielsje
2 maart 2011, 20:46
die "echte" tape heet nichiban gaffa tape of gaffer tape. dit koop je bij muziekzaken, PA bedrijven, etc.

Dank ! ik ga even wat rolletjes inkopen voor de band.

techfrenk
1 augustus 2012, 10:53
Hoi allemaal, aan de hand van deze post heb ik ook een cabgrabber besteld. Nu merk ik dat als je een platte sennheiser gebruikt als mic. Dan is de afstand van microfoon tot speaker best groot. Ik heb een Fender Hotrod, en hing de micorfoon meestal van bovenaf voor de speaker. En nu heb ik even op internet gezoch en verschillende mensen schroeven eerst ook nog een zwanenhals op de cabgrabber om dichterbij het speakerdoek te komen. Iemand hier ervaring mee? of Maakt de afstand tussen de mic en de speaker niet zoveel uit?

skanky
1 augustus 2012, 12:11
Ja dat maakt heel veel uit. Een zwanenhals is een prima oplossing hiervoor.

Guitarleon
3 augustus 2012, 16:00
een cabgrabber en een i5 van Audix is een perfecte oplossing voor zowel live als in de studio. gebruik ze regelmatig en werkt erg goed.
met een zwaardere mic is het wat meer oppassen, maar gaat nog prima. ik heb ze ook wel gebruikt met de cx112, dat is een grote condensatormic van Audix, en nog steeds zit het prima.

techfrenk
6 augustus 2012, 10:10
Ja dat maakt heel veel uit. Een zwanenhals is een prima oplossing hiervoor.

Thanx! Hier heb ik wat aan!